AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Jeg skriver masteroppgave og har innlevering om 20 dager. Jeg har så panikkangst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Sittet bak et skap på lesesalen og grått i minst én time i dag. Jeg mangler et bare par tusen ord, men det største problemet er egentlig at jeg føler at oppgaven min ikke har noen god problemstilling, disposisjon eller rød tråd. Jeg har knapt fått tilbakemeldinger fra veileder, til tross for at jeg har sendt inn både disposisjon og førsteutkast. Han setter noen streker her og noen ord der, liksom. Føler ikke at han veileder i det hele tatt. Nå trenger jeg sårt råd for å komme meg gjennom dette her. Kan ikke sitte å grine på lesesalen lenger. Anonymkode: 858d0...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Vi har alle hatt panikk i løpet av masterperioden Jeg har ingen gode tips, men ville bare forsikre deg om at panikk er vanlig. Anonymkode: e5196...ff7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Alle stresser med masteroppgaven! Jeg mistet masse hår, fikk utslett, glemte viktige ting som pengebok, nøkler eller mobil hver dag og gråt meg i søvn. Helt normalt... Anonymkode: 2e9da...d92 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver masteroppgave og har innlevering om 20 dager. Jeg har så panikkangst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Sittet bak et skap på lesesalen og grått i minst én time i dag. Jeg mangler et bare par tusen ord, men det største problemet er egentlig at jeg føler at oppgaven min ikke har noen god problemstilling, disposisjon eller rød tråd. Jeg har knapt fått tilbakemeldinger fra veileder, til tross for at jeg har sendt inn både disposisjon og førsteutkast. Han setter noen streker her og noen ord der, liksom. Føler ikke at han veileder i det hele tatt. Nå trenger jeg sårt råd for å komme meg gjennom dette her. Kan ikke sitte å grine på lesesalen lenger. Anonymkode: 858d0...3fd Alt går! Jeg skrev 4000 ord på to uker, de to siste ukene. Spør om noen kan lese oppgaven for deg eller gi beskjed om at du får mangelfull veiledning! Anonymkode: 1841d...873
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Få andre til å komme med innspill, hvis du ikke får tak i veilederen din. Jeg var også uheldig med veilederen min. Han ga masse positive tilbakemeldinger og insisterte på at jeg skulle gjøre valg jeg senere fikk brenne for, av ekstern sensor. For veilederne er vår masteroppgave kun en jobb, noen mennesker har ingen pliktfølelse for jobben sin, selv om det er noe av det største arbeidet en student gjør i løpet av utdanningen. Hvis du ikke får hjelp av veilederen din, er det kun du som får unngjelde hvis du på grunn av dette gjør en dårlig masteroppgave. Du burde derfor ta kontakt med noen andre. Anonymkode: 2a216...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Helt normalt med "masteroppgave-galskap". Hva om du spør noen du stoler på med tid og en analytisk hjerne om gjennomlesning? Anonymkode: 1482f...9fb
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Hvilken tema skriver du om? Du kan jo ta en råsjans og høre om det er noen på KG som kjenner temaet som kunne tenke seg å lese gjennom... Anonymkode: e5196...ff7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Snakk med noen andre. Jeg har slitt med akkurat det samme som deg, har hatt en forferdelig veileder, og ikke fått noen råd. Det lureste jeg gjorde var å banke på døra til en annen person og spørre om hjelp! Nå har jeg det mye bedre Anonymkode: e3d9d...57a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt går! Jeg skrev 4000 ord på to uker, de to siste ukene. Spør om noen kan lese oppgaven for deg eller gi beskjed om at du får mangelfull veiledning! Anonymkode: 1841d...873 4000 ord på to uker? Skal det være mye? Blir jo fort minst 2000-3000 per dag til vanlig. Anonymkode: bd24d...1fb 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Hva skriver du om? Jeg hadde forresten gjerne lest gjennom dersom det var et tema jeg kunne noe om Er mange her inne som nok helt sikkert ville gjort det samme! Hadde selv en elendig veileder når jeg skrev bacheloroppgaven. Det er utrolig kjipt når man selv føler man ikke får konstruktive tilbakemeldinger. Noen av de andre som hadde samme veileder fikk veilederen til noen andre i klassen til å se på oppgaven. Skriver selv master nå og er storfornøyd med veilederen jeg har nå. Anonymkode: f47fb...897
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Det er helt vanlig. Den siste tiden sov jeg knapt, mistet masse hår, gikk ned 10 kg, levde nesten bare på kaffe og nikotin og var bombesikker på at jeg kom til å stryke. Gråt masse og kasta bøker veggimellom. Anonymkode: f4708...34e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig. Den siste tiden sov jeg knapt, mistet masse hår, gikk ned 10 kg, levde nesten bare på kaffe og nikotin og var bombesikker på at jeg kom til å stryke. Gråt masse og kasta bøker veggimellom. Anonymkode: f4708...34e Dette jeg kjenner jeg meg igjen i. Hvordan gikk det? Anonymkode: 5b1ad...95d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 4000 ord på to uker? Skal det være mye? Blir jo fort minst 2000-3000 per dag til vanlig. Anonymkode: bd24d...1fb Wtf Anonymkode: 2c3ab...e38 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette jeg kjenner jeg meg igjen i. Hvordan gikk det? Anonymkode: 5b1ad...95d Fikk C og har aldri vært så lykkelig i studiesammenheng! Danset faktisk rundt i gatene. Hva fikk du da? Anonymkode: f4708...34e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt går! Jeg skrev 4000 ord på to uker, de to siste ukene. Spør om noen kan lese oppgaven for deg eller gi beskjed om at du får mangelfull veiledning! Anonymkode: 1841d...873 4000 ord på to uker er jo veldig lite. Det er rundt 285 ord hver dag. Det er ikke det at jeg synes det er dårlig, men du fremstiller det nesten som det er en bragd. 4000 ord er jo noe man strengt tatt kan skrive på noen dager hvis man er effektiv og målrettet i skrivingen. Anonymkode: 1e232...1a5 1
OffTheBlock Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 Jeg hadde det også fælt da jeg skrev master, blant annet fordi veileder ikke ga annen veiledning enn språkplukk her og der. Da jeg til slutt konfronterte han med det kom det frem at han ikke hadde noe å komme med fordi det jeg skrev allerede var på "ferdignivå" da jeg sendte det ikke til han, og han mente også at jeg etter å ha fordypet meg i temaet kunne det bedre enn han. Jeg fikk A. Kan det være at veileder rett og slett synes det du skriver er bra - og at det er derfor du ikke får mye tilbakemelding? Støtter ellers tips om å få noen med analytisk sans til å lese igjennom. Eventuelt må du presse på veileder for å få svar på nettopp dette med problemstilling. Om jeg hadde vært deg, ville jeg i tillegg til det ovenstående, skrevet ferdig så fort som overhode mulig og brukt tiden på å se igjennom de tingene du nevner med rød tråd fra problemstilling til konklusjon. Det er viktig for å heve kvaliteten på oppgaven - men jeg tror ikke det skal så mye til når du først sitter der med oppgaven fra a til å. Da fikser du lett usammenhengende deler med å henvise mellom og skrive noen fine overganger, og kanskje spisse tese og konklusjon ytterligere. Lykke til - og husk: det går som regel veldig bra med dem som bryr seg så mye om oppgaven som du gjør! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk C og har aldri vært så lykkelig i studiesammenheng! Danset faktisk rundt i gatene. Hva fikk du da? Anonymkode: f4708...34e Åh, det må ha vært deilig! Jeg er midt oppi det du beskrev nå Anonymkode: 5b1ad...95d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen. Har en timer på PCen som teller ned antall dager og timer til innlevering (26 dager igjen!). Filosofien min er å gjøre så godt du kan, og ikke kaste bort tid på å gråte selv om det til tider føles håpløst. Skriv eventuelt en epost til veileder der du mer eller mindre "krever" at han/hun ser på de delene av oppgaven du er mest usikker på. Jeg pleier å sende epost til veileder annenhver uke der jeg lister opp konkrete spørsmål til neste veiledningsmøte og ber om dato og tidspunkt for neste møte. Ett punkt kan f.eks. være "kapittel 3.2.5 er jeg usikker på om burde være med eller er overflødig, kan du ta en titt på det og gi tilbakemelding?". Tror det er lettere å få tilbakemeldinger fra veileder om du stiller konkrete spørsmål. Jeg vet at veilederen min aldri har lest gjennom hele masteroppgaven, så jeg peker ham i stedet til de delene jeg faktisk har problemer med, i stedet for å bare sende hele oppgaven. I starten sendte jeg hele oppgaven uten spørsmålsliste, men da fikk jeg ingenting ut av tilbakemeldingene. Planen for neste møte er å be ham hjelpe til med å revidere forskningsspørsmålene slik at vi får spørsmål vi faktisk kan besvare, ettersom vi ikke kom så langt i prosessen at vi har funnet svar på de originale forskningsspørsmålene. Anonymkode: 0e7cd...b78
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen. Har en timer på PCen som teller ned antall dager og timer til innlevering (26 dager igjen!). Filosofien min er å gjøre så godt du kan, og ikke kaste bort tid på å gråte selv om det til tider føles håpløst. Skriv eventuelt en epost til veileder der du mer eller mindre "krever" at han/hun ser på de delene av oppgaven du er mest usikker på. Jeg pleier å sende epost til veileder annenhver uke der jeg lister opp konkrete spørsmål til neste veiledningsmøte og ber om dato og tidspunkt for neste møte. Ett punkt kan f.eks. være "kapittel 3.2.5 er jeg usikker på om burde være med eller er overflødig, kan du ta en titt på det og gi tilbakemelding?". Tror det er lettere å få tilbakemeldinger fra veileder om du stiller konkrete spørsmål. Jeg vet at veilederen min aldri har lest gjennom hele masteroppgaven, så jeg peker ham i stedet til de delene jeg faktisk har problemer med, i stedet for å bare sende hele oppgaven. I starten sendte jeg hele oppgaven uten spørsmålsliste, men da fikk jeg ingenting ut av tilbakemeldingene. Planen for neste møte er å be ham hjelpe til med å revidere forskningsspørsmålene slik at vi får spørsmål vi faktisk kan besvare, ettersom vi ikke kom så langt i prosessen at vi har funnet svar på de originale forskningsspørsmålene. Anonymkode: 0e7cd...b78 God taktikk! Samtidig må jeg si at det ikke høres ut som en særlig involvert veileder. Er dette vanlig? Og har du valgt veilederen din selv? Anonymkode: 1e232...1a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå