AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Jeg har hørt at folk med en master ikke kan få lønn på lik linje med en som har bachelor, og en som ha phd ikke kan få lønn på lik linje med en som har master. Altså kreves det å få høyere lønn jo høyere utdanning man har, men betyr ikke det at færre arbeidsgivere vil ha deg? Alt handler jo om å spare penger så mye som mulig, så det lønner seg jo økonomisk sett ikke for arbeidsgiver å ansette en med phd istedenfor en med bachelor? Ikke sant? Er litt forvirret, og føler jeg har misforstått. Er det noen som kan forklare dette? Takk på forhånd<3<3<3 Anonymkode: 8cb21...266
stan Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Det kommer jo helt an på hva man er høyt utdannet i. Hvis det er noe mange andre har utdannelse i og det er begrenset etterspørsel etter, blir det jo slik. Med utdannelse har man jo mulighet til å gjøre jobber som de uten ikke kan gjøre, så da gjelder det å kunne noe som er nyttig for noen 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Nei, alt handler ikke om å spare penger. En med doktorgrad har en helt annen kompetanse enn en med bachelor. En arbeidsgiver som trenger denne høyerekompetansen, er villig til (og må) å betale for den. Anonymkode: e8fe9...ba8 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Det er fordi overkvalifiserte mest sannsynlig vil bytte jobb så snart de har muligheten. Tror du en med Doktorgrad er villig til å jobbe i 20 år bak kassa på Rema 1000? Anonymkode: 36e94...150
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi overkvalifiserte mest sannsynlig vil bytte jobb så snart de har muligheten. Tror du en med Doktorgrad er villig til å jobbe i 20 år bak kassa på Rema 1000? Anonymkode: 36e94...150 Hvis det ikke finnes andre alternativ så ja. Anonymkode: 04870...635
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke finnes andre alternativ så ja. Anonymkode: 04870...635 Selvsagt vil det finnes andre alternativer, og selvsagt stikker en med doktorgrad (eller master eller bachelor) fort så fy fra Rema, til en relevant og bedre betalt jobb. Anonymkode: 964f7...601
Zienna Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Her er det stor forskjell på privat og offentlig virksomhet. I en stilling som krever bachelor i privat sektor ser arbeidsgiver mer på egnethet, enn på den ekstra masteren. Denne tankegangen er også på vei inn i det offentlige, men der henger man fortsatt fast i gammeldags beundring for utdanning. Selv søkte jeg en gang på en stilling jeg var overkvalifisert for, og fikk avslag. Bedriftens svar var at jeg var overkvalifisert, og sikkert ikke kom til å trives med arbeidet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Enig i at de ser mer på erfaring og personlig egenhet i privat virksomhet, ikke det at en master øker lønnen nødvendigvis. Har selv master, men jeg har master i noe annet en hva jeg har bachelor i så det er mer for å vise hva jeg virkelig ønsker å jobbe med (pluss at masteren er mer konkret en bacheloren). Anonymkode: 44fdc...9ac
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #9 Skrevet 8. april 2017 I min bransje er man best sikret å få en fast jobb om man har en mastergrad, en bachelorgrad har ikke så veldig mye å si. Selvsagt har det betydning for fremtidig yrkesliv hvor mange års ansiennitet man har, men det er først når man har bestått masteren at man har noe seriøst å slå i bordet med. Anonymkode: a48ec...db7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #10 Skrevet 8. april 2017 Husk på at det nødvendigvis ikke er så store lønnsforskjeller mellom master- og bachelorutdannede. Da jeg begynte å jobbe etter studiene tjente de nyutdannede med bachelor bare 20 000 kr mindre i året. Anonymkode: 84a0d...105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå