Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har akkurat blitt utsatt for en av de største skuffelsene jeg har hatt på lenge. Av min mor. Hun har nemlig funnet veien inn til kvinneguidens diskusjonsforum, kanskje tilfeldig, men har i allefall ved å lese noen (antakeligvis ganske mange)innlegg skjønt at hennes datter frekventerer dette forum jevnlig.

Så hva gjør hun? Joda, klikker på les alle **** innlegg. Og leser alt (i hvertfall svært mye av det) jeg har skrevet, om sex og samliv og hele sulamitten. Og dette ønsker hun deretter å snakke med meg om fordi det ikke var alt hun satte pris på, og så hadde hun også noen "velmenende" råd om sex!!!

For det første; dette ble for meg noe liknende med å lese andres brev. Helt uakseptabelt og upassende og et stort tillitsbrudd. Selvfølgelig vil en som kjenner meg godt kunne skjønne at jeg er jeg ved å lese mange nok innlegg og å legge to og to sammen! Hvis man anonymiserer seg helt her inne vil man jo ikke kunne være "seg selv". Jeg mener nå likevel at denslags snoking burde hun holde seg for god til. Jeg mener hun bør skjønne at dette er et anonymt forum hvor en kan lufte tanker, ideer, frustrasjoner ol til mennesker man ikke omgir seg med til daglig og at man dermed kan tillate seg å røpe tabubelagte ting, fordi de som sitter på andre siden ikke kjenner deg.

For det andre; hvem vil diskutere sex med moren sin? Det vil i allefall ikke jeg!!! Blir uvel av tanken på at hun skal fortelle meg hvordan hun og hennes mann har det i sengen. PRIVAAAAT!!! En ting er å snakke med venninner, noe jeg heller nesten ikke gjør, men moren min?

Nei nå er jeg lei meg og skuffet og såret og føler at privatlivet mitt er invadert og trampet hardt og brutalt på. Samtidig føler jeg meg litt naiv og dum også, som har latt dette skje. Som jeg sa, leser du mange nok av innleggende mine, kjenner du meg jo igjen, hvis du kjenner meg godt i allefall. Men da hadde jeg håpet at vedkommende ville respektere meg så høyt at hun/han ikke ville "snoke" videre i mine innlegg.

Er jeg helt på bærtur her eller? Noen som har synspunkter?

Klem fra ei som har vett på å være anonym nå i allefall..

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg TROR at hvis jeg hadde kommet over folk jeg kjente godt eller var i familie med her inne ville latt være å lese de mest intime innleggene. Men faktisk er jeg glad den/de jeg faktisk kjenner som bruker forumet ikke legger ut veldig private ting under sitt/sine faste nick.

Du kunne jo tenkt på dette før - at du kunne vært anonym/ikke brukt nicket ditt når du skrev ting du nå føler det er pinlig at hun har lest.

Det ligger ellers noen tråder i generell debatt-forumet om hvordan folk forholder seg til "anonymiteten" her inn, om folk de kjenner vet om nicket deres osv.

Dette forumet er ikke mer anonymt enn at jeg som uregistrert bruker kan lese dagbøker, personlige meldinger, innlegg osv, jeg kan til og med svare her:) Dette bør jo egentlig legge en demper på hva man skriver. Selv om man ikke bevisst legger ut veldig "identifiserende" hint om seg selv er jeg ganske sikker på at det er flere av de mer aktive brukerne jeg kunne gjenkjent her om de var folk jeg kjente IRL.

Moren din har jo egentlig ikke gjort noe galt, en dagbok eller et innlegg her ER ikke like lukket og privat som et brev eller dagbok i hjemmet. Men skjønner godt at du synes det er ubehagelig, og at hun kanskje helst skulle latt være å lese "alt" - samt kanskje holdt det for seg selv...?

(jeg har selv kommet over papirer jeg ikke skulle lest hos foreldrene mine, og i de tilfellene forsøker jeg faktisk til å forholde meg til det som noe jeg aldri har sett og som ikke skal ha noen betydning for meg og mine oppfatninger)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Synes nok du har en pussig mor. Slik jeg ser det mangler hun en smule sunn fornuft og folkeskikk. Er hun din venninne eller din mor? Jeg snakker om mye med mine barn, men det er nå en god del som kun blir tatt opp med kona.

Kunne jo vært artig "å vært flue på veggen" når moren din leser dette innlegget fra deg - og kanskje svarene?

Skrevet

At hun tar opp innlegg du har skrevet her og kommer med velmenende råd om sex syns jeg var unødvendig.

Men dette er som du vet et helt åpent forum på internet, og vil man ikke bli gjenkjent av noen, så bør man tenke over hva man skriver FØR man får slike opplevelser du nå har fått.

Gjest meg igjen
Skrevet

Ja jeg er fullstendig klar over at dette er et åpent forum. Samtidig mener jeg at du må "snoke" ganske mye rundt får å finne ut et jeg er meg. At min mor velger å gjøre dette, og at hun i tillegg velger å lese innlegg etter innlegg som hun skjønner avslører intime ting om meg og min mann, skuffer meg bare så utrolig mye.

Og at hun har så lite omløp i hodet at hun trekker frem disse innleggende og vil snakke om mitt og sitt eget sexliv??? Hun dro frem både hvordan hun hadde hatt det med min far og hvordan hun har det med sin nåværende mann. TOO MUCH INFORMATION!!!! :-x Det er jo så pinlig at jeg ikke engang orker å fortelle min beste venninne. Det vil jo sette min mor i et helt elendig lys.

I tillegg synes jeg det er trist at jeg nå ikke føler jeg kan legge inn flere innlegg her på kvinneguiden under mitt gamle nick, for jeg kan jo aldri vite når hun kan finne på å snoke rundt her neste gang. Dermed føler jeg at jeg mister en hyggelig måte å diskutere, rådføre meg og småprate med både likesinnede og ikke likesinnede damer som jeg har kjempesans for.

Nå er jeg bare sjeleglad for at jeg skal feire julen med svigerfamilien min og jeg gruer meg virkelig til neste gang jeg må sitte ansikt til ansikt til denne moren som jeg trodde jeg hadde et fint forhold til, men som jeg nå bare har mest lyst til å hate. :-?

Skrevet

Hm. Synes nok mora di mangler en smule finfølelse.... :o Å lese innleggene dine og gjenkjenne deg er nå en ting, men hun kunne da latt som ingenting og latt være å diskutere "funnene" med deg.

Synes nå jeg da. :trøste:

Skrevet
I tillegg synes jeg det er trist at jeg nå ikke føler jeg kan legge inn flere innlegg her på kvinneguiden under mitt gamle nick, for jeg kan jo aldri vite når hun kan finne på å snoke rundt her neste gang. Dermed føler jeg at jeg mister en hyggelig måte å diskutere, rådføre meg og småprate med både likesinnede og ikke likesinnede damer som jeg har kjempesans for.  

Lag deg en ny profil og send en PM til de du stoler på og har god kontakt med her inne og si " hei! Jeg er den og den i ny uniform!"

:)

Gjest GreenSky
Skrevet

Jepp. :) Også ville jeg forklart at å lese på profilen din ga deg samme følelse som om hun hadde tjuvlest i dagbøkene dine da du var liten.

Gjest En gjest
Skrevet

Problemet her er vel ikke at moren har lest innleggene... for det forstår jo også trådstarter at alle kan gjøre på et offentlig forum.

Problemet er jo at moren konfronterer datteren sin med det som er skrevet og forsøker å "hjelpe" ved å komme med kommentarer. Og dette er jo ganske taktløst av en mor.

Moren bør jo forstå at når man skriver under pseudonym i et forum, er dette for at man gjerne vil ha objektive og/eller anonyme svar fra personer man ikke kjenner ansikti-til-ansikt. Og da føles det selvsagt som et intimt overtramp når ens egen mor kommenterer direkte på det som er skrevet.

Jeg ville sagt til min mor at det er greit at hun leser innleggene, men at det *ikke* er greit at hun kommer med kommentarer på dem i det virkelige liv. Jeg ville forklart det med at det man skriver på et slikt forum er personlig og anonymt, litt lignende ting man sier til sin personlige lege eller psykolog.

Jeg ville også sagt at jeg nå skifter nick, og leverer det nye nicket kun til dem som jeg ønsker skal ha det - og at hvis hun som mor igjen sporet deg opp, så burde hun fornuftig nok holde det for seg selv.

Skrevet

hvor gammel er du?

(siden din mor tydeligvis mener hun har rett til å blande seg i ditt sexliv, tenker jeg på)

er du UNG, så skjønner jeg kanskje litt mer av "snokingen" til din mor, selv om jeg ikke rettferdiggjør den, så forstår jeg den kanskje bedre.

er du ikke så ung at moren din har noe med ditt liv og dine valg, så ville jeg satt meg ned å pratet med henne om dette, hva du mener om det og at det du sier her inne er på lik linje med slik du ville pratet med venninder, og at hun faktisk ikke er venninden din.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg fikk samme sjokkmeldingen av min bror for noen år siden. Den gangen gjaldt det Doktor Online, og forumet Vi som har et barn for lite. Jeg hadde også lagt inn innlegg andre steder, men mest på Barn for lite.

Der hadde jeg virkelig lettet hjertet mitt om hvordan jeg hadde det, og plutselig kommer det mail fra min bror: "Er det du som er Xxxxx på Doktor Online?"

Selv om det er et offentlig forum, følte jeg meg skikkelig krenket og at privatlivet mitt var fullstendig invadert!!

Når jeg tenker meg om, burde jeg kanskje lært noe av den hendelsen - og holdt meg langt unna alt som heter forum. Man vet jo aldri!!

Hadde jeg selv ant hvem noen her inne er (noe jeg ikke gjør), ville jeg aldri sagt noe til dem. Jeg ville heller aldri snakket om det til andre, og egentlig gjort det jeg kunne for å unngå å svare denne personen jeg trodde jeg visste hvem var. Det ville jeg gjort av hensyn til følelsen av å være anonym. For sånne som meg som er vant til at jeg omtrent ikke kan gå på do uten at halve bygda vet om det, er anonymitetsfølelsen utrolig verdifull!!

Moren til trådstarter skulle holdt kjeft. Og i alle fall ALDRI begynt å legge ut om seg selv og partnere!!! Det er ikke sånn informasjon hverken døtre eller sønner noensinne trenger å vite!!!

Skrevet

At man blir kjent igjen må man nesten regne med når man skriver et sted som dette. Men det var lite smart av henne å ta opp "intime" detaljer hun hadde lest om. Det hun burde gjort var vel kanskje å gi deg et hint om at hun hadde kjent deg igjen, sånn at du selv kunne få sjansen til å bytte profil.

Skrevet

Dette hadde jeg ikke akseptert!!! Hadde sagt klart ifra hva jeg mente om den slags "innvadering" av mitt privatliv!

Min søster er aktiv på et annet forum på nettet, og jeg ville aldri drømt om å gå inn dit å lese hennes innlegg!

Gjest meg igjen
Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er helt sær som reagerer på dette og at det er flere som er enig med meg. Takk for støtte og tips! Er førøvrig 30 og gift, så det burde vel si det meste om at det er ganske unødvendig av en mor å legge seg opp i dette.

Nei, denne saken har rett og slett satt meg litt ut. Har hatt noen kipe dager etter dette skjedde, for det føles egentlig som jeg aldri kommer til å ha det samme forholdet til min mor igjen etter dette. :(

Skrevet

:o

ja, da er det på tide din mor lar deg ha ditt sexliv for deg selv, selv om du skriver om det på en diskusjonsside!!!

har kommet med kommentarer om sex selv her inne jeg, og jeg har søstern min her inne. Hadde hun kommet og skulle gitt meg tips om sex grunnet det hun hadde lest, så hadde jeg virkelig begynt å lure!! :roll:

si klart ifra, at dette ikke er noe du er interessert i å diskutere med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...