Gå til innhold

Æsj! Trener og spiser mindre,men går opp i vekt 😩

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvordan det går Ann? Bruker  myfitnesspal og veier og fører opp alt jeg spiser/har i meg.. nå står det at jeg skal ha i meg 1350kalorier, noe jeg synes blir litt lite siden jeg trener i tillegg. Så ligger gjerne ca 200 kalorier over hver dag. Klokken min (polar a360) sier jeg har forbrent i gjennomsnitt 2500 kalorier hvor dag. Går på vekta og opp 0,5g siden sist. Jeg måler meg i tillegg men ser ikke helt den sinnsyke forskjellen der heller 😩 Jeg er 169 høy og veier 81,5 kg. 

Denne uka har jeg trent hver dag, jeg har separert kondisjonsøkter og styrkeøkter. Jeg svetter godt på trening og har endel aktiviteter utenom trening itillegg. Bruker klokke på kondisjonsøktene og ligger da godt i de riktige pulsonene. 

Jeg har leddgikt i ryggen, og den har vært svært plagsom de siste dagene (derav så mange treningsøkter) men uansett så sjukt demotiverende 😩😩 kommer aldri ned i vekta jeg vil jo! 

Dagens sytetråd 🙈 Vel, er vel bare komme seg på trening for ukas siste økt 🙈🎉

Anonymkode: c6900...0dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du ha innspill? Myfitnesspal er fantastisk, men brukerveiledningen er elendig. Du blir bedt om å taste inn høyde, vekt osv, og hvor fort du ønsker å gå ned i vekt. Det er idiotisk. Man kan ikke gå ned fortere enn kroppen (fettreservene) tillater. Det tilsvarer omtrent 1% av din kroppsvekt pr uke. Men alle vil helst nå målvekten i går. Så man går for 1 kg pr uke og skjønner ikke hvorfor det ikke virker. 

Kroppen din består ikke av bare fett, men av mange forskjellige ting med forskjellig vekt/tetthet. Mat og vann går inn, avføring og urin går ut, i forskjellig takt. Muskler holder på vann for reparasjon etter trening; hardere og ny og uvant trening fører til mer væskeretensjon. Kvinner kan i tillegg variere i vekt gjennom menstruasjonssyklus. Disse variasjonene kan komme opp i et par-tre kilo selvom du veier deg på samme tidspunkt hver gang, på samme vekt, på samme sted, med samme klær. Variasjonen gjennom en dag kan være enda større.

Hvis du ser på disse to systemene - "vannvekt" og "fettvekt" - vil du se at du vil trenge minst tre-fire uker med regelmessig veiing og registrering av vekt for å kunne se resultater.

Men resultater får du hvis du har kaloriunderskudd over tid. Kaloritelling er en god metode. Men det betinger at du gjør det riktig. Dessverre er databasen til MFP full av sprø innførsler. Sjekk alltid at den maten du logger er den du faktisk spiser. Verken "verifisert" eller scanning betyr at det er korrekt. Vei alt og sammenlign nøye med etikett, eller produsents hjemmeside, eller matvaretabellen.no. Hvis du lager mat selv, bruk oppskriftsmodulen. Logg den mengden du spiser, logg alt, alltid, ikke "glem" noe, ikke "juks", ikke "gjett", men spis det du skal, og du går ned i vekt.

Ikke stol blindt på pulsklokka heller. Stol på målinger av virkelige resultater.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemelding! :) 

Jeg er klar over det alt det du skriver, og jeg er også klart over at jeg selv godt kan være enda nøyere på innføringene. Men nå har jeg holdt på siden januar, har testet endel nye medisiner som tullet mye med hele trening/vekt greiene. Og ikke minst klarte jeg ligge hjemme med full influensa i nesten 3 uker. Den ene uka her spiste jeg så godt som ingenting, lå der i senga og trodde jeg var døden nær 🙊 Og tenkte "jaja.. vekta går hvertfall ned" gikk på vekta og joda, kun 0,3 g ned. Så godt som null mat og bare masse vann og te (uten sukkker Såklart) 

Jeg merker at jeg spiser mer etter at jeg begynte å trene, og har derfor siste ukene blitt mye flinkere til å skrive opp alt som går inn. Har jo kravings så det synger etter innimellom (på mat ja, ikke godis) og da er det bare så sykt irriterende at vekta står bom (forsåvidt lite endring på målingene også) kjenner at kroppen er fastere altså, så effekt er der. Men Blæ! 

Er bare så sinnsykt demotiverende og hardt å fortsette når man ikke får den sure kg ned etter å ha vært "sulten" i en måned  🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at du er superflink! 

Hvordan spiser du? Har du fulgt med på at du får i deg nok proteiner, og samtidig begrenset med fett og karbohydrater? Og får du i deg nok vitamin D? 

Du bør også sjekke deg hos legen med blodprøve for å utelukke at vektoppgangen et somatisk anlagt; lavt stoffskifte etc. 

Anonymkode: a7c0f...b24

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare si at du er superflink! 

Hvordan spiser du? Har du fulgt med på at du får i deg nok proteiner, og samtidig begrenset med fett og karbohydrater? Og får du i deg nok vitamin D? 

Du bør også sjekke deg hos legen med blodprøve for å utelukke at vektoppgangen et somatisk anlagt; lavt stoffskifte etc. 

Vi trenger fett!

Anonymkode: 799ce...132

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du oppgir brukernavnet ditt på fitnesspal, så kan du få feedback på matloggen din :)

Anonymkode: 55cb8...a16

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger fett!

Anonymkode: 799ce...132

Dosen gjør giften. Bare fordi vi trenger fett betyr ikke at alt fett er bra, og det betyr heller ikke at vi kan spise så mye av det man vil konsekvensfritt! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dosen gjør giften. Bare fordi vi trenger fett betyr ikke at alt fett er bra, og det betyr heller ikke at vi kan spise så mye av det man vil konsekvensfritt! 

Nå er det faktisk kommet frem at mettet fett ikke er knyttet opp mot større fare for f.eks hjerte-karsykdom. Så man skal ikke være redd fett. Vi trenger det anbefalte inntaket av fett om dagen. 

Anonymkode: 98b2a...88c

• Liker 4
Skrevet

Kan det være du går opp pga at du får mer muskler? Muskler veier jo mer enn fett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, spiser normalt "norsk" kosthold. Jeg er vel over gjennomsnittet glad i brød da. Men prøver begrense brødmåltidene. Får evt prøve meg på knekkebrød en periode :) 

en vanlig dag for meg er: 

Frokost: havregryn(kokt på vann), ca 50g

lunch: 2 brødskiver, evt salat med egg , har også prøvd propud de dagene jeg har trent styrke

spiser lett en banan også innimellom dette. 

Middag: karbonadedeig med fullkornspasta, saus er type hjemmelaget på tomat og løk, kyllingfilet med salat/ris, fisk med potet og grønnsaker osv. 

Kvelds:  fort 2 brødskiver med smør, kokt skinke, ost etc. 

Drikker kun Pepsi Max, vann, te ig evt en energidrikk enkelte dager (gjerne zero calorie) 

Jeg sliter med at leddgikten gjør meg trøtt, derav energidrikken. Jeg får "hjerteflimmer" av kaffe 🙈 

Bruker ikke sukker i te, drikker mye vann. 

Jeg ligger på en 1500kalorier ca. 

Trener på formiddagene, mellom frokost og lunch :) 

Bruker smør på brødskivene for å få endel fett inn :) 

har en dag i uka hvor jeg går lov Å spise hva jeg vil, spiser ikke mye godis osv da. 

Gikk 3 uker på prednisolon for 1,5 måned siden. Fikk da d-vitaminer i tillegg. Opplevde ikke noe vektøkning da, men tålte ikke medisinene. 

Følges jevnt opp av lege (leddgikt) og det mangler meg ingenting som jeg vet. Bortsett fra fastbitendr kilo ;) 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Sirah skrev:

Kan det være du går opp pga at du får mer muskler? Muskler veier jo mer enn fett.

Jeg er for all del fastere og kondisen er betraktelig bedre 🎉 Men med kalori underskudd bør man jo fortsatt gå ned ? :) 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk kommet frem at mettet fett ikke er knyttet opp mot større fare for f.eks hjerte-karsykdom. Så man skal ikke være redd fett. Vi trenger det anbefalte inntaket av fett om dagen. 

Hvorfor kverulerer du så mye? Jeg har aldri påstått at man ikke behøver fett! Men alt med måte! 

Også; forskningen som viser til dette er fremdeles så ny at man ikke kan fastslå noe helt sikkert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vurder å slutte med brød og smør og olje i maten om du bruker dette?

så ikke om du spiser/ drikker meieriprodukter men om du gjør det, vurder å kutte ned på dette også. ang skinke, velg feks kalkun eller kylling med grønt nøkkelhull.

Anonymkode: adfa7...850

AnonymBruker
Skrevet

har en dag i uka hvor jeg går lov Å spise hva jeg vil, spiser ikke mye godis osv da. 

Logger du matinntaket da? Hvor mange kalorier ligger du på?

Spiser du "tilbake" treningskaloriene?

AnonymBruker
Skrevet

Takk, spiser normalt "norsk" kosthold. Jeg er vel over gjennomsnittet glad i brød da. Men prøver begrense brødmåltidene. Får evt prøve meg på knekkebrød en periode :) 

en vanlig dag for meg er: 

Frokost: havregryn(kokt på vann), ca 50g

lunch: 2 brødskiver, evt salat med egg , har også prøvd propud de dagene jeg har trent styrke

spiser lett en banan også innimellom dette. 

Middag: karbonadedeig med fullkornspasta, saus er type hjemmelaget på tomat og løk, kyllingfilet med salat/ris, fisk med potet og grønnsaker osv. 

Kvelds:  fort 2 brødskiver med smør, kokt skinke, ost etc. 

Drikker kun Pepsi Max, vann, te ig evt en energidrikk enkelte dager (gjerne zero calorie) 

Jeg sliter med at leddgikten gjør meg trøtt, derav energidrikken. Jeg får "hjerteflimmer" av kaffe 🙈 

Bruker ikke sukker i te, drikker mye vann. 

Jeg ligger på en 1500kalorier ca. 

Trener på formiddagene, mellom frokost og lunch :) 

Bruker smør på brødskivene for å få endel fett inn :) 

Gikk 3 uker på prednisolon for 1,5 måned siden. Fikk da d-vitaminer i tillegg. Opplevde ikke noe vektøkning da, men tålte ikke medisinene. 

Følges jevnt opp av lege (leddgikt) og det mangler meg ingenting som jeg vet. Bortsett fra fastbitendr kilo ;) 

Har du smør på alle disse brødskivene? Regner du med kaloriinnhold i smør og pålegg? Det er fort veldig mye kalorier. Når jeg spiser to skiver med smør og ost blir det tilsammen 520 kcal ca. Jeg tror derfor du spiser mer enn 1500 kcal.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg logger Og veier alt, smør, pålegg evt olje om jeg steiker noe. 

jeg legger ikke inn treningsøktene i myfitnesspal, så spiser derfor ikke opp de kaloriene heller. Ligger igjennomsnittet på en 500 kalorier forbrent ekstra hver dag ved trening + ridning/annen aktivitet. 

Spiser lite meieri produkter, evt er dette kun i ost. Jeg tror ikke jeg kan kutte mer på mengdene av mat, er allerede sulten som det er? Kan alltids bytte til knekkebrød og kalkunpålegg, men tenker jeg må jo ha noe fett også ?

altså om jeg spiser brød til lunch, spiser jeg ikke brød til kvelds osv. Prøver begrense brødmåltidene til ett om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Logger du matinntaket da? Hvor mange kalorier ligger du på?

Spiser du "tilbake" treningskaloriene?

Logger ikke, jeg styrer nok med veiing, sjekking som det er at jeg må ha en dag hvor det er "fri flyt". Det betyr ikke at jeg spiser mengder, jeg spiser litt godis, sjokolade? Evt litt mer middag enn normalt og 2 brødmåltider feks. Jeg er glad i mat, ikke nødvendigvis sjokolade. Sjekket en av dagene nå i starten og lå da på ca 2500. 

Jeg spiser allerede mye mindre enn jeg gjorde i januar. Belønningen er 1 kg ned 🎉  Jeg har gått på "lavkalori"diett tidligere Og gått ned 10 kg. Den gang uten trening, er Såklart mer sulten nå enn jeg var da, men mye flinkere og fordele måltider, følge med hva jeg spiser for å holde meg mett lenger. 

Kan også nevne at brødene jeg spiser som oftest er hjemmelaget, og ligger på ca 80-100 kalorier på 30g brødskive

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg logger Og veier alt, smør, pålegg evt olje om jeg steiker noe. 

jeg legger ikke inn treningsøktene i myfitnesspal, så spiser derfor ikke opp de kaloriene heller. Ligger igjennomsnittet på en 500 kalorier forbrent ekstra hver dag ved trening + ridning/annen aktivitet. 

Spiser lite meieri produkter, evt er dette kun i ost. Jeg tror ikke jeg kan kutte mer på mengdene av mat, er allerede sulten som det er? Kan alltids bytte til knekkebrød og kalkunpålegg, men tenker jeg må jo ha noe fett også ?

altså om jeg spiser brød til lunch, spiser jeg ikke brød til kvelds osv. Prøver begrense brødmåltidene til ett om dagen. 

Men la oss si du spiser to brødmåltider om dagen med smør og ost. Da har du 1040 kcal bare der. Så har du 50 g havregryn (og nå går jeg ut i fra at du ikke bruker sukker oppå den) og det er 185 kcal. 

Middag blir fort 500 kcal eller mer. 

Så har du en banan som er 125 kcal

1040+185+500+125= 1850 kcal hvis middagen din  er mager og den er på 500 kcal. 

Jeg tror altså kaloritellingen din ikke er helt korrekt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men la oss si du spiser to brødmåltider om dagen med smør og ost. Da har du 1040 kcal bare der. Så har du 50 g havregryn (og nå går jeg ut i fra at du ikke bruker sukker oppå den) og det er 185 kcal. 

Middag blir fort 500 kcal eller mer. 

Så har du en banan som er 125 kcal

1040+185+500+125= 1850 kcal hvis middagen din  er mager og den er på 500 kcal. 

Jeg tror altså kaloritellingen din ikke er helt korrekt. 

Jo, det er OK, men husk at jeg forbrenner omtrent 2500 kalorier totalt da? Jeg skal jo teoretisk sett uansett ha gått ned noe på disse månedene ? 

jeg skjønner jo at det er noe som ikke stemmer, enten med kroppen eller med mine utregninger. Men nå er Dette er mer et fortvilet hyl enn et spørsmål om jeg spiser for mye brød ? ;) 

nå har jeg vært på trening, kjøpt knekkebrød og magerost, og ser fram til ei ny uke sulten og forhåpentligvis ikke for mye opp i påska 🙈😄 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er OK, men husk at jeg forbrenner omtrent 2500 kalorier totalt da? Jeg skal jo teoretisk sett uansett ha gått ned noe på disse månedene ? 

jeg skjønner jo at det er noe som ikke stemmer, enten med kroppen eller med mine utregninger. Men nå er Dette er mer et fortvilet hyl enn et spørsmål om jeg spiser for mye brød ? ;) 

nå har jeg vært på trening, kjøpt knekkebrød og magerost, og ser fram til ei ny uke sulten og forhåpentligvis ikke for mye opp i påska 🙈😄 

Jeg har ikke sagt at du spiser for mye brød, men at du spiser for mye generelt. Om du elsker brød og ikke vil kutte på det må du selvsagt kutte andre ting, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mye kalorier i brød. Jeg spiser brød og havregryn (på melk altså) med smør og greier for å få mest mulig kalorier siden jeg prøver å gå opp 500 g i uka (spiser for 2500 kcal om dagen) og da er det kanskje lite logisk at noen som prøver å oppnå det motsatte spiser nærmest det samme som meg.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...