AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 I dag tidlig tok jeg babygutten min på 6 mnd opp i dobbeltsengen slik som jeg har gjort hver morgen siden han ble født. Ammer litt, og småsover litt. Han ligger midt i sengen, jeg ved siden av. Han har ikke begynt å åle seg fremover enda, ikke før i dag! Plutselig bråvåkner jeg av et dunk! Da har han kommet seg ut på kanten og falt ned på parketten Et fall på ca 50-60 cm, normal seng. Han hylte og gråt umiddelbart, og jeg gråt også. Føler meg som verdens verste mor! Etter et lite minutt med trøst roet han seg. Han lå på magen når jeg tok han opp. Jeg vet ikke om han har landet med hodet først. Jeg vet ikke hvilken kroppsdel som tok av for fallet. Jeg prøvde å se etter synlige røde merker eller annet på hodet, men kan ikke finne noe. Han har virket helt normal ellers i dag, det er nå 7 timer siden. Ingen tegn til kvalme, normale pupiller, ingen synlige kuler eller skrammer. Men han har vært en del mer sutrete enn normalt. Synes dere jeg bør kontakte lege? Har spurt venninner, og de sier at legen mest sannsynlig bare vil spørre om kvalme, oppkast, om han ble bevisstløs og andre ting, gi meg beskjed om å følge godt med, og ferdig med saken. Det blir vel ikke tatt røntgen eller sånt pga dette. Noen som har opplevd dette selv? Føler meg helt fryktelig Redd for hjerneblødning og alt mulig men det er vel kanskje litt overdrevet?... Anonymkode: 45338...a9a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Ro ned. Så lenge han ikke viser tegn på skade er det bare å slappe av. Anonymkode: d2a24...80a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Hvis du er så redd som du gir uttrykk for, så burde du vel ringt lege før du kontaktet venninner og logget deg inn på Kvinneguiden for å spørre om du bør ringe lege. Anonymkode: 39fb0...dc0 6
solmåneogstjerner Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag tidlig tok jeg babygutten min på 6 mnd opp i dobbeltsengen slik som jeg har gjort hver morgen siden han ble født. Ammer litt, og småsover litt. Han ligger midt i sengen, jeg ved siden av. Han har ikke begynt å åle seg fremover enda, ikke før i dag! Plutselig bråvåkner jeg av et dunk! Da har han kommet seg ut på kanten og falt ned på parketten Et fall på ca 50-60 cm, normal seng. Han hylte og gråt umiddelbart, og jeg gråt også. Føler meg som verdens verste mor! Etter et lite minutt med trøst roet han seg. Han lå på magen når jeg tok han opp. Jeg vet ikke om han har landet med hodet først. Jeg vet ikke hvilken kroppsdel som tok av for fallet. Jeg prøvde å se etter synlige røde merker eller annet på hodet, men kan ikke finne noe. Han har virket helt normal ellers i dag, det er nå 7 timer siden. Ingen tegn til kvalme, normale pupiller, ingen synlige kuler eller skrammer. Men han har vært en del mer sutrete enn normalt. Synes dere jeg bør kontakte lege? Har spurt venninner, og de sier at legen mest sannsynlig bare vil spørre om kvalme, oppkast, om han ble bevisstløs og andre ting, gi meg beskjed om å følge godt med, og ferdig med saken. Det blir vel ikke tatt røntgen eller sånt pga dette. Noen som har opplevd dette selv? Føler meg helt fryktelig Redd for hjerneblødning og alt mulig men det er vel kanskje litt overdrevet?... Anonymkode: 45338...a9a Det skjedde meg også. Jeg hadde selvfølgelig (?) full panikk og ringte legevakten. Og hun som svarte klarte ikke og la være å le litt. 'Hvis alle de barna skulle inn her hadde vi ikke gjort annet'. Ja, se etter symptomer, men det er veldig lite sannsynlighet for alvorlig skade. Ps: han er sikkert sutrete fordi du stresser... 😉 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 Skjedd meg og da førstemann var baby. Skummelt, men det gikk helt bra. Utfra det du skriver virker det som om det har gått helt fint 😊 Anonymkode: 29334...590 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Ved fall høyere enn tre ganger barnets lengde skal man kontakte lege (og ved tegn til skade, selvsagt). En seng er vel ikke så høy? Anonymkode: 41870...5c3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Skjedde oss og. Syntes det var skummelt og ringte legevakten. De spurte om hun spiste og var normal og sa å følge med. Jeg pleier å følge med nøye noen timer - "vekke" litt om natta. Ellers merker man om de har ordentlig symptomer. Det står vel noe i info man får fra helsestasjon om hva å se etter? Det skader ikke å ringe legen forresten hvis det roer deg ned . Anonymkode: 8ece3...557
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 Huff, samme skjedde her da baby var 6mnd. Rulla ned fra sofaen. Gikk gudskjelov bra, men jeg kjenner meg veldig igjen i følelsen, gråt og følte meg som verdens værste mamma selv. Vi ringte en sykepleier i nær familie som fortalte oss om symptomer vi burde være obs på. Gikk bra. Men siden du vurderer så sterkt å ringe lege kan du jo bare gjøre det, uansett om de ber deg komme ned eller bare opplyser om hva du må følge med på. Så har du gjort det og slipper å tenke på det God klem til deg fra "verdens værste" mamma til en annen ❤ Anonymkode: 28b45...992
Gjest Axl Rose Skrevet 6. april 2017 #9 Skrevet 6. april 2017 Har skjedd min unge også, vet ikke om det var fra senga eller hva. Moren ringte ihvertfall meg i full panikk. I stedet for å høre med legen, så spurte hun meg om hun skulle ringe lege og om han hadde fått noen skade osv.. Hvordan kunne jeg vite det? Hun ringte legevakten etterpå og de sa hun skulle ta det helt med ro. Mange som faller av og til. Det er symptomer de skal være obs på, og hvis det var et hardt slag mot hodet. Da må de kontakte lege.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #10 Skrevet 6. april 2017 TS her. Tusen takk for svar. Hvilke symptomer fikk dere beskjed om å se etter? Jeg vet ikke om han landet på hodet, men jeg kan ikke se noen synlige kuler eller røde partier som indikerer hardt slag. Det eneste jeg merker av "symptomer" er at han har vært uvanlig sutrete og lett tatt til tårene i dag, og han gråter nesten aldri ellers. Han er alltid smørblid, men i dag har han grått når jeg har skiftet bleie, grått hvis jeg har tatt fra ham en leke, grått hvis jeg har lagt ham ned osv osv... jeg lurer jo fælt på om han har vondt, eller om han bare er litt preget og trenger trøst og nærhet... Anonymkode: 45338...a9a
Gjest Geirfuglen Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 Jeg synes det er umulig å råde andre til noe, men babyen min satt i bilstol og tippet med hodet bakover i flisgulvet fordi jeg ikke hadde fått med meg at man kunne sette støtte på bilstolen. Jeg ble hysterisk, men legen sa at det var et godt tegn at han gråt med en gang og at han ikke gråt så lenge/var utrøstelig. Babyen til en venninne av meg har også falt ut av sengen, og det gikk helt bra. Men, tror jeg alltids ville hørt med lege for sikkerhets skyld.
Gjest Geirfuglen Skrevet 6. april 2017 #12 Skrevet 6. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tusen takk for svar. Hvilke symptomer fikk dere beskjed om å se etter? Jeg vet ikke om han landet på hodet, men jeg kan ikke se noen synlige kuler eller røde partier som indikerer hardt slag. Det eneste jeg merker av "symptomer" er at han har vært uvanlig sutrete og lett tatt til tårene i dag, og han gråter nesten aldri ellers. Han er alltid smørblid, men i dag har han grått når jeg har skiftet bleie, grått hvis jeg har tatt fra ham en leke, grått hvis jeg har lagt ham ned osv osv... jeg lurer jo fælt på om han har vondt, eller om han bare er litt preget og trenger trøst og nærhet... Anonymkode: 45338...a9a Lar han seg trøste da?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 Han hylskrek umiddelbart etter fallet. Jeg trøstet og da ga gråtingen seg etter et lite minutt. Han har tatt lett til tårene resten av dagen, men har latt seg trøste da... Anonymkode: 45338...a9a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 Skjedde da min første var 3 mnd. Han rullet av senga, og forsvant under senga og jeg fant han ikke umiddelbart da jeg begynte febrilsk å lete, men jeg hørte han gråt. Jeg var utrøstelig i sikkert en time etterpå, men det gikk bra! En baby som IKKE gråter etter skader og fall er mer bekymringsverdig enn en som gråter. Så dette gikk nok helt fint. Men jeg skjønner så inderlig godt hvordan du har det. Det er en grusom følelse, men du er ikke alene, det skjer med mange!! I Kina betyr det lykke, og at barnet får et langt lykkelig liv om de faller fra senga før de fyller 1 år. 😉 Anonymkode: ae084...40c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #15 Skrevet 6. april 2017 Jeg klarte helt utrolig nok å miste sønnen min i flisegulvet på badet når han var 6 mnd, fra ca 60-70 cm høyde. Det var bakhodet som traff først. Jeg ringte legevakten med en gang og jeg fikk spørsmål om han gråt med en gang (slik at han ikke besvimte), noe han gjorde og om det var noen synlige skader, eneste var en kul. Siden dette var veldig tidlig en morgen og lite mennesker på legevakten, og siden jeg gråt og var lettere hysterisk fikk vi lov til å komme ned. De mente egentlig at det var nok å observere i fht hjernerystelse hjemme. Jeg hadde nesten lagd en forsvarstale på vei ned om hvordan jeg i alle dager hadde klart å miste min egen sønn i gulvet, men ingen leet ett øyelokk engang. De tok ett blodtrykk og kikket med lys i øynene og ba oss følge med og evt ringe om det skulle være noe. Tror det gikk verst over samvittighet min, for det er virkelig en grusom følelse når man vet barnet sitt har falt i gulvet, men dette skjer med de fleste! Sender deg en klem <3 Anonymkode: b536a...daa
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tusen takk for svar. Hvilke symptomer fikk dere beskjed om å se etter? Jeg vet ikke om han landet på hodet, men jeg kan ikke se noen synlige kuler eller røde partier som indikerer hardt slag. Det eneste jeg merker av "symptomer" er at han har vært uvanlig sutrete og lett tatt til tårene i dag, og han gråter nesten aldri ellers. Han er alltid smørblid, men i dag har han grått når jeg har skiftet bleie, grått hvis jeg har tatt fra ham en leke, grått hvis jeg har lagt ham ned osv osv... jeg lurer jo fælt på om han har vondt, eller om han bare er litt preget og trenger trøst og nærhet... Anonymkode: 45338...a9a Dette har helt sikkert gått helt fint. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ber om medisinske råd på KG? Når noe skjer med barnet ditt, og du blir bekymret/usikker og lurer på symptomer og hva du skal se etter, så ringer du legevakten. Anonymkode: 3b1da...677
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 Men du, ring lege hvis du lurer på hvilke symptomer du bør se etter da Tenk om jeg skreiv at du må se etter utslett under foten, fordi jeg trodde jeg kanskje muligens leste det i et blad for ti år siden. Man veit aldri hvor sikker informasjonen er eller hvem som sitter bak tastaturet Anonymkode: 28b45...992
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Skrevet 6. april 2017 Min datt ut av senga da han var 8 mnd, han fikk den svære donald kulen i panna! Babyen gråt, jeg gråt og pappaen ringte legevakten i fortvilelse 😂 Fikk beskjed om og holde øye med han og følge med på om han ble roligere/sløvere enn vanlig og om han ble kvalm. At de gråter med en gang er ett veldig godt tegn! Vi vekte han hver 3 time første natten for sikkerhetsskyld. De sier det finnes to typer barn: de som har falt ut av senga/sofaen, og de som kommer til og gjøre det Det går nok helt fint TS, men om du for din egen del blir roligere av og ringe lege, så gjør du det! Anonymkode: 27466...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #19 Skrevet 7. april 2017 TS her. Joda, jeg ringte og snakket med legevakten, og fikk beskjed om å se etter det som ble nevnt her. Kvalme, sløvhet osv. Han er bedre i dag så det ser ut som det har gått helt fint. Men et litt panikkfylt spørsmål: man kommer vel ikke under lupen til barnevernet for dette? Får man en merknad på seg som uansvarlig liksom? Anonymkode: 45338...a9a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #20 Skrevet 7. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Joda, jeg ringte og snakket med legevakten, og fikk beskjed om å se etter det som ble nevnt her. Kvalme, sløvhet osv. Han er bedre i dag så det ser ut som det har gått helt fint. Men et litt panikkfylt spørsmål: man kommer vel ikke under lupen til barnevernet for dette? Får man en merknad på seg som uansvarlig liksom? Anonymkode: 45338...a9a Absolutt ikke, det skal langt mer til. Ta det helt med ro du😊 Anonymkode: 34017...60b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå