Gjest kakemums Skrevet 18. desember 2004 #1 Skrevet 18. desember 2004 Var på IKEA i går og kjøpte sånne former som er perfekte til hvite kakemenn. Har noen der ute en ålreit oppskrift?
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #2 Skrevet 18. desember 2004 Jeg har en. Skal se om jeg finner den.
Arkana Skrevet 18. desember 2004 #3 Skrevet 18. desember 2004 Hvite kakemenn I 100 g smeltet smør 3 dl sukker 2 dl melk 1 ts hornsalt 1 liter hvetemel Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut griser (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur. Jeg har også en oppskrift som ikke krever at du må vente til i morgen med å bake ut. De er kjempegode, men blir litt mer sprø enn de over. Jeg synes faktisk de er bedre enn de første. Hvite kakemenn II 240 g hvetemel 120 g smør (ikke margarin!) 120 g sukker 1 egg eller litt melk Sikt mel og smuldre inn smøret. Rør inn sukker og egg og kna til en jevn deig. Kjevle ut og skjær i ønskede fasonger. Legg på stekebrett og stek ved 190 grader på midterste rille i 12-15 minutter. La avkjøle på brettet.
Snuppelure Skrevet 18. desember 2004 #4 Skrevet 18. desember 2004 Hva er hvite kakemenn? Det har jeg aldrig hørt om....
Arkana Skrevet 18. desember 2004 #5 Skrevet 18. desember 2004 Hva er hvite kakemenn??? Det blir vel litt som å spørre, hva er pepperkaker? Hvite kakemenn er en type kjeks, den første oppskriften minner litt om spekulasjer (hvis du har hørt om det da...).
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #6 Skrevet 18. desember 2004 Hvite pepperkaker, er ikke de myke, litt som snipper?
Arkana Skrevet 18. desember 2004 #7 Skrevet 18. desember 2004 [Hvite pepperkaker' date= er ikke de myke, litt som snipper? De kan være myke, de kan også være sprø. Den øverste oppskriften min gir myke kakemenn, den nederste gir sprø (men stek dem litt kortere, så blir de litt halvmyke, da synes jeg de er best).
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #8 Skrevet 19. desember 2004 Oki, takker for svar Prøver meg på den øverste oppskrifen
-Fisken- Skrevet 19. desember 2004 #9 Skrevet 19. desember 2004 Farlig gode kakemenn: 100 g smør eller margarin 3 1/2 dl sukker 1 ts hornsalt 2 1/2 dl melk 12 dl hvetemel Smelt smøret og avkjøl. Bland det tørre. Rør inn smør og melk, arbeid hurtig sammen. Legg plast over og la stå kjølig i 1-2 timer. Elt sammen og kjevl ut en leiv ca 3-4 mm tykk. Stikk ut kakemenn. Legg på plate, stekes ved 200 grader i 7-10 min. De skal være hvite og porøse. Avkjøles på rist. 1
Gjest Anonymous Skrevet 19. desember 2004 #10 Skrevet 19. desember 2004 Hvor mange kakemenn ca. blir det ut ifra oppskriftene deres?
bluebird Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 Hvor mange kakemenn ca. blir det ut ifra oppskriftene deres? Det kommer vel helt an på hvor store kakemenn du lager. Jeg tror jeg fylte ca. 3 - 4 brett da jeg brukte oppskriften til Aniola-Fisken.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #12 Skrevet 21. desember 2004 Det kommer vel helt an på hvor store kakemenn du lager. . Jojo, men når jeg tenker på kakemenn, så tenker jeg på litt store kaker formet som menn Det er det som er standard-størrelsen og som blir mest brukt. Altså, bruk av de store kakeformene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå