Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk testresultatene fra legen nå og har ingen antistoffer mot røde hunder. dette måtte selvfølgelig dumme meg google, og nå er jeg bra stresset. Vet jo at det er små sjanser for smitte, men det ergrer meg litt at ikke dette ble sjekket før. Jeg har prøvd lenge og vært lenge i kontakt med fastlegen min og hun har aldri nevnt at jeg burde sjekke det. Er det forresten normalt at en person født i 1985 ikke har slike antistoffer? Mamma mener jeg fikk alle vaksinene som ble tilbudt da jeg var liten, men hn husker ikke røde hunder spesifikt. 

Anonymkode: bbd3d...6ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha fått vaksine på skolen. Høyst merkelig at du ikke har antistoffer, eller har tenkt på dette selv når du har vært prøver. 

Jeg fikk vaksine i voksen alder. 

Anonymkode: 69548...5df

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha fått vaksine på skolen. Høyst merkelig at du ikke har antistoffer, eller har tenkt på dette selv når du har vært prøver. 

Jeg fikk vaksine i voksen alder. 

Anonymkode: 69548...5df

Jeg har fått alle vaksinene som ble tilbudt, men hvor lenge varer en slik vaksine da? Har aldri hørt om at dette var et problem en gang så jeg tenkte ikke på det som prøver. Syntes jo legen min kunne nevnt det også da...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo i MMR-vaksinen, og den skal være livslang når du har fått dosene. Høres rart ut. Har du dobbeltsjekket i vaksineregisteret at du har tatt den? Ville vært lite bekymret for røde hunder. Aldri hørt om noen som har hatt det. Mer for meslinger.

Anonymkode: d5fa4...83b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk testresultatene fra legen nå og har ingen antistoffer mot røde hunder. dette måtte selvfølgelig dumme meg google, og nå er jeg bra stresset. Vet jo at det er små sjanser for smitte, men det ergrer meg litt at ikke dette ble sjekket før. Jeg har prøvd lenge og vært lenge i kontakt med fastlegen min og hun har aldri nevnt at jeg burde sjekke det. Er det forresten normalt at en person født i 1985 ikke har slike antistoffer? Mamma mener jeg fikk alle vaksinene som ble tilbudt da jeg var liten, men hn husker ikke røde hunder spesifikt. 

Så lenge du holder deg unna vaksinemotstandere i Norge er du ganske trygg her..

Denne tabellen ligger på Folkehelse instituttet sine sider og viser forekomsten de siste årene. Det var 0 de siste 2 årene. Bare vaksiner deg etter fødsel.

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Under 1 år

0

0

0

1

0

0

0

0

1-9

0

0

0

0

0

0

0

0

10-19

0

0

0

0

1

0

0

0

20-49

0

0

2

0

2

2

0

0

50 og over

0

0

0

0

0

1

0

0

Totalt

0

0

2

1

3

3

0

0

Kilde : https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/rubella-rode-hunder---veileder-for-/#diagnostikk

Anonymkode: c2cd0...1a5

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk minevaksiner.no . Står om du har tatt vaksinene der. Men du du kan være som meg at du er imunn mot vaksinen. 

Anonymkode: e7541...f2c

Skrevet

Be dem ta testen på nytt. Selv fikk jeg plutselig, ved svangerskap nr. 6  eller 7 var det vel, at det ikke var påvist antistoffer mot Røde Hunder. Altså veldig merkelig siden jeg alltid hadde hatt det før. De tok ny prøve og da påviste de antistoffer gitt...

Skrevet

Jeg fikk påvist det samme, på tross av at jeg har hatt alle vaksiner. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne vaksinere meg etter fødsel og hverken legen eller jeg var bekymret. 

Skrevet

Jeg har vært gravid tre ganger:

ved første graviditet fikk jeg påvist for lite antistoffer mot rubella og tok vaksinen igjen etter baby var født.

ved andre graviditet fikk jeg igjen påvist for få antistoffer mot rubella og tok vaksinen på nytt etter fødsel, igjen! Fikk da beskjed om at jeg ikke fikk ta vaksinen flere ganger.

ved tredje graviditet ble det også påvist for lite antistoffer mot rubella..

har hørt om flere andre som også har opplevd dette..

Skrevet

Hei. 

Jeg har fått påvist manglende antistoffer mot røde hunder i begge svangerskapene mine. Jeg fikk tom ny vaksine etter forrige svangerskap for to år siden, men må få ny vaksine etter dette svangerskapet også. Det er visst noen som rett og slett ikke klarer å opparbeide nok antistoffer i kroppen.

Jeg tar ikke noen spesielle hensyn, bortsett fra at vi ikke legger ferieturene til fjerne strøk, men det hadde jeg nok ikke gjort uansett nå som jeg er gravid. 

Godt svangerskap! 😊

Skrevet

Hadde heller ikke nok antistoffer, var visst litt i gråsonen. Fikk beskjed om å ta vaksine etter fødselen og holde meg unna prikkete barn, og så tenkte jeg ærlig talt ikke mer over saken. 

AnonymBruker
Skrevet

Så 'godt' høre det er flere som har strevd med dette ( ikke at jeg ønsker det for andre altså). Jeg er ganske sikker på at jeg har tatt vaksinen før, så da er det vel noe tull. Jeg er egentlig ikke en sånn bekymret person, men det er rart hva graviditet gjør med en...

uansett takk for svar! Det er jo ikke annet å gjøre enn å vente til etter fødsel...

Skrevet

Har også tatt vaksinen, og har heller ikke antistoffer. Så må ta vaksinen på nytt etter fødselen. Har så langt i svangerskapet ikke vært redd for smitte, da det er så og si utryddet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ligger på grenseverdi og må ta vaksinen på nytt etter svangerskapet. Så lenge man oppholder seg i land der det ikke er fare for smitte, fikk jeg beskjed om at det gikk helt fint

Anonymkode: 50b00...e72

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 87 og jeg har ikke fått den vaksinen, men jeg har hatt røde hunder. Har i begge mine svangerskap hatt høye verdier av antistoffer.

Anonymkode: 4b5d4...ef9

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Arkana skrev:

Jeg fikk påvist det samme, på tross av at jeg har hatt alle vaksiner. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne vaksinere meg etter fødsel og hverken legen eller jeg var bekymret. 

Jeg har fått samme beskjed ☺

Anonymkode: 198e7...323

Skrevet

Samme her :) er ett par i termingruppa mi som har det samme, så det er nok ikke så uvanlig.

Jeg fikk beskjed at jeg måtte vente til jeg var ferdig med amming før jeg kunne ta den :)

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i 87 og jeg har ikke fått den vaksinen, men jeg har hatt røde hunder. Har i begge mine svangerskap hatt høye verdier av antistoffer.

Anonymkode: 4b5d4...ef9

Så du mener den ikke ble tilbudt i 87, eller at dine foreldre  takket nei til den?

TS

Skrevet (endret)

Vaksinasjon mot røde hunder har vi hatt i vaksinasjonsprogrammet siden 1978 (alene først og som en del av MMR siden 1983). 

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...