lillsunshine Skrevet 6. april 2017 #41 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå har jeg en vikarlege for fastlegen min som opprinnelig er fra India, men som snakker gebrokkent norsk. Jeg har imidlertid merket meg at han av og til ikke skjønner hva jeg sier, også svarer han fordi han tror han har forstått hva jeg har sagt. Det er sikkert litt pga. dialekta mi også. Jeg bare passer på å gjenta til at han forstår og til jeg føler meg sikker og fornøyd på at vi ikke snakker forbi hverandre. Jeg synest han er en flink lege. Han er veldig komfortabel å ha med å gjøre og jeg føler meg trygg når jeg er hos han. Han er grundig og henviser ved tvil. Han pleier å ringe dersom det er noe på blodprøvene, selv om det ikke er noe alvorlig, f.eks. at jeg har lett mangel på noe. Han sender alltid brev om blodeprøvesvar, selv om det ikke er noe avvikende.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #42 Skrevet 6. april 2017 3 timer siden, canacas skrev: Legen kan vel ikke kalle utenlandsk om han/hun jobber som fastlege i Norge? Eller hva? Og det hadde ikke vært noe problem for meg. Til og med min relativt skeptiske mor er storfornøyd med sin nye fastlege, som ikke er født i Norge. Jo? Anonymkode: 845c4...789 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #43 Skrevet 6. april 2017 Uten den erfaringen jeg har så hadde jeg vært skeptisk til en utenlandsk lege. Men jeg har en sykdom som krever spesialfaglig behandling, og har vært innom mange spesialister. Den desidert beste legen jeg har møtt er en fra midtøsten, tror han er fra Iran. Selv om det er noen språklige utfordringer, så tar han seg veldig god tid, er sykt grundig i undersøkelsene og tar symptomene mine på alvor. Det går litt i engelsk av og til, men jeg føler meg hørt og forstått. Har opplevd å bli avfeid av norske leger, så selv om språket er der så er ikke kommunikasjonen på plass. Anonymkode: 38d61...44b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #44 Skrevet 6. april 2017 Så lenge de er flytende i engelsk, så er jeg ikke mer skeptisk enn til en norsk lege. Anonymkode: 6d90b...2cb
gullhjerte Skrevet 8. april 2017 #45 Skrevet 8. april 2017 Vår families fantastiske fastlege er fra Afghanistan. Han er den beste fastlegen jeg har vært borte i, og det er litt flaut å nå «kategorisere» ham fordi han ikke er etnisk norsk. Først og fremst er han en dyktig lege, han har nok opplevd veldig mye og jeg oppfatter ham som svært kunnskapsrik. Han snakker riktignok godt norsk, jeg har aldri opplevd språkproblemer. Jeg har langt større problemer med å forstå folk fra Hardanger for eksempel 😉
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #46 Skrevet 8. april 2017 På 4/6/2017 den 4.45, AnonymBruker skrev: Må legge til at jeg ble utskrevet med en gang jeg våknet og kunne snakke med overlegen. Anonymkode: 92e44...475 Hva oppsøkte du legen for i utgangspunktet? For å bli tvangsinnlagt kreves det vurdering av to leger, en er ikke nok. Anonymkode: 83442...95d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #47 Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 3.29, AnonymBruker skrev: Jeg går ikke til muslimske leger. Pdd har jeg kun funnet en som er LGBT-vennlig (en vikar et sted jeg ikke bor), og det er vanskelig å kommunisere med noen som mener du er en vanskapning eller et avskum. Det er umulig å få skikkelig hjelp litt for ofte, og jeg synes det er feil å måtte holde ting hemmelig for fastlegen for å få hjelp. Så du spør om legens personlige tro når du bestiller time? Vet du hva, jeg tror ikke på deg. Jeg har aldri fått spørsmål om religionen min, heldigvis! På vårt kontor er det tre andre ansatte med tydelig muslimske navn, og jeg tør påstå at INGEN pasienter har noensinne spurt om vår religiøse overbevisning!! Anonymkode: b9614...355
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #48 Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 14.38, AnonymBruker skrev: Har møtt tre forskjellige utlendinger på legevakten (tysk, nederlandsk og en som jeg tror kanskje var muslim). Slet skikkelig med å forstå de, og de slet med å forstå meg. For meg som ikke er så flink til å forklare og har dårlig hørsel er det best med en norsk lege Anonymkode: e7449...933 Forvirrende... Er muslim en nasjonalitet...? Eller var det en nederlands lege med indonesisk bakgrunn... som jo er vært vanlig i f.eks. Nederland. Anonymkode: 92efb...a6f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå