Gå til innhold

Usikker mtp barnevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå blir jeg sikkert halshugget fordi dette dreier seg om mine svigerforeldre, men la gå. 

Min mann og jeg er nemlig invitert i bryllup, og vi må da overnatte fra lørdag til søndag. Mine foreldre, som ellers kunne passet barna, skal i samme bryllup. Svigers er ledige, og har sagt at de kan passe, men jeg er i tvil. Vi har tre barn på 1, 3 og 5 år. Den yngste er meget aktiv og må passes på konstant da han klatrer overalt og ikke ser egne begrensninger. Den mellomste er mer selvgående, men han krever jo allikevel en del. Svigerfar er nærmere 80 år og selv om han er frisk, er han av gamletypen mannfolk som synes barna er søte, men som aldri har skiftet en bleie, lagt dem for kvelden eller kledd på dem. Han trives godt med avisa og tv'n og synes barna da skal være stille. Men han er veldig snill, og tar dem gjerne på fanget. Svigers bor nær en trafikkert vei, og jeg har selv sett flere ganger at svigerfar ikke klarer å ha oversikt over alle barna, og han har nok heller ikke innsikt i hvor raske barn kan være og hvor lite de minste forstår av konsekvenser ift å løpe ut i veien etc. Det er ikke lenge siden han mistet oversikten over et annet barnebarn som da syklet rett ut i veien og med nød og neppe unngikk en bil. Svigermor er 75 år, frisk og flink med barna, men jeg er redd tre barn i to dager blir litt mye. Jeg ser at hun også kan overvurdere hvor selvstendige de er, og kanskje ikke følger så godt med, men hun kan fint passe en og en, og de har et veldig bra sammen med henne. 

Det bryllupet vi er invitert i, er til en fjern slektning, og jeg synes det er helt greit å takke nei. Mannen min ser imidlertid fram til en fest, og vil gjerne dra. Vi har ingen andre barnevaktmuligheter enn svigers. Bryllupet er så langt unna at vi må ta fly lørdag morgen, og vi kommer oss ikke hjem på kvelden hvis det skulle være noe. 

Er jeg hysterisk?

Anonymkode: 1aea1...108

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du er hysterisk, jeg hadde droppa det bryllupet! Er jo en grunn til at man ikke kan få barn når man er 70-80 år, det krever myye å passe tre små i to dager, også av folk som er halvparten så gamle. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Hadde nok ikke klart å slappe av om jeg hadde reist, hadde bare bekymret meg. 

Anonymkode: aaf08...26a

• Liker 4
Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk. Det er ungene dine, det er lov å krisemaksimere ;) men hva med å ta en prat med svigers? Sette er par grunnregler som at porten skal være lukket (hvis de har port), at de bare er ute påbaksiden av huset der bilveien ikke er etc? At de lar de være mer selvgående enn du liker, får du kanskje ikke gjort så mye med, men trafikksikkerheten kan du absolutt gjøre noe med. Og så ville jeg kanskje tatt med trappegringder, ovnsbeskyttelse og sikkerhetstiltak fra hjemme slik så besteforeldrene har et litt mer barnesikkert hjem :) Jeg synes ikke du skal avlyse bryllupet, men sett ord på bekymringene dine. Svigers skjønner nok at du er litt bekymra. :)

• Liker 1
Gjest chiki
Skrevet

Prat med svigerforeldrene dine. Hva tenker de? 

Min svigermor er kun 55 år. Men får ikke ha de 2 yngste på snart 1 og 3 år på overnatting. Men eldste på 6,5 år er der en helg nå og da.

hun får passe alle 3 hjemme hos oss om det er snakk om noen timer. Hun er rett og slett ikke like flink med småbarn, så jeg slapper ikke av når hun passer de lenge. Men hun er superflink med eldste:) 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg var sikker på at jeg kom til å få hard medfart, men veldig godt å vite at ikke alle synes jeg er hysterisk. De har ikke port ut mot veien, og Hagen er kun på den skalden av huset som vender ut mot veien. Jeg mener derfor at en voksen alltid må være der sammen med dem, og at dem voksne ikke kan være svigerfar, men det er jo vanskelig å si. Han ser nok ikke helt den problemstillingen (og selv om han liker seg godt inne, kan han nok også tenke at barna kan være ute så lenge han sitter på plattingen og leser avisa). Men skal tenke på om vi kanskje kan ta en ordentlig prat med dem..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det en mulighet at svigers kommer hjem til dere og passer barna der?

Anonymkode: 49d6b...b6b

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Selv om svigermor er i god form, er det svært anstrengende å passe på slike små. To hele dager med tre små barn vil nok bli lite koselig for alle parter, og da har jeg ikke tatt med det sikkerhetsmessige aspektet.

Hadde jeg ikke fått annen barnevakt, hadde jeg droppet bryllupet, evnt latt mannen dra alene. 

• Liker 2
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det hadde blitt alt for slitsomt for dem.

Skrevet

Hva hvis de ikke er ute å leker i akkurat de to dagene? Det er jo så klart mindre optimalt, men de overlever vel det helt fint? Eventuelt som noen sa her å få svigers til å komme hjem til dere? 

Skrevet (endret)

Min mor er 76, og hun er fullt i stand til å passe barnebarn og oldebarn. Faren min er 83, og han er også flink til å passe barn. Er med dem på lek, bærer dem om de må bysses i søvn osv. De har hatt 1 barn på overnatting mange ganger etter de ble så gamle, og det har gått veldig fint. Men jeg tror det hadde vært verre med 3 barn!

Disse to passer oldebarn noen timer rett som det er, lager middager til 10 personer osv. De er aktive, og spreke. Men jeg tror det hadde blitt for mye for dem å passe 3 så små barn så lenge som ts skriver. En natt kan kanskje gå i nødsfall, men det kan bli for mye for de gamle selv om det går greit for de små. Da tenker jeg på at de gamle trenger lang tid for å komme seg etter at de har hatt 3 små i en hel helg. 

Begge to har helseproblemer, og jeg ville IKKE spurt dem om å passe 3 små i to dager. Selv om de greide det fint der og da, så hadde jeg visst at det ville fått konsekvenser for dem helsemessig etterpå. Og det hadde jeg ikke villet. 

Endret av Majott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke kost meg på fest langt langt vekke fra barna hvis jeg visste at en av dem kanskje var på vei ut på bilveien mens barnevaktene så på TV :/

Anonymkode: 1f9db...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har andre barnevaktmuligheter, så ville jeg ikke dratt. Evt at den som er nærmest brudeparet (det er vel deg, her) drar sammen med foreldrene dine, og den andre blir hjemme med barna.

Anonymkode: f7957...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan den eldste (eventuelt de to eldste) overnatte hos venner? Slik at svigers bare passer en eller to? Jeg er "ung og sprek" (men gammel nok til å være bestemor...), men hadde kvidd meg for å passe tre stykker.

Anonymkode: ac8ab...49d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brukt dem som barnevakt 

Anonymkode: b09ce...7cc

Skrevet

For mange små samtidig, og for lenge, når de ikke er 100% på høyden lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg sikkert halshugget fordi dette dreier seg om mine svigerforeldre, men la gå. 

Min mann og jeg er nemlig invitert i bryllup, og vi må da overnatte fra lørdag til søndag. Mine foreldre, som ellers kunne passet barna, skal i samme bryllup. Svigers er ledige, og har sagt at de kan passe, men jeg er i tvil. Vi har tre barn på 1, 3 og 5 år. Den yngste er meget aktiv og må passes på konstant da han klatrer overalt og ikke ser egne begrensninger. Den mellomste er mer selvgående, men han krever jo allikevel en del. Svigerfar er nærmere 80 år og selv om han er frisk, er han av gamletypen mannfolk som synes barna er søte, men som aldri har skiftet en bleie, lagt dem for kvelden eller kledd på dem. Han trives godt med avisa og tv'n og synes barna da skal være stille. Men han er veldig snill, og tar dem gjerne på fanget. Svigers bor nær en trafikkert vei, og jeg har selv sett flere ganger at svigerfar ikke klarer å ha oversikt over alle barna, og han har nok heller ikke innsikt i hvor raske barn kan være og hvor lite de minste forstår av konsekvenser ift å løpe ut i veien etc. Det er ikke lenge siden han mistet oversikten over et annet barnebarn som da syklet rett ut i veien og med nød og neppe unngikk en bil. Svigermor er 75 år, frisk og flink med barna, men jeg er redd tre barn i to dager blir litt mye. Jeg ser at hun også kan overvurdere hvor selvstendige de er, og kanskje ikke følger så godt med, men hun kan fint passe en og en, og de har et veldig bra sammen med henne. 

Det bryllupet vi er invitert i, er til en fjern slektning, og jeg synes det er helt greit å takke nei. Mannen min ser imidlertid fram til en fest, og vil gjerne dra. Vi har ingen andre barnevaktmuligheter enn svigers. Bryllupet er så langt unna at vi må ta fly lørdag morgen, og vi kommer oss ikke hjem på kvelden hvis det skulle være noe. 

Er jeg hysterisk?

Kan du her for at vi skal forstå dette forklare hbor gammel mannen din er? Når svgers er så oppe i årene? 

Anonymkode: ce5bb...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre disse superflinke foreldrene dine droppe bryllupet, så de kan passe barna dine? Svigerforeldrene dine er jo ikke brukbare på noen måte.

Anonymkode: 5a586...f62

Skrevet

Jeg er 64 år nå og barnebarna er 7 og straks 10 år. Nå går det veldig fint å ha de, men må innrømme at når de var mindre var det slitsomt. (Bor alene) Tre så små hadde jeg ikke orket alene!  Må bli et problem å få besteforeldre som barnevakt når flere kvinner velger å få barn sent.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...