fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 (endret) Siden romenere og sånt blir behandlet såpass dårlig og siden de er stigmatiserte: Er det dårlig gjort av meg å mene alt jeg mener om rom-folk? - De stjeler. - De skriker etter folk. - De er mye sure og sinte. - De vil bare være med andre rom-folk - det her er viktig, for hvorfor vil dem bare være med andre rom-folk? - De bruker visst nok naturen som toalett. - De forsøker ofte å lure/utnytte folk. - De er innpå slitsomme. - De snