Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier; Hva skal man velge? Jeg er sterk innen analytiske fag, men ønsker også en sosial jobb. Hvem gir best jobbmuligheter, hvem er mest relevant for arbeidsmarkedet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje NTNU sitt studie, Industriell økonomi og teknologiledelse, er noe for deg?

Selv studerer jeg økonomi og trives godt med det, men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg gått for IT. Vil tro man er garantert jobb da så lenge man har greie karakterer. Velger du økonomi må være forberedt på at det vil bli kamp om beinet for å få jobb, og det vil ikke bli noe lettere i fremtiden når enda flere jobber blir automatisert.

Anonymkode: 57859...5e9

Gjest Herr Heftig
Skrevet

IT. Spesielt siden du er kvinne.

Gjest Overrasket
Skrevet

Det du liker best. Det er faktisk så enkelt. Alle forteller deg at du må velge "rett" for å få jobb. Du må velge noe du brenner for, og få et yrke basert på det. Tro meg, fra en som har gjort det meste rett i livet men noe feil, for all del velg noe du virkelig liker, og gå veien videre derfra. 

Skrevet

IT har beste jobbutsikter. Jeg har nå et års erfaring som .Net utvikler med bachelor. Jeg blir ringt og sendt email til flere ganger i uken for interju.   Det er antagelig mer sosialt på økonomi. men man jobber i team , snakker med produkteier og er med på møter i IT også

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke kombinere disse? Om du kan både IT og økonomi er du svært ettertraktet i konsulentbransjen. Konsulenttjenester innen økonomi blir stadig mer digitale og teknologiske, så om du behersker begge parter besitter du ettertraktet kompetanse. Lykke til! 

Anonymkode: de52f...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik arbeidsmarkedet er i dag ville jeg valgt IT, men - man vet aldri hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg. Det kan godt hende at om 3-5 år når du er ferdig utdannet, så vil det være et helt annet arbeidsmarked. Jeg tok selv utdanning innen IT i 2007, og vi ble fortalt at alle var garantert jobb pga den berømte "ingeniørmangelen", men ting endret seg mye pga finanskrisen og arbeidsmarkedet ble plutselig vanskelig. 

I dag er etterspørselen etter personer med relevant erfaring innen IT, veldig stor - spesielt i de store byene og Oslo. Skal du bo i en av de mindre byene i Oslo, så vet jeg ikke hvor lett det vil være å få jobb.

Det er også verdt å nevne at mangelen hovedsaklig går på personer med erfaring. Jeg vet om en person med bachelor i informatikk som har gått arbeidsledig siden forrige sommer. Bedrifter ønsker seniorer eller personer med 2-3 års erfaring. De er ikke så interessert i å lære opp. I tillegg ser jeg at flere og flere bedrifter etterlyser egne prosjekter som du har jobbet med. På universitet/høgskolen lærer du nødvendigvis ikke noe relevant programmeringsspråk. I dag er det feks etterspørsel etter personer med .NET-kompetanse, men dette er ikke noe du lærer på skolen - skal du skille deg ut så må du lære deg dette selv utenom skolen. Belag deg på å bruke fritiden din på dette. 

Anonymkode: 69f25...e55

AnonymBruker
Skrevet

It går mer og mer over i økonomi. DNB ser oftere nå etter personer med IT-kompetanse enn økonomi. Men som nevnt over går det an å ta industriell økonomi med spesialisering innenfor IT. Om du ikke har karakterer til å komme inn kan du jo vurdere en bachelor eller master i IT og business. NTNU har en ordning der du kan ta et år med IT-kurs om du går der. Det kan være greit om du ender opp med å velge en BØA eller MØA der. Du kan eventuelt velge en bachelor i IT også ta et årsstudium i økonomi. Skal du velge en økonomiutdannelse anbefaler jeg deg å velge NHH, handelshøyskolen i Agder/Bodø/Trondheim. Du kan selvfølgelig velge BI om du ønsker et vesentlig høyere studielån enn det du ville ved å valgt en statlig skole. Folk fra BI og NHH har jo en tendens til å ansette andre som er fra samme skole. Har jo også sett en tendens til at det er stort sett disse skolene som blir omtalt i dagens næringsliv og E24, men det er sikkert betalt reklame for å forbedre omdømme. Så det kan absolutt være en fordel å velge noen av de.

Anonymkode: 52dc2...03d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er kvinne og har minst middels karakterer i IT er du garantert jobb.

Anonymkode: 90452...067

AnonymBruker
Skrevet

Det er en viss mangel på "IT folk", avhengig av hva innen IT du ønsker å jobbe med, det kan være en interessant jobb med interessante oppgaver, jobber med det selv :) (systemutvikling, drift).

Men, det skal sies at det er en jobb der man som regel har knallharde arbeidsforhold. Det er mye jobb, med dager som kan vare opp mot 18 timer. Det har blitt noe bedre enn før, men det er fortsatt mye "Texas" innenfor ulike selskaper der mange ikke praktiserer verken AML eller tenker på de ansattes helse. Det er et av de yrkene du må levere, levere og levere - hele tiden, året rundt og du kan ikke regne med å ta ferier for eksempel. 

Anonymkode: 85ea1...b97

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en viss mangel på "IT folk", avhengig av hva innen IT du ønsker å jobbe med, det kan være en interessant jobb med interessante oppgaver, jobber med det selv :) (systemutvikling, drift).

Men, det skal sies at det er en jobb der man som regel har knallharde arbeidsforhold. Det er mye jobb, med dager som kan vare opp mot 18 timer. Det har blitt noe bedre enn før, men det er fortsatt mye "Texas" innenfor ulike selskaper der mange ikke praktiserer verken AML eller tenker på de ansattes helse. Det er et av de yrkene du må levere, levere og levere - hele tiden, året rundt og du kan ikke regne med å ta ferier for eksempel. 

Jeg ønsker å påpeke at mange ikke har det sånn som beskrevet over. Jeg jobber selv innen IT, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt en 18 timers dag. Noen ganger må man jobbe noen timer ekstra, men sånn er det i alle jobber. Det er også helt vanlig å ha ferier som andre folk.

Hvilket selskap er det du jobber for egentlig? Tror jeg ville byttet jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å påpeke at mange ikke har det sånn som beskrevet over. Jeg jobber selv innen IT, og jeg har aldri hørt om noen som har hatt en 18 timers dag. Noen ganger må man jobbe noen timer ekstra, men sånn er det i alle jobber. Det er også helt vanlig å ha ferier som andre folk.

Hvilket selskap er det du jobber for egentlig? Tror jeg ville byttet jobb. 

Som sagt, det er sikkert blitt bedre mange steder (håper det), men min erfaring er at bransjen fortsatt lider av "Texasforhold" mange steder. Sier heller ikke at man alltid må jobbe 18 timer, men opp mot. Tipper gjennomsnittet heldigvis ikke er mer enn 12-14 timer i disse dager avhengig av uke til uke. Men sjelden særlig kortere enn det. Klart man må jobbe ekstra noen ganger, problemet er bare når det skjer ofte. Når det gjelder ferier så er min erfaring at det er vanlig å ha ferie på papiret, men man har jo likevel ikke ferie i praksis når man likevel må være tilgjengelig hele tiden og forte seg å slenge opp laptop'en stadig vekk. Bemanningen er barbert ned på et minimum mange steder. Man kan også bli kalt tilbake til kontoret, så man har ikke særlig mulighet til å ta noen langreiser av noen slag. 

Sier ikke navnet her, men vi kan si det sånn at det er et av de mer kjente selskapene. Du har rett i at det er lurt å komme seg vekk, jobber med saken, må bare spare opp litt mer penger først og undersøke noen muligheter til :) Og da til en annen bransje, for dette kommer jeg slett ikke til å jobbe med resten av livet! Kan være at det er bedre forhold i andre bedrifter, men mange av de jeg kjenner beskriver tilsvarende forhold, så jeg tviler på at jeg er den eneste. Derfor: "IT bransjen" for resten av karrieren; nei takk. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, det er sikkert blitt bedre mange steder (håper det), men min erfaring er at bransjen fortsatt lider av "Texasforhold" mange steder.

Er det amerikanske konsulentselskaper? Så vidt jeg har hørt er det sånn blandt amerikanske selskaper som driver med økonomitjenester. Jeg har jobbet i diverse norske IT-selskaper i 15 år og har sjelden jobbet overtid.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det amerikanske konsulentselskaper? Så vidt jeg har hørt er det sånn blandt amerikanske selskaper som driver med økonomitjenester. Jeg har jobbet i diverse norske IT-selskaper i 15 år og har sjelden jobbet overtid.

Nope, det er ingen amerikanske eiere, og det er ikke økonomisystemer som sådan. Men, skal jobbe mer nå. Blir sent i dag også, får håper jeg er hjemme før 22 hvertfall :/

Bare et lite tankekors til de som vurderer bransjen. Det er MYE jobb mange steder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...