AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Noen linken til loven eller erfaringer med problemstillingen? Anonymkode: 1990e...c63
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 (endret) Det kan jeg ikke tro at man er. Endret 6. april 2017 av Balian de Ibelin
Gjest Magnifiq Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Vi har alltid brukt skatt til gode, til å betale den andres restskatt. Vi er jo tross alt gift, og har felles økonomi.
cmd Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 nei, ektefelle er ikke ansvarlig. hver og en er ansvarlig for deres skatt, om de er gifte eller ikke.
Majott Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 Jeg vet ikke, men vi har alltid gjort det. Vi er et felles team, så om den ene får restskatt, og den andre får igjen på skatten, så har det vært en selvfølge for den som fikk igjen å betale den andres restskatt. I år fikk vi begge to igjen på skatten. Mens andre år, så har jeg/han betalt den andres restskatt om vi fikk igjen selv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Nei, det får da være grenser. Anonymkode: 5b8a6...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #7 Skrevet 7. april 2017 Jo, det vil jeg faktisk tro at man i praksis er. Ikke som i at man er solidarisk ansvarlige og risikerer tvangstrekk dersom det ikke er noe å hente hos ektefellen med restskatt, men fordi man som ektefeller har gjensidig forsørgelsesplikt. Så dersom ektefelle A må bruke store deler av sin nettoinntekt på å betale terminbeløpet på restskatten, vil den ektefellen B måtte dekke den delen av felles utgifter som A ikke klarer grunnet underskudd. Husk også at ektefeller lignes sammen, og at skattemeldingene deres skal gi det utfallet som til sammen gir ekteparet best mulig resultat. Så det kan være at deler av restskatten ektefelle A har fått i realiteten er restskatt forårsaket av for lavt skattetrekk hos ektefelle B. Anonymkode: adbfa...e85 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #8 Skrevet 7. april 2017 I og med at man lignes sammen tenker jeg det er fair å dele på restskatt (eller for den del skatt man får igjen). Anonymkode: 52931...1fc 1
asterix Skrevet 7. april 2017 #9 Skrevet 7. april 2017 http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/skatte-abc/kapitler/e/?mainchapter=243105
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #10 Skrevet 7. april 2017 Felles økonomi er jo en stor greie når man gifter seg. Er det i det hele tatt lurt å gifte seg med noen om man ike ønsker et økonomisk fellesskap? Anonymkode: 6bad8...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #11 Skrevet 7. april 2017 Jeg tar det som et selvfølge at man betaler for ektefellens restskatt, dersom man får tilbake. Hvis dere har felles økonomi, vel og merke. Jeg ventet med å glede meg over det jeg får tilbake, til jeg visste om gubben fikk baksmell eller ikke. Anonymkode: d7b74...a65
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #12 Skrevet 7. april 2017 Personlig økonomi har ikke den andre ansvar for. Jeg tar ikke skattefri juni og des. Blir en sparing for meg. Blir kjekt å få sammen med feriepenger Min mann har jobbet mye overtid uten å regulere skatt. Så det får han fikse selv. Anonymkode: 395ac...19b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #13 Skrevet 7. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig økonomi har ikke den andre ansvar for. Jeg tar ikke skattefri juni og des. Blir en sparing for meg. Blir kjekt å få sammen med feriepenger Min mann har jobbet mye overtid uten å regulere skatt. Så det får han fikse selv. Anonymkode: 395ac...19b Tar ikke skattefri? Hvor jobber du som kan velge det selv? Anonymkode: 35b2a...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå