AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Om vi ser for oss en situasjon der dyrene alltid ville leve i optimale forhold, hvordan hadde det dyreholdet vært ifølge deg? Ikke tenk på om det er realistisk å kunne ha dyret under de betingelsene. Dette skal være under helt optimale forhold der man ikke tar hensyn til hva mennesket kan eller ikke kan. Litt som et tankeeksperiment. Litt for å sjekke hvor folk mener grensene går for et optimalt dyreliv Selv tenker jeg at når det gjelder hunder og innekatter burde de ikke være alene mer enn ca 4-5 timer. De burde ha 1.5 time fysisk aktivitet hver dag (sikkert noen hunder som krever mer). Og gjerne 1 time med mental trening/ utfordring. Pluss at de burde ha tilgang til aktivitet og lek gjennom hele dagen slik at de ikke måtte ligge i flere timer og kjede seg/ tvinge seg selv til å sove gjennom kjedsomheten Dyr i bur burde ha mye større områder, ikke små bur + fri tilgang til å gå ut Man burde ikke bruke reimer i munnen på hesten. Ridning burde i større grad være samspill mellom rytter og hest, ikke tvang fra rytter. Husker med grøss en gang jeg var med en ridelærer som ung tenåring (kunne ingenting om hest og ridning) og jeg fikk skryt for å ta hardt i reimene og tvinge hesten til noe den var redd for å gjøre. Det var sannsynligvis veldig vondt og skummelt for hesten Anonymkode: f2a89...104
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man burde ikke bruke reimer i munnen på hesten. Det gjør man heller ikke, man bruker metallbiter med nøtteknekker-effekt. Helt utrolig at dette er så vanlig og akseptert. Har selv hatt hest og var hjernevasket til å tro at dette var absolutt nødvendig. Generelt burde vi vel ta mere hensyn til dyrene og hva de vil, og ikke behandle dem som leker.
Tvist Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Hunder har jeg ikke nok peiling til å uttale meg om, bortsett fra at de ikke skal være i bur, og må få komme ut daglig. Katter må kastreres, vaksineres (om helsemessig tilrådelig), og ha mulighet til å gå ut (om helsen tillater det) helst med katteluke, så de kan inn og ut når de vil (har dessverre ikke det selv til mine). Katter bør få kvalitetsfor, og mye oppmerksomhet/kos om de ønsker det. Kattens helse bør sjekkes en gang i året, for å forebygge tannproblemer og lignende. Ingen dyr bør være burdyr. De kan ha et bur som en base, men bør aldri tvinges til å være i buret hele dagen. Mange fugler blir får aldri fly skikkelig, og mange kaniner får skjelettproblemer. De fleste gårdsdyr (ikke på hobbybasis) har det så langt fra optimalt som mulig... 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Kanin; skal aldri ha bur som oppholdssted, kun som en base for do/mat. Den skal ha MINIMUM 6x6 kvm da det er ca så mye en kanin trenger for å få strekt seg skikkelig. Den skal kun ha kvalitetsfor, ikke det mølet man får som heter "gnagerblanding" osv ingen dyr har godt av sånt. Den skal ha en kaninvenn, de skal begge kastreres og ellers følges opp med vetrinær. Bor de ute så skal de ha varmelampe i huset om vinteren (huset skal i tilleg være isolert og ha to innganger). Anonymkode: e3ecd...10b 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #5 Skrevet 7. april 2017 På 6.4.2017 den 14.30, AnonymBruker skrev: Om vi ser for oss en situasjon der dyrene alltid ville leve i optimale forhold, hvordan hadde det dyreholdet vært ifølge deg? Ikke tenk på om det er realistisk å kunne ha dyret under de betingelsene. Dette skal være under helt optimale forhold der man ikke tar hensyn til hva mennesket kan eller ikke kan. Litt som et tankeeksperiment. Litt for å sjekke hvor folk mener grensene går for et optimalt dyreliv Selv tenker jeg at når det gjelder hunder og innekatter burde de ikke være alene mer enn ca 4-5 timer. De burde ha 1.5 time fysisk aktivitet hver dag (sikkert noen hunder som krever mer). Og gjerne 1 time med mental trening/ utfordring. Pluss at de burde ha tilgang til aktivitet og lek gjennom hele dagen slik at de ikke måtte ligge i flere timer og kjede seg/ tvinge seg selv til å sove gjennom kjedsomheten Dyr i bur burde ha mye større områder, ikke små bur + fri tilgang til å gå ut Man burde ikke bruke reimer i munnen på hesten. Ridning burde i større grad være samspill mellom rytter og hest, ikke tvang fra rytter. Husker med grøss en gang jeg var med en ridelærer som ung tenåring (kunne ingenting om hest og ridning) og jeg fikk skryt for å ta hardt i reimene og tvinge hesten til noe den var redd for å gjøre. Det var sannsynligvis veldig vondt og skummelt for hesten Anonymkode: f2a89...104 Jeg har innekatter, og de er stort sett aldri alene mer enn et par timer av gangen. Har flere katter, så de har alltid selskap og lekekamerater. Har kattegård, så de kommer ut i frisk luft, flere store klorestativer, og massevis av leker. Bruker MYE tid (og penger!) på kattene mine, har et lite oppdrett og det er en dyr hobby. Men utrolig givende på andre måter <3 Anonymkode: c7782...c34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå