Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trent masse, og de siste to-tre årene har jeg jogget omtrent hver dag. Varierende intensitet og distanse, 5-8 km som oftest. Har også trent styrke i tillegg til dette, helkropp ca. 3 ganger per uke (ikke tunge vekter, men ca. 10RM). 

Periodevis har jeg vært støl i kroppen, men dette går som regel over av seg selv etter et par dager. Det er jo normalt å ha gode og dårlige økter/dager, og også andre ting enn trening kan vel spille inn på hvordan kroppen føles. De dagene det har vært som verst med stølhet har jeg kjørt veldig rolig økt. 

Men i det siste, særlig de siste par månedene, synes jeg dette har forverret seg. Jeg kjenner til tider at det nesten verker i kroppen min, og dette kan kjennes i flere dager på rad, også bare ved vanlig gange, reise meg fra stol og lignende. Så kan det gå over og jeg er kvikk og rask igjen. Men som sagt så er det en litt annen følelse enn bare stølhet, og det varer lengre og kjennes kun ved at jeg "lever". 

Vet noen hva dette kan være? Jeg tenker jo at kroppen min burde tåle treningen siden jeg har drevet på i to-tre år uten å få noen skader av det. Kostholdet er bra og jeg spiser variert og er sikker på å få i meg alle næringsstoffer jeg trenger. Merkelig at det plutselig skal kjennes sånn nå. Har prøvd å ta det rolig i en slik verke-periode, men det går likevel ikke over før etter flere dager, i likhet med hvis jeg fortsetter å trene til tross for tilstanden.

Hilsen jente 22 år

Anonymkode: 9f803...76e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? Lurer virkelig på hva dette er tegn på :( Hvis det i det hele tatt er noe annet enn vanlig stølhet? 

Gjest Froning
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen? Lurer virkelig på hva dette er tegn på :( Hvis det i det hele tatt er noe annet enn vanlig stølhet? 

Spiser du NOK i forhold til hvor mye du trener og hvordan er søvnen din?

Har opplevd noe tilsvarende som deg og når dette skjer så er den eneste som hjelper å ta treningsfri i en eller to uker. Du vil nok bli støl når du begynner å trene igjen etter et avbrekk, men dette stabiliserier seg når du kommer i gang igjen.

Slike symptomer er ofte en indikator på at det er et eller annet som burde re-evalueres med opplegget ditt. For meg hjalp det med et avbrekk og å bli flinkere til å få i meg karbohydrater rett etter trening og nok mat generelt. Mat vil alltid være viktig for en som trener med så høy frekvens som deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du har brutt ned kroppen og ikke gitt den tid til restitusjon. Å trene hver dag er IKKE anbefalt, da bryter kroppen ned igjen muskelmassen, som vil si at du ikke får effekt av treningen. Anbefalt er å trene 3 ganger i uken, og ikke over 5. 

Spør også som han over, spiser du nok? Spiser du mindre enn det kroppen trenger så bygges det ketoner i kroppen som kan gi det ubehaget du beskriver. 

Keg tror problemet ditt skyldes to ting: 

1) Overtrening

2) For lite mat

Anonymkode: 094fa...bd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Froning skrev:

Spiser du NOK i forhold til hvor mye du trener og hvordan er søvnen din?

Har opplevd noe tilsvarende som deg og når dette skjer så er den eneste som hjelper å ta treningsfri i en eller to uker. Du vil nok bli støl når du begynner å trene igjen etter et avbrekk, men dette stabiliserier seg når du kommer i gang igjen.

Slike symptomer er ofte en indikator på at det er et eller annet som burde re-evalueres med opplegget ditt. For meg hjalp det med et avbrekk og å bli flinkere til å få i meg karbohydrater rett etter trening og nok mat generelt. Mat vil alltid være viktig for en som trener med så høy frekvens som deg :)

Jeg er ganske sikker på at jeg spiser nok, ja. Spiser fire store måltider + to mellommåltider per dag, og er nøye med dette selv om jeg ikke er sulten/ikke har appetitt. Sover som regel 6-8 timer per natt. Er sjelden søvnig på dagtid, husker ikke sist jeg sov middagslur eller lignende. 

Jeg mistenker jo at jeg må endre treningsopplegget mitt litt, og dette synes jeg er dumt siden jeg liker elsker å jogge og trene styrke, og ikke vil trene andre ting eller trene mindre enn jeg gjør nå. Det jeg synes er merkelig er jo at jeg ikke kjenner dette verket i kroppen før nå. Som sagt har jeg trent slik jeg gjør nå i ganske lang tid, og trodde derfor kroppen kanskje var blitt vant med det? 

Så du vil anbefale å ta helt avbrekk i noen dager og så starte opp med trening igjen? Eller anbefaler du heller å fortsette å trene men endre treningopplegget? Hva og hvor mye trente du da du opplevde det samme som meg? 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du har brutt ned kroppen og ikke gitt den tid til restitusjon. Å trene hver dag er IKKE anbefalt, da bryter kroppen ned igjen muskelmassen, som vil si at du ikke får effekt av treningen. Anbefalt er å trene 3 ganger i uken, og ikke over 5. 

Spør også som han over, spiser du nok? Spiser du mindre enn det kroppen trenger så bygges det ketoner i kroppen som kan gi det ubehaget du beskriver. 

Keg tror problemet ditt skyldes to ting: 

1) Overtrening

2) For lite mat

Anonymkode: 094fa...bd4

Ikke anbefalt å trene hver dag? Hvem/hva sier det? Det er jo ingen fasit på om man skal trene 2 eller 7 dager i uken, det handler jo om hvor hardt man trener for hver gang. Jeg liker bedre moderate/rolige økter hver dag, enn å trene hardt 2-3 ganger i uken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et sånt verk som du beskriver da jeg skulle trene meg opp igjen etter kyssesyken. Har du vært gjennom en virusinfeksjon nylig?

Anonymkode: 992aa...b50

Skrevet

Jeg følger med på denne tråden, for jeg opplever det samme - en helt unormal verk som tydelig ikke er vanlig treningsverk. Det føles som en slags "sårhet" i musklene. Tviler sterkt på at jeg er overtrent (trener vanligvis 4 ganger i uka) og jeg spiser absolutt ikke for lite helller (normalt, sånn passe sunt kosthold). Virusinfeksjon er uaktuelt her for jeg har ikke en gang vært forkjølet i vinter. 

Har fått høre at i mitt tilfelle så kan det være overgangsalder som har skylda, men det er aldeles ikke sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke anbefalt å trene hver dag? Hvem/hva sier det?

Alle ledende forskere innen feltet.

Å være toppidrettsutøver innen kondisjonsidretter er for eksempel ikke sunt for kroppen. Det er ekstrem slitasje og rovdrift på kroppen.

Maratonløpere får for eksempel fortykkede arterier.

Anonymkode: ce57e...fef

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle ledende forskere innen feltet.

Å være toppidrettsutøver innen kondisjonsidretter er for eksempel ikke sunt for kroppen. Det er ekstrem slitasje og rovdrift på kroppen.

Maratonløpere får for eksempel fortykkede arterier.

Anonymkode: ce57e...fef

Trening hver dag betyr ikke nødvendigvis timesvis med hardtrening på elitenivå. Jeg har trent hver dag i årevis, men halvparten av øktene er lavintensitetstrening som yoga og rolige joggeturer i snakketempo. Ingen av de "ledende forskerne" du viser til vil påstå at det er usunt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trening hver dag betyr ikke nødvendigvis timesvis med hardtrening på elitenivå. Jeg har trent hver dag i årevis, men halvparten av øktene er lavintensitetstrening som yoga og rolige joggeturer i snakketempo. Ingen av de "ledende forskerne" du viser til vil påstå at det er usunt. 

Du lager en tråd og får svar om at du kan være overtrent, og så svarer du med å gå rett i forsvar? Altså, hvis du er interessert i å fjerne denne plagen slutter du å trene alle dager i uken. Hold deg til 5 dager. Yoga som er rolig uten noen form for styrke i økten regnes da ikke som en treningsøkt. Jogging i snakketempo er da hardt for kroppen det om du holder på i en time eller mer. 

Hvis du ikke vil slutte å trene hver dag kan du selvsagt bare fortsette å ødelegge kroppen din. Ditt valg. Men det var du som starta tråden. 

Anonymkode: 108ba...e9b

• Liker 1
Skrevet
På Friday, April 07, 2017 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid trent masse, og de siste to-tre årene har jeg jogget omtrent hver dag. Varierende intensitet og distanse, 5-8 km som oftest. Har også trent styrke i tillegg til dette, helkropp ca. 3 ganger per uke (ikke tunge vekter, men ca. 10RM). 

Periodevis har jeg vært støl i kroppen, men dette går som regel over av seg selv etter et par dager. Det er jo normalt å ha gode og dårlige økter/dager, og også andre ting enn trening kan vel spille inn på hvordan kroppen føles. De dagene det har vært som verst med stølhet har jeg kjørt veldig rolig økt. 

Men i det siste, særlig de siste par månedene, synes jeg dette har forverret seg. Jeg kjenner til tider at det nesten verker i kroppen min, og dette kan kjennes i flere dager på rad, også bare ved vanlig gange, reise meg fra stol og lignende. Så kan det gå over og jeg er kvikk og rask igjen. Men som sagt så er det en litt annen følelse enn bare stølhet, og det varer lengre og kjennes kun ved at jeg "lever". 

Vet noen hva dette kan være? Jeg tenker jo at kroppen min burde tåle treningen siden jeg har drevet på i to-tre år uten å få noen skader av det. Kostholdet er bra og jeg spiser variert og er sikker på å få i meg alle næringsstoffer jeg trenger. Merkelig at det plutselig skal kjennes sånn nå. Har prøvd å ta det rolig i en slik verke-periode, men det går likevel ikke over før etter flere dager, i likhet med hvis jeg fortsetter å trene til tross for tilstanden.

Hilsen jente 22 år

Det er kroppen som sier ifra om at du ikke restituerer godt nok. Trening bryter i utgangspunktet ned kroppen. Det er hvilen som bygger den opp igjen slik at den blir litt sterkere for hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke bare d-vitaminmangel etter vinteren da?

Anonymkode: 038bb...783

Skrevet

Opplevde noe lignende, for meg hjalp det med magnesiumtilskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lager en tråd og får svar om at du kan være overtrent, og så svarer du med å gå rett i forsvar? Altså, hvis du er interessert i å fjerne denne plagen slutter du å trene alle dager i uken. Hold deg til 5 dager. Yoga som er rolig uten noen form for styrke i økten regnes da ikke som en treningsøkt. Jogging i snakketempo er da hardt for kroppen det om du holder på i en time eller mer. 

Hvis du ikke vil slutte å trene hver dag kan du selvsagt bare fortsette å ødelegge kroppen din. Ditt valg. Men det var du som starta tråden. 

Anonymkode: 108ba...e9b

Jeg er ikke TS, og har ingen negative erfaringer med å trene hver dag. Tvert imot, det er det beste jeg har gjort for fysisk og psykisk helse. Jeg kommenterte bare den bastante kommentaren din om at trening hver dag er usunt. Det stemmer overhodet ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...