AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Har to jenter som er født med 9 mnders mellomrom. Ene ble født i januar i fjor, andre i oktober. Minste ble født i uke 28, og er altså veldig prematur. Hun hadde 3 hjerneslag, og vi er ikke sikker på hvordan dette kommer til å påvirke henne i fremtiden. Legene sier det er for tidlig å si, men at sjansen for at noe er galt er større enn at alt er normalt Det kan være alt fra sterke lærevansker til store handicap Jeg sliter med dårlig samvittighet ovenfor eldste. Fra yngste ble født har vi tilbragt mye tid på sykehuset, og eldste har kanskje måtte lide litt av at yngste får mer oppmerksomhet. Eldste er jo fremdeles så liten at hun skjønner ikke. Så tenker jeg fremover i tid. Hva om yngste får store skader? De er jo født i samme år, så hvis de begynner på samme skole kan de ende i samme klasse. Jeg tenker det alltid vil prege eldste å ha en yngre søster som har nedsatt evne - hvis det blir sånn! Jeg vurderer å søke de inn i 2 forskjellige barnehager, og to forskjellige skoler når den tid kommer. Barnehage blir jo et styr hvis vi velger to forskjellige, men jeg føler det er eneste måten eldste kan få den oppveksten hun fortjener uten å hele tiden måtte vike for en yngre søster som må ha mer hjelp. Jeg tenker at det kanskje er vanskelig å vokse opp med en yngre søster med handicap som går i samme klasse som deg. Jeg vet at det kan gå fint, og at skadene kan vise seg å være minimale, men jeg tenker på dette hele tiden. Jeg elsker begge jentene mine like mye, men det er ikke å komme bort ifra at å få en prematurbaby i samme år som eldste som det er stor sjanse for at blir mer trengende er krevende. Hva ville dere gjort? Hvis det er noe galt med lillesøster vil det mest sannsynlig begynne å vise seg innen 3 år eller senere, med mindre det er fysiske handicap, da har vi fått høre at det blir å vises når hun begynner å krabbe/gå.. Anonymkode: 72dab...769
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Vent og se. Dersom det finnes i nærheten kan dere kanskje velge en barnehage med flere avdelinger så ungene er på hver sin avdeling? Når det gjelder skole kan kanskje eldste begynne et år før (dersom hun er moden for det) eller yngste begynne et år senere? Dersom skolen er stor nok til at trinnene deles, kan dere evt be om at de går i ulik klasse? Der jeg kommer fra var det et søskenpar som var født samme kalenderår. De gikk på hvert sitt trinn - jeg husker ikke om eldste begynte før eller yngste ventet et år, men begge var terminfødt så vidt jeg husker. En i januar og en i desember. Anonymkode: f87bf...683 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Jeg synes du ikke skal tenke på dette nå. Foreløpig vet du ikke om minste trenger noe ekstra. Høres uansett ut som om hun må bli hjemme en del lenger før hun kan starte i barnehagen. Får hun evt ringvirkninger av å være prematur så vil du få tett oppfølging av ppt, fysio og andre instanser som vil hjelpe deg med hva de beste valgene er for deg og barna. Ikke fokuser på alt fremover. Fokuer på nuet. Lev nå og i dag. Ingen vet hva morgendagen bringer. Bruk heller energien på barna dine og ikke la tanker og bekymringer sluke det lille overskuddet du har. Jeg vet det er tøft, men det er lett å drukne i tankekjør og så helt glemme at det er dagen i dag som er viktig. Ønsker dere alt godt og ekstra gode tanker til lille fighteren
Biloba Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Det er flere år til eldstejenta evt vil trenge mer avstand til lillesøster. Hver sin gruppe i barnehagen når de skal i storbarnsavdeling og hver sin klasse er gjerne lurt uansett om lillesøster henter seg inn og blir velfungerende. De har gjerne godt av å prøve seg på egenhånd da. Men når den tid kommer vet dere mer om lillesøsters utvikling og hva slags type storesøster er. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #5 Skrevet 7. april 2017 For det første; ikke ta sorgene på forskudd ts. Det kan hende at alt går helt fint med minstejenta. Og skulle det være at hun får problemer pga hun er så prematur så kan det være positivt for henne å ha ei storesøster i nær alder som er friskfungerende. Hun får noen å strekke seg etter og som har positiv innvirkning på henne. Leste en blogg der hun som skrev bloggen fikk en gutt med down syndrom. Hun fikk gutt nr 2 som var frisk kort tid etter eldste. Lillebroren hadde veldig positiv innvirkning på storebroren, både ift motorisk funksjon og språk. Anonymkode: 1f9f4...26e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #6 Skrevet 7. april 2017 Forskjellig barnehage og skole er nok ikke nødvendig. Men hver sin avdeling og klasse vil nok være til det beste for dem begge, og for forholdet dem imellom, hvis det skulle vise seg å bli stor forskjell på dem. Anonymkode: 7fd0a...de5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #7 Skrevet 7. april 2017 Har hun hatt tre hjerneslag, eller hjerneslag grad tre? Det trenger ikke å påvirke henne uansett, høres ofte verre ut enn det er! Ikke bekymre deg ennå! Og får hun problemer kommer hun nok til å få utsatt skolestart, hun skulle jo uansett vært født året etter! Min født i uke 30 fikk utsatt skolestart et år. Tror ikke det er problematisk at de går i samme barnehage, er det en litt større barnehage så har de ofte flere småbarnsgrupper. Krysser fingrene for at alt går godt for dere!!! Anonymkode: d87e7...3de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå