Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er 25 år og leier idag en leilighet med samboeren min på 27. Vi er begge utdannet grafiske designere men får ikke jobb som det dessverre. Vi jobber derfor begge med andre jobber og får ca 20.000kr hver utbetalt i måneden. Har en del regningen og sitter som regel igjen med 5-6000kr igjen etter alle regninger,husleie osv. Jeg får dermed ikke så mye penger til å bruke på sparing. På min sparekonto har jeg pr dagsdato kun 10.000kr og jeg begynner nå å bli redd for at jeg aldri får kjøpt bolig!?! 

Det trengs mye egenkapital og dette kommer jeg ikke til å få til med det første for å si det mildt. 

Vi tenker nå å flytte til andre siden av landet og hadde vært mye bedre å kjøpe enn å leie, men ser veldig mørkt på dette. 

Hvordan kan jeg få skaffet egenkapital? Og finnes det noen andre måter? 

Er litt fortvilet her jeg sitter

Anonymkode: acc28...f2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kutt utgifter og/eller jobb mer. Hva bruker dere 35 000 kr i måneden på?

Anonymkode: 1c3ac...75f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du er bare 25 år. Det er skremmende at folk tror det er normalt å eie så tidlig. Folk lever over evne og har lån de ikke kan betjene. Dere må opp i lønn, få fast stilling, bo billigere, kutte ned på alt som er unødvendig - spar spar spar.

Anonymkode: e5b7c...312

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området, men jeg tenker at hvis dere får inn 20k hver i måneden, så bør det la seg gjøre å spare en god del. Begynn med å finne et billigere sted å bo. Dette avhenger selvsagt av hvor i landet dere bor, men i Bergen fks. kan dere få leid en to-roms med grei standard til helt nede i 8k i måneden, altså 4k på dere hver. Da sitter dere igjen med 16k hver. Nå vet jeg ikke hvor mye regninger dere har ellers, men med 16k hver så går jeg ut ifra at dere blir sittende igjen med mer enn 5-6k hver når alt er betalt :) Bor dere i et mindre sentralt område kan dere sikkert finne noe enda billigere. Vet at det ikke er ideelt å flytte eller å måtte gå ned på standard på bolig, men du får tenke at det er midlertidig og at det er et steg på veien til å skaffe dere egen bolig! Ellers gjelder det å leve sparsommelig med tanke på mat og andre forbruksvarer, droppe alt som kan kalles utskeielser, prøv å droppe snus/røyk dersom dere bruker det, etc. Tenk studentbudsjett, så skal du nok se at sparekontoen blir større før det har gått altfor lang tid :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Eneste muligheten er å spare. Det er lite å sitte igjen med 5-6000, så ta en gjennomgang å se hva du kan forbedre. Og du har ikke dårlig tid. Må nok belage deg på å spare i rundt 10 år. 

Anonymkode: 3225a...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det finnes andre måter å skaffe egenkapital på? 

Njaaa..

Har dere foreldre som er godt bemidlet som kan gi forskudd på arv?

Har du nær familie som er rike og som du tør å spørre om et "lite" lån?

Tør du gjøre noe ulovlig for å skaffe penger? Anbefales dog ikke....

Elleeeeeer så kan du gjøre slik som de fleste av oss gjør; leve etter et godt og planlagt budsjett for så å spare i flere år. Vi var 34 år før vi kjøpte eget.

Om dere fremdeles får bursdags- og julegaver så kan dere si at dere ønsker dere penger som dere setter på en konto til egenkapital. Alt av feriepenger og skattepenger bør også gå på den kontoen.

Anonymkode: 047ab...f68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dere MÅ se på hvilke utgifter dere har. 350000 i mnd høres ekstremt mye ut

Anonymkode: 047ab...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld dere på luksusfellen , vis dere bruker 35000 på regninger så ville jeg tro dere har 1 eller 5 kredittkort som dere betaler på. Vis det er en leilighet midt i Oslo så flytt 

Anonymkode: 3b404...76e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er egenkapital som gjelder, og den vanligste måten er å spare, spare og spare.

Hvor mye har dere i husleie egentlig, siden dere sitter igjen med så lite etter at regningene er betalt?

Noen tar en snarvei i form av at de får forskudd på arv fra foreldrene sine, hvis disse sitter godt i det og har en del penger på bok eller i bolig.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan en av foreldrene deres kausjonere? Det er ofte det enkleste, så slipper de å låne dere penger.

Anonymkode: 29dd4...fcf

Skrevet

Anbefaler dere å ta en grundig gjennomgang av økonomien og utgifter. Hva bruker dere penger på? Ta gjerne vare på kvitteringer og gå gjennom dem for å få full oversikt. Ofte bruker man mye mer penger på småting enn det man er klar over.

Ta utgangspunkt i SIFO-tallene. (http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO) Skjær inn beinet. Kutt ned på mobilbruken, lag all mat fra bunnen hjemme. Ikke spis/drikk ute. Lag matpakke og ta med kaffe på termos. Ikke alkohol/røyk/snus. Ikke kino/konserter/reiser. Ikke kjøp klær eller sko. Kutt ned på frisør, bilbruk, internetthastighet, netflix/hbo/tv2sumo o.l. Gå på tur i bygatene/skogen/parker/langs sjøen i stedet for å gå på kafé med venner.

Lever man litt kjipt og veldig trangt noen måneder, kan man spare opp mye egenkapital på ganske kort tid. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...