Gå til innhold

Solgt gjenstand på Finn, kjøper henter ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har solgt en gammel (veteran) campingvogn på Finn. Prisen var 10 000 kroner, pluss noen reparasjoner mannen min skulle gjøre. Kjøperen har overført 2000 kr som depositum. Kjøperen bor 7 timers kjøretur unna, derfor avtalte vi at mannen min skulle slutte tidlig på jobb for å overlevere vognen. Kjøperen skulle ringe dagen før, for å avtale nærmere. Siden har vi ikke hørt noe. Kjøperen svarer ikke på telefonen, ikke på sms og ikke på mail, selv om vi har prøvd i mange dager.

Vognen måtte selges raskt, da plassen den står på ikke er tilgjengelig lenger. Hvis ikke kjøperen henter vognen må vi betale for leie av en ny plass. Vi har hatt god respons på annonsen, og kan nok selge vognen på dagen, hvis vi legger den ut igjen. Hvor lenge må vi vente før vi avskriver denne kjøperen og legger ut vognen på nytt? Depositumet har vi skriftlig avtale på at ikke blir tilbakebetalt, dersom vogna ikke hentes.

Anonymkode: 487ad...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis kjøper ikke henter den dagen dere har avtalt og ikke tar kontakt eller svarer på henvendelser har dere all rett til å legge vogna ut for salg dagen etter avtalt hentedag.

Endret av palamina
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

send en melding/Mail til kjøper om at hvis vognen ikke blir hentet innen "da og da" vil han ikke få tilbake depositumet og vognen selges til noen andre. Ha alt skriftlig så har han ikke mye han skulle sagt 

Anonymkode: d7182...ca1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ærlig talt gitt han depositumet tilbake ( hva skal dere med det uansett? ) og så selge vogna om det haster.

Anonymkode: 233db...078

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ærlig talt gitt han depositumet tilbake ( hva skal dere med det uansett? ) og så selge vogna om det haster.

Poenget med å betale et depositum er at kjøper binder seg økonomisk til salgsavtalen slik at selger skal slippe å settes i posisjonen ts beskriver. Nemlig at kjøper ikke henter. Så klart betaler man ikke depositumet tilbake når kjøper ikke innfrir avtalen.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøperen ønsket at vi fikset et par ting før han hentet den. Vi var enige om at kostnaden ved dette kom i tillegg til kjøpesummen. Reparasjonen er ikke avgjørende for om vognen blir solgt, det var en service vi gjorde for kjøperen, men vi vil ha betalt for delene. Og avtalen om depositum ble også avtalt ut ifra at det var flere potensielle kjøpere. Avtalen er skriftlig, så de pengene får han ikke tilbake. Jeg bare lurer på hvor lenge vi må ha vognen før den selges til noen andre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville ventet maks 3 dager, der dere har gjort gjentatte forsøk på å kontakte vedkommende, før jeg så sendte en sms med klar beskjed; "Svarer du ikke nå innen dagen er omme, selges vogna til noen andre. Depositumet på 2000 beholder jeg iht avtalen".

Ingen vits å ha uendelig med tålmodighet med useriøse kjøpere. Kanskje vedkommende fant en annen vogn som var nærmere, eller av en annen grunn ombestemte seg bare. Siden avtalen var klar på forhånd, depositumet tilbakebetales ikke, så har vedkommende bare tenkt at "neivel, farvel totusen spenn" og så trukket seg uten noe mere om og men. Noen mennesker gidder altså ikke si fra. Det er merkelig, men sånn er det. Det hadde ikke kostet vedkommende noe å sende en sms og si; "Jeg har ombestemt meg" men det sitter tydeligvis langt inne for en del Finn-klientell å sende sånt noe.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Torsdag kveld fikk vi endelig tak i kjøper. De hadde vært opptatt med å kjøpe en bil med hengerfeste. Hengerfeste er jo ganske vesentlig når man skal hente campingvogn. I tillegg hadde det vært noe sykdom. Merkelig rekkefølge på innkjøpene, men vi skjønte det slik at både helse og bil var i boks. Men hente vogna passet visst ikke enda, for de trengte noen dager på å restituere seg. Vi avtalte at de skulle komme i ettermiddag, men vi har fremdeles ikke sett noe til dem. Jeg må si at jeg er veldig spent på å se disse menneskene :fnise:

Vi har skrevet en voldsomt omfattende kjøpekontrakt. Kjøperen kan jo ikke ha alle hestene i stallen, og dette er en veteran-vogn. Vi er særlig redde for at de kan finne på å bruke sentralfyren uten å sjekke denne først.

Hvis de ikke dukker opp i kveld, blir vogna lagt ut på nytt.

TS

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...