AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Da jeg møtte min nåværende samboer, fortalte alle meg at min kommende svigermor, hun var ett monster. Hun var sur, frekk og smilte aldri til noen, sa de.. Da jeg møtte henne ble alle fordommer lagt til side, og svigermor var en helt annen enn det jeg hadde blitt fortalt. Jeg ble gravid, og hadde ett godt forhold til svigermor. Jeg dro ofte på besøk, hjalp henne igjennom en tøff periode med kreft, og luftet hunden hennes ofte. Jeg fikk barnet, og alt endret seg helt. Svigermor endret seg litt etter litt og kom med kommentarer om hvordan jeg behandlet barnet mitt, kledde på barnet mitt. Hun kommenterte også meg. At jeg burde gå ned i vekt, og hintet stadig om at jeg kunne få låne treningsapparatene hennes og at jeg burde gå mer tur. Hun fortalte også veldig bevisst om hvor lenge hun hadde trent hver dag, og hva hun hadde spist osv. Jeg sluttet etter hvert å dra på besøk, etter en krangel om hvorfor jeg ikke jobbet. Hun mente at jeg ikke var «syk nok» ( slet psykisk i en periode). Hun kommenterer ofte! At vi aldri kommer på besøk lenger, og klager til sønnen sin. Nå er barnet 6 år.. Svigermor kan kommentere at jeg drar på jentetur. Stakkars sønnen hennes som aldri får fri, sier hun. Nå skal det sies at han ALLTID gjør som det passer han, og får reise på det han ønsker.. Men han tar stort sett med seg barna sine fra tidligere på tur.. Derfor aldri «fri» i hennes øyne. Men hans valg. Hun inviterer seg selv hjem til oss hver! jul, selv om hun har andre tilbud.. Jeg har ikke feiret jul uten å bare irritere meg på 5 år!! Jeg har prøvd noen få ganger å snakke med samboer, men han går i forsvar med en gang! Han blir virkelig sint, så dette har jeg gitt opp. De eneste jeg kan snakke med er andre slektninger av samboer. Og alle! Forstår meg, og trøster. Til og med svigermors søster støtter frustrasjonen min. Hjelp meg, hva gjør jeg?? Jeg vil nødig at dette forholdet med svigermor skal ødelegge forholdet.. Anonymkode: 422e8...51d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dump svigermor Anonymkode: 97698...003 Hvordan kan jeg gjøre det uten å dumpe samboer også? Anonymkode: 422e8...51d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Synes du skal si til din samboer at han er den eneste som ikke støtter deg i dette. Han blir sint fordi det er hans mor, men du er hans samboer, han skal støtte deg. Du burde ikke stå alene med denne typen trakassering, føler du at samboer ikke vil høre så har du kanskje ikke vært hard nok på hvor mye dette sliter på deg. Sett ned foten , si at nok er nok og forklar at han er til lite støtte for deg...kanskje forholdets fremtid før revurderes? Anonymkode: c1368...a04 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 En lett løsning er å slutte å irritere seg over dumme kommentarer, og anbefaler også å ikke gå til hele slekta hennes for å baksnakke henne. Tror du ikke hennes SØSTER går til henne og sier, du vet du hva svigerdatteren din sa til meg om deg?? ikke rart hun irriterer seg over deg da eller går inn i konflikt med deg. Beklager at jeg er krass, men du kan ikke endre andre, bare deg selv. Så bli et støkk kvinnfolk med ryggrad. Ha såpass tro på deg selv at du ikke blir fornærmet av små stikk. Anonymkode: aae8e...a8e 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En lett løsning er å slutte å irritere seg over dumme kommentarer, og anbefaler også å ikke gå til hele slekta hennes for å baksnakke henne. Tror du ikke hennes SØSTER går til henne og sier, du vet du hva svigerdatteren din sa til meg om deg?? ikke rart hun irriterer seg over deg da eller går inn i konflikt med deg. Beklager at jeg er krass, men du kan ikke endre andre, bare deg selv. Så bli et støkk kvinnfolk med ryggrad. Ha såpass tro på deg selv at du ikke blir fornærmet av små stikk. Anonymkode: aae8e...a8e Søsteren henne snakker MYE mere dritt om sin søster enn det jeg gjør... Anonymkode: 422e8...51d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Kan du ikke bare droppe svigermor da? Jeg besøkte ikke min eks-svigermor på 5 år. Hun kom jo svært sjelden til oss også og det var helt greit for meg. Anonymkode: c80b4...b49 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare droppe svigermor da? Jeg besøkte ikke min eks-svigermor på 5 år. Hun kom jo svært sjelden til oss også og det var helt greit for meg. Anonymkode: c80b4...b49 Jo.. men det er jo slik at hun inviterer seg selv til oss HVER jul.. Og vi MÅ spise middag samme og dra dit på kaffe hver morsdag og farsdag.. Så slike dager gruer jeg meg nå til, pga. henne.. Anonymkode: 422e8...51d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #9 Skrevet 6. april 2017 Noen av de uttalelsen kom også fra min ekssvigermor, vil ikke si hun var et svigermonster for det. Dumme og tankeløse kommentarer ja, og et spesielt egensyn på sønnen (feks at han stakkars måtte være barnevakt når jeg var på venninnetur) og med omtrent stående applaus når han en gang i året badet og la ungene. Tenker at akkurat sånne tåpelige kommentarer er noe du må bare heve deg over. Når det gjelder sykdom og slengkommentarer om dette så er ikke dette greit i det hele tatt. Når det gjelder jul så er det du og din samboer som bestemmer, regner med du har en familie du ønsker å feire jul med, eller kanskje dere har ønske om å feire alene/reise bort, sett ned foten her og be samboer ta tak! Anonymkode: f1716...e48 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #10 Skrevet 6. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo.. men det er jo slik at hun inviterer seg selv til oss HVER jul.. Og vi MÅ spise middag samme og dra dit på kaffe hver morsdag og farsdag.. Så slike dager gruer jeg meg nå til, pga. henne.. Anonymkode: 422e8...51d Morsdag og farsdag skal jo dere selv feire, be samboer stikke innom med en blomsterkvast og feir noen slike dager alene eller sammen med din familie. Anonymkode: f1716...e48 3
Juniper Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 Du MÅ ingenting! Du bestemmer selv over hva du tillater rundt deg! For det første, hovedproblemet her er ikke svigermor, men forholdet mellom deg og samboer. Han vet hvordan hun er, han har vokst opp med henne! Og han vil sikkert ikke få det gnidd inn hele tiden hva du synes om moren hans! Kom dere til en form for parterapi der dere lærer å snakke sammen og respektere hverandre! Dere må sammen bli enige om hvor mye hun skal få påvirke samlivet deres. Han må respektere at du nå sliter med henne. Men altså, morsdag og farsdag er to dager i året! Hver julekveld kan jeg forstå at kan være et problem, men ikke mer enn du gjør det til. Det er det daglige gnålet som ødelegger for dere! Hvis dere skal redde forholdet så må dere ta grep! Dere har kommet veldig skakt ut i relasjonen. 1
Gjest Jessica Skrevet 6. april 2017 #12 Skrevet 6. april 2017 Jeg anbefaler deg å forsøke å ha en koselig tur ute med svigermor der du med egne ord forklarer hva de kommentarene gjør med deg. Si for eksempel at det er vondt og sårt for deg å få kommentarer om vekt og at hun er snill som tenker på deg men det trenger du ikke nå Du kan også si alt det du setter pris på med henne for det må jo være noe godt med dama ? Og svigermonster termen kan du bare droppe om mor til din samboer og bestemor til ditt barn. Hva hadde du følt om hun omtalte deg som svigerdattermonster ? Til din samboer skal du si at han nå enten må vokse opp, ta fingrene ut av ørene eller miste det gode dere har. Respektløst at han går i forsvar. Jeg snakker om erfaringer her. Jeg hadde verdens verste forhold med svigerfamilien og spesielt svigermor i 2 år. Til jeg gikk innover i meg selv og fant hva jeg kunne endre på . Jeg har idag verdens beste forhold til min svigerfamilie og spesielt svigermor. Hun er en ekstra ressurs for vår familie og en ekstra mamma for meg.
Minlillesky Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 Først og fremst må du og samboer lære dere å prate sammen på en ordentlig, voksen måte. Uten roping, selvforsvar etc. Og en ting til. Du må ingenting. Du velger selv hva du vil og ikke. Stå opp for deg selv og konfronter svigermor med dette, men på en rolig måte. Inviter henne til kaffe og prat sammen, uten andre rundt dere. Lurt å ta med samboer på dette. Hun vil nok høre på sønnen sin. Vil du ikke, sier du nei. Sier hun noe upassende/stygt til deg/dere sier du ifra der og da. Altså med engang. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg låst alle dører på julaften og ikke sluppet noen inn. Vanskelig for din samboer men. Eventuelt reise bort. Det et mange gode og dårlige ting man kan finne på, men det beste er at dere som par kan prate ordentlig og rolig til hverandre og at dere kan ta den samtalen med svigermor sammen etter det.. 3
Majott Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo.. men det er jo slik at hun inviterer seg selv til oss HVER jul.. Og vi MÅ spise middag samme og dra dit på kaffe hver morsdag og farsdag.. Så slike dager gruer jeg meg nå til, pga. henne.. Anonymkode: 422e8...51d Det er 3 ganger i året. Det holder du fint ut. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #15 Skrevet 6. april 2017 Vi har det slik alle mann, TS. forholdet med svigermor er ikke lett. Jeg biter i meg kjipe kommetarer og stryker henne på armen og spør hvordan det går. Lager kake til henne ved anledninger. jeg gidder ikke bli fornærmet fordi jeg vet at jeg er en bra person. jeg gjør så godt jeg kan. hun er gammel og snart er hun borte. Vær den voksne og bli sterk! ikke bli så utrolig sår for små kommentarer som at jakka til kidden er kald eller at han stakkars ser så mye på skjerm, sånn var det ikke før i tida osv. DRIT nå i hva hun sier og vær så snill emd henne som du kan. du skal se at pipa forandrer seg når hun ikke har noe vondt å si om deg. og slutt med baksnakkingen.... Anonymkode: aae8e...a8e 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 Du kan ikke endre henne. Hva er det som konkret eventuelt ødelegger forholdet deres? Er det at han vil besøke svigermor ofte, og at du skal være med, og du ikke gjør det og han er sur på deg? Er det at du må møte henne tre ganger i året, og du ønsker å kutte de tre gangene også? Problemstillingen er jo så alminnelig og "banal", han vil ikke baksnakke sin egen mor, han er glad i henne. Du er lei negative kommentarer og dårlig stemning, men en sjelden gang innimellom, det klarer du. Det blir ikke bedre av å få en masse støtte fra alle mulige om hvor fæl hun er og hvor synd det er på deg. Hvilken støtte eller forståelse er det du ønsker fra mannen din helt konkret? At han skal ta avstand fra sin mor? Det kan du ikke kreve. At du skal få lov til å ta en del avstand? Hvis det er tre besøk i året, syns jeg ikke du kan kutte ytterligere ned. Klag til helt utenforstående venninner, ikke mannen din og hans familie. Lev med henne. Anonymkode: 4549f...5b1 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søsteren henne snakker MYE mere dritt om sin søster enn det jeg gjør... Anonymkode: 422e8...51d Er du enebarn, siden du tydeligvis ikke vet hvordan dynamikken i et søskenforhold fungerer? Jeg prater sykt mye dritt om søstra mi, og hun prater mye dritt om meg. Vi har lov til det. Så fort noen utenfor vårt forhold prater stygt om søsteren min, blir det månelyst, og du kan banne på at hun får vite nøyaktig hvem som har sagt hva, for vi er trossalt søstre og bestevenner. Svigermor får garantert vite hva du sier om henne bak ryggen hennes. Anonymkode: c9f94...4bf 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Skrevet 6. april 2017 Du hadde jo et godt forhold til din svigermor de første årene, før dere fikk barn. Klarer du å hente opp noen gode egenskaper hun viste deg da? I så fall kan du bygge videre på det. Ikke la deg bli fornærmet av hennes forsøk på å "gi tips" til hvordan oppdra barnet deres. Som besteforeldre vil man gjerne delta litt. Og det at hun kom med forslag til deg om hvordan du kunne trene, det var kanskje godt ment. Prøv å vri det til det gode, da kommer du lengre enn om du vrir det til det negative. Det er ikke sikkert hun har ment noe annet enn godt (i eget hode) med sine forslag. Og kanskje har hun nå skjønt at det var dumt å gå så langt. Jeg er både svigerdatter og svigermor. Som svigerdatter er jeg gift med svigermors attpåklatt. Og hun sier jo ting som jeg av og til misliker. Likevel prøver hun å være forsiktig med hva hun sier, men jeg vet (og opplever) jo at hun ikke er enig i alt vi/jeg gjør. Jeg får små hint og kommentarer. Men vi har et fint forhold, for jeg overser kommentarene, jeg tar dem ikke som et problem, men velger å fokusere på positive ting. Hun vet at sønnen har et godt forhold, og at han trives med meg i løpet av 16 år. Så jeg har det fint sammen med svigermor de gangene vi møtes. Og da kan vi prate om alt mulig, så lenge vi begge legger fra oss sårbarheten i det å bli kritisert enten for å være svigermor eller svigerdatter. Vi finner felles ting å snakke om, og det kan også være dype og gode samtaler. Jeg er svigermor til menn, ettersom jeg har to døtre. De har jeg et godt forhold til, og jeg kan snakke med mine svigersønner om det meste. Jeg har et fortrolig forhold til dem. En av mine svigersønner har delt mye med meg, og der har jeg tatt i mot og gitt tilbake. Ikke sånn at jeg har delt info om mitt eget forhold, men i form av råd. Jeg er veldig glad for tilliten min svigersønn har vist meg. Det blir likevel ikke som med en svigerdatter. Vi damer kjenner oss mer igjen i andre damer, og da vil vi også prate mer og dele mer. Kanskje hun ikke mente noe vondt med å dele med deg hvor mye hun trener. Jeg sier ofte til mine døtre (som sliter med noen kilo fra de var gravide) at jeg har gått en totimers tur med hundene. Det er noe jeg gjør hver dag, så det er sånn det er. Det sier jeg jo når de spør hva jeg har gjort i dag. Jeg sier også at jeg har trent styrke nettopp hvis de ringer meg like etter, eller spør hva jeg har gjort i løpet av dagen. Jeg er en dame som trener jevnt hver dag, men har døtre som ikke gjør det. De tar skippertak, og råtrener hvis de skal gå ned i vekt. Og jeg sa også til dem flere ganger at de burde passe på kostholdet i svangerskapet, så de slapp å tenke på slanking etterpå. Det ble tatt dårlig i mot av dem begge. Nå sliter begge med litt overvekt etter disse svangerskapene, så at jeg sa at de burde passe seg litt hadde ikke mye å si. De ble begge litt fornærmet av at jeg kritiserte valg de gjorde da. Men jeg er moren deres, så nå er jeg tilgitt for det. Og jeg stoppet med mine råd da jeg så at de ble fornærmet. Da fikk de ta sine egne valg, spise usunn mat, og dermed slite med å få normal vekt etter fødsel. Det er deres valg, og deres kropp. Anonymkode: 8e8d6...632
Honey Dew Skrevet 6. april 2017 #19 Skrevet 6. april 2017 Kvinn deg opp og bare lukk ørene når svigermor er i nærheten. La henne holde på med masingen sin. Til slutt vil hun gi opp når hun ikke får respons
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå