AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Bare sitter å grubler, midt på natten 😅 Anonymkode: 44c43...4db
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Hjelpepleier og it. Bare å velge og vrake. Anonymkode: 8e6f3...2cd
kathrinerr Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Kommer helt an på hvilken fagretning du er interessert i, noe spesielt du kunne tenkt deg å jobbe med?
debattanten Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 La meg komme med et tips. Ikke mekanisk ingeniør. Dere må velge noe annet, så jeg kan ta skattepengene deres med dagpengene mine.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Kan ikke svare for noen andre arbeidsområder, men jeg er utdannet innenfor IT og fikk helt overveldende respons på CVen når jeg la den ut på Finn.no. Til det punktet at jeg så meg nødt til å fjerne CVen fra Finn fordi jeg ble så overveldet av alle som kontaktet meg via telefon og epost + utmattet av å dra på intervjuer. IT er etter min erfaring et område i kontinuerlig vekst, ettersom samfunnet blir mer og mer avhengig av IT og det prates om at visse yrker skal utfases pga. roboter tar over. Yrkene innenfor IT vil dog aldri overtas av roboter fordi det er vi som faktisk lager robotene. IT krever en viss forkjærlighet innenfor logikk og matematikk, men det kan sies at jeg fikk 2 på R2 matteeksamen på vgs, så manglende matteegenskaper betyr ikke automatisk at man er ukvalifisert til IT-arbeid. Jeg tok studiespesialisering på vgs innenfor språk og samfunnsfag, men er allikevel svært ettertraktet på arbeidsmarkedet fordi jeg innehar kunnskap innenfor mange ulike aspekter innenfor IT. Anonymkode: a012c...599 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke svare for noen andre arbeidsområder, men jeg er utdannet innenfor IT og fikk helt overveldende respons på CVen når jeg la den ut på Finn.no. Til det punktet at jeg så meg nødt til å fjerne CVen fra Finn fordi jeg ble så overveldet av alle som kontaktet meg via telefon og epost + utmattet av å dra på intervjuer. IT er etter min erfaring et område i kontinuerlig vekst, ettersom samfunnet blir mer og mer avhengig av IT og det prates om at visse yrker skal utfases pga. roboter tar over. Yrkene innenfor IT vil dog aldri overtas av roboter fordi det er vi som faktisk lager robotene. IT krever en viss forkjærlighet innenfor logikk og matematikk, men det kan sies at jeg fikk 2 på R2 matteeksamen på vgs, så manglende matteegenskaper betyr ikke automatisk at man er ukvalifisert til IT-arbeid. Jeg tok studiespesialisering på vgs innenfor språk og samfunnsfag, men er allikevel svært ettertraktet på arbeidsmarkedet fordi jeg innehar kunnskap innenfor mange ulike aspekter innenfor IT. Anonymkode: a012c...599 Kan man legge inn CV på Finn for at folk skal finne en? Eller er det søknader man sender inn du snakker om? Anonymkode: 7de88...432
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke svare for noen andre arbeidsområder, men jeg er utdannet innenfor IT og fikk helt overveldende respons på CVen når jeg la den ut på Finn.no. Til det punktet at jeg så meg nødt til å fjerne CVen fra Finn fordi jeg ble så overveldet av alle som kontaktet meg via telefon og epost + utmattet av å dra på intervjuer. IT er etter min erfaring et område i kontinuerlig vekst, ettersom samfunnet blir mer og mer avhengig av IT og det prates om at visse yrker skal utfases pga. roboter tar over. Yrkene innenfor IT vil dog aldri overtas av roboter fordi det er vi som faktisk lager robotene. IT krever en viss forkjærlighet innenfor logikk og matematikk, men det kan sies at jeg fikk 2 på R2 matteeksamen på vgs, så manglende matteegenskaper betyr ikke automatisk at man er ukvalifisert til IT-arbeid. Jeg tok studiespesialisering på vgs innenfor språk og samfunnsfag, men er allikevel svært ettertraktet på arbeidsmarkedet fordi jeg innehar kunnskap innenfor mange ulike aspekter innenfor IT. Anonymkode: a012c...599 Husk at IT er på veldig opptur akkurat nå. Det finnes ikke nok folk å ansette, alle er på leting. Høy aktivitet overalt. Det vil nok svinge også i fremtiden, selv om jeg også tror det er høyst relevant bransje. Så ta en skikkelig utdannelse så henger man med svingningene. Anonymkode: 03741...744
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man legge inn CV på Finn for at folk skal finne en? Eller er det søknader man sender inn du snakker om? Anonymkode: 7de88...432 Jeg la ut CV på Finn.no, og ble nedrent av potensielle arbeidsgivere. Har ikke sendt én eneste søknad, men vært på X antall intervjuer. Så ja, man kan legge ut CV på Finn for at folk skal finne en (man registerrer seg og CVen sin via https://www.finn.no/user.html). Men det er klart folk kun kontakter deg dersom du innehar de egenskapene/erfaringene de er interessert i/trenger. Anonymkode: a012c...599
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Husk at IT er på veldig opptur akkurat nå. Det finnes ikke nok folk å ansette, alle er på leting. Høy aktivitet overalt. Det vil nok svinge også i fremtiden, selv om jeg også tror det er høyst relevant bransje. Så ta en skikkelig utdannelse så henger man med svingningene. Anonymkode: 03741...744 Klart at alle markeder er i kontinuerlig svigning. Skal ikke lete så mye lenger tilbake enn 2014 for å finne artikler om at bl.a. EVRY måtte si opp over 100 ansatte, men på det tidspunktet var de kun omtrent 4000 ansatte. I dag er de over 10.000 ansatte, så det svinger fort. Men IT er en av bransjene som garantert ikke kommer til å fases ut i nærmeste fremtid, ettersom dagens samfunn er såpass teknologiavhengig. Så i forhold til hvilket område man burde utdanne seg innenfor, mener jeg at ett av de sikreste områdene er IT. Jeg har flere venner som har utdannet seg innenfor humaniora og statsvitenskap som sliter med å få jobb og derfor må videreutdanne seg, men som IT-utdannet har jeg ikke det problemet. Anonymkode: a012c...599
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 Enig over her, typen min studerer bachelor i informasjonsteknologi og er populær allerede 😝 Anonymkode: 5e74d...db1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #12 Skrevet 6. april 2017 Sykepleier. Kjenner ei som søkte på stilling hvor det bare var to søkere. Begge fikk jobb. Lærer, men i matte, norsk og spes ped. Anonymkode: caf06...280
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 Alt innenfor helse og IT. Anonymkode: 353ad...764
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #15 Skrevet 6. april 2017 Har inntrykket av at det er stor etterspørsel innen IT og arealplanlegging, i tillegg til sykepleiere og lektorer med visse fagretninger. Anonymkode: 8a962...999
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har inntrykket av at det er stor etterspørsel innen IT og arealplanlegging, i tillegg til sykepleiere og lektorer med visse fagretninger. Anonymkode: 8a962...999 Jobber som arealplanlegger (med master i fysisk planlegging). Jeg hadde også CV ute på finn.no og ble kontaktet flere ganger av forskjellige konsulentfirma. Har nå måtte sette den på inaktiv. Skal sies at jeg har noen års erfaring, men jeg har kun ved noen få tilfeller ikke blitt kalt inn til intervju ved innsendt søknad. Det er nok mange grunner til at det er stor etterspørsel etter arealplanleggere/byplanleggere nå. Men hovedgrunnen er nok at det er stor byggeaktivitet. Både bolig og infrastruktur bygges ut i stor skala. Følger man med på prosessen rundt Nasjonal transportplan, så ser man at det kan bevilges over 1000 milliarder kroner til infrastruktur i landet de neste 12 årene. En stor andel av denne potten går i planlegging... En annen grunn er at offentlig sektor, da spesielt kommunene, har innsett at de trenger denne kompetansen for å henge med. Kommunene trenger å bygge seg ut av forskjellige tekniske utfordringer, byspredning må tøyles, veger må utvides, miljøutfordringene må takles da økt nedbør medfører press på vann og avløpsnett... Det er mange utfordringer å ta av som arealplanleggere kan brukes til. Det er hovedsaklig to plasser det utdannes arealplanleggere for tiden, det er på NMBU og på NTNU. Anonymkode: c0af9...6da
mjauritz Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 Samme som de over her sier, pluss sosiale fag. Å bli sosionom er ganske sikkert med tanke på jobb, fordi feltet er så bredt og det alltid trengs folk. Det betyr ikke at du automatisk får drømmejobben, men er du villig til å begynne et sted som kanskje ikke er akkurat dit du vil tilslutt, så er du nok ganske sikker. Ellers er sykepleier sikkert, men litt dårlige arbeidstider og har hørt at mange må ha vikariater eller små stillinger i begynnelsen. Lærere trengs, så hvis du tar det valget så er du nok ganske sikra Hvis du tenker langsiktig så er det nok smart å velge yrker hvor du ikke kan bli "byttet" ut med roboter Ingen robot kan bli sosionom,sykepleier eller lærer, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #18 Skrevet 8. april 2017 sykepleier og vernepleier Anonymkode: 910ee...410
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #19 Skrevet 8. april 2017 Problemet med IT er at den er veldig internasjonal. Så selv om IT er på vei opp er konkurransen tilsvarende hard og over tid vil billig it-arbeidskraft gjøre det samme med it-bransjen som øst-europa gjorde med byggebransjen. I mellomtiden vil den økte konkurransen og outsourcingen fra lavkostland legge press på lønninger og arbeidsvilkår. Anonymkode: 4606a...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #20 Skrevet 8. april 2017 Jeg studerer bioingeniør nå, og der er det stor forespørsel på jobbmarkedet. Arbeidsplassene har forspurt om flere studieplasser fordi de sårt trenger flere i arbeid. Jeg fikk sommerjobb som "bioingeniør" allerede etter første studieår og de fleste som har søkt sommerjobber i år som andreårsstudenter har også fått. Er alltid mange ledige stillinger i hele Norge. Anonymkode: 2046f...ffb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå