Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får starte med å si at man selvfølgelig ikke skal sammenligne seg selv med andre, men føler jeg har så lite på konto sammenlignet med andre. Jeg setter opp et budsjett. Vil dere hjelpe meg med å se om jeg sløser for mye? Jeg er 28, Fast månedslønn: 27 000. Leieinnteker: 5-7000 per mnd. Har to kredittlån på tilsammen 16000. Faste utgifter: Boliglån pluss fellesgjeld: 13000. Lånekassen: 854. Månedskort: 2000. Mobtlf+ hjemmetelefoni: 800. Strøm: 2000. Nedbetaling av ikea: 2000. Trening: 300. Noen mnd har jeg masterkort på 2000 som jeg pleier å nedbetale med en gang. Bruker ca 5000 på meg selv i mnd, inkluderer da alt av klær, mat, kino lunsj ute. Kjøper lunch for ca 30-40 kr hverdag. Har ca 100 000 på sparekonto. Og 2-3000 på brukskonto som jeg bruker til vanlig. 

Anonymkode: dadf8...549

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har kredittkortgjeld, så sløser du. Lær deg å handle etter hva du har på konto. Har du ikke noe penger til å kjøpe en ting, så har du rett og slett ikke råd.

Kredittkort skulle vært bannlyst.

Anonymkode: 6f686...cc2

• Liker 21
Skrevet

Inntekt 32000 

Utgifter: 26 200

Rest 5 800 

Litt vrient når visse ting ikke kommer fram. Hvorfor varierende leieinntekter? Hva betaler du på kredittlånene til 16 000? Har ikke tatt med de 2000 ekstra i leieinntekt siden de veier opp for de 2000 i mastercard. 

• Liker 2
Skrevet

Du sier du bruker 5000 på deg selv og 2-3000 på brukskonto som du bruker, dvs 7-8000 på deg selv ila en måned? Jeg ville ha kuttet ned på dette og prioritert sparing. En person bør kunne holde seg på 2000 til mat, eller ville jeg tenkt 1000 til klær og 1000 til diverse som kino, kafe osv. Da sparer du 3-4000 pr måned. Og lunsj kan man fint lage selv, er en luksus å ta seg råd til å kjøpe lunsj hver dag syns jeg..

Ville også ha klippet kredittkortet!! Farlig..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen. Varierende da jeg leier ut til en bekjent. Så alt fra 5-7000. Ang kredittlån så betaler jeg ned 2000 i mnd. Nevnte det i HI:)

Skrevet (endret)

Hva er du lei deg for?

Det eneste, som jeg ser det, du ikke burde hatt i regnestykket ditt, er de kredittkortene med 16.000 på. De bør du anstrenge deg litt for å betale ned fortest mulig, ved å minst doble avdragene. Det er blodige renter på sånt.

Jeg reagerte også på høy strømregning; 2000 kr i måneden? Det er vel kanskje hus du bor i da, som varmes opp med elektrisitet? Selv bor jeg i leilighet i blokk, og har 350 kr i strømutgifter i mnd, så da hørtes 2000 så mye ut.

Redigert:

ser nå at du har Ikea på avbetaling i tillegg. Enda en kreditt! Hvorfor sitter du og avbetaler på ting til blodige renter, mens du samtidig har sparepenger på konto? Det er jo totalt bortkastet! Betal ut begge kredittkortene og Ikeakontoen med sparepenger, og så begynner du istedet og hver mnd sette inn nye sparepenger på konto så du får fylt den opp igjen.

Endret av Million
  • Liker 24
Skrevet

Hvorfor i all verden har du nedbetaling på IKEA (som jo blir det samme som et forbrukslån) og kredittkortlån når du faktisk har 100 000 på sparekonto? Du kaster jo penger i dass (på drithøye renter)! 

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

2-3000 har jeg på brukskonto per dagskonto. Men bruker i snitt 5000 per mnd på mat klær cafe besøk osv...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen. Varierende da jeg leier ut til en bekjent. Så alt fra 5-7000. Ang kredittlån så betaler jeg ned 2000 i mnd. Nevnte det i HI:)

Nei, du nevnte ikke det i HI med mindre det er mastercardet på 2000 som du innimellom betaler på eller ikea-gjelda. Hele hi er litt rotete. Er lunsj separat eller en del av de 5000? Er 2-3000 det du sitter igjen med, går det til annet eller til matposten? Hvor mye sparer du?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har 100 000 på sparekonto bruker du selvfølgelig den til å betale ned kredittkortene dine og det IKEA-greiene. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du varierende leieinntekter? 

Anonymkode: 1f351...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, ikea og kredittlån til 16000 er det samme. Ser nå at det ikke gikk tydelig frem. Ja, bør betale ned dette før jeg sparer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sløser mye. Om du har 100 000 på sparekonto, hvorfor casher du ikke ut kredittgjelda og IKEA-gjelda di? Du kaster jo penger ut av vinduet. Og å kjøpe lunsj hver dag? Ta med deg den niste. Bruker du 40 kr hver dag på lunsj blir det 800 kr i måneden til på matbudsjettet ditt KUN på lunsj. Ofte blir det gjerne litt dyrere også, og da har du fort sløst bort 8-10 000 kr i året, kun på lunsj. Du er jo ikke i noen dårlig økonomisk situasjon, men du kaster penger ut av vinduet på ting som ikke gir deg noe som helst. 

Anonymkode: 19907...b7b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fast månedsleie til bekjent? Hvorfor variere det med 2000 kr?

Anonymkode: fedba...ffe

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, ikea og kredittlån til 16000 er det samme. Ser nå at det ikke gikk tydelig frem. Ja, bør betale ned dette før jeg sparer. 

Da burde du sitte igjen med 5000+ hver mnd og ha nedbetalt all gjeld i august. Legg vekk mastercardet mens du er igang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du virkelig både mobil og fasttelefon?

Fasttelefonen kan man lett si opp og spare den pengene.

Som de andre sier: Du bør bruke av sparepengene dine til å nedbetale kredittgjelda og Ikea asap. Deretter kan du heller sette over de pengene du bruker i dag på den nedbetalingen inn på sparekontoen + litt mer.

Lunsjen,  må du virkelig kjøpe den hver dag? Du sparer masse på å ta med hjemmefra, evt ha i kjøpeskapet på jobb dersom det er mulig.

Strømmen din virker også veldig høy. Betaler du for både deg og leietakeren din? Du kan sjekke opp prisene og få den en ny avtale ett annet sted, sjekk ut https://www.strompris.no/ og finn det som passer deg og ditt forbruk best.

Anonymkode: a1866...59f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for inspill alle sammen, med lønna jeg får neste mnd skal jeg betale ned ekstra på kredittlåna. Det jeg bruker på lunsj ca 30-40 per dag inngår i de 5000 jeg bruker i mnd på meg selv. Skal begynne å ta med matpakke en uke og lunch en annen uke, men blir fort lei av brød og pålegg. Hvis jeg tar med salat handler jeg inn masse og tar kun med salat en dag, blir fort for å ta med for flere dager. Har ikke micro på jobb, men har kjøelskap. Hilsen TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for inspill alle sammen, med lønna jeg får neste mnd skal jeg betale ned ekstra på kredittlåna. Det jeg bruker på lunsj ca 30-40 per dag inngår i de 5000 jeg bruker i mnd på meg selv. Skal begynne å ta med matpakke en uke og lunch en annen uke, men blir fort lei av brød og pålegg. Hvis jeg tar med salat handler jeg inn masse og tar kun med salat en dag, blir fort for å ta med for flere dager. Har ikke micro på jobb, men har kjøelskap. Hilsen TS

Du har jo 100 000 på konto, du burde jo egentlig betale ned dette i dag. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor har du variable leieinntekter?

Er det fordi leieforholdet er uformelt? Hvor leieboeren betaler det han klarer fra måned til måned?

Anonymkode: 1f351...a4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser en motvilje mot å betale ut all kredittkortgjeld med sparekontoen. 

Hva kommer den motviljen av? Vil sparekontoen bli helt tom dersom du betaler ut all utestående gjeld?

Du vil få høyere sparebeløp på sparekontoen dersom du gir deg selv muligheten til å fylle på med det samme beløpet du nå betaler gjelden din. Men det forutsetter altså at du kvitter deg med gjelden ved å bruke sparekontoen.

Lunch er ikke bare salat eller brød, men viljen virker også her å være litt fraværende.

Det er jo ikke synd på deg, du hat penger, - og bruker dem nå som en halvfull sjømann.

Anonymkode: 43c1f...3a1

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...