AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Lager dere mye internasjonal mat? Har en venninne som lager alt mulig så hennes kjøkken er som Aladdins hule. Det er liksom aldri fiskeboller og "vanlig norsk" mat hos henne selv om hun, mannen og de to barna er 100% norske. Alt hun lager er jo dritgodt, masse ferskt og mye grønnsaker men jeg aner jo ikke hva jeg spiser. Har aldri blitt syk eller noe. Er det jeg som er kjedelig eller er dette vanligere nå? Anonymkode: 9be4c...835
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Vel, denne uken: Mandag: Stekt fisk med poteter og kokte rotgrønnsaker Tirsdag: Tomatbassert fiskegryte inspirert av søreuropa, servert med ris Onsdag: Hjort med poteter, rosenkål og brun saus Torsdag: Pizza Fredag: Pizza Lørdag: Linsekaker, har ikke bestemt tilbehøret ennå. Søndag: Det i kjøleskapet som ikke holder seg til etter påsken Denne uken er ganske representativ for hva vi pleier å ha, ihvertfall frem til i dag. Vanligvis ville vi nok hatt enda en dag med fisk, og ikke laget pizza før fredag eller lørdag. Jeg liker å variere maten, og ikke ha poteter, kokt gulrot og brun/hvit saus hver eneste dag. I tillegg til tradisjonell norsk mat henter jeg også inspirasjon fra andre deler av verden. Jeg leser kokebøker, ser matlagingsvideoer på youtube og bruker google til å finne inspirasjon til variasjon. Det er sjeldent jeg følger en bestemt oppskrift, men jeg bruker oppskrifter til å lære nye metoder og til å finne kombinasjoner av råvarer og krydder som passer sammen. Alle oppskrifter jeg bruker tilpasser jeg til å passe de råvarene jeg har tilgjengelig, hva som er i sesong og hva vi liker. Det er viktig å ta innover seg at vi lever i en internasjonal verden, og for meg som liker å holde på på kjøkkenet passer det utmerket. Når man kan få oppskrifter fra hele verden inn i stua når en måtte ønske, og det er mange butikker i sentrum med all verdens krydder og sauser til en rimelig pris og god kvalitet, hvorfor i all verden skal man måtte leve på fiskeboller og poteter? Ps: Dette er ikke helt nytt, f.eks kommer den poteten, en viktig del av norsk husmannskost, fra søramerika, og det samme gjør tomaten som nå er en så viktig del av det italienske kjøkkenet. Anonymkode: 99458...e07 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lager dere mye internasjonal mat? Har en venninne som lager alt mulig så hennes kjøkken er som Aladdins hule. Det er liksom aldri fiskeboller og "vanlig norsk" mat hos henne selv om hun, mannen og de to barna er 100% norske. Alt hun lager er jo dritgodt, masse ferskt og mye grønnsaker men jeg aner jo ikke hva jeg spiser. Har aldri blitt syk eller noe. Er det jeg som er kjedelig eller er dette vanligere nå? Anonymkode: 9be4c...835 Hvorfor i all verden skulle du blitt syk? Med mindre din venninne har generelt dårlig kjøkkenhygiene er det jo ingen grunn til å bemerke at du ikke er blitt syk av internasjonal mat. Ja, det er nok du som er kjedelig, som det sies over er det ingen grunn til å leve utelukkende på fiskeboller og poteter når det finnes så mye annet godt, sunt og spennende. Og så er det selvsagt ikke sånn at det ene utelukker det andre; den siste uken har vi for eksempel hatt både norske fiskeboller, koreansk bibimbap og italiensk risotto - godt alt sammen! Anonymkode: c6590...a58 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Jeg lager ganske mye internasjonal mat, men det er vel fordi jeg synes erkenorsk mat kan være dødens kjedelig Eksempel på en uke: Mandag: Wok med ris og vårruller + sursøt saus Tirsdag: Rester av wok med lo mein nudler til å lage stirr fry Onsdag: Tabbouleh med falafel Torsdag: Resten av falafel, med salat, pitabrød og dressing Fredag: "Autentisk" taco, ris, pico del gallo, tomatsalsa, masse koriander, osv Lørdag: Tikka masala med ris og raita Søndag: Rester fra lørdag Jeg er storforbruker av koriander Anonymkode: b20d4...fbe 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 Hm, er vel jeg som er bakpå. Samboer har etterlyst mer spennende mat siden har har bodd mange år i forskjellige land i forb. med studier og jobb. Er liksom ikke så stas med norsk mat. ts Anonymkode: 9be4c...835
