AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Hei Det har seg sånn at fra ungdomsskolen så hadde jeg fritak i karakterer, da jeg sleit mye med uro og konsentrasjonen min og fikk omtrent kun stryk på alt... Jeg er nå blitt eldre, har vært syk i flere år, og har fått beskjed av legen at jeg bør få meg jobb på et kontor, da jeg sliter med mye betennelser og vondter i kroppen. Akkurat nå går jeg på arbeidssavklaringspenger. Jeg har hele nav helt oppi halsen, for jeg vil så gjerne få meg en utdanning. Men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte? Jeg fullførte aldri 1 VGS. Jeg tenkte å ta opp fag selv hjemmefra, og ta eksamen som privatist. Men hvor langt bak i tid må jeg ta opp fag fra? Jeg tenker å gå regnskapsskolen, og ta videre bachelor innenfor regnskap \ økonomi og ledelse. Men for å ta bachelor må jeg ha generell studiekompetanse. Hva gjør jeg videre og hva er det viktig for meg å tenke på videre nå? Jeg er nemlig helt blank på dette med skole. Kjenner at jeg får helt vondt i magen, men for meg er ikke uføre eller lavt lønnet yrke noe jeg ønsker i det hele tatt. Moren min har vært regnskapsfører i over 20 år, og bestefaren min hadde sitt egent stort selskap i regnskap i over 40 år. Så det er en god mulighet for meg å kunne få den hjelpen jeg trenger for å kunne komme inn på regnskapsskolen. Hilsen jente 20 år. Anonymkode: 03251...efc
mjauritz Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Hei! Jeg vil sterkt anbefale deg å ta kontakt med en privat(ist)skole, som feks Sonans eller Akademiet for å snakke med dem om dette. De har "pakker" med alle fag du trenger for å bestå VGS. Å lese alle fagene selv er vanvittig krevende når du ikke har gått gjennom dette tidligere. Det er mye pensum og kan fort ta mange år å gå gjennom alt selv Har du ikke rett på skoleplass forresten? Du kan jo lese litt her: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/rett-til-videregaende-opplaring/a/023287/ Ellers ville jeg tatt en telefon til UDIR og hørt med de om hva de ville foreslått Jeg har selv tatt opp noen fag gjennom Sonans, noen på skolen og andre på nett. De har kjempeflinke lærere som virkelig vil at du skal lykkes, og jeg vet at det er mulig å ta det på 2 år. Hvis du sliter med konsentrasjonen ville jeg nok ikke satset på å lese hjemme selv, fordi det er snakk om mange lange timer med bøker. Uansett, dette klarer du! Lykke til! !! 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Takk for gode råd jeg har forhørt meg litt allerede. Som jeg har skjønt det kan jeg starte rett på generell studiekompetanse. Jeg har dessverre ikke råd eller mulighet til å gå på privatskole/nettskole etc. Man blir ikke akkurat rik på nav, og ikke får jeg meg studielån heller når jeg går på nav. Så da blir jeg tvunget til å lese for meg selv. Men det er helt greit, så lenge jeg kan forbedre alle karakterene mine! Siden det er eksamen 2 ganger i året, rekker jeg å ta to skoleår over et år. Jeg får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg er desperat etter jobb, og siden jeg fortsatt går til behandling igjennom tiltak fra nav, så har jeg muligheten til å gjøre skolen hjemme. Er flink til å lage oppgaver til meg selv og skal klare å være strukturert! Tusen takk jeg gleder meg til å komme igang og ha noen viktige gjøremål hver dag fremover. Anonymkode: 03251...efc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd jeg har forhørt meg litt allerede. Som jeg har skjønt det kan jeg starte rett på generell studiekompetanse. Jeg har dessverre ikke råd eller mulighet til å gå på privatskole/nettskole etc. Man blir ikke akkurat rik på nav, og ikke får jeg meg studielån heller når jeg går på nav. Så da blir jeg tvunget til å lese for meg selv. Men det er helt greit, så lenge jeg kan forbedre alle karakterene mine! Siden det er eksamen 2 ganger i året, rekker jeg å ta to skoleår over et år. Jeg får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg er desperat etter jobb, og siden jeg fortsatt går til behandling igjennom tiltak fra nav, så har jeg muligheten til å gjøre skolen hjemme. Er flink til å lage oppgaver til meg selv og skal klare å være strukturert! Tusen takk jeg gleder meg til å komme igang og ha noen viktige gjøremål hver dag fremover. Anonymkode: 03251...efc Hei Så bra at du ønsker å skaffe deg generell studiekompetanse. Nå vil jeg nødig være festbrems, men å ta et skoleår på kun et semester er veldig tøft, og litt urealistisk. I realiteten så må du ta 3 år, men det er annpå hvor mange avgangsfag du bestod på første vgs. Du er under 23 og må derfor ha alle fag: Norsk, (3 år) Engelsk (2 år), Matte (2 år), Historie (2 år), Geografi (1 år), Kroppsøvning (3år), Fremmedspråk (2 år) OSV OSV. Jeg ville anbefalt deg å søke deg inn på skoleplass, eller lese kun til fagene som krever 23/5. Du må på forhånd sjekke om de godtar sykemelding osv som praksis. Det vil i hvert fall lette på fag mengden men da må du vente til du er 23 år før du kan søke på videre utdanning. Lykke til! Anonymkode: c7112...94e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Så bra at du ønsker å skaffe deg generell studiekompetanse. Nå vil jeg nødig være festbrems, men å ta et skoleår på kun et semester er veldig tøft, og litt urealistisk. I realiteten så må du ta 3 år, men det er annpå hvor mange avgangsfag du bestod på første vgs. Du er under 23 og må derfor ha alle fag: Norsk, (3 år) Engelsk (2 år), Matte (2 år), Historie (2 år), Geografi (1 år), Kroppsøvning (3år), Fremmedspråk (2 år) OSV OSV. Jeg ville anbefalt deg å søke deg inn på skoleplass, eller lese kun til fagene som krever 23/5. Du må på forhånd sjekke om de godtar sykemelding osv som praksis. Det vil i hvert fall lette på fag mengden men da må du vente til du er 23 år før du kan søke på videre utdanning. Lykke til! Anonymkode: c7112...94e Jeg vil presisere at jeg ikke mener at norsk må ta 3 år å studere, men det er pensum som løper på 3 år og har derfor en stor arbeidsmengde. Noen fag har lettere arbeidsmengde som feks kroppsøvning, og det tar du fint på et halvt år. Husk at du nå må ha gymtimer, ikke bare gym teori. Anonymkode: c7112...94e
bobleplast_ Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Er det sånn at du droppet ut av vg1, og aldri startet etter det? Anbefaler deg å ringe inntakskontoret i fylket ditt og høre om eventuelt opptak til offentlige skoler. Siden du aldri har fullført vgs vil jeg tro du stiller i en litt annen kategori enn de som har fullført, men som ønsker å forbedre fag osv. Hvis du skal ta hele vgs som privatist syns jeg det høres litt vel ambisiøst ut å ta alt sammen på ett år. Det er mulig, men da skal du være svært strukturert. Det sier seg selv at det er mye å presse inn tre års pensum inn i ett år. Dette nevner jeg spesielt da du nevner at du strøk i flere fag på ungdomsskolen og sliter med konsentrasjonen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Du må ta: - Norsk (3 fag: hovedmål, sidemål + muntlig) - Engelsk (skriftlig og muntlig eksamen) - Historie (muntlig eksamen) - Religion (muntlig eksamen) - Samfunnsfag (muntlig eksamen) - Geografi (muntlig eksamen) - Naturfag (muntlig eksamen) - Kroppsøving (muntligpraktisk eksamen) - Matematikk (kravet er fellesfagsmatematikk (1P+2P), men du kan også ta matematikk som programfag) - Programfag (litt ulike regler når det gjelder valg av matematikk og fremmedspråk, jeg hadde 7 programfag på 140 timer) - Fremmedspråk (avhenger av hva du har hatt på ungdomsskolen) Dette blir ganske dyrt å ta som privatist (i tillegg krever det at du er selvdisiplinert), så jeg vil anbefale deg voksenopplæring eller utvidet skolerett (eller hva det nå du kan ha krav på grunnet sykdom). Hvis ikke kan du også vente til du er 23 år med å søke høyere utdanning for å gå innunder 23/5-regelen. Her behøver du langt færre fag, men det krever 5 års dokumentert arbeid/utdanning/militærtjeneste/etc. Anonymkode: 7dbf6...7cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå