Gå til innhold

Sorg over å bli ufør

tussi84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Min erfaring er den motsatte. Nav presset meg mye lengre og til flere ting enn jeg hadde godt av og jeg fikk inntrykk av at de følte seg presset ovenfra for å følge visse rutiner eller opplegg

Jeg har blitt satt på veldig mange tiltak og praksiser

Ventetiden er lang da, det er jeg enig i. Kunne gjerne gå måneder mellom møte og tiltak.

Anonymkode: 0af97...0f2

Likevel skal aap perioden nå forkortes. Forstår politikerne hva de foreslår?

Anonymkode: 38f0a...1c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er den personen som alltid skriver nedsettende ting om aspergere, er du ikke?

Saklig. Nei. Jeg bryr meg ikke en døyt om mennesker med Asperger.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme strategi når det gjelder å rakke ned på andre. Kanskje du burde finne en mer konstruktiv måte å få ut bitterheten du føler ved å ha asperger og være ufør. Om du går til fastlegen og sier du sliter psykisk kan du sikkert få psykolog, da har du i det minste litt positiv mennesklig kontakt

Igjen, saklig.

Anonymkode: 08fa9...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Likevel skal aap perioden nå forkortes. Forstår politikerne hva de foreslår?

De skal forkorte AAP perioden, og man skal få bedre oppfølging. Men når de allerede ikke klarer å følge opp menneskene som er i NAV-systemet hvordan ser de for seg at man skal klare det på mindre tid og gjerne mindre ressurser? 

Det virker som NAV har gått vekk i fra en mer sosial tilnærming, noe jeg tror er veldig negativt. Å bli møtt av ingenting annet enn regler og byråkrati når du er syk er ikke optimalt, og for mange som klager på NAV-ansatte så er det jo et enormt sinne der, et sinne fordi man føler seg liten, ikke sett og som en plagsom mygg. Hvis de hadde blitt møtt på en mer medmenneskelig måte kanskje man hadde følt seg litt bedre. Det er jo åpenbart at folk blir påvirket av hvordan systemet møter deg. Jeg sier ikke at man skal bruke skjønn og folk skal bli spesialbehandlet. Men det handler om å fortsette å se på mennesker som mennesker. 

Anonymkode: 61037...712

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt forståelig at du sørger over dette. Så det skal du i alle fall ikke føle på. Det er klart det går inn på oss å få en slik "dom". Jeg skjønner godt alle tankene dine rundt dette, du vil ha mer av livet! Du vil bidra mer og gjøre mer. Jeg skjønner deg og sender deg en stor klem! :klem: 

Her er noen forslag jeg har.  I min kommune har de et dagtilbud for mennesker som er syke/uføre. Der får man tilbud alt etter hvor mye man klarer, og dersom man er ustabil så tilrettelegger de for det. Det er ikke jobb sånn som sånn flest tenker, men man møter opp, får et fellesskap, produserer produkter som man selger i en butikk, som bidrar til inntekter for tiltaket og er jo en jobb sånn sett. Finn ut om din kommune har noe sånt, eller evt. vurder om du vil flytte et sted der de har dette. 

Ellers kan du finne jobber som du kan jobbe med hjemme, eller som du kan møte opp på kontor å jobbe, men der du har flexitid. Jeg har en 20% stilling, som tilsvarer ca. 30 timer i måneden. Da kan jeg gjøre det alt i en uke, eller spedd utover de 30 dagene i måneden, alt etter hvordan formen er. Jeg kan også jobbe hjemmefra hvis jeg ikke klarer å møte opp der de andre har kontorer. Hvis man jobber med f.eks oversetting, transkribering, assistentjobber så er det mye av dette som kan gjøres hjemme, eller med flexitid. 

Videre er det mulig å få praksisjobb hos ulike bedrifter der man gjør assistentoppgaver som å sende ut brev, lage dem til, frankering, forskjellig papirarbeid. Det finnes de som er villige til å ha mennesker jobbende i bedriften selv om de har ustabilt oppmøte. Enten gjør du jobben, og hvis du ikke møter, gjør noen andre den, som de hadde måtte gjort uansett om du ikke jobbet der. Da får du ta del av et fellesskap og føler at du er nyttig. 

Jeg skjønner det må være utrolig vanskelig å føle at du blir overlatt til deg selv her, når du så ønsker å jobbe. Du er syk og du har arbeidsevne, men man har gjerne ikke overskuddet til å stå på for å finne passende jobber og det er det man skulle ønske NAV kunne hjelpe med. Det er skikkelig, skikkelig synd at de ikke er villige til å gi deg den hjelpen. Men det FINNES muligheter. Det finnes bedrifter som er opptatt av å gi mennesker sjanser selv om de er uføre og har ustabil helse, de kan gjerne ikke betale deg for det er eneste problemet. Jeg håper det ordner seg litt mer for deg. For det virker uholdbart å gå et helt liv med 50% arbeidsevne og ikke få gjort noe. 

Tusen klemmer! :klem: 

Jeg kan så absolutt undersøke mulighetene for om det er en slik type jobb du beskriver her i kommunen eller omegn. Ellers kan jeg jo se om jeg finner noe som er fleksibelt slik du sier. At jeg feks må jobbe 10 t i løpet av en uke men samme når. Det hadde vært deilig om jeg i alle fall hadde noe fornuftig å fylle dagen med når helsen tilater det. Kan være greit å ha øya oppe for det.

Flytting er nok veldig uaktuelt dessverre da samboer har fast stilling her vi bor. Han har gått sine runder på nav tidligere selv men han fikk heldigvis en tilrettelagt jobb via praksis som godtok utfordringer hans slik at han nå jobber 80 prosent. Ønsker ikke ta fra han dette da dette var en av få sjanser han hadde til å komme ut i jobb pga sine helse plager.

Jeg vurderer også kanskje frivillighets arbeid feks dyrebeskyttelsen da jeg elsker dyr. Tenker også besøksvenn for eldre kunne vært noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg da selv at å være besøksvenn eller lignende f eks én dag i uka ikke er det samme som å jobbe! Det krever mye mindre, du er ikke forpliktet på samme måte og kan mye lettere avlyse ved behov. Hvilken arbeidsgiver vil godta en ansatt som kan jobbe 5 timer en uke og så ingenting de neste tre..?

Rart da, at nesten alle uføre klarer alt de har lyst til - men jobb er så fryktelig vanskelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du har energi til alt dette, hvorfor kan du ikke jobbe?

Det vil jeg gjerne vite svaret på også. Jeg er 100% sikker på at mange bedrifter ville hatt en som "gikk på siden av andre". Det vil ikke koste de mye, samtidig blir det litt mindre å gjøre de dagene de mange motvillige er på jobb.

Anonymkode: 252c4...eb2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det vil jeg gjerne vite svaret på også. Jeg er 100% sikker på at mange bedrifter ville hatt en som "gikk på siden av andre". Det vil ikke koste de mye, samtidig blir det litt mindre å gjøre de dagene de mange motvillige er på jobb.

Tror du at å være besøksvenn er livsdrøm nummer 1 til folk? At de ikke vil utdanne seg eller få en jobb der de kan tjene 500 00 i året? Nei, de vil bli besøksvenner ! Og hvordan best bli en besøksvenn? Jo, bli ufør! Aha, egentlig vil alle som bli ufør, leve ut sine drømmekarriere som besøksvenn en gang i uka! 

Anonymkode: 0af97...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rart da, at nesten alle uføre klarer alt de har lyst til - men jobb er så fryktelig vanskelig.

Man klarer ikke alt man har lyst til. Det jeg har aller mest lyst til er å jobbe 100%, ikke sitte oppe midt på natten for å krangle med deg. Jeg vil tippe at de fleste som mottar AAP elle uføre har aller mest lyst til å få tilbake livene sine og komme ut i full jobb, men når det er umulig så prøver man å bidra og finne et eller annet å leve for et annet sted.

Anonymkode: 33371...28b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du har energi til alt dette, hvorfor kan du ikke jobbe?

Å hjelpes. Tror du at jeg virkelig skal jobbe med dette her i 8 t 5 dager i uka. Hos mange Frivillighetssentraler så kan man feks velge når og hvor mye man klarer. Jeg vet at som regel er minst en til to dager i uka er fine, men jeg vet ikke eksakt hvem dager. Om jeg bruker tre timer av hele uka min på å hjelpe dyr så betyr ikke det at jeg klarer å ha en ordinær jobb i arbeidslivet.

Mener du at alle de som er uføre skal kun bruke tiden sin hjemme? Mener du at det å feks gå en tur på restaurant feks er det samme som at da klarer du å jobbe også. Mener du at hvis vi klarer å tørke støv i leiligheten ja da klarer vi å jobbe også. Vet du hva isolasjon gjør med mennesker. Jo det fører til depresjon, og det er som en annen sa her gled deg over de små tingene i hverdagen når du klarer for det blir viktig. Det handler om livskvalitet. Livet stopper ikke selv om man blir ufør eller syk man må bare tilpasse livet etter helsen og utfordringer man har.

Endret av tussi84
Skiv mer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler mye om økonomi. Bedrifter er avhengig av folk som stiller opp til avtalt tid, som omtrent aldri er syke og som gir 100 prosent på jobb gjerne mer. De er avhengige av stabile arbeidstagere. Kravene til arbeidslivet er for de friske, ikke for dem er ustabile iht helsen. Jeg er all likevel helt enig med deg at alle bedrifter burde vært pålagt feks å ta inn en eller to pers ekstra i bedriften som gjerne hadde litt arbeidsevne men som var ustabile.På den måten ville ikke så mange havnet på ufør og man fikk brukt arbeidsevnen man hadde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, tussi84 skrev:

Mener du at alle de som er uføre skal kun bruke tiden sin hjemme?

Ja.

Er du for syk til å jobbe burde du holde deg hjemme. Alle uføre som farter rundt og lever livet er ikke reelt uføre - de har bare snyltet seg til uføretrygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Er du for syk til å jobbe burde du holde deg hjemme. Alle uføre som farter rundt og lever livet er ikke reelt uføre - de har bare snyltet seg til uføretrygd.

Det er ikke lov å gå seg en tur på en god dag engang?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lov å gå seg en tur på en god dag engang?

Uføre har vel ikke gode dager, da kunne de jo jobbet deltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Det er tydelig  det at du ikke har peiling. Du vet det at hvis uføre  kun skulle  vært hjemme hele  tiden så hadde mange av de fått depresjoner eller lignende pga ingen  kontakt overhodet med omverden?  Noen av de kunne også endt opp med å ta livet sitt også pga depresjon. Syke mennesker  er like mye verdt som en som  jobber 100 prosent. Sykdom er som regel ikke hvem du er men hvordan  det påvirker arbeidsevnen  din. Mitt liv er like mye verdt som naboen selv om jeg ikke fungerer i arbeidslivet. 

Men i dine  øyne  eksisterer  ikke depresjon feks eller andre psykiske  sykdommer.  Det er jo bare å ta seg sammen..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det  bare vært arbeidsgivere som ville hatt  oss på de dagene vi hadde det bra. Men en arbeidsgiver må ha stabile  arbeidstakere  han vet kommer  på jobb på oppsatt arbeidstid 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende! 

Dette bekrefter jo bare det alle vet - bor man på et lite sted og stritter imot jobb lenge nok får man uføretrygd.

Slik er det jo. Setter noen seg på bakbena og rent nekter tar det i gjennomsnitt syv år før du har en uføretrygd. Tragisk for oss som jobber og betaler skatt, men sant.. 

tror 15% i yrkesaktiv alder er helt utenfor arbeidslivet og får ulike stønader. Så kommer barn og eldre på det. Hvor mange % av befolkningen er vi egentlig som jobber? Og betaler for at alle de andre skal leve, gå skole, ha veier å kjøre på, ha helsetjenester osv. Undrer hvor lenge dette holder.. 

Anonymkode: 9545d...5b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gleder meg til den dagen du ender opp som ufør, for med den holdningen din så gjør du deg fortjent til dette.  Ut i fra dine utsagn så kan ikke du være gamle personen, ei heller tørr bak ørene.

Håper inderlig i disse internett tidene at dine kommentarer kommer tilbake og slår deg hardt i ansiktet, så får vi håpe at du har blitt litt mer voksen og reflektert.  For akkurat nå så fremstår du som en som tror man er uovervinnelig og vil aldri bli syk.  Det gjorde jeg for mange år siden, tenkte at "nei, dette skjer ikke meg, jeg har det jo helt topp både fysisk og psykisk".  Jommen tok jeg feil.

Anonymkode: ef776...b04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det jo. Setter noen seg på bakbena og rent nekter tar det i gjennomsnitt syv år før du har en uføretrygd. Tragisk for oss som jobber og betaler skatt, men sant.. 

tror 15% i yrkesaktiv alder er helt utenfor arbeidslivet og får ulike stønader. Så kommer barn og eldre på det. Hvor mange % av befolkningen er vi egentlig som jobber? Og betaler for at alle de andre skal leve, gå skole, ha veier å kjøre på, ha helsetjenester osv. Undrer hvor lenge dette holder.. 

Anonymkode: 9545d...5b5

Har du noe belegg for de påstandene du kommer med? 

Dersom noen ikke er syk, eller skadet, eller har en lyte som gjør at de ikke har arbeidsevne så får man ikke uføretrygd. Man får en økonomisk stønad for å kunne ha til livets opphold og overlevelse, ikke AAP ikke uføretrygd. For å få disse stønadene så må man ha legeerklæring, og dokumentasjon på at det er som man sier. 

Jeg synes ikke det er tragisk at i Norge så har vi en velferdsstat der vi unner mennesker som er syke et verdig liv, selv om de ikke har mulighet til å jobbe. Det er ikke de som er mest heldig dog. Det er de som kan jobbe, som kan bruke fritida si som man vil, som kan klatre på fjell eller gå på konserter, reise jorda rundt når man har spart opp penger til det, det er de som er de virkelig heldige menneskene. 

Og forresten du betaler ikke for alle andre, du betaler for deg selv også. Du bruker de veiene du også, du har gått på skole, kanskje har du barn. Det er de færreste som går i pluss for staten, enten man er ufør eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende! 

Dette bekrefter jo bare det alle vet - bor man på et lite sted og stritter imot jobb lenge nok får man uføretrygd.

Da tror jeg alle vet mye mer enn sannheten.

På små steder er det flere med tungt fysisk arbeid enn i byene, ser ikke helt bort ifra at det har noe med det å gjøre. Har du linken til statistikken på hvor de uføre bor? Regner med du har den lett tilgjengelig.

Regner derimot ikke med at der står noe om hvilket yrke den uføre har hatt og hvor lenge.

Unge som blir uføre på grunn av psykiske vansker - den største økende gruppen, er den også størst i mindre kommuner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...