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Jeg kan ikke fordra den erkenorske kjøtt og potet-komboen og fiskeboller vurderer jeg ikke engang, for det smaker ingenting. Jeg lager mye italiensk (risotto med porcini, hjemmelaget pesto, ...), vegetarisk og asiatisk mat med ferske grønnsaker, chili, koriander og mengder ingefær. Mitt kosthold er vanlig i omgangskretsen min. Anonymkode: d9455...ebd
SunnivaOslo Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Egentlig så trenger du bare å bruke krydder. Jeg får fnatt når jeg er på besøk hos folk og får servert kylling filet med litt salt og pepper på. Hvor er smaken?Hvor er krydderet? Det er jo bare å teste ut ting da. Google deg frem og prøv eller gå på blogger med annen type mat. En norsk er www.aichasmat.no hun lager hovedsakelig arabisk mat. Det er ingen vits i å kjøpe kokebøker,alt kan jo googles😊 2
vscare Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 Må si meg enig med de som sier at de synes den typiske norske maten er litt kjedelig For all del, jeg synes det er godt med både kjøttkaker og skinkestek og fisk, men det blir ikke det det går mest av, for å si det sånn! Det er så mange spennende internasjonale matretter som både smaker mer og ser mer innbydende ut, fks. mat fra Italia, Hellas, Sør-Amerika og de sør-østlige delene av Asia. Wok, falafel, enchiladas, empanadas, bruschetta, vårruller, stekt ris, gresk salat med kylling, pizza med spennende topping, osv., er faste gjengangere hos meg 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 8.45, AnonymBruker skrev: Lager dere mye internasjonal mat? Har en venninne som lager alt mulig så hennes kjøkken er som Aladdins hule. Det er liksom aldri fiskeboller og "vanlig norsk" mat hos henne selv om hun, mannen og de to barna er 100% norske. Alt hun lager er jo dritgodt, masse ferskt og mye grønnsaker men jeg aner jo ikke hva jeg spiser. Har aldri blitt syk eller noe. Er det jeg som er kjedelig eller er dette vanligere nå? Anonymkode: 9be4c...835 Ja det er det. Jeg er selv veganer og det går lenge mellom hver gang samme rett står på menyen. Eksempler på ting jeg lager. Wok med uendelige variasjoner Gryteretter igjen med uendelige variasjoner Supper Falafler Gratenger Pytt i panne Pastaretter Vanlig norsk mat blir aldri lagd her i huset Anonymkode: 03f21...1bf
Mis(s)Understood Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 8.45, AnonymBruker skrev: Lager dere mye internasjonal mat? Har en venninne som lager alt mulig så hennes kjøkken er som Aladdins hule. Det er liksom aldri fiskeboller og "vanlig norsk" mat hos henne selv om hun, mannen og de to barna er 100% norske. Alt hun lager er jo dritgodt, masse ferskt og mye grønnsaker men jeg aner jo ikke hva jeg spiser. Har aldri blitt syk eller noe. Er det jeg som er kjedelig eller er dette vanligere nå? Anonymkode: 9be4c...835 Spiser dere bare tradisjonell norsk mat? Hvis dere gjør det så er dere kanskje litt kjedelige for mange. Det er ingen grunn til å bli syk om man ikke får komplett liste over alle ingredienser i maten. Spør henne om du kan få oppskriften når hun inviterer på noe du synes er så godt at du vil lage det hjemme hos dere. Her er det en god blanding. I dag var det hjemmelagde falafel med salat. I morgen blir det kylling på marokansk vis. Mandag tenker jeg det blir tosk med pesto og på tirsdagen mer av kyllingen fra søndag (rester). Kjøleskapet inneholder både gulerøtter, fersk ingefær, salat, søtpotet, oliven og feta, en haug løk av ulike typer. Bokser med garam masala, safran, kafirlime blader, kanelstenger, grønn kardemomme, chili i tørre og friske utgaver, basilikum i potte, koriander i kjøleskapet. 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. april 2017 #11 Skrevet 10. april 2017 Spiser nesten bare utenlandsk mat. Mat fra middelhavslandene, Mexico, India og sør-Amerika er favorittene.
stan Skrevet 10. april 2017 #12 Skrevet 10. april 2017 Skjønner ikke hvorfor folk tror man kan bli syk av "internasjonal" mat? Det man blir syk av er jo dårlig hygiene og at maten ikke er skikkelig gjennomvarmet. Det gjelder norsk mat like mye som annen. 1
FantasDick Skrevet 10. april 2017 #13 Skrevet 10. april 2017 Spiser nok mest internasjonal mat og lite norsk, men de gode gamle kjøttkakene i brun saus er jo ganske gode av og til, de også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #14 Skrevet 11. april 2017 Spise palestinsk maqloube mandag, thai i dag, blir flesket og duppe i morgen, kabuli palau på torsdag, lammestek på fredag, lørdag blir det sterk tomatisert skalldyrsuppe, søndag bakt laks med bulgur og fatoush og rester på mandag igjen. Kokt torsk, kokt potet og gulrot med smeltet smør og løk klarer jeg ikke. Ei heller kjøttkaker med ertestuing.nakkekoteletter med surkål er godt, fiskeboller i hvitsaus er godt, kokt kjøtt er godt osv. Spiser en salig blanding her i huset. Handler mye på halal-butikken her. Godt og billig kjøtt, og masse stykningsdeler som ellers er vanskelig å få tak i i norske butikker. Kylling syns jeg er godt men veldig ekkel og nesten uren, så den kjører jeg kun fra Stange eller leirstang. Stange er best, smaker mindre kyllingfor, og føles renere. Anonymkode: 1c09f...da7
Wenda Skrevet 11. april 2017 #15 Skrevet 11. april 2017 Her går det veldig i perioder. Har lange perioder med helt standard "vanlig" mat, men så har jeg perioder hvor jeg disker opp med thaimat, indiske retter, mexikansk kjøkken osv 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #16 Skrevet 11. april 2017 Jeg er vegetarianer, men spiser mest vegansk. Og dermed lager jeg mat med mye smak. Går i mye gryter, supper osv. Og slenger da bare sammen alt jeg har, og med spennende krydder. Kan og smake en rett på restaurant, så må jeg hjem og prøve å lage den samme. Jeg elsker utenlands mat, og de har ofte godt utvalg av vegetarmat og. Anonymkode: edfa4...24e
Leo Skrevet 11. april 2017 #17 Skrevet 11. april 2017 Her i huset er nok minst tre av fire middager mat som ikke er det man forbinder med typisk norsk. I går var det for eksempel indisk dal med tilbehør, i dag thaiinspirert green curry og i morgen tror jeg det blir tyrkiske lammekjøttkaker. Norsk mat er helt greit det, men smaksmessig er det jo lite av den som er særlig spennende. Til og med moren min som er over 70 lager både indisk og thai Og heller ikke jeg forstår helt hvorfor du nevner at du aldri har blitt syk. Man blir jo ikke syk med mindre det er noe galt med maten og har ingenting å gjøre med hvor oppskriften har sitt opphav 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå