AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Det er jo så gammeldags? I dagens samfunn mener jeg det er urettferdig at noen blir født med gullkrone i ræva, og vokser opp i et liv i sus og dus - finansiert av skattebetalerne. Jeg har ingenting mot Kong Harald for øvrig (han er kjekk kar han, det er ikke det), men hvilken rolle har han og monarkiet bortsett fra å representere Norge utad? Er den rollen viktig for Norges internasjonale omdømme? Anonymkode: ef165...fed
Testosteron Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Fordi det er populært, og de kongelige lever ikke et liv i sus og dus. De har det bedre enn gjennomsnittet, men lever ikke så veldig forskjellig fra oss andre.
King in the North Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Fordi folket er fornøyde med kongefamilien. Den prinsippielle diskusjonen om arvbar makt vil ikke bli aktuell før en misnøye blant folket finner sted. 4
King in the North Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, Testosteron skrev: Fordi det er populært, og de kongelige lever ikke et liv i sus og dus. De har det bedre enn gjennomsnittet, men lever ikke så veldig forskjellig fra oss andre. Vel, dette er jo ikke sant. Kongeparet og kronprinsparet får ca 1000% mer enn en gjennomsnittlig nordmann har i årsinntekt.
Testosteron Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, King in the North skrev: Vel, dette er jo ikke sant. Kongeparet og kronprinsparet får ca 1000% mer enn en gjennomsnittlig nordmann har i årsinntekt. Ikke de personlig. Pengene går med til å drifte organiasjonen de leder. Det er ikke sånn at de selv eier palasser i inn og utland. 1
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Det at det er gammeldags er et ikke argument for og avskaffe det. Om det at det er gammeldags er det eneste argumentet mot monarkiet så må jeg minne deg på at republikk er en like gammel styreform som monarkiet. Republikk er også en styre form som er godt over 2000 år gammel For min del er det ganske likegyldig om vi er monarki eller republikk. Og tross alt det er ikke slik at vi er et .enevelde hvor all makt er oss kongen. Det er tross alt et Konstitusjonelt monarki hvor makten er i stortinget og kongen bare er et symbol på toppen. Og jeg kan ikke se noe galt med den styreformen. Men det hadde ikke gjort meg noe om vi hadde fått en styrform som f.eks Tyskland eller Sveits for den saksskyld. Men om argumentet mot monarki er at det er gammeldags ja det er et argument som ikke en gang er verd og ta alvorlig. Og mengden med skattepenger som går på kongehuset er så pass lite at det er ingen nordmenn som blir påvirket eller merker det- Det påvirker ihvertfall ikke lommeboka noe. Argumentet at vi ikke velger dem eller at de ikke er valgt er et bedre argument en at det er gammeldags. Men fremdels et dårlig argument siden vi velger de som har makten vi velger hvem som styrer landet. Ja og de lever i sus og dus dette oser bare av sjalusi og misunnelse. Enda et ikke argument
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Av samme grunn som korrupsjon ikke er avskaffet. Folk vil alltid søke etter makt og penger, og vil gjøre alt for å beholde sine privilegier. Koste hva det koste vil. Anonymkode: 40bf4...872
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Av samme grunn som korrupsjon ikke er avskaffet. Folk vil alltid søke etter makt og penger, og vil gjøre alt for å beholde sine privilegier. Koste hva det koste vil. Anonymkode: 40bf4...872 Så kongefamilien er korrupt? Anonymkode: ee03e...657
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå