Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #1 Skrevet 18. desember 2004 Går dette an eller har det kommet regler for hvor langt fra hverandre foreldrene kan flytte? De har ett felles barn.
Gjest allium Skrevet 18. desember 2004 #2 Skrevet 18. desember 2004 Det er ikke kommet noen slike regler. Men utgiftene i forbindelse med samvær skal deles mellom foreldrene i forhold til begges inntekt.
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #3 Skrevet 18. desember 2004 Foreldre kan vel flytte så mye de vil, men det er ingen selvfølge at barna kan tas med. Dersom den andre forelderen protesterer kan det bli problemer.
Gjest allium Skrevet 18. desember 2004 #4 Skrevet 18. desember 2004 Den som har omsorgen kan flytte hvor som helst i landet.
Gjest Far til 2 Skrevet 18. desember 2004 #5 Skrevet 18. desember 2004 Den som har omsorgen kan flytte hvor som helst i landet. Dette er riktig. Den som vinner omsorgen etter bruddet kan frata barna både samværsforelder, venner, familie og andre trygghetsfaktorer fra nærmiljøet. Og det gjøres stadig. ca 10.000 barn er i dag uten jevnlig kontakt (mindre enn 1 gang pr mnd) fordi bostedsforelder tar barna og flytter, - langt. Ytterligere 10.000 barn er uten jevnlig samvær fordi samværsforelder flytter. Ihht tall som fremkommer fra BFD's St. Meld nr. 29 - 2002/2003 er det sansynlig at 160.000 barn samvær med samværsforelder. Det er med andre ord ingen regler som tilsier at bostedsforelder skal ivareta barns behov for kontakt med samværsforelder, etablert nærmiljø og behov for trygghet på best mulig måte, tiltross for at vedkommende av myndighetene beskrives som eneste egnede omsorgsforelder. Far til 2
Dina Skrevet 18. desember 2004 #6 Skrevet 18. desember 2004 :-( Uff, ja dette er så tragisk!!!!! Eksen til kjæresten min gjorde dette, og hun sa rett ut til han at det var hevn fordi han gikk, helt utrolig! Nå er dette mange år siden, og han løste det sånn at han rett og slett flyttet etter, selv om det var til en by han ikke har noe forhold til, og der han heller ikke kjente noen....! :-( De samarbeider greit om barna i dag, men sånn som dette bør være unødvendig! Hva med å sette barna først??!!!!!!
Gjest Embla s Skrevet 19. desember 2004 #7 Skrevet 19. desember 2004 :-( Uff, ja dette er så tragisk!!!!! Eksen til kjæresten min gjorde dette, og hun sa rett ut til han at det var hevn fordi han gikk, helt utrolig! Nå er dette mange år siden, og han løste det sånn at han rett og slett flyttet etter, selv om det var til en by han ikke har noe forhold til, og der han heller ikke kjente noen....! :-( De samarbeider greit om barna i dag, men sånn som dette bør være unødvendig! Hva med å sette barna først??!!!!!! :o Hevn fordi han gikk?! :cry: Skjønner ikke at noen vil barna sine så vondt.. Flott far som flyttet etter da Men ofte er det jo også slik at den ene av foreldrene har hele sin bakgrunn og sitt nettverk på et annet sted i landet. Jeg skjønner hvis noen etter et brudd ønsker å flytte nærmere sine... Men setter man barna først gjør man jo ikke det, mener jeg!!
Brunhilde Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 ca 10.000 barn er i dag uten jevnlig kontakt (mindre enn 1 gang pr mnd) fordi bostedsforelder tar barna og flytter, - langt. Ytterligere 10.000 barn er uten jevnlig samvær fordi samværsforelder flytter. Far til 2 Hvor mange barn er uten jevnlig samvær fordi samværsforelder gir blaffen? Eller er det lite interessant fordi det ikke passer inn i din måte å tenke på?
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #9 Skrevet 19. desember 2004 Hvor mange barn er uten jevnlig samvær fordi samværsforelder gir blaffen? Eller er det lite interessant fordi det ikke passer inn i din måte å tenke på? Er det jeg som skal taes for min informasjon eller er det foreldrene som flytter som bør få en vekker i dette tilfellet ? Det synes som om det er enkelte som er mer interesert i å ta meg og mine meninegr fremfor å diskutere problemstillingen. Jeg har skrevet et innlegg som viser til at begge grupper gjør overgrep mot barna. Det var med andre ord nøytralt mht hvilken funksjon foreldrene har fått tildelt. Om du derimot ønsker en egen diskusjon som relaterer seg til overgrep mht samværstrenering som foreldre gjør mot barn når begge foreldrene bor i nærheten er jeg gjerne med på den diskusjonen også. Men i denne tråden relaterer det seg altså om flytting og hva dette gjør mot barna. Start den andre tråden og jeg er med umiddelbart. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #10 Skrevet 19. desember 2004 :-( Uff, ja dette er så tragisk!!!!! Eksen til kjæresten min gjorde dette, og hun sa rett ut til han at det var hevn fordi han gikk, helt utrolig! Nå er dette mange år siden, og han løste det sånn at han rett og slett flyttet etter, selv om det var til en by han ikke har noe forhold til, og der han heller ikke kjente noen....! :-( De samarbeider greit om barna i dag, men sånn som dette bør være unødvendig! Hva med å sette barna først??!!!!!! Min eks sa rett ut til meg at han sluttet i sin jobb for at jeg skulle få mindre i bidrag, og dessuten måtte jeg da bo på hans hjemsted(han måtte overta familiebedriften sa han...men har ennå ikke gjort det flere år senere) for at han skulle ha samvær med barna. Han skulle ta livet sitt om jeg ikke gjorde som han sa. Jeg hadde ingenting..(Jeg er det mest jævligste menneske de noen gang har møtt) Ikke nok med at jeg måtte føye meg etter min eks, men jeg måtte senere føye meg etter et helt bygdesamfunn også. Ingen spurte hva jeg mente(helt grusomt) Heldigvis vant jeg over dem!! Av og til er en faktisk nødt til å tenke på seg selv for å ikke gå helt under.
ella.P Skrevet 19. desember 2004 #11 Skrevet 19. desember 2004 Nei det finnes ingen regler for hvor langt man kan flytte. Noen ganger er det vel slik at man må flytte pga jobb eller andre omstendigheter. Utgifter til besøk skal deles mellom foreldre. Her kommer vel inntekt inn i bildet tror jeg..... Klart at det aller beste for barna er jo å få ha begge sine foreldre nær - men det er ikke bestandig det lar seg gjøre. Selv tenker jeg at man kan gjøre hva man vil, MEN.... la det ikke gå utover de uskyldige barna.
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #12 Skrevet 19. desember 2004 Blir jo diktaturstat om andre skal få bestemme hvor du vil flytte. Uansett hvor foreldrene flytter skal utgifter deles.
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #13 Skrevet 19. desember 2004 Jeg flyttet 70 mil med mine barn? hvorfor? Ved brudd hadde jeg ingen fam der. Kun min eks. 70 mil unna hadde jeg jobb, fam og det ble rimeligere å køpe hus. Der vi bodde hadde jeg ikke mulighet. Samvær? Jo det var ikke noe problem. Det går fly og det tok en time. henting av barn der vi bodde tok 1.5 t.med bil, så det ble lettere. Ja så ble det jo kjøreturen i tillegg da til flyplass.
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #14 Skrevet 19. desember 2004 Blir jo diktaturstat om andre skal få bestemme hvor du vil flytte. Uansett hvor foreldrene flytter skal utgifter deles. Det er IKKE snakk om å diktere flytting. Derimot er det snakk om at barn skal beholde mest mulig av tryggheten fra nærmiljøet ved å ikke miste alle sine holdepunkter. Jeg mener bostedsforelder fortsatt bør få flytte. Men da i hovedsak uten barn når de har opparbeidet et forhold til barnehage, skole, fritidssysler og venner generelt. Om bostedsforelder da likevel ønsker å flytte kan barna beholde alt fra sitt nærmiljø + tidligere samværsforelder. Dette miljøet betyr som oftest like mye som en av foreldrene. Om barna flyttes over lengre avstand medfører dette dessuten høye kostnader som krever større utgifter for begge foreldrene. Kansje flytting over store anstander bør medføre at den som flytter betaler besøksutgiftene gjennom barnebidraget (dvs. større eller mindre bidrag avhengig av hvem av foreldrene som flytter). Jeg kjenner en bostedsforelder som valgte å flytte etter samværsforelder da samværsforelder flyttet. Desverre medførte dette at barnet mistet sitt nærmiljø, men barna beholdt mer eller mindre daglig kontakt med begge foreldrene. En fin handling av bostedsforelder slik jeg ser det. Og foreldrene praktiserer i dag felles omsorg. Desverre er det slik Dina sier at flytting altfor ofte skjer i forbindelse med at den som flytter ønsker å straffe den andre forelderen, uten omtanke for at det er barna som blir straffet. I andre tilfeller er det ønskelig å flytte utifra andre personlige årsaker (økonomi, venner, ol) uten omtanke for barnas behov. Jeg synes flytteprosesser ikke skal kunne gjennomføres om barna blir de som lider mest og at flyttingen bør vurderes av mer objektive instanser enn av den som flytter. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #15 Skrevet 19. desember 2004 [ Jeg mener bostedsforelder fortsatt bør få flytte. Men da i hovedsak uten barn når de har opparbeidet et forhold til barnehage, skole, fritidssysler og venner generelt. Om bostedsforelder da likevel ønsker å flytte kan barna beholde alt fra sitt nærmiljø + tidligere samværsforelder. Dette miljøet betyr som oftest like mye som en av foreldrene. Far til 2 Dette vil da si at par som fortsatt er sammen ikke burde flytte heller da?
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #16 Skrevet 19. desember 2004 Dette vil da si at par som fortsatt er sammen ikke burde flytte heller da? Om vi deler inn barnets tryggetsbehov til 3 likeverdige kjernepunkter: 1/3 mor 1/3 far 1/3 nærmiljø så er det altså snakk om å begrense savnet til en 1/3. Om samboende foreldre flytter mister barnet 1/3 (nærmiljøet) Om samværsforelder flytter er det snakk om at barnet mister 1/3 (samværsforelder. Om bostedsforelder flytter er det snakk om at barnet blir igjen og at barnet på den måten mister 1/2 (bostedsforelder) Om derimot bostedsforelder flytter MED barnet er det snak om at barnet mister 2/3 (samværsforelder + nærmiljø). Dette bør unngås så langt som mulig, og evt vurderes av flere andre enn bare en av foreldrene. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #17 Skrevet 19. desember 2004 Det er IKKE snakk om å diktere flytting. Derimot er det snakk om at barn skal beholde mest mulig av tryggheten fra nærmiljøet ved å ikke miste alle sine holdepunkter. Jeg mener bostedsforelder fortsatt bør få flytte. Men da i hovedsak uten barn når de har opparbeidet et forhold til barnehage, skole, fritidssysler og venner generelt. Om bostedsforelder da likevel ønsker å flytte kan barna beholde alt fra sitt nærmiljø + tidligere samværsforelder. Dette miljøet betyr som oftest like mye som en av foreldrene. Om barna flyttes over lengre avstand medfører dette dessuten høye kostnader som krever større utgifter for begge foreldrene. Kansje flytting over store anstander bør medføre at den som flytter betaler besøksutgiftene gjennom barnebidraget (dvs. større eller mindre bidrag avhengig av hvem av foreldrene som flytter). Jeg kjenner en bostedsforelder som valgte å flytte etter samværsforelder da samværsforelder flyttet. Desverre medførte dette at barnet mistet sitt nærmiljø, men barna beholdt mer eller mindre daglig kontakt med begge foreldrene. En fin handling av bostedsforelder slik jeg ser det. Og foreldrene praktiserer i dag felles omsorg. Desverre er det slik Dina sier at flytting altfor ofte skjer i forbindelse med at den som flytter ønsker å straffe den andre forelderen, uten omtanke for at det er barna som blir straffet. I andre tilfeller er det ønskelig å flytte utifra andre personlige årsaker (økonomi, venner, ol) uten omtanke for barnas behov. Jeg synes flytteprosesser ikke skal kunne gjennomføres om barna blir de som lider mest og at flyttingen bør vurderes av mer objektive instanser enn av den som flytter. Far til 2 Det med grunnen til at folk flytter (grunnet hevn), kan du dokumentere det? Jeg har lest en del av dine innlegg og synes du er veldig flink til å blande fakta og meninger. Hva er hva? mor til en
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #18 Skrevet 19. desember 2004 [ og evt vurderes av flere andre enn bare en av foreldrene. Far til 2 Så dersom begge foreldrene er enige kan man ta vekk 2/3 av trygghetsbehovet?
Gjest Far til 2 Skrevet 19. desember 2004 #19 Skrevet 19. desember 2004 Så dersom begge foreldrene er enige kan man ta vekk 2/3 av trygghetsbehovet? I dag behøver ikke foreldrene være enig om dette. Derfor skjer det oftere enn nødvendig. Men om foreldrene er enig om det gjør det ikke problemet mindre for barnet. Det beviser derimot at barnets behov ikke har fokus hos noen av dem. Far til 2
Gjest Litjmæ Skrevet 20. desember 2004 #20 Skrevet 20. desember 2004 I dag behøver ikke foreldrene være enig om dette. Derfor skjer det oftere enn nødvendig. Men om foreldrene er enig om det gjør det ikke problemet mindre for barnet. Det beviser derimot at barnets behov ikke har fokus hos noen av dem. Far til 2 Så du mener at barn tar skade av å flytte, sånn generelt sett? Klart at ingen barn ønsker å flytte fra starten av, siden de har venner og familie der de er, men de finner også nye venner dit de kommer. I mange tilfeller kan det også bli bedre for barna dit de kommer, f.eks. flytter fra samværsforeldrens sted, der ingen besteforeldre, tanter og onkler bor, til bostedsforeldrens sted, der besteforeldre, tanter og onkler og søskenbarn etc. bor. Jeg synes du er for snever i tankegangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå