AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Del Skrevet 6. april 2017 Min mor har en del tepper i huset som har ligget der i +/- ca 20 år. De har aldri blitt renset, men har blitt støvsugd over "jevnlig". Dvs kanskje 1 gang i måneden, dog ikke nøye. Mye dyrehår er "vevd" ned i teppet, men jeg får børstet ut en del av det med en slags liten rake hun hadde liggende. Derimot ser jeg også det virvler opp store mengder støv og diverse rusk. Min far har astma, og sliter mye med å oppholde seg i samme rom med mye tekstiler. Føler ikke støvsugeren tar det nøye nok. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få ut så mye som mulig her? Helst skulle jeg sendt teppet på rens, men det er ikke opp til meg. Anonymkode: 2ebeb...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. april 2017 #2 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Jeg bor på Østlandet, og her er det firmaer som kommer hjem til folk og renser møbler og tepper. Ikke er det særlig dyrt heller. I fjor hadde jeg en venninne på besøk, som var uheldig med menstruasjonen og blødde ned min splitter nye, lysegrå lenestol i stuen. Det var forbasket ergelig, da flekken naturligvis "lyste" og var meget godt synlig der den var midt i setet. Flekken ergret meg, så et par dager senere googlet jeg litt, og fant frem til denne karen, Tors Tepperens, som renser møbler og tepper for folk. Enten kommer de til verkstedet hans med tingene, eller han kommer hjem til deg. Jeg valgte å bestille hjemmerens av han, fordi jeg har ikke bil. Han kom reisende til Oslo helt fra Lørenskog-traktene, drassende på et utall sprayer, flasker, bøtte, og en DIGER rensemaskin. Alt dette bukserte han opp trappene til tredje etasje der jeg bor, uten heis. Så sprayet og renset han stolen min med maskinen og en spesiell enzymspray, som løste opp blodflekken momentant. Stolen ble så god som ny på bare noen minutter, ikke det minste spor av blodet. Maskinen SUGDE flekken ut og opp av stoffet! For all denne jobben og reisen helt hit, tok han bare 500,- kroner. Jeg fikk kvittering. Det synes jeg var billig for den jobben. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men det finnes vel kanskje et lignende firma i dine hjemmetrakter også? Det er vel verdt pengene å få renset 20 år gamle støvete tepper skikkelig, spør du meg. Overtal foreldrene dine til å investere i en skikkelig rens, utført av profesjonelle ! Eller gi dem en rens i bursdagsgave eller noe. Endret 6. april 2017 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg bor også på østlandet. Hadde så klart gjort det på den måten - når sant skal sies trenger igrunn foreldrene mine både jevnlig vaskehjelp, en full nedvask av huset, rensing av tepper og tekstiler og generelt alt annet som står på lista av huslig vedlikehold. Har derfor tatt meg en del dager fri i påsken til å ta en skikkelig sjau/overhaling. Dessverre ønsker ikke min mor hverken å ta teppene ut (unødvendig, vet du), og hun skal absolutt ikke ha noen inn i huset til å gjøre noe arbeid. Det er vel derfor det har blitt sånn som det er i utgangspunktet. Tenkte bare om det var noe jeg kunne gjøre enkelt for å få vekk det verste! Husker jeg leste posten din om denne flekken i fjor (tror jeg) og er mektig imponert! Øremerket til og med posten i tilfelle jeg fikk behov i ettertid Dog tusen takk for godt og utfyllende svar, @Million! Anonymkode: 2ebeb...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. april 2017 #4 Del Skrevet 6. april 2017 Åh, så du har lest det før, ja, hehe :-) Jeg var så fornøyd med den rensen, så jeg skryter gjerne av firmaet som gjorde det når noen spør om tips :-) Synd foreldrene dine er så sta da Men sånne rensemaskiner kan leies av privatpersoner også. Hvis det er så at foreldrene dine ikke vil ha fremmede inn i huset, så kanskje du kan leie maskinen og gjøre jobben? Den fungerer jo som en støvsuger, bortsett fra at det er vann og rensemidler med i bildet. På tepper tror jeg man får kjøpt spesiell skumspray å spraye på, la det virke en stund, før man suger det opp igjen med maskinen. Jeg husker ikke helt hvor fra man kan leie dem, men jeg mener at det lokale, vanlige renseriet vårt (da jeg bodde i Akershus) averterte at de leide ut sånne til privatpersoner. Kanskje sånne rensefirmaer som Tors Tepperens (nevnt over) også leier ut maskiner? Du får google litt og sjekke Gule Sider på nett kanskje? Med en sånn maskin får man fuktet og sugd skiten skikkelig OPP av teppet iallfall :- ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Del Skrevet 6. april 2017 Maxbo leier ut diverse utstyr, blant annet tepperensere. Og det gjør nok diverse andre byggevarefirma også, sjekk i nærområdet deres hva som er å få tak i. De er ganske enkle å bruke, jeg hadde i alle fall ikke noe problem med det den gangen jeg måtte vaske meg ut av en leilighet med vegg-til-vegg-tepper. Anonymkode: 59462...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. april 2017 #6 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg har rett og slett lagt en lang stokk mellom to trær i hagen, og der henger jeg teppet opp. Sprayer teppet med vaskemiddel, og så tar jeg høytrykksvaskeren fatt. Ikke for nært, men såpass at skitt og såpe forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #7 Del Skrevet 7. april 2017 Dette skulle du gjort i vinter når det var frost og snø ute. Da skulle du tatt teppet ut og banket det, lagt det med loen ned i snøen, latt det ligge og fryse ett døgns tid, før du på nytt banket det. Nå er vel frosten over de fleste steder i landet, så jeg ville leid en teppe rensemaskin hjem. Din far med astma og dette teppet er forøvrig en dårlig kombinasjon. Teppet er nok med på å gjøre hans helse dårligere, særlig når det er så mye "rask" i det. Kjemikaliebruk kan og forverre hans astma. Anonymkode: c826d...e35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #8 Del Skrevet 7. april 2017 Da jeg flyttet fra leilighet med vegg til vegg-tepper leide jeg tepperens-maskin av et firma. Prøv å Google tepperens + området du bor i. Maskinen var litt større enn en vanlig støvsuger og veldig enkel å bruke. Jeg fikk med rensemiddel da jeg leide. Anonymkode: fb97f...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #9 Del Skrevet 7. april 2017 Hva slags tepper er det? Hvilken kvalitet? Anonymkode: f66d7...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå