AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Jeg ser det en del her inne, at det er så mye bedre å drikke sukkerholdig brus enn lettvarianter. Og at det er idioti å tro at man kan være sunn selv om man drikker mye Pepsi Max. Så ja, hva er greia? Hva er det som er så usunt med Pepsi Max? Sitat Så mye aspartam tåler du Akseptabelt daglig inntak (ADI) av aspartam, som representerer den mengden vi kan få i oss hver eneste dag uten at det er belegg for at det gir negative effekter, er satt til 40mg/kg kroppsvekt. Det betyr at en person på for eksempel 70 kilo "tåler" minst 2800 mg aspartam per dag. Når en liter lettbrus inneholder 0,5 g (500 mg) aspartam, betyr det at denne personen "tåler" mer enn 5 liter lettbrus daglig, hele livet, uten at det har noen negativ effekt på helsen. Og da har vi ikke tatt høyde for at aspartam vanligvis kombineres med andre søtstoffer. Fra denne artikkelen skrevet av en student i klinisk ernæring: http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1221-helsefarlig-med-aspartam Har dere noe som helst belegg for påstandene om at Pepsi Max øker sultfølelsen og fører til økt søtsug? Jeg har lest at dette er myter, og sånn helt personlig kan jeg jo si at det å drikke Pepsi Max hjelper mot å holde seg unna annet søtt. Jeg opplever heller ikke mer søtsug når jeg drikker det. Anonymkode: e6a01...a0b 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Fordi majoriteten på KG er dumme nek. Anonymkode: 04ccc...0e9 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Hvordan tror du tennene reagerer på brus? Anonymkode: e4af0...740 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 For tennene er det ihvertfall ikke sunt. Anonymkode: fb507...13c 4
Jubatus Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 Det er vel ikke bare søtningsmidlene som er problemet i forhold til brus, men vel så mye fare for etseskader på tennene? 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Det er jo ingenting naturlig inni den brusen der? så hvordan kan den være sunn.. Anonymkode: a4e63...b44 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingenting naturlig inni den brusen der? så hvordan kan den være sunn.. Anonymkode: a4e63...b44 At den er SUNN tviler jeg på. Men det er ikke usunt alt som er ikke er sunt. Og sett vekk i fra etseskadene på tennene, for det er jo helt klart en reell greie. Det skulle jeg nok skrevet i HI. Men det er altså sett vekk i fra dette, for det er ikke det jeg ser stå skrevet overalt når folk reagerer på det. TS Anonymkode: e6a01...a0b 1
kakaobønne Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Vil tro det har en sammenheng med aspartam og frykt for alt som er kunstig. Jeg mener at pepsi max ikke kan betraktes som usunt - for det inneholder ingen kalorier (>4/100mL regnes som kalorifritt), men det er ikke sunt heller. Kullsyre er skadelig for tennene, men det er også appelsinjuice. Hva man ser på som sunt eller usunt kommer i bunn og grunn an på hvordan man definerer begrepene, og hva man legger vekt på. Er en matvare sunn dersom den har lavt kaloriinnhold, eller er den usunn fordi den inneholder svært få næringsstoffer som kroppen kan nyttegjøre seg av? Er en matvare sunn fordi den er rik på næringsstoffer osv, eller er den usunn fordi den er veldig kaloritett? Alt er relativt. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, kakaobønne skrev: Vil tro det har en sammenheng med aspartam og frykt for alt som er kunstig. Jeg mener at pepsi max ikke kan betraktes som usunt - for det inneholder ingen kalorier (>4/100mL regnes som kalorifritt), men det er ikke sunt heller. Kullsyre er skadelig for tennene, men det er også appelsinjuice. Hva man ser på som sunt eller usunt kommer i bunn og grunn an på hvordan man definerer begrepene, og hva man legger vekt på. Er en matvare sunn dersom den har lavt kaloriinnhold, eller er den usunn fordi den inneholder svært få næringsstoffer som kroppen kan nyttegjøre seg av? Er en matvare sunn fordi den er rik på næringsstoffer osv, eller er den usunn fordi den er veldig kaloritett? Alt er relativt. Godt svar! Jeg tenker som deg at det er jo åpenbart ikke sunt, den har jo ingen næringsstoffer, og tilfører ikke kostholdet noe. Den er usunn for tennene, det er jeg enig med. Men alt dette andre som folk hisser ut av seg, og dømmer folk som drikker Pepsi Max, jeg skjønner det ikke. Hvis valget er mellom å drikke sukkerholdig drikke og lettvariant tenker jeg at lettvariant er det tydelig bedre valget. Og hvis Pepsi Max hjelper deg å holde søtsuget i sjakk, og du bruker det som en hjelp til å klare å ivareta et sunt kosthold ellers, så er det en god ting. TS Anonymkode: e6a01...a0b 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Fordi det inneholder aspartam som har blitt koblet til kreft, hjernesvulst, synsproblemer, slag etc. Gjør noen nettsøk på det, tenker at ingen røyk uten ild. Anonymkode: b8065...274 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det inneholder aspartam som har blitt koblet til kreft, hjernesvulst, synsproblemer, slag etc. Gjør noen nettsøk på det, tenker at ingen røyk uten ild. Anonymkode: b8065...274 Det er nettopp nettsøk på det jeg har gjort. Og selv om aspartam hos rotter har ført til disse tingene, er det ingen studier som tilsier at det skal føre til det hos mennesker. TS Anonymkode: e6a01...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Jeg tåler ikke aspartam. Det kan være så trygt og testet det bare vil for min del, jeg får fortsatt migrene av det. Anonymkode: 643f4...66b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tåler ikke aspartam. Det kan være så trygt og testet det bare vil for min del, jeg får fortsatt migrene av det. Anonymkode: 643f4...66b Ja det har blitt koblet til migrene også. Samme med MSG, kjenner en som unngår det pga hun får migrene.https://migraine.com/blog/aspartame-a-potential-trigger-for-migraines/ Anonymkode: b8065...274 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tåler ikke aspartam. Det kan være så trygt og testet det bare vil for min del, jeg får fortsatt migrene av det. Anonymkode: 643f4...66b Dette er en legitim grunn for enkeltpersoner å holde seg unna det. For folk som har migrene er flere matvarer ting som kan utløse hodepinen, og aspartam er kjent for å være en av dem for ganske mange. Men det at det for mennesker som sliter med migrene fører til nettopp migrene, burde ikke være et argument man bruker mot at andre mennesker skal holde seg unna det. Jeg sliter f.eks ikke med migrene, og for meg kan da aspartam aldri være et utløser av dette. TS Anonymkode: e6a01...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp nettsøk på det jeg har gjort. Og selv om aspartam hos rotter har ført til disse tingene, er det ingen studier som tilsier at det skal føre til det hos mennesker. TS Anonymkode: e6a01...a0b Men folk rapporterer det inn. http://lymebook.com/fight/aspartame-symptoms-submitted-to-the-fda/ Anonymkode: b8065...274
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men folk rapporterer det inn. http://lymebook.com/fight/aspartame-symptoms-submitted-to-the-fda/ Anonymkode: b8065...274 Selvrapporterte symptomer er ikke noe man skal ta for gitt at viser sannheten. F.eks er det en del som får hodepine av koffein, og det finnes koffein i f.eks Pepsi Max, det er ikke tvilsomt å tenke seg at kanskje noen av de som har fått hodepine av koffeinen legger det heller på aspartamet. For øvrig er nok det at aspartam fører til hodepine helt riktig hos de som allerede har migrene. Som andre utløsere kan det hos den spesifikke gruppen føre til dette, uten at det er usunt for andre, eller fører til det samme hos andre. Det finnes noen grupperinger som burde holde seg unna Pepsi Max på grunn av diagnoser de allerede har, og f.eks noen av medisinene schizofrene bruker bør ikke blandes med Pepsi Max. Men tror du ikke at hvis det var sånn som det stod i den linken du skrev over at folk faktisk dør av Pepsi Max og aspartam, så ville det vært utrolig mange flere dødsfall med tanke på hvor mange som drikker store mengder med Pepsi Max i dagens samfunn. Hvis det var sånn at det førte til død, da ville myndighetene forbudt dette stoffet. TS Anonymkode: e6a01...a0b 3
Lutetium 71 Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingenting naturlig inni den brusen der? så hvordan kan den være sunn.. Anonymkode: a4e63...b44 Vann er da svært så naturlig. Pepsi er ca 99% vann (sikkert enda litt mer). På den annen side er også asbest, lynnedslag og steinras naturlig. Kanskje man heller skal slutte å bruke det totalt intetsigende 'naturlig' begrepet om mat og drikke? 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, Lutetium 71 skrev: Vann er da svært så naturlig. Pepsi er ca 99% vann (sikkert enda litt mer). På den annen side er også asbest, lynnedslag og steinras naturlig. Kanskje man heller skal slutte å bruke det totalt intetsigende 'naturlig' begrepet om mat og drikke? Klart det, hvorfor skal man spise det som er naturlig for en? Hvorfor skal hester spise gress for eksempel, kan man ikke heller gi dem plast istedenfor? Anonymkode: b8065...274
Lutetium 71 Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det, hvorfor skal man spise det som er naturlig for en? Hvorfor skal hester spise gress for eksempel, kan man ikke heller gi dem plast istedenfor? Anonymkode: b8065...274 Hva er naturlig, kan du gi meg en definisjon på det? Hester spiser gress.. ok. Er det da naturlig for oss nordboere å spise appelsiner i påsken? Fins det appelsinplantasjer i Norge i det hele tatt? En annen innfallsvinkel til naturlig, er å si at det fins stoffer i pepsi max vi ikke kan nyttiggjøre oss noe særlig av (kunstig søtningsmiddel f.eks). Så det passerer stort sett rett gjennom oss. Det samme kan vi si om fiber i kosten. Burde vi derfor kutte ut fiberrikt brød? 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 For mye kullsyre øker risikoen for spiserørskreft. Eller var det bukspyttkjertelkreft. Anonymkode: 5a604...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå