Gå til innhold

Kaller dere svigerforeldrene ved navn eller sier dere svigermor/svigerfar til de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ville ha vært helt unaturlig å bruke svigermor/svigerfar for min del. 

Anonymkode: 0baac...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Bruker alltid navnene deres når jeg snakker til dem, og som regel ellers også, bortsett fra de (relativt få) gangene jeg trenger å omtale dem overfor folk som verken kjenner meg eller dem særlig godt. Da sier jeg svigermor og svigerfar. 

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Navn. Men når jeg snakker med andre om de, så sier jeg svigermor/svigerfar, f.eks "skal på hytta i helgen, jeg, samboer og svigerfar". 

Anonymkode: 83550...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerdøtre bruker navnene våre.  Når de snakker med andre om oss, sier de sikkert svigermor og -far.  Snakker de med barna deres om oss, så sier de farmor og farfar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri hørt noen i hele mitt liv si; "Hei, svigermor", "kan du sende melka, svigerfar" eller lignende... Høres rart ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun mamma og pappa, farmor/farfar, mormor/morfar etc er vel vanlig å kalle direkte til personer. Jeg har aldri hørt noen si "Hei, svigermor" eller "Hei, sønn" eller "Hei, kone"

Anonymkode: e7cb6...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker eneglsk sammen så kaller dem mother/father, og farmor/farfar når jeg omtaler dem til toåringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun mamma og pappa, farmor/farfar, mormor/morfar etc er vel vanlig å kalle direkte til personer. Jeg har aldri hørt noen si "Hei, svigermor" eller "Hei, sønn" eller "Hei, kone"

Anonymkode: e7cb6...d6f

Det er litt rart, det der. Jeg sier gjerne "Hei, tante" og "Hei, onkel Gunnar" (bruker altså relasjonen både med og uten fornavn, litt om hverandre), men jeg sier aldri "Hei, kusine". 

Klarer ikke helt å se hvordan "regelen" er for når man bruker relasjon og når man bruker navn, heller. Det kan neppe ha sammenheng med hvor nært tilknyttet hverandre man er, for da ville man jo gjerne sagt "Hei, sønn", "Hei, ektemann" og "Hei, søster". Det kan kanskje ha med relativ alder å gjøre, siden man sier "Hei, mor/bestemor/tante", og disse er jo eldre enn en selv. Men i så tilfelle burde man jo også sagt "Hei, svigermor". Noen som har et logisk svar eller en god teori? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...