Gå til innhold

Ønsker tips til kjæledyr!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og bor alene i en leid leilighet på ca. 55-60 kvadratmeter. Leiligheten er i et lite borettslag i utkanten av sentrum (det er lov å ha dyr her). Har lenge hatt lyst på et kjæledyr, og vurderer nå å virkelig gjøre noe med ønsket mitt! 

Likevel er jeg veldig usikker på hvilket kjæledyr jeg vil ha. Har mest lyst på en liten hund, men er redd for at jeg ikke skal greie å gi den all omsorgen den trenger, særlig i begynnelsen. Noen dager er jeg borte på morgen eller dagtid pga. forelesninger, og noen dager har jeg heldag med praksis. Ellers er jeg som regel hjemme på ettermiddag/kveld, kun borte i feks. 1-2 timer i forbindelse med trening eller lignende. Hund har jeg særlig lyst på fordi jeg liker å gå/løpe turer og vil gjerne ha med meg en firbeint venn på dette. 

Har også tenkt på feks. katt, men jeg vet ikke hvor gunstig det er i så sentrumsnært område? Andre kjæledyr jeg har tenkt på er kanin, hamster, marsvin... MEN jeg ønsker ikke at det skal bli for mye lukt i leiligheten, og vil gjerne også ha tips til å unngå dette! 

Noen som har litt mer peiling enn meg som kan gi litt råd? Håper på svar :)

Anonymkode: 793ab...2ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt katt, men i ditt tilfelle skal jeg slå et slag for rotta! Den skal helst ha 1 time ute av buret hver dag, men helst mer. 

Hunnrotter lukter svært lite.

De er veldig smarte, så man kan lære de triks.

De er sosiale dyr og kan bli svært knytta til en person. Den jeg hadde var i tillegg svært kosete og sov gjerne i armkroken min og satt på skulderen når jeg gjorde husarbeid o.l.

De er veldig renslige, nesten litt som katter :P

Med tanke på at du leier så er det litt lettere å flytte med en rotte enn en hund.

Anbefaler deg å lese mer om de. Halen er ikke ekkel. Den kjennes ut som silke.

Anonymkode: 4a6a7...7f5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha dyr i små bur. Spesielt rotter er ekstremt intelligente og det burde være like ille å ha dem i bur hele dagen som hunder

Anonymkode: 3aa63...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis ville jeg sagt katt, men i ditt tilfelle skal jeg slå et slag for rotta! Den skal helst ha 1 time ute av buret hver dag, men helst mer. 

Hunnrotter lukter svært lite.

De er veldig smarte, så man kan lære de triks.

De er sosiale dyr og kan bli svært knytta til en person. Den jeg hadde var i tillegg svært kosete og sov gjerne i armkroken min og satt på skulderen når jeg gjorde husarbeid o.l.

De er veldig renslige, nesten litt som katter :P

Med tanke på at du leier så er det litt lettere å flytte med en rotte enn en hund.

Anbefaler deg å lese mer om de. Halen er ikke ekkel. Den kjennes ut som silke.

Anonymkode: 4a6a7...7f5

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha dyr i små bur. Spesielt rotter er ekstremt intelligente og det burde være like ille å ha dem i bur hele dagen som hunder

Anonymkode: 3aa63...dd6

Rotte blir IKKE aktuelt! 

Men hva er "små bur"? Hva med feks. marsvin eller hamster? Eller lukter det fort av sånne dyr? Kjenner ei som har marsvin og der lukter det alltid i leiligheten. 

Ulempen med katt er jo også at det blir ekstremt hårete, orker ikke å støvsuge hele tiden. Da tenker jeg at det er lettere med et dyr i bur som jeg tar ut og leker/koser med, men som ikke går rundt i leiligheten fritt hele tiden og legger fra seg pels overalt. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rotte blir IKKE aktuelt! 

Men hva er "små bur"? Hva med feks. marsvin eller hamster? Eller lukter det fort av sånne dyr? Kjenner ei som har marsvin og der lukter det alltid i leiligheten. 

Ulempen med katt er jo også at det blir ekstremt hårete, orker ikke å støvsuge hele tiden. Da tenker jeg at det er lettere med et dyr i bur som jeg tar ut og leker/koser med, men som ikke går rundt i leiligheten fritt hele tiden og legger fra seg pels overalt. 

Jeg har både hamster, katt og fisker. Hamsterburet lukter aldri, men jeg er veldig nøyen med renhold. Da jeg skaffet den trodde jeg den krevde lite og villa ha mye fred, men det er helt motsatt. Han piper når jeg står opp/kommer hjem. Han ønsker å være på kropp, og når katten er ute løper han fritt. Veldig sosialt dyr og trivselen hans økte når han fikk være mye fri. 

Kattedouen lukter av og til når katten har gjort fra seg. Men så lenge det skuffes rett i do går det bra. Det blir selvsagt perioder med mye røyting, men jeg plages ikke av det. Klesrulle, støvsuging og børsting er nesten nødvendig. Ellers tar katten mye tid. Han fotfølger meg i den grad det er mulig, og trenger kos og lek. Kjekt dyr men det krever mye tid!

Det virker som at du synes mye er negativt med dyr, så kanskje fisk er noe for deg? Det artige med det er jo at du må lage ditt eget lille økosystem og lage miljøet best mulig for sunne fisker. Det verken lukter eller bråker. Du må ikke bare kjøpe en bolle og en fisk og si deg fornøyd. Den må ha filter, pumpe osv.

Anonymkode: 63774...595

Gjest Hannemor76
Skrevet

De som ikke legger fra seg pels over alt, legger som regel fra seg piss og lort i stedet. :fnise: Med dyr blir det litt rot og lukt, så om man ikke klarer det så tror jeg nesten at man bør holde seg unna. 

Skrevet

Hva med akvarium? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en bamse? 

Anonymkode: f7890...86a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanin, så lenge du er villig til å sikre leiligheten din slik at den kan gå løs. Kaniner er veldig renslige og går helst på dokasse om de får muligheten. Ergo har du bare et par dokasser å rengjøre i stedet for et helt bur.

Anonymkode: e1460...da6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...