AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Hei! Håper noen kan hjelpe meg, da jeg er svært usikker på mine rettigheter her. I begynnelsen av februar fikk jeg tilbud om sommervikariat innenfor helse i kommunen. Underskrev en vikarkontrakt som varer fra 20. juni til 15. august. Fikk også vite at det vil bli ca. 100 % jobb i denne perioden. Rett etter kontraktinngåelsen, ble vi enige om at jeg skulle begynne tidligere, for å få opplæring og kunne ta noen ekstravakter. Jeg fikk opplæring i mars, og har etter det tatt noen ekstravakter her og der. Skrev også under på at jeg var ansatt fra den datoen jeg hadde første opplæring. Idag spurte jeg sjefen om når sommerturnusen vil være klar, slik at jeg kan se når jeg jobber og har fri i sommer. Da sa hun at jeg ikke blir satt opp noe mer i sommer, men kan ta ekstravakter ved behov. Dette er jo helt utenom den egentlige avtalen om sommervikariat. Sjefen unnskyldte seg med at siden jeg begynte tidligere og dermed er ansatt som "assistent med 0 % stilling", så har jeg ingen rett på mye jobb i sommer, slik jeg hadde hatt hvis jeg var sommervikar. Er veldig fortvilet nå, siden jeg regnet med å få jobbe mye i sommer. Jeg er helt avhengig av å få jobbe så mye som jeg ble "lovt", både med tanke på å tjene penger og å ha noe å gjøre i skoleferien. Hva har jeg egentlig rett på her? Synes det er dårlig gjort av sjefen å ikke opplyse meg om at jeg ikke er sommervikar likevel når jeg begynner som assistent og ikke har rett til noen faste vakter. Jeg trodde jo at jeg fikk faste vakter i sommer selv om jeg startet tidligere og tok ekstravakter i forkant. Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Hva er det som står i kontrakten din da? Anonymkode: 1bf48...5cb
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som står i kontrakten din da? Anonymkode: 1bf48...5cb I den første kontrakten jeg signerte står det at jeg er sommervikar i perioden 20. juni til 15. august. Men da jeg begynte tidligere signerte jeg på at jeg er ansatt fra den datoen jeg begynte, slik at alt det formelle var på plass (som damen i administrasjonen sa). Der står det altså at jeg er assistent uten bestemt antall timer, fra og med den datoen. Men ingen sluttdato, slik som i den første kontrakten. Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Men da gjelder jo den første kontrakten, med mindre du er sagt opp fra den. Dette ville jeg ikke funnet meg i. Anonymkode: 6fa2a...d29 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da gjelder jo den første kontrakten, med mindre du er sagt opp fra den. Dette ville jeg ikke funnet meg i. Anonymkode: 6fa2a...d29 Jeg har iallefall ikke sagt opp den, men vet ikke om den automatisk blir sagt opp når jeg underskriver den andre? Har heller ikke fått presisert fra arbeidsgiver at sommer-kontrakten er oppsagt. Anonymkode: 50c41...57c
applestories Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Enig med anonym over - kontrakten om sommerjobb er gyldig. Den blir ikke annullert av at du har en annen, dersom ikke den kontrakten spesifiserer det. Man kan ha flere arbeidsforhold i samme kommune - jeg hadde selv to helt ulike sommerjobbstillinger på samme arbeidsplass for et par år siden, og jeg har nå både fast deltidsstilling og tilkallingskontrakt. I fjor hadde jeg midlertidig stilling (som senere ble fast), kontrakt som sommervikar, og som tilkallingsvikar. Så at en kontrakt automatisk ugyldiggjør en annen er bare tull. Når det er sagt - min sjef prøvde også å få meg inn i en mindre stilling fordi hun ville gi et familiemedlem sommerjobb. Det ble det ikke noe av, og jeg holdt på det avtalen sa og det som var avtalt. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 10 minutter siden, applestories skrev: Enig med anonym over - kontrakten om sommerjobb er gyldig. Den blir ikke annullert av at du har en annen, dersom ikke den kontrakten spesifiserer det. Man kan ha flere arbeidsforhold i samme kommune - jeg hadde selv to helt ulike sommerjobbstillinger på samme arbeidsplass for et par år siden, og jeg har nå både fast deltidsstilling og tilkallingskontrakt. I fjor hadde jeg midlertidig stilling (som senere ble fast), kontrakt som sommervikar, og som tilkallingsvikar. Så at en kontrakt automatisk ugyldiggjør en annen er bare tull. Når det er sagt - min sjef prøvde også å få meg inn i en mindre stilling fordi hun ville gi et familiemedlem sommerjobb. Det ble det ikke noe av, og jeg holdt på det avtalen sa og det som var avtalt. Jeg skal prøve å snakke med sjefen om dette igjen, men jeg synes jo det er veldig ekkelt. Hun presiserte også at sommerturnusen har vært klar en stund og alle har fått sett vaktene de skal jobbe, så denne kan ikke gjøres om på nå (hvis jeg skal få så mye jobb som jeg ble lovt i begynnelsen, må det jo sikkert store endringer til i andres arbeidstider). Jeg kan jo selvfølgelig si meg villig til å ta ekstravakter i sommer, på samme måte som jeg gjør nå bare at jeg i sommer kommer til å være mye mer tilgjengelig enn jeg er når jeg er på skole. Men da får jeg jo ikke vite om vaktene før tidligst noen få dager i forkant, og jeg risikerer jo også å ikke få noen vakter siden alle har skolefri i sommermånedene og naturligvis vil jobbe mye. Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal prøve å snakke med sjefen om dette igjen, men jeg synes jo det er veldig ekkelt. Hun presiserte også at sommerturnusen har vært klar en stund og alle har fått sett vaktene de skal jobbe, så denne kan ikke gjøres om på nå (hvis jeg skal få så mye jobb som jeg ble lovt i begynnelsen, må det jo sikkert store endringer til i andres arbeidstider). Jeg kan jo selvfølgelig si meg villig til å ta ekstravakter i sommer, på samme måte som jeg gjør nå bare at jeg i sommer kommer til å være mye mer tilgjengelig enn jeg er når jeg er på skole. Men da får jeg jo ikke vite om vaktene før tidligst noen få dager i forkant, og jeg risikerer jo også å ikke få noen vakter siden alle har skolefri i sommermånedene og naturligvis vil jobbe mye. Anonymkode: 50c41...57c Du må kanskje gå hardere til verks, kanskje via arbeidsrettsadvokat. Sjefen din kan ikke bare tilsidesette en kontrakt, du har underskrevet vikariatet på å være sommervikar, og så lenge din nye kontrakt som ekstrahjelp ikke eksplisitt kansellerer denne eller du ikke har blitt sagt opp fra vikariatet så gjelder da denne kontrakten. Anonymkode: 6fa2a...d29 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må kanskje gå hardere til verks, kanskje via arbeidsrettsadvokat. Sjefen din kan ikke bare tilsidesette en kontrakt, du har underskrevet vikariatet på å være sommervikar, og så lenge din nye kontrakt som ekstrahjelp ikke eksplisitt kansellerer denne eller du ikke har blitt sagt opp fra vikariatet så gjelder da denne kontrakten. Anonymkode: 6fa2a...d29 Det sto ingenting spesifikt om at den andre kontrakten kansellerte den gamle, nei. Har heller ikke blitt oppsagt, og ikke sagt opp selv. Vi har egentlig ikke snakket noe om den sommerkontrakten nå i ettertid, det har bare vært snakk om at jeg skal starte tidligere. Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Du har kontrakt på sommerjobben. Jeg ville absolutt gått videre med dette! ! Anonymkode: 241bb...a00 1
applestories Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Hvem er det du forholder deg til som sjef? Da min sjef forsøkte å redusere timene til oss to som skulle dele på sommerjobben, kom hennes sjef for å snakke med meg. Jeg fortalte jo at dette ikke var greit, noe hun tydeligvis mistenkte siden hun kom innom. Dette var helse- og sosialsjefen i kommunen, og det var hun som sto som kontaktperson i stillingsannonsen, mens min sjef som jeg forholdt meg til fra dag til dag kun var sjef for den avdelingen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Ikke gi deg på dette, TS, selv om sjefen sier turnusen ikke kan endres nå. Gå videre med det om du må, kontakt fagforeningen hvis du er organisert, ta ev. en telefon til arbeidstilsynet og hør om de kan gjør noe eller fortelle deg noe om rettighetene dine. Anonymkode: cad57...d9e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, applestories skrev: Hvem er det du forholder deg til som sjef? Da min sjef forsøkte å redusere timene til oss to som skulle dele på sommerjobben, kom hennes sjef for å snakke med meg. Jeg fortalte jo at dette ikke var greit, noe hun tydeligvis mistenkte siden hun kom innom. Dette var helse- og sosialsjefen i kommunen, og det var hun som sto som kontaktperson i stillingsannonsen, mens min sjef som jeg forholdt meg til fra dag til dag kun var sjef for den avdelingen. Sjefen er lederen for den enheten hvor jeg jobber. Det er flere bydeler, og min sjef er altså enhetsleder for den bydelen hvor jeg er ansatt. Det var hun som sto som kontaktperson i stillingsannonsen også. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke gi deg på dette, TS, selv om sjefen sier turnusen ikke kan endres nå. Gå videre med det om du må, kontakt fagforeningen hvis du er organisert, ta ev. en telefon til arbeidstilsynet og hør om de kan gjør noe eller fortelle deg noe om rettighetene dine. Anonymkode: cad57...d9e Ja, jeg burde gjøre det! Men det er jo ikke akkurat et godt arbeidsforhold hvis det skal innledes med så mye konflikter og uenigheter. Gleder meg ikke akkurat til å dra på jobb hvis det skal være sånn, selv om jeg eventuelt "vinner saken". Men som sagt må jeg ha sommerjobb, og noen få vakter er jo også bedre enn ingen, selv om jeg trodde og håpet jeg skulle få jobbe veldig mye. Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 Men sier den første kontakten din noe om stillingsprosent? Gjør den det har du krav på å jobbe den stillingsprosenten som står der i fastsatt periode, sier den kun sommervikar og ingen stillingsprosent så kan hun faktisk la være å gi deg en turnus. For å snakke rett ut så tror jeg du har begynt å jobbe, viser deg ikke veldig dugelig og nå vil de helst slippe å gi deg vakter. Men hva du har krav på avhenger altså av stillingsprosent i den første kontrakten. Anonymkode: 5737e...5be 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sier den første kontakten din noe om stillingsprosent? Gjør den det har du krav på å jobbe den stillingsprosenten som står der i fastsatt periode, sier den kun sommervikar og ingen stillingsprosent så kan hun faktisk la være å gi deg en turnus. For å snakke rett ut så tror jeg du har begynt å jobbe, viser deg ikke veldig dugelig og nå vil de helst slippe å gi deg vakter. Men hva du har krav på avhenger altså av stillingsprosent i den første kontrakten. Anonymkode: 5737e...5be Nei, det står ikke noe om stillingsprosent i kontrakten Står bare "sommervikariat" fra 20. juni til 15. august, og at ny kontrakt på innføres hvis jeg skal fortsette å jobbe etter dette. Men etter at kontrakten var underskrevet, sendte jeg SMS til sjefen og spurte om hvor mye jobbing det omtrent blir i sommer, og spurte også angående om jeg kan starte tidligere. Da fikk jeg til svar at i sommer blir det opp mot 100 % jobbing, og at jeg godt kan begynne tidligere for å ta vakter ved sykdom og lignende. Men det hjelper vel kanskje ikke siden dette ikke står i en kontrakt, kun på SMS... Anonymkode: 50c41...57c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 På 5.4.2017 den 17.14, AnonymBruker skrev: Nei, det står ikke noe om stillingsprosent i kontrakten Står bare "sommervikariat" fra 20. juni til 15. august, og at ny kontrakt på innføres hvis jeg skal fortsette å jobbe etter dette. Men etter at kontrakten var underskrevet, sendte jeg SMS til sjefen og spurte om hvor mye jobbing det omtrent blir i sommer, og spurte også angående om jeg kan starte tidligere. Da fikk jeg til svar at i sommer blir det opp mot 100 % jobbing, og at jeg godt kan begynne tidligere for å ta vakter ved sykdom og lignende. Men det hjelper vel kanskje ikke siden dette ikke står i en kontrakt, kun på SMS... Anonymkode: 50c41...57c Dumt det ikke står noe om stillingsprosent på kontrakten, men det er mulig du kan bruke sms-en som bevis hvis du har den enda. Da har du jo skriftlig bekreftelse på at du får jobbe opp mot 100%. Lykke til! Anonymkode: d4943...21e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 Jeg tror dessverre det er som en lenger oppe i tråden skriver, at sjefen din mener du ikke gjør jobben godt nok og derfor "tar fra deg" sommerjobben. Hva sto det i stillingsannonsen til sommerjobben du søkte? Sto det stillingsprosent der? Anonymkode: 67f1e...bfb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #18 Skrevet 7. april 2017 Du kan forholde deg til sommerkontrakten ja, men når det ikke står stillingsprosent der er du jo like langt. Bruk evt SMS som dokumentasjon på at noe annet var avtalt. Men kan se ut som de ikke er fornøyde med jobben din til nå ja. Ellers er det vel på tide å slutte å spamme KG med tråder om dette arbeidsforholdet? Anonymkode: 2e049...37b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #19 Skrevet 7. april 2017 Har du fått sms der det står det skal være opp mot 100% så kan denne uttalelsen være nok til å bevise din sak dersom det ikke står noe om omfang av stilling i selve kontrakten. Både muntlige og skriftlige uttalelser om forhold som angår en avtale mellom deg og en annen aktør kan generelt være juridisk grunnlag, så lenge ikke annet er sagt i selve kontrakten. Men det er mye lettere å bevise dersom det er skriftlig, noe du da har på sms. Anonymkode: 6fa2a...d29
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #20 Skrevet 7. april 2017 På 5.4.2017 den 16.41, AnonymBruker skrev: Men sier den første kontakten din noe om stillingsprosent? Gjør den det har du krav på å jobbe den stillingsprosenten som står der i fastsatt periode, sier den kun sommervikar og ingen stillingsprosent så kan hun faktisk la være å gi deg en turnus. For å snakke rett ut så tror jeg du har begynt å jobbe, viser deg ikke veldig dugelig og nå vil de helst slippe å gi deg vakter. Men hva du har krav på avhenger altså av stillingsprosent i den første kontrakten. Anonymkode: 5737e...5be Det vet man jo aldri, men det er uansett ikke rette måten å gjøre det på. Om man ikke er fornøyd med det som har blitt gjort, så må man si opp den kontrakten man først skrev, rett og slett. Anonymkode: 6fa2a...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå