@riel Skrevet 18. desember 2004 #1 Skrevet 18. desember 2004 Søstra mi har tourettes, men å faktisk få behandling i dette kandet, er langt fra en enkel sak. Foreldre har ingen troverdighet, så for å få behandling må en få en "fagperson" (lærer, helsesøster o.l) til å skrive en slags erklæring på at de har sett at barnet har disse symptomene til legen. Min mor har bedt læreren følge med på lillesøster, så forhåpentlig vil han sende brev til legen snart, slik at hun får behandling. Men det som jeg lurer på er: Finnes det noe alternativbehandling som kan hjelpe til å behandle Tourettes? Det er som sagt lang ventetid på slik behandling, så om det finnes andre former for behandling er det absolutt verdt et forsøk. Hilsen bekymret storesøster.
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #2 Skrevet 18. desember 2004 Jeg har en elev med alvorlig ADHD og mildere tourettes. Derfor lurer jeg på det samme som deg. Lykke til med all behandling, og håper alt vil gå bra med din lillesøster.
@riel Skrevet 18. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2004 Takk Håper det går bra med eleven din. Har hørt at endring av kosthold+vitamintilskudd skal hjelpe på ADHD. Det kunne jo vært noe å se nærmere på. Syns det er så fælt at i dette rike landet, skal det være så vanskelig å få behandling :-?
birgitte242 Skrevet 18. desember 2004 #4 Skrevet 18. desember 2004 Jeg bare lurer på hva du mener med behandling? Tourettes er en nevrologisk sykdom, og med mindre hun har andre problemer vil det nok ikke hjelpe med atferdsterapi hvis det er det du tenker på. Har ikke legen hennes snakket om medikamentell behandling?
@riel Skrevet 19. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2004 Jeg bare lurer på hva du mener med behandling? Tourettes er en nevrologisk sykdom, og med mindre hun har andre problemer vil det nok ikke hjelpe med atferdsterapi hvis det er det du tenker på. Har ikke legen hennes snakket om medikamentell behandling? Behandlingen er både medisinsk, og psykisk- det går på sentralinærvesystemet, men er også psykisk forbundet, så behandlingen er både i form av medisin og terapi. men for å få behandling må en spesialist erkjænne at hun har tourettes. A komme til hos spesialist derimot er ikke en enkel sak. Da må en "troverdig" person (ikke foreldre for de er følelsesmessig involvert) skrive en erklæring om at de har observert at tourettes symptomer er tilstedeværende) Men siden det tar lang tid å få behandling lurte jeg på om det fantes noe av naturmedisin som kan fungere?
birgitte242 Skrevet 19. desember 2004 #6 Skrevet 19. desember 2004 Nei, jeg kjenner ikke til at det finnes noe naturmedisin som kan virke. Det eneste som virker dempende på tics er antipsykotikum i små doser (f.eks. Haldol). Som sagt så har ingen psykoterapi effekt på ticsene, da de skyldes en biokjemisk ubalanse. Ticsene vil oppstå uansett, og dersom man prøver å undertrykke de vil de komme tilbake enda kraftigere enn før. Stress kan forverre ticsene. Jeg vet ikke hvor gammel din søster er, men en trøst er jo at svært mange "vokser" av seg ticsene i 20-års alderen.
@riel Skrevet 19. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2004 Hun er 12. De siste dagene har hun hatt noen kjempetics i nakken. Hun er helt utslitt. Sannsynlig er det stress og reisefeber som har forårsaket dette utbruddet. Nå har hun reist til utlandet for å feire jul med familien til faren sin, og de skal oppsøke en lege der borte. Kanskje det er mer hjelp å få der enn her til lands.
Gjest Ninakanin Skrevet 21. desember 2004 #8 Skrevet 21. desember 2004 Tics og andre touretts-symptomer kan man lære å "kanalisere" og kontrollere til en viss grad gjennom terapi, ofte i grupper. Men dette tror jeg er mer utbredt i utlandet, og ikke så mye i Norge desverre.. Vet ikke hvilke tilbud helsevesenet har til tourettsrammede har her til lands!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå