Gå til innhold

Utenlandsk fastlege

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du vært skeptisk til å ha en fadtlege med utenlandsk navn som i tillegg snakker dårlig norsk?

Anonymkode: cb5f7...9d2

Nei, jeg tror nok de har greid legestudiet på lik linje med "hvithudede" medisinstudenter :-)

Har selv en kvinnelig, utenlandsk fastlege. Hun er asiatisk, og snakker litt gebrokkent norsk (bare litt, ikke veldig). Har ingenting i mot det. Jeg valgte henne jo selv :-)

Jeg ville imidlertid valgt en annen om det viste seg at hun snakket dårlig norsk. Jeg vil ikke ha språkproblemer med noe så viktig som fastlegen. Vil ikke ha misforståelser etc når det gjelder min helse.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en utenlandsk fastlege (fra midtøsten), som i tillegg har bodd i Danmark i mange år. Så hun prater dansk med tydelig aksent. Jeg forstår henne godt, men hun skjønner ikke hva jeg sier alltid. Jeg var der med sønnen min som hadde vondt i helen, og hun oppfattet at hun skulle se på halebenet. Det blir store missforståelser gang på gang. Jeg har vurdert å bytte, men når jeg når inn til henne med hva problemet mitt er, er hun den flinkeste fastlegen jeg noen gang har møtt. Jeg gjentar heller meg selv noen ganger hos henne, enn å bytte til en lege med norsk navn, som ikke er like flink. Jeg vet at det er mange som har byttet pga språkproblemer. Særlig eldre damer sliter med å forstå henne, og det skjønner jeg at ikke går.

Anonymkode: a904a...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge språket er godt, går det greit for meg. Men er litt skeptisk, etter at jeg opplevde å få feil resept pga språkproblemer, den gangen var det en vikarlege for fastlegen. Dama kunne heller ikke sette inn spiral pga religiøs overbevisning, så det hele ble veldig upraktisk for meg. 

Anonymkode: eea03...9eb

Nekte sette inn spiral? Da burde man ikke få være lege. Er det lov å nekte å gjøre det?

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er liksom "...som i tillegg snakker dårlig norsk".

Anonymkode: cbdaf...eae

Når man skriver "har et utenlandsk navn" så høres det jo ut som om man ikke har møtt vedkommende. For har man møtt vedkommende og merker han snakker dårlig norsk, så er jo det viktig uansett om navnet er utenlandsk eller norskt. Kanskje TS også burde spurt om dialekt man ikke forstod var ok :P 

Anonymkode: d0606...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nekte sette inn spiral? Da burde man ikke få være lege. Er det lov å nekte å gjøre det?

Anonymkode: d0606...33d

Nei, det er oppsigelsesgrunn.

Navn og nasjonalitet er ikke viktig, men kommunikasjonsevne er, og det handler om mer enn bare språkkunnskaper. Jeg har hatt to utenlandske fastleger, og er veldig fornøyd med hun jeg har nå. Hun jeg hadde før slet jeg med, ikke fordi hun snakket litt gebrokkent, men hun hadde en væremåte jeg oppfattet som ubehagelig hos en lege og som i stor grad handlet om kulturforskjeller og ulike sosiale koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan bli vanskelig å ha en utenlandsk lege om de skriver dårlig norsk/engelsk.. 

Jeg tenker på f.eks skriv/brev til nav eller legeerklæring, også dette med en henvisning eller epikrise.. Her er det viktig å ha kunne norsk skriftlig.

Anonymkode: 3bafe...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor kommer det bare utenlandske leger som ikke får jobb andre steder og har et rulleblad som ikke ligner grisen mye dansker i tillegg. Livsfarlig å møte opp til disse. 

Anonymkode: 1ba22...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eks. Hvor mange sexpartnere har du?ikke spørsmål om jeg var gift eller samboer. Ble helt satt ut. Dette ville ikke en norsk lege gjort.

Natt på legevakt: han gir meg piller pga vi ikke har åpent apotek. Var veldig dårlig. Så vil han ha bet for pillene. Jeg sier at han går sette det på faktura. Nei. Måtte kjøre i byen til minibank på natten,så opp til legevakten igjen.

En norsk lege har skrevet opp sitt kontonummer.

Ikke snakket han forståelig norsk heller

Anonymkode: 6ecc6...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har møtt tre forskjellige utlendinger på legevakten (tysk, nederlandsk og en som jeg tror kanskje var muslim). Slet skikkelig med å forstå de, og de slet med å forstå meg. For meg som ikke er så flink til å forklare og har dårlig hørsel er det best med en norsk lege :) 

Anonymkode: e7449...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Kommunikasjon er etter min mening det viktigste når det gjelder fastleger. Faglig kompetanse er også viktig, men det er heller en forutsetning. Jeg ville imidlertid aldri ha valgt en lege der jeg hadde betvilt kommunikasjonsferdighetene. Å kunne språket godt er ganske viktig. 

En utenlandsk lege i seg selv er ikke et problem. 

Anonymkode: 845c4...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Million skrev:

Nei, jeg tror nok de har greid legestudiet på lik linje med "hvithudede" medisinstudenter :-)

Har selv en kvinnelig, utenlandsk fastlege. Hun er asiatisk, og snakker litt gebrokkent norsk (bare litt, ikke veldig). Har ingenting i mot det. Jeg valgte henne jo selv :-)

Jeg ville imidlertid valgt en annen om det viste seg at hun snakket dårlig norsk. Jeg vil ikke ha språkproblemer med noe så viktig som fastlegen. Vil ikke ha misforståelser etc når det gjelder min helse.

Utenlandske fastleger kan jo også være hvit i huden. "Utenlandske" innebærer kun at de ikke er fra Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de fleste som har legepapirer i Norge enten har tatt utdannelsen her, eller har utdannelse fra utlandet, men har fått godkjent språkprøve i Norge. Da kan de jo språket.

Jeg har opplevd opptil flere ganger på legevakta at legen har snakka så dårlig norsk at det har blitt misforståelser. 

Anonymkode: d5230...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utenlandske fastleger kan jo også være hvit i huden. "Utenlandske" innebærer kun at de ikke er fra Norge. 

Sant nok. Jeg gikk imidlertid glatt utifra at det ikke var disse trådstarter siktet til. Men jeg har har hatt det også, jeg :-) En lege fra Island. Snakket med aksent, men godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har alltid tidligere vært positivt innstilt til fastleger av alle nasjonaliteter, men etter å ha hatt en mannlig muslim de siste årene har jeg dessverre blitt skeptisk. Jeg tok for gitt at kultur og religion ikke på noen måte skulle påvirke yrkesutøvelsen, men det gjør det. Jeg vil anbefale alle å gjøre grundige undersøkelser før de velger fastlege, og særlig sjekke om kandidatene har religiøse overbevisninger som gjør det problematisk å behandle det motsatte kjønn.

Min fastlege snakker utmerket norsk, så den biten er helt problemfri, men det har vært mange uheldig episoder fordi han ikke vil ta på en kvinnelig pasient med mindre det står om livet. Jeg har en kronisk sykdom, og legen kvier seg så mye for å ta på og undersøke meg at han heller henviser meg videre. Dermed tar det lenger tid før behandling kan settes inn, og jeg blir verre enn jeg hadde trengt å bli. Jeg synes det er så ille at det skal være lov å behandle pasienter sånn at jeg vurderer å melde fra til fylkeslegen, men jeg vet ikke om jeg kommer noen vei med det. Jeg har stått på venteliste for å få ny fastlege i halvannet år, men det er så få leger her at det virker heller håpløst. 

Anonymkode: f76e7...3b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tidligere vært positivt innstilt til fastleger av alle nasjonaliteter, men etter å ha hatt en mannlig muslim de siste årene har jeg dessverre blitt skeptisk. Jeg tok for gitt at kultur og religion ikke på noen måte skulle påvirke yrkesutøvelsen, men det gjør det. Jeg vil anbefale alle å gjøre grundige undersøkelser før de velger fastlege, og særlig sjekke om kandidatene har religiøse overbevisninger som gjør det problematisk å behandle det motsatte kjønn.

Min fastlege snakker utmerket norsk, så den biten er helt problemfri, men det har vært mange uheldig episoder fordi han ikke vil ta på en kvinnelig pasient med mindre det står om livet. Jeg har en kronisk sykdom, og legen kvier seg så mye for å ta på og undersøke meg at han heller henviser meg videre. Dermed tar det lenger tid før behandling kan settes inn, og jeg blir verre enn jeg hadde trengt å bli. Jeg synes det er så ille at det skal være lov å behandle pasienter sånn at jeg vurderer å melde fra til fylkeslegen, men jeg vet ikke om jeg kommer noen vei med det. Jeg har stått på venteliste for å få ny fastlege i halvannet år, men det er så få leger her at det virker heller håpløst. 

Anonymkode: f76e7...3b3

Jeg vil sterkt oppfordre deg til å gjøre det. Å ta på og undersøke pasienter er en viktig del av legehverdagen på legekontoret. Det finnes mange retninger innenfor medisinen der man slipper dette, så for meg er det vanskelig å forstå at han har valgt akkurat denne retningen med disse begrensningene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlegen min er ikke norsk og har et veldig utenlands navn. Snakker veldig gebrokkent også. Men han er den beste legen jeg noen gang har hatt! Skal aldri bytte. 

Anonymkode: 52733...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest canacas

Legen kan vel ikke kalle utenlandsk om han/hun jobber som fastlege i Norge? Eller hva? Og det hadde ikke vært noe problem for meg. Til og med min relativt skeptiske mor er storfornøyd med sin nye fastlege, som ikke er født i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt utenlandsk fastlege. Gikk heldigvis greit selv om han var svensk.

Og så var det han danske på legevakten da.... Forsto ikke en dritt. 

Anonymkode: 2b4d4...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Daria skrev:

Dette var ti år siden. Og jeg ble henvist til en annen på samme legekontor, men når man bor på bygda og har førti minutter hver vei var det litt kjipt med bomtur. 

Anonymkode: eea03...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tydeligvis fått en ny lege, en dansk mann som prater fort. Jeg klarte ikke å kommunisere med han, alt ble bare kleint. Skjønner ikke dansker at de ikke kan prate så fort med norske pasienter? 

Anonymkode: ecc41...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...