AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Del Skrevet 6. april 2017 Ville du vært skeptisk til å ha en fadtlege med utenlandsk navn som i tillegg snakker dårlig norsk? Anonymkode: cb5f7...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Del Skrevet 6. april 2017 Det er ikke som om alle geniene er norske og bor i Norge. Så det ville ikke gjort meg mer skeptisk til personens kompetanse Men om der er store språkproblemer kan det bli vanskelig å kommunisere. Anonymkode: d0606...33d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vscare Skrevet 6. april 2017 #3 Del Skrevet 6. april 2017 Det eneste problemet jeg har med sånne situasjoner er hvis norsken er såpass dårlig at det blir vanskelig å kommunisere ordentlig, i og med at det er ganske viktig i en medisinsk situasjon. Jeg fikk en gang en utenlandsk lege på legevakta, og han snakket veldig gebrokkent norsk, til den grad at jeg måtte gjenta problemstillingen tre ganger før han oppfattet hva jeg mente, og det var jo litt sånn... eeeh. En annen gang skulle jeg inn til en hastetime på det lokale legekontoret (jeg var ikke i hjemkommunen min på det tidspunktet og hadde derfor ikke fastlegen min tilgjengelig) og da fikk jeg også en utenlandsk lege, men han snakket godt norsk; han hadde en aksent, men grammatikken var feilfri, ordforrådet var på plass, og jeg kunne snakke like fort og med samme ordbruk som jeg ville gjort med en etnisk nordmann, så da var det jo null problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Del Skrevet 6. april 2017 Ikke hvis personen er god i engelsk. Men vært litt utrygg om jeg ikke følte jeg kunne kommunisere med legen pga språk. Utenlandsk navn har ingenting å si. De kan være jo være norske for alt jeg vet, pluss at jeg tenker at det ikke er de dårligste og lateste legene fra andre land som reiser ut hvis personen faktisk er utenlandsk. . Anonymkode: b1cf7...82b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 6. april 2017 #5 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg bruker en Pakistansk lege. Han snakker norsk flytende og er veldig flink. Komunikasjonen er jo viktig. Veldig kjipt å ha time for feks ørebetennelse og få medisin fordi legen trur du mener migrene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg opplevde å bli tvangsinnlagt av en dansk lege (sprøyte i rumpa, sovnet, våknet opp på psykiatrisk) fordi jeg gjentok flere ganger at jeg ikke forsto ham. Ble utskrevet med en gang, men den opplevelsen sitter i meg. Anonymkode: 92e44...475 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #7 Del Skrevet 6. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde å bli tvangsinnlagt av en dansk lege (sprøyte i rumpa, sovnet, våknet opp på psykiatrisk) fordi jeg gjentok flere ganger at jeg ikke forsto ham. Ble utskrevet med en gang, men den opplevelsen sitter i meg. Anonymkode: 92e44...475 Ikke lett å forstå dansk. Anonymkode: cb5f7...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Del Skrevet 6. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde å bli tvangsinnlagt av en dansk lege (sprøyte i rumpa, sovnet, våknet opp på psykiatrisk) fordi jeg gjentok flere ganger at jeg ikke forsto ham. Ble utskrevet med en gang, men den opplevelsen sitter i meg. Anonymkode: 92e44...475 Hvordan fikk han satt den sprøyta? Det var meget spesielt å dope en pasient? Hva sa de på psykiatrisk når du våknet? Ei jente jeg kjenner som bodde i en leilighet eid av foreldrene, som alltid satt hjemme og nesten aldri gikk ut, ble innlagt fordi moren sa til fastlegen at hun var suicidal. Det var hun altså ikke.... Hun ble raskt utskrevet da. men f så enkelt det kan være for fastleger å legge inn noen Anonymkode: d0606...33d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #9 Del Skrevet 6. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fikk han satt den sprøyta? Det var meget spesielt å dope en pasient? Hva sa de på psykiatrisk når du våknet? At alt var feil og jeg kunne dra hjem. Han hadde med seg fire stykker som holdt meg nede. Anonymkode: 92e44...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #10 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg går ikke til muslimske leger. Pdd har jeg kun funnet en som er LGBT-vennlig (en vikar et sted jeg ikke bor), og det er vanskelig å kommunisere med noen som mener du er en vanskapning eller et avskum. Det er umulig å få skikkelig hjelp litt for ofte, og jeg synes det er feil å måtte holde ting hemmelig for fastlegen for å få hjelp. Så norsk eller svensk, da jeg ikke forstår dansk godt nok til så viktige ting. Ellers hadde jeg ikke valgt en lege med for dårlig norskkunnskaper. Kommunikasjon er viktig, særlig siden jeg må lære opp legene på egen sykdom slik at de kan skrive ut medisiner jeg trenger. Anonymkode: 92d7a...5d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlotteul Skrevet 6. april 2017 #11 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde å bli tvangsinnlagt av en dansk lege (sprøyte i rumpa, sovnet, våknet opp på psykiatrisk) fordi jeg gjentok flere ganger at jeg ikke forsto ham. Ble utskrevet med en gang, men den opplevelsen sitter i meg. Anonymkode: 92e44...475 Altså, det ligger mye mer bak enn det du skriver. Folk blir ikke dopet ned og innlagt på psykiatrisk med bruk av tvang fordi man sier: "hæ?". Endret 6. april 2017 av Charlotteul Skriveleif 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #12 Del Skrevet 6. april 2017 49 minutter siden, Charlotteul skrev: Altså, det ligger mye mer bak enn det du skriver. Folk blir ikke dopet ned og innlagt på psykiatrisk med bruk av tvang fordi man sier: "hæ?". Jeg ble det. Jeg sa ikke «hæ». Jeg sa fire ganger at jeg ikke forsto dansk. Anonymkode: 92e44...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Del Skrevet 6. april 2017 50 minutter siden, Charlotteul skrev: Altså, det ligger mye mer bak enn det du skriver. Folk blir ikke dopet ned og innlagt på psykiatrisk med bruk av tvang fordi man sier: "hæ?". Må legge til at jeg ble utskrevet med en gang jeg våknet og kunne snakke med overlegen. Anonymkode: 92e44...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #14 Del Skrevet 6. april 2017 Trodde det var krav til norsken. Jeg er litt skeptisk. Jeg har villet undersøkt hvilke land han kom fra. Dette har med kvinnesyn å gjøre. Har hatt to uheldige møter med sånne på legevakten og sykehus. Frister ikke som fastlege. Anonymkode: 6ecc6...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri_H Skrevet 6. april 2017 #15 Del Skrevet 6. april 2017 Fastlegen til barna mine er indisk eller pakistansk tror jeg. Han virker veldig flink, hadde opprinnelig en norsk lege, men når han sluttet fikk vi en ny lege. Jeg hadde nok vært skeptisk hvis språket var dårlig, men tenker jo at de fleste som er utdannet leger burde klare å gjøre seg godt forstått på norsk og/ eller engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 6. april 2017 #16 Del Skrevet 6. april 2017 Ja, det har jeg hatt før og jeg byttet. Kommunikasjon er viktig og jeg følte meg aldri helt trygg på at han forstod hva jeg sa, og jeg misforstod han også. Det gikk bare ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Del Skrevet 6. april 2017 Så lenge språket er godt, går det greit for meg. Men er litt skeptisk, etter at jeg opplevde å få feil resept pga språkproblemer, den gangen var det en vikarlege for fastlegen. Dama kunne heller ikke sette inn spiral pga religiøs overbevisning, så det hele ble veldig upraktisk for meg. Anonymkode: eea03...9eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Del Skrevet 6. april 2017 Jeg har en fastlege som kommer fra Midtøsten, men han snakker rimelig bra norsk og følger med på prøvene mine og ringer meg om det er noen avvik. So far so good. Det som jeg føler kan være et problem er at jeg må forklare en del begreper, f.eks dette med å søke på ting. Anonymkode: 0d11f...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #19 Del Skrevet 6. april 2017 Så lenge personen snakker godt norsk så spiller det ingen rolle hvor vedkommende kommer fra. Anonymkode: d5230...ce7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #20 Del Skrevet 6. april 2017 Spørsmålet er liksom "...som i tillegg snakker dårlig norsk". Jeg har møtt noen utenlandske leger, men de har - som mange andre nevner - snakket godt norsk. Hadde derimot språket blitt til hinder for kommunikasjonen, vel - da hadde jeg selvfølgelig byttet fastlege. Ikke fordi jeg hadde tenkt at legen ikke var flink, men det er jo en grunnleggende forutsetning for god behandling at legen forstår hva pasienten mener og motsatt. Har gått til en utenlandsk gynekolog (privat) flere ganger, og har bare positive ting å si om henne. Har altså aktivt valgt å gå til akkurat henne, til tross for utenlandsk navn på internettsiden til legesenteret. Det er mange norske leger der man kan velge også, men jeg var aldri skeptisk i utgangspunktet. Jeg tenker at de fleste som har legepapirer i Norge enten har tatt utdannelsen her, eller har utdannelse fra utlandet, men har fått godkjent språkprøve i Norge. Da kan de jo språket. Anonymkode: cbdaf...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå