AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Jeg ønsker meg til hjembyen i påsken for å slappe av med familien (ønske om å dra hjem i morgen). Er for tiden sykmeldt, og sykmeldingen går ut på søndag. Usikker på om jeg sykmeldes videre uten nærmere konsultasjon (altså om jeg bare kan fornye via telefon). Om legen ikke vil sykmelde videre uten nærmere undersøkelser, kan jeg da dra på legevakten og få vakthavende lege der til å sykmelde meg om han finner grunn til det? Legen min kan vel uansett ikke nekte å forlenge sykmeldingen min frem til jeg får en time hos han? Anonymkode: d4ea8...7bb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Har ikke du spurt om dette med sykemelding i påsken flere ganger? Anonymkode: 81c5d...f80 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Tviler sterkt på at legevakten forlenger en sykemelding. De sykemelder kun for en kort periode når det er akutt og frem til fastlegen åpner. Anonymkode: 2e5d1...454
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Legevakten sykemelder kun akutt og fram til første virkedag da man skal kontakte fastlegen. Anonymkode: 52940...6f7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker meg til hjembyen i påsken for å slappe av med familien (ønske om å dra hjem i morgen). Er for tiden sykmeldt, og sykmeldingen går ut på søndag. Usikker på om jeg sykmeldes videre uten nærmere konsultasjon (altså om jeg bare kan fornye via telefon). Om legen ikke vil sykmelde videre uten nærmere undersøkelser, kan jeg da dra på legevakten og få vakthavende lege der til å sykmelde meg om han finner grunn til det? Legen min kan vel uansett ikke nekte å forlenge sykmeldingen min frem til jeg får en time hos han? Anonymkode: d4ea8...7bb Jo, det *kan* han nok. Anonymkode: 3fe5f...b6f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Jo, legen kan nekte å gi deg sykemelding. Det er vanlig at man må møte opp. En sykemelding har konsekvenser for andre og er i utgangspunktet noe som sjelden gis over telefonen. Legevakten sykemelder heller som oftest ikke, og henviser deg tilbake til fastlege. Det du kan gjøre er å kontakte legekontoret ditt i morgen tidlig å få en hastetime for videre sykemelding. Anonymkode: 14604...86c
SnuskeLuska Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Legevakt kan sykemelde for inntil 3 dager. Usikker på om de kan forlenge en gjeldende sykemelding, men fastlegen din bør kunne gjøre det over telefon dersom h*n finner det nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 Legevakten sykemelder nok ikke videre når sykemeldingen er startet av noen andre. Ta kontakt med fastlegekontoret og forklar situasjonen. Legevakten skal i utgangspunktet sykemelde for den skade/sykdom du er der med, evt til fastlegen åpner. De kan forlenge en sykemelding de har skrevet ut f.eks ved beinbrudd, men her feiler det deg ingenting som er legevaktens ansvar i utgangspunktet. Der jeg jobber hadde du blitt avvist. Anonymkode: cd78b...15d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #9 Skrevet 6. april 2017 Du er for syk til å jobbe, men frisk nok til å dra bort i påsken? Psykisk syk du også??? Anonymkode: b4835...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #10 Skrevet 6. april 2017 Om fastlegen forlenger sykemelding eller ikke uten konsultasjon kommer an på hva du er sykemeldt for. Er du alvorlig og langvarig syk, og fastlegen er godt kjent med tilstanden din, så får du lettere forlengelse per telefon enn om sykdommen din er av mer midlertidig type, som forventes å gå over på få dager. Du må uansett til fastlegen, da legevakt kun skal sykemelde pasienter for korte perioder ved tungtveiende medisinske grunner. Forlengelser er ingen legevaktsoppgave, da legevaktens oppgaver er å drive med akuttmedisinske oppgaver som øyeblikkelig hjelp o.l. Anonymkode: 1b248...644
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 Hvis sykemeldingen går ut på søndag er det jo helt uproblematisk å forlenge denne før påsken. Påsken begynner ikke før torsdag. Anonymkode: eab49...012 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #12 Skrevet 6. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis sykemeldingen går ut på søndag er det jo helt uproblematisk å forlenge denne før påsken. Påsken begynner ikke før torsdag. Anonymkode: eab49...012 Men ts vil dra på påskeferie allerede nå i helgen. Hun vil ikke vente til påsken begynner. Er dette samme person som jobber i helsevesenet, som hadde tatt ut ferie i påsken, men som nå prøver å få igjen feriedagene hun hadde tatt siden hun er sykemeldt, men likevel frisk nok til å reise på ferie? Anonymkode: 52940...6f7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 Du får ikke sykmld på legevakten,nei. Du må kontakte fastlegen før påske. Sykmld er ikke et krav du har. Det er noe du kan få,det er opp til legen. Anonymkode: 23cf8...4e3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 Ring legekontoret å hør om du får en time i morgen da vettu. Anonymkode: 9f211...502
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #15 Skrevet 6. april 2017 Det er litt hips om haps. Jeg har vært i lignende situatsjoner, og blitt sykemeldt på legevakten. Men der har det vært ting hvor jeg rett og slett ikke hadde klart reisen (5 timer på buss, og ekstreme ryggsmerter). Anonymkode: f833e...15c
Gjest Cathe. Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 Du får nok ikke sykmelding på legevakten, men jeg tror ikke det vil være noe problem å få den forlenget noen dager på telefon. Da jeg var sykmeldt fikk jeg beskjed da jeg ble sykmeldt i utgangspunktet om at jeg måtte ha ny time for eventuell videre sykmelding. Har ikke du fått noen sånn beskjed, og legen kjenner til tilstanden din og mener det er nødvendig/forsvarlig å gi deg videre sykmelding, så tror jeg ikke det blir noe problem Og dra hjem til foreldrene dine med god samvittighet, TS. Jeg vet ikke hva slags jobber de andre har, men for meg er det stor forskjell på å være på jobb og det å slappe av hjemme med familien. God tur og god bedring
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er for syk til å jobbe, men frisk nok til å dra bort i påsken? Psykisk syk du også??? Anonymkode: b4835...9e0 Jeg er ikke psykisk syk, nei. Men kjenner jeg reagerer på vegne av de som faktisk er psykisk syke. Den kommentaren var usmakelig. Tusen takk til dere som har svart, selv om jeg setter mest pris på dere som klarer å svare uten å være spydige. Dere vet ingenting om meg og grunnlaget for min sykmelding.Jeg har ikke opprettet tråd her inne tidligere. Anonymkode: d4ea8...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er for syk til å jobbe, men frisk nok til å dra bort i påsken? Psykisk syk du også??? Anonymkode: b4835...9e0 Himmel og hav. Hvilken jobb har du som du kan gjøre med like lite fysisk og psykisk kapasitet som det tar å ligge på sofaen hos familien? Anonymkode: f833e...15c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå