Gå til innhold

Fjerning av farskap i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Lang historie kort: Min far er en voldelig kødd som jeg ikke har hatt kontakt med på 20+år, og jeg ønsker å la det forbli slik, i enhver situasjon. Det jeg lurer på er:

Er det mulig for meg å få min far fjernet fra papirene som biologisk far, å få han til å frasi seg farskapet på noe vis? Jeg vet han kommer til å gå med på det med glede.

Hvordan går jeg eventuelt fram?

Anonymkode: b495e...a18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du klarer ved hjelp av DNA test gjort av Folkehelseinstituttet at en annen mann er din får, så blir din nåværende far fjernet fra din slektshistorikk i offentlige systemer. Er dette umulig, må du leve med den faren skjebnen har tildelt deg. 

(Eventuelt saksøke din mor for å ha fått barn med din far og se om du kan vinne frem med det.) :ironi: 

Anonymkode: 3c5ad...41c

• Liker 1
Skrevet

Fant dette forumet om ca. samme emne. Leste ikke så langt ned, men ut ifra de første kommentarene ser det dessverre ikke ut til at det er mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Den DNA testen går nok ikke min vei, dessverre. Fyren har i mange år hatt besøks- og kontaktforbud ovenfor meg, men dette er nå opphevet. Regnet ikke med at det gikk å få han ut av systemet, så må vell bare leve med han i papirene. 

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Fant dette forumet om ca. samme emne. Leste ikke så langt ned, men ut ifra de første kommentarene ser det dessverre ikke ut til at det er mulig. 

Nei, der er ikke mulig. På samme måte som en ikke får fjernet biologiske foreldre fra kjernejournal eller andre dokumenter der en selv angivelig skal ha full råderett over egne, relevante opplysninger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De biologiske faktaene får du jo ikke gjort noe med uansett hvordan man snur og vender på det. Han er og blir din biologiske far, enten det står på noen papirer eller ikke. Siden du er voksen og myndig, så har han jo heller ingen forsørgeransvar for deg, og du trenger ikke sette ham opp som pårørende i de tilfellene du blir spurt om det. Den dagen han dør, kan du også frasi deg arven.  Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, men jeg tror kanskje det eneste smutthullet du kan bruke, for å få fjernet ham helt og totalt som pårørende, er hvis du kan bli adoptert av f.eks stefar, hvis du har det. 

Anonymkode: e49c8...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De biologiske faktaene får du jo ikke gjort noe med uansett hvordan man snur og vender på det. Han er og blir din biologiske far, enten det står på noen papirer eller ikke. Siden du er voksen og myndig, så har han jo heller ingen forsørgeransvar for deg, og du trenger ikke sette ham opp som pårørende i de tilfellene du blir spurt om det. Den dagen han dør, kan du også frasi deg arven.  Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, men jeg tror kanskje det eneste smutthullet du kan bruke, for å få fjernet ham helt og totalt som pårørende, er hvis du kan bli adoptert av f.eks stefar, hvis du har det. 

Anonymkode: e49c8...43f

Når du ikke vet det minste om hvordan disse tingene fungerer, hvorfor svarer du? 

Les det som står over. Kjernejournal og andre dokumenter så blir biologiske foreldre stående, som pårørende, så lenge de er i live. Etterpå, når de er døde, så står de der likevel, men som døde. De kan ikke fjernes. Men ts kan legge til andre. Blir ts funnet død ute, så vil likefullt politiet kontakte biologiske foreldre uansett hva ts, og vi andre, gjør av grep for å unngå dette. 

Der må lovendring til for å få endret på dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke vet det minste om hvordan disse tingene fungerer, hvorfor svarer du? 

Les det som står over. Kjernejournal og andre dokumenter så blir biologiske foreldre stående, som pårørende, så lenge de er i live. Etterpå, når de er døde, så står de der likevel, men som døde. De kan ikke fjernes. Men ts kan legge til andre. Blir ts funnet død ute, så vil likefullt politiet kontakte biologiske foreldre uansett hva ts, og vi andre, gjør av grep for å unngå dette. 

Der må lovendring til for å få endret på dette. 

Man kan sørge for at det ikke er biologiske foreldre som blir kontaktet

Anonymkode: dc903...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan sørge for at det ikke er biologiske foreldre som blir kontaktet

Anonymkode: dc903...22b

Og hvordan kan man sikre seg det da? Kontaktpersoner er oppgitt, og det står hvem som ikke skal kontaktes,  men får de ikke tak i vedkommende ringer de biologisk familie.

Skrevet

Uheldigvis så får man ikke slettet sine biologiske foreldre før de er døde. Men så har man da noe å se fram til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man blir adoptert? Kan man gjøre det i voksen alder? Jeg ville gjerne at stefaren min adopterte meg når jeg var mindreårig, men moren min ønsket ikke det da jeg ville gå glipp av en betydelig arv.

Anonymkode: 25a89...9b3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis man blir adoptert? Kan man gjøre det i voksen alder? Jeg ville gjerne at stefaren min adopterte meg når jeg var mindreårig, men moren min ønsket ikke det da jeg ville gå glipp av en betydelig arv.

Adopsjon av voksne stebarn

Tidligere stebarn over 18 år kan adopteres, men praksisen her er generelt streng, særlig dersom det ikke kan vises til et oppfostringsforhold fra barneårene.

Hver søknad om adopsjon vil gjennomgå en konkret vurdering hos Bufetat, og det er ikke slik at voksne fritt kan inngå avtaler om stebarnsadopsjon.

Biologiske foreldre har uttalerett også i disse sakene.

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/

Anonymkode: 1ede7...5d6

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der er ikke mulig. På samme måte som en ikke får fjernet biologiske foreldre fra kjernejournal eller andre dokumenter der en selv angivelig skal ha full råderett over egne, relevante opplysninger. 

4 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Uheldigvis så får man ikke slettet sine biologiske foreldre før de er døde. Men så har man da noe å se fram til.

Hva om man er adoptert fra fødsel? (Jeg er ikke TS)

Anonymkode: af2ba...512

Skrevet

At biologiske foreldre skal ha uttalelsesrett etter at barnet er 18 skulle ikke vært lov. Om jeg ønsker å få stefar som far, så er jeg myndig og skulle fått bestemme selv.

Kan forstå at reglene kan være der for de over 18 som av en eller annen grunn ikke kan ta vare på seg selv.

Jeg håper virkelig ikke at min biologiske far skal få tlf fra feks sykehuset om jeg havner der. Ikke vil jeg vite om han havner på sykehus heller, jeg møter iallefall ikke opp.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg håper virkelig ikke at min biologiske far skal få tlf fra feks sykehuset om jeg havner der. Ikke vil jeg vite om han havner på sykehus heller, jeg møter iallefall ikke opp.

Pårørende skal ikke automatisk få beskjed om at du er havnet på sykehus, kun hvis du er død eller bevisstløs/ikke kan ta vare på deg selv. Men feil skjer: en gang ble jeg overført fra et rehabiliteringssykehus til et vanlig sykehus, og da ringte personalet til mine pårørende og varslet. Jeg var ved mine fulle fem og tok opp dette etterpå, og fikk en beklagelse fra institusjonen. Pårørende har intet krav på å vite hvor pasienter er. Vil pasienten gi beskjed om det, kan han si fra selv.

Du oppgir selv hvem som er dine nærmeste pårørende, men det er klart – er du død og de har kommet ut lista uten å få kontakt med noen, vi de forsøke dine foreldre.
Har din far ført deg opp som nærmeste pårørende (og det kan du ikke hindre), vil du bli kontaktet ved dødsfall, men du har ingen plikt til å møte opp. Det sier seg selv.

Anonymkode: 2c45b...a71

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man er adoptert fra fødsel? (Jeg er ikke TS)

Anonymkode: af2ba...512

Det kan jeg ikke så mye om. Men vil tro når man er adoptert så blir adoptivforeldrene satt opp på samme måte som biologiske. Altså at man ikke blir kvitt dem før de er døde, da blir de relativt fort slettet fra folkeregisteret.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bli adoptert som voksen, av steforeldre. Kravene er ikke så strenge, så lenge alle involverte samtykker. Jeg kjenner en som har gjort dette. 

Anonymkode: d309a...752

Skrevet

Du får nok ikke fjernet han som biologisk far. Jeg ville skrevet testament for sikrevat han ikke arver noe dersom du (og ev. barna og ektefellen din) skulle falle fra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...