Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå gir jeg opp å få tak i jobb. I 9 år har jeg prøvd å få tak i fastjobb. Det har vært noe strøjobber nå og da,men vært mer eller mindre arbeidsledig disse 9 årene. Utdanning på høyere nivå er tatt uten at det har gitt utslag. Norge har rett og slett ikke behov for meg. 

Anonymkode: 39742...348

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være utrolig frustrerende.. :(Om du utdanner deg til syke- verne eller hjelpepleier får du nok jobb fort! Hvis du ikke til studere mer, er du villig til å flytte på deg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Joppeline skrev:

Må være utrolig frustrerende.. :(Om du utdanner deg til syke- verne eller hjelpepleier får du nok jobb fort! Hvis du ikke til studere mer, er du villig til å flytte på deg? 

Det er helt fryktelig. Mistet all tro på egne evner. Flytte er dessverre vanskelig pga familie. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv hardere. Møt opp isteden for å ringe eller sende brev. Bruk kontakter. Få deg praksis og prøv å komme inn på den måten. Du må være sulten siden det er hard konkuranse! 

Anonymkode: bd461...bff

Skrevet

Skjønner :/
Hva med å starte som "salgsperson"? Mary Kay, Tupperware, Herballife, eller noe sånt? Der er det mulig å jobbe seg opp! :) Ellers så har jeg inntrykk av at det finnes oversetterjobber, kundeservicejobber og lignende over nett som du kan jobbe med hjemmefra?  

AnonymBruker
Skrevet

Om du hadde vært villig til å flytte hadde du sikkert fått jobb i løpet av kort tid.

Anonymkode: d2230...fec

• Liker 6
Skrevet

Kan jeg spørre deg hva du har levd på alle disse årene? Dagpenger er jo maks to år. Etter det er det sosial stønad. Finner det dessuten merkelig at nav ikke har stilt krav om at du må flytte der det er jobb om du har gått ledig i 9 år, bortsett fra noen små jobber her og der som du sier. Og søker du på alt også? Det vil si butikk, renhold, hjelpepleier, alle slags selger jobber, kundeservice, etc etc i tillegg til jobbene du finner innenfor utdannelsen din? Har du mulighet til å feks pendle litt for å få deg jobb? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde vært villig til å flytte hadde du sikkert fått jobb i løpet av kort tid.

Anonymkode: d2230...fec

Jeg har allerede flyttet engang uten at det hjalp. Bor ikke usentralt, bor ved en storby. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, tussi84 skrev:

Kan jeg spørre deg hva du har levd på alle disse årene? Dagpenger er jo maks to år. Etter det er det sosial stønad. Finner det dessuten merkelig at nav ikke har stilt krav om at du må flytte der det er jobb om du har gått ledig i 9 år, bortsett fra noen små jobber her og der som du sier. Og søker du på alt også? Det vil si butikk, renhold, hjelpepleier, alle slags selger jobber, kundeservice, etc etc i tillegg til jobbene du finner innenfor utdannelsen din? Har du mulighet til å feks pendle litt for å få deg jobb? 

Dagpenger i 2 perioder på tilsammen nesten 4 år (da med vikariater i mellom), stipend og lån fra Lånekassen, fødselspermisjonspenger og kontantstøtte. Søker jobber i en radius på ca 20 mil. Søker på alt ja fra renhold til relevante jobber. Har ikke motatt dagpenger de siste 3 årene. Studenter har ingen rett på sosialstøtte. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagpenger i 2 perioder på tilsammen nesten 4 år (da med vikariater i mellom), stipend og lån fra Lånekassen, fødselspermisjonspenger og kontantstøtte. Søker jobber i en radius på ca 20 mil. Søker på alt ja fra renhold til relevante jobber. Har ikke motatt dagpenger de siste 3 årene. Studenter har ingen rett på sosialstøtte. 

Har du en utdannelse du kan bruke?

Anonymkode: c6a0c...014

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en utdannelse du kan bruke?

Ja jeg har bachelor innen økonomi og administrasjon. Og masse tidligere jobberfaring fra salg og service. 

AnonymBruker
Skrevet

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har bachelor innen økonomi og administrasjon. Og masse tidligere jobberfaring fra salg og service. 

Merkelig at du ikke har fått jobb, vet om folk med langt mindre som har. Registrer deg på alle vikarbyråer, gå rundt med søknad personlig, bruk alt av nettverk.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at du ikke har fått jobb, vet om folk med langt mindre som har. Registrer deg på alle vikarbyråer, gå rundt med søknad personlig, bruk alt av nettverk.

Registrert over alt. Og søker både med åpne søknader og prøver å bruke bekjente. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har jeg det også. Har søkt på alt mulig, og får nesten alle jobbene jeg har vært på intervju på - men det er stort sett kun svangerskapsvikariater eller andre kortvarige oppdrag, der de ikke har råd å beholde meg, eller skal omorganisere stillingene..... Vi bor litt utenfor en storby, og pga mannens pendling, har det noen år vært begrenset hvor jeg kan jobbe mtp barnehage/SFO. Jeg stod derfor i vikarbyrå. Da jeg var "yngre" var dette veldig greit, da jeg skaffet meg masse forskjellig erfaring mellom barna. Nå når barna begynner å bli store, sliter jeg med at arbeidsgivere stusser på at jeg har jobbet så mange forskjellige steder, og kun kort tid av gangen... Blir derfor ikke kalt inn på intervju ofte engang. Det virker som de ikke tror at jeg kan holde på en jobb over tid...... I fjor høst fikk jeg endelig fast jobb - første faste jobben siden 2001!!! Det har vært helt jævlig. Jeg har likevel vært såpass heldig opp gjennom årene, at jeg har fått 1-års vikariat, slik at jeg har opparbeidet meg ny opptjening til dagpenger de få gangene jeg har gått helt ledig. Jeg har så mye arbeidserfaring fra forskjellige steder, at jeg kunne nesten tatt hvilken som helst jobb, men nå når jeg begynner å bli 40++, blir det brukt negativt mot meg at jeg har jobbet som vikar... 

Anonymkode: 14094...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet for å omskolere deg? Eventuelt bygge på noe annet? 

Dersom du har interessen, så er IT fortsatt veldig hot. Med en Bachelor innen f.eks Informatikk, sammen med Øk.Adm, så er mulighetene meget gode. 

I dag utdannes det dessverre veldig, veldig mange økonomer hvert år. Arbeidsgivere legger mer tyngde på gode karakterer, relevant praksis, osv. Det er beinhard kamp om plassene. 

Men så fort du har noe i tillegg til økonomi, som IT / Ingeniør / realfag / tekniske fag, så blir potensielle arbeidsgivere veldig interesserte. Du skiller deg ut i mengden. 

Anonymkode: 670db...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har jeg det også. Har søkt på alt mulig, og får nesten alle jobbene jeg har vært på intervju på - men det er stort sett kun svangerskapsvikariater eller andre kortvarige oppdrag, der de ikke har råd å beholde meg, eller skal omorganisere stillingene..... Vi bor litt utenfor en storby, og pga mannens pendling, har det noen år vært begrenset hvor jeg kan jobbe mtp barnehage/SFO. Jeg stod derfor i vikarbyrå. Da jeg var "yngre" var dette veldig greit, da jeg skaffet meg masse forskjellig erfaring mellom barna. Nå når barna begynner å bli store, sliter jeg med at arbeidsgivere stusser på at jeg har jobbet så mange forskjellige steder, og kun kort tid av gangen... Blir derfor ikke kalt inn på intervju ofte engang. Det virker som de ikke tror at jeg kan holde på en jobb over tid...... I fjor høst fikk jeg endelig fast jobb - første faste jobben siden 2001!!! Det har vært helt jævlig. Jeg har likevel vært såpass heldig opp gjennom årene, at jeg har fått 1-års vikariat, slik at jeg har opparbeidet meg ny opptjening til dagpenger de få gangene jeg har gått helt ledig. Jeg har så mye arbeidserfaring fra forskjellige steder, at jeg kunne nesten tatt hvilken som helst jobb, men nå når jeg begynner å bli 40++, blir det brukt negativt mot meg at jeg har jobbet som vikar... 

Anonymkode: 14094...eda

Jeg synes det meste blir brukt negativt mot mennesker, hva er egentlig godt nok. Alt er jo feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omskolering til et annet yrke der det er behov for folk. 

Ble omskolert selv pga sykdom da. Men arbeidsmarkedet på utdannelsen min er blitt så dårlig at under 1/3 av de jeg studerte med jobber i relevante jobber. 

Etter omskolering tok deg meg vel 2-3 uker å få 100% fast stilling. Men jeg var villig til å flytte et godt stykke på meg og. 

Anonymkode: 3b78a...a58

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen, har søkt jobber i over to år. Litt vikariater her og der. Slitsomt.

Anonymkode: 58b74...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gi opp!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet for å omskolere deg? Eventuelt bygge på noe annet? 

Dersom du har interessen, så er IT fortsatt veldig hot. Med en Bachelor innen f.eks Informatikk, sammen med Øk.Adm, så er mulighetene meget gode. 

I dag utdannes det dessverre veldig, veldig mange økonomer hvert år. Arbeidsgivere legger mer tyngde på gode karakterer, relevant praksis, osv. Det er beinhard kamp om plassene. 

Men så fort du har noe i tillegg til økonomi, som IT / Ingeniør / realfag / tekniske fag, så blir potensielle arbeidsgivere veldig interesserte. Du skiller deg ut i mengden. 

Anonymkode: 670db...986

Kan skrive under på dette. Jeg er utdannet innen informatikk og rennes ned av jobbintervjuer som nyutdannet, så det er tydeligvis stor etterspørsel for folk som kan IT. Så hvis du har mulighet til å videreutdanne deg innen IT hadde det utvilsomt vært en god idé. Mange universiteter og høyskoler har årsstudier innen IT. Tror ikke det skal så mye mer enn det til, jeg har kun tatt to emner innenfor det jeg helst vil jobbe med og arbeidsgiverne står bokstavelig talt i kø. 

Anonymkode: d68fd...8c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...