Gå til innhold

Regjeringen vil straffe nordmenn som strømmer film som er ulovlig lagt ut på nett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forståelig at man ønsker å se ting tidlig og at mange ikke er fornøyd med tilbudene på strømmetjenestene. Men du kan argumentere til du blir blå i fjeset, rent juridisk er det likevel ikke lovlig å kopiere noe uten opphavsmannens godkjennelse. Skulle man få rettslige etterspill vil ikke "jeg var ikke forndøy med tilbudet" holde for å unngå bot. Og nå er det altså forslag om at forbudet også skal gjelde strømming av video (der man ikke tar kopi som sådan, men ser den "on the fly"), ikke bare nedlasting (som i praksis er å kopiere filmen) hvilket i så fall vil gjøre det like ulovlig om det blir vedtatt. 

Problemet med dette ligger faktisk ikke hos strømmetjenestene, men hos filmselskapene som har soneinndeling. I andre land, og især USA får man ofte et annet og noe bedre utvalg. 

Anonymkode: 1c402...f0c

Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg skrev...siste avsnittet ditt er jo praktisk talt en annen versjon av det jeg skrev. Og jeg ser ikke at jeg har skrevet at "jeg var ikke fornøyd" er holdbart i retten, jeg sier det er en av grunnene(og en veldig viktig en sådan) for at folk strømmer ulovlig. Men jeg sier også at systemet som kanskje fungerte opp til 90-tallet, må oppdateres, nettopp pga. regler som soneinndeling.
Skjønner heller ikke hvorfor du skal begynne å definere problemstillingen til meg, jeg vet meget godt hva lovforslaget er.
Uansett, frem til de kommer med et system som er godt nok, så strømmer jeg det jeg ikke finner andre plasser, eller må betale ekstreme priser for å importere, over en vpn-kobling. Og får jeg en bot, så er veien til en dom veldig lang. Med mindre de har bevis på at det er jeg som har trykket på linken, så skal de få store problemer med å dømme meg.

Anonymkode: 98ab4...d4e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Nå er du bare dum. Bøter MÅ betales, du har intet valg. Staten er den mest nådeløse kreditor som fins. Begår du selvmord, tar de av arven etter deg.

Er du helt vel? 25 tusenkroner for å ha lastet ned noen filmer er absurd! Jeh hadde aldri betalt og du svarte ikle meg på det med YouTube

Anonymkode: 3b352...bc3

Skrevet (endret)

Jeg har aldri gjort det, og det er selvklart ikke lov.
Jeg syntes regjeringen skal straffe folk for alt jeg. :roll: Bare det å gå feil vei er straffbart i disse dager... :ironi: 

Om ikke så lenge så er det straffbart å le.

Endret av fuglekvitter__
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Jeg har aldri gjort det, og det er selvklart ikke lov.
Jeg syntes regjeringen skal straffe folk for alt jeg. :roll: Bare det å gå feil vei er straffbart i disse dager... :ironi: 

Om ikke så lenge så er det straffbart å le.

:skratte:

👮‍♀️

:ohmy:

🚓

IMG_7478.JPG.463f61966f5b6fcdcac43b6f371d903b.JPG

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

👮‍♀️

:ohmy:

🚓

IMG_7478.JPG.463f61966f5b6fcdcac43b6f371d903b.JPG

Hva er det i fra? Et dataspill? Det ser sånn ut. :) Har du laget det selv?

Endret av fuglekvitter__
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt vel? 25 tusenkroner for å ha lastet ned noen filmer er absurd! Jeg hadde aldri betalt og du svarte ikle meg på det med YouTube

Som sagt: Tror du at du kan velge om du vil betale ei bot eller la være, så vet du ikke hvordan verden fungerer. Det må du altså, og mer er det ikke å si om den saken.
Størrelsen på slike bøter  vet ingen ennå, så det er bare et eksempel. (I Minnesota ble en kvinne dømt til 1,3 millioner kr i erstatning for å laste ned 24 låter. Men Amerika er nå Amerika,da).
Til slutt YouTube. Du skrev: Men man skal ikke straffes for å se en film på YouTube. Javel, det er altså din oppfatning om hvordan verden burde være. Det skal du få lov til å mene. Men så vidt jeg vet, har ingen tenkt å spørre hverken deg eller meg om hvordan de nye lovene burde være, så våre oppfatninger om det er ganske så uinteressante. Derfor så jeg ingen grunn til å kommentere det. Jeg er mer opptatt av hvordan verden ER, og hvordan den VIL BLI. Ønsketenkning hører barneåra til.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Vox_populi skrev:

Som sagt: Tror du at du kan velge om du vil betale ei bot eller la være, så vet du ikke hvordan verden fungerer. Det må du altså, og mer er det ikke å si om den saken.
Størrelsen på slike bøter  vet ingen ennå, så det er bare et eksempel. (I Minnesota ble en kvinne dømt til 1,3 millioner kr i erstatning for å laste ned 24 låter. Men Amerika er nå Amerika,da).
Til slutt YouTube. Du skrev: Men man skal ikke straffes for å se en film på YouTube. Javel, det er altså din oppfatning om hvordan verden burde være. Det skal du få lov til å mene. Men så vidt jeg vet, har ingen tenkt å spørre hverken deg eller meg om hvordan de nye lovene burde være, så våre oppfatninger om det er ganske så uinteressante. Derfor så jeg ingen grunn til å kommentere det. Jeg er mer opptatt av hvordan verden ER, og hvordan den VIL BLI. Ønsketenkning hører barneåra til.

Hvis man skal straffe folk for å se på YouTube så kan de like greit stenge YouTube..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Veldig bra.

Så du har ikke noe i mot å få bot??

Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du har ikke noe i mot å få bot??

Streamer ikke ulovlig, bruker viaplay.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Loki Laufeyson skrev:

Streamer ikke ulovlig, bruker viaplay.

Så du har aldri sett klipp av en video eller TV serie på YouTube?

AnonymBruker
Skrevet

Skal de straffe noen får det bli de som laster opp, ikke oss sivile som bare har sett på. Det blir for øvrig en giga jobb fordi der er millioner av YouTube klipp med scener fra filmer og serier. Det ville blitt en enorm jobb og enormt bortkastet ressurs og penger de kunne brukt på å fange ekte skurker som har skadet voldtatt osv!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal de straffe noen får det bli de som laster opp, ikke oss sivile som bare har sett på. Det blir for øvrig en giga jobb fordi der er millioner av YouTube klipp med scener fra filmer og serier. Det ville blitt en enorm jobb og enormt bortkastet ressurs og penger de kunne brukt på å fange ekte skurker som har skadet voldtatt osv!

Dette kommer til å bli vel anvendte penger. 

Det nye Sensur- og overvåkningsdepartementet vil få en million ansatte og kan trygt sies å være den nye olja.

Anonymkode: 472b6...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de skal gå etter privatpersoner som laster ned? Det er jo mye mer effektivt å ta piratnettsidene. 
Syns det er tull at de nekter å lytte til forbrukerne. Det er som et trassig barn står å roper: ''NEI DETTE VIL JEG IKKE''. 
Jeg syns det er bra at pirater setter et press på markedet der! Tidene forandrer seg, det må de bare akseptere. 

Anonymkode: 0e61c...ae4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer til å bli vel anvendte penger. 

Det nye Sensur- og overvåkningsdepartementet vil få en million ansatte og kan trygt sies å være den nye olja.

Anonymkode: 472b6...ec0

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor de skal gå etter privatpersoner som laster ned? Det er jo mye mer effektivt å ta piratnettsidene. 
Syns det er tull at de nekter å lytte til forbrukerne. Det er som et trassig barn står å roper: ''NEI DETTE VIL JEG IKKE''. 
Jeg syns det er bra at pirater setter et press på markedet der! Tidene forandrer seg, det må de bare akseptere. 

Anonymkode: 0e61c...ae4

Enig

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har aldri sett klipp av en video eller TV serie på YouTube?

Jo, men laster ikke ned. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Jo, men laster ikke ned. 

Da risileee du å få straff med

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søker dui etter The pirate bay, får du opp to dusin adresser. Blokkeringa er ikke kjempeeffektiv, nettopp...

Skrevet
22 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Jo, men laster ikke ned. 

Du må laste ned for å se noe som helst (fra YouTube, f.eks.). Du tenker kanskje på å laste ned for å se på det seinere? 
Nedlasting er det uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...