AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Jeg lurer på om jeg koser meg litt vel mye i helgen? Jeg spiser sunt søndag-torsdag. Men på fredag og lørdag blir det litt kos. I løpet av helgen kan jeg spise 200 gr melkesjokolade på fredag, 1 pose potetgull og en pose M&M på lørdag. Dette er altså det jeg spiser som er usunt i løpet av en uke. Ikke spiser jeg en skolebolle på en tirsdag, eller sjokolade melk eller noe sånt som jeg ser venninner gjør. Er det da så ille sett i løpet av en uke? Anonymkode: c9081...32f
Pringle Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Synes du selv det er ille? Isåfall, hvorfor? Hvorfor tenker du at sjokolade og potetgull er usunt? Er du overvektig/på vei opp i vekt? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Er normalvektig, men litt redd for å legge på meg. Tenker også at det er mye sukker i det jeg spiser og lurer på om det er vanlig mengde eller om det er i overkant mye? Hva spiser andre av godt og søtsaker i løpet av en helg? Anonymkode: c9081...32f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 200 g sjokolade + 150-300 g potetgull + mellom 100 og 300 sukker og e-stoffer (aner ikke hvor stor en m&m er) i uka er normalt i dagens samfunn. For 30 år siden var det normalt i måneden. For 60 trolig i året. Altså: du spiser en diett som ingen mennesker har testet ut konsekvensen av, på sikt, før deg. Det kan være livsfarlig - det kan være helt ufarlig. Ingen vet fordi ingen har testet over flere tiår (vi vet noe om risikoen på kort sikt i forhold til blodtrykk, diabetes og vekt - vi tror vi vet konturene av en link mot kreft, psykisk sykdom og utmattelses-sykdommer). Om du er komfortabel med risikoen eller ei? Det kommer jo an på din risikovillighet. Moderne forskning heller mot at kosthold trolig fører til skader som går i arv. Også noe å vurdere risikoen av. Jeg, personlig, tar også høyde for at dersom dette altså har en konsekvens så er det, når konsekvensen rammer, altfor sent å endre kosthold. For da har du en sykdom. Som potensielt arves. Anonymkode: cb1b4...ba0
SardintrollReturns Skrevet 8. april 2017 #5 Skrevet 8. april 2017 Det høres da ikke så ille ut, så om du spiser sunt resten av uka som du sier, og kanskje trener litt også (?), tror jeg nok det er helt innafor.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #6 Skrevet 8. april 2017 På 4/6/2017 den 16.13, AnonymBruker skrev: 200 g sjokolade + 150-300 g potetgull + mellom 100 og 300 sukker og e-stoffer (aner ikke hvor stor en m&m er) i uka er normalt i dagens samfunn. For 30 år siden var det normalt i måneden. For 60 trolig i året. Altså: du spiser en diett som ingen mennesker har testet ut konsekvensen av, på sikt, før deg. Det kan være livsfarlig - det kan være helt ufarlig. Ingen vet fordi ingen har testet over flere tiår (vi vet noe om risikoen på kort sikt i forhold til blodtrykk, diabetes og vekt - vi tror vi vet konturene av en link mot kreft, psykisk sykdom og utmattelses-sykdommer). Om du er komfortabel med risikoen eller ei? Det kommer jo an på din risikovillighet. Moderne forskning heller mot at kosthold trolig fører til skader som går i arv. Også noe å vurdere risikoen av. Jeg, personlig, tar også høyde for at dersom dette altså har en konsekvens så er det, når konsekvensen rammer, altfor sent å endre kosthold. For da har du en sykdom. Som potensielt arves. Anonymkode: cb1b4...ba0 Spørs jo hva man vil ha ut av livet sitt. Jeg personlig har ikke noe ønske om å leve lengst mulig, så jeg spiser for det meste hva jeg vil. Majoriteten av det jeg spiser er sunt, jeg har for eksempel et semivegetarisk kosthold. Jeg vil heller spise litt sjokolade innimellom enn å nekte meg, fordi jeg velger livskvalitet over livslengde. For all del, de som vil spise sunnest mulig må gjerne gjøre det. Jeg har mer tro på en sunn balanse enn rigide regler for hva man kan og ikke kan spise. Anonymkode: d7618...cbb
Salka Skrevet 8. april 2017 #7 Skrevet 8. april 2017 Syns ikke det høres så ille ut. Du spiser jo sunt resten av uka. Går nok med en pose potetgull og sikkert 100 gram sjokolade her også samt litt vingummi, tyrkisk peber eller liknende. Jeg er ikke glad i store melkesjokolader, syns de blir for massive, så kjøper heller et par små sjokolader eller en sjokoladepose. Drikker også noen colabokser (mengde tilsvarende ca 1 l på hele helgen) Noen syns sikkert det er fryktelig mye, men jeg trener så å si hver dag og er og har alltid vært slank. Spiser sunt resten av uka jeg også og drikker lite alkohol. (Kanskje en boks cider i helgen) Så for meg høres det helt innenfor ut. Uansett er det jo det totale kaloriinntaket som teller mest når de gjelder om man legger på seg eller ikke. Spiser du en stor kebab til middag hver dag i helgen i tillegg til godiset blir det for mye, men spiser du normal mengde mat er det helt innenfor.
Pringle Skrevet 8. april 2017 #8 Skrevet 8. april 2017 Jeg tror ikke man får noe lenger liv av å kutte ut [sett inn favorittmat her]. Men det vil helt sikkert føles veldig mye lenger Seriøst, noen "skjerper" seg sikkert av skremselspropaganda, men personlig gjør det meg bare stressa, og når man er stressa er det lett å ty til... akkurat det man ble advart mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå