Gå til innhold

Angrer som en hund... har Oslobussene dashkamera?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjorde noe dumt i trafikken i morges og jeg sitter med hjertet i halsen og elendig samvittighet. Jeg rundet et hjørne i et lyskryss, og rett på andre siden av svingen er det en busslomme (man ser den ikke før man runder hjørnet). Bussen står fortsatt stille inni lommen, men blinker ut, og av en eller annen grunn tror jeg at det skal gå greit å kjøre forbi. Jeg rekker jo selvfølgelig ikke det på en skikkelig måte, og det ender med at jeg må legge meg ut i motgående kjørefelt (hvor det ikke var biler altså, det hadde jeg sett) og trampe inn gassen. Ingen ble utsatt for fare, og det var ingen som måtte bremse i motgående kjørefelt, men forbikjøringen var stygg og jeg burde absolutt ha stoppet og ventet bak bussen istedenfor å kjøre forbi.

Nå har jeg kjempedårlig samvittighet overfor bussjåføren og er også litt redd for mitt eget førerkort hvis bussen skulle ha dashkamera. Det var en feilvurdering fra min side, og jeg tror og håper jeg har lært, men min ekstreme anger vil vel neppe hjelpe noe særlig hvis en video av en stygg forbikjøring sendes til politiet...

Anonymkode: c6939...c86

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke tenkt på dette så mye som du gjør. Bussjåfører og andre yrkessjåfører opplever nok mange dårlige valg i trafikken daglig, og denne sjåføren har nok glemt ditt tilfelle allerede. 

Lær heller av det, og husk at du har vikeplikt for busser om fartsgrensen er 60 kilometer i timen, eller lavere. 

Endret av Skrotnes
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke utelukke at busser har dashboardkamera, de ferdes jo i trafikken hele tiden og sannsynligheten øker derfor for at det kan skje noe. Det er vanligere blant profesjonelle sjåfører å ha slike ting for å kunne bevise ting som eventuelt måtte oppstå i trafikken. 

Men jeg tviler på at sjåføren vil ta dette videre, det var ikke umiddelbar fare for at noe skulle skje, og du var følgelig heller ikke involvert i noen ulykke. Men lær av det til neste gang. 

Anonymkode: 42ffd...486

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde noe dumt i trafikken i morges og jeg sitter med hjertet i halsen og elendig samvittighet. Jeg rundet et hjørne i et lyskryss, og rett på andre siden av svingen er det en busslomme (man ser den ikke før man runder hjørnet). Bussen står fortsatt stille inni lommen, men blinker ut, og av en eller annen grunn tror jeg at det skal gå greit å kjøre forbi. Jeg rekker jo selvfølgelig ikke det på en skikkelig måte, og det ender med at jeg må legge meg ut i motgående kjørefelt (hvor det ikke var biler altså, det hadde jeg sett) og trampe inn gassen. Ingen ble utsatt for fare, og det var ingen som måtte bremse i motgående kjørefelt, men forbikjøringen var stygg og jeg burde absolutt ha stoppet og ventet bak bussen istedenfor å kjøre forbi.

Nå har jeg kjempedårlig samvittighet overfor bussjåføren og er også litt redd for mitt eget førerkort hvis bussen skulle ha dashkamera. Det var en feilvurdering fra min side, og jeg tror og håper jeg har lært, men min ekstreme anger vil vel neppe hjelpe noe særlig hvis en video av en stygg forbikjøring sendes til politiet...

Hvor mange sekunder sparte du på å kjøre forbi bussen?

Anonymkode: 5db51...6fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herlighet, du mister ikke lappen av at du misser på overholdelse av vikeplikten for buss én gang, og foretar en unnamanøver som ikke setter noen i fare fordi du allerede har oversikt over at ingen kommer i mot. Snakker om overreaksjon! 

Anonymkode: 0a624...06e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakker av og til med noen bussjåfører her i området, og de bruker private kameraer. Det er altså ikke noe som busselskapet har installert i bussene.

Anonymkode: c78bb...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjåføren av bussen tenker sannsynligvis ikke noe på mer på det. De opplever sikkert mange liknende situasjoner daglig. Når jeg har vært i Oslo og tatt buss eller trikk så ligger de nesten på hornet og folk går bare rett ut foran trikken eller bussen. Du gjorde en feilvurdering, men det gikk bra. Bruk det som en lærepenge i positiv forstand og ikke slå deg selv i hodet.

Anonymkode: 61f76...492

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "angre som en hund"? 

Min mor sa ofte at hun ville "skjemmes som en hund" om hun gjorde eller sa noe dersom jeg var uhøflig som barn, og fra jeg var liten husker jeg at alt jeg kunne tenke var "hvorfor skal hunder skamme seg? hvorfor sammenligne meg med en hund når jeg oppfører meg dårlig? hva galt har hunder gjort?".

Mine barnslige tanker. Jeg antar at enten det gjelder å skamme seg eller å angre så kommer det uttrykket hundene får når de har gjort noe galt. Som visstnok ikke er verken skam eller anger, men frykt. Det er nok det du føler på også. Og det kan være sunt.

Men som de andre skriver - tror nok du kan ta det med ro. Skulle bussjåførene rapportere alle stygge hendelser i trafikken hadde de ikke hatt tid til mye kjøring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gjør jeg nesten hver dag TS, ingenting å bekymre seg over. Busser er som syklister for meg, kjør fort forbi dem og håp på det beste!

Anonymkode: 81ea7...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør jeg nesten hver dag TS, ingenting å bekymre seg over. Busser er som syklister for meg, kjør fort forbi dem og håp på det beste!

This!

Anonymkode: e34d5...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk til dere alle for støttende ord (bortsett fra den ene AB-en som hadde behov for å sparke meg mens jeg lå nede). Jeg har roet meg ned, og jeg håper dere har rett i at dette ikke var fullt så dramatisk som jeg trodde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til dere alle for støttende ord (bortsett fra den ene AB-en som hadde behov for å sparke meg mens jeg lå nede). Jeg har roet meg ned, og jeg håper dere har rett i at dette ikke var fullt så dramatisk som jeg trodde :) 

Skjerp deg! Du lå ikke nede, du har selv satt deg i en farlig situasjon som heldigvis gikk bra. 

#dramaqueen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du husker til en annen gang at med mindre du er oppe på siden av bussen før du ser blinkinga skal du vike. Og forhåpentligvis vil du på grunn av denne situasjonen huske dette godt til neste gang. 

Ikke tenk på det mer. :) 

Anonymkode: adcea...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar buss hver dag, og det der skjer minst en gang i uka. Har skjedd mye skumlere ting enn det du forteller. Du kan slappe av tror jeg

Endret av Spiteful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

This!

Kvalmende. Man skal utøve spesielt hensyn til myke trafikanter. Man kjører ikke fort forbi dem og håper på det beste. 

Den viktigste regelen som bilfører er at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Hvis dere ikke kan ivareta dette som regel burde dere ikke ha sertifikat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvalmende. Man skal utøve spesielt hensyn til myke trafikanter. Man kjører ikke fort forbi dem og håper på det beste. 

Den viktigste regelen som bilfører er at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Hvis dere ikke kan ivareta dette som regel burde dere ikke ha sertifikat. 

Helt enig! 

Senest forrige uke ble en syklist påkjørt og drept av en lastebil. Man skal trå varsomt rundt myke trafikanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den dagen en skoleunge som akkurat har gått av løper ut foran bussen? Du klarer ikke stoppe, og vips så har du drept en unge, ødelagt ditt eget liv og en hel familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvem det er og hvilket utstyr de har. Men skal vise hensyn rundt unger og gamle menn i frakk, men Tom-Stephen på 44 i sjokkrosa kondomdress og siste skrik fra Tour De France må regne med å få bildøra i trynet på vei til jobben. Sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg! Du lå ikke nede, du har selv satt deg i en farlig situasjon som heldigvis gikk bra. 

#dramaqueen

Jeg var åpenbart fortvilet, og ga sterkt uttrykk for både å angre og å ha lært min lekse i samme innlegg som jeg påtok meg fullt ansvar for hendelsen og beskrev veldig dårlig samvittighet. Jeg synes at etter det var ditt innlegg fullstendig unødvendig, du hadde ingenting å lære meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var åpenbart fortvilet, og ga sterkt uttrykk for både å angre og å ha lært min lekse i samme innlegg som jeg påtok meg fullt ansvar for hendelsen og beskrev veldig dårlig samvittighet. Jeg synes at etter det var ditt innlegg fullstendig unødvendig, du hadde ingenting å lære meg.

Å stakkar liten!

Tenk om du hadde kjørt ned noen? Grunnen til at du angrer her er fordi du var redd for å bli tatt og derfor lurte du på om Oslobussene har dashcam. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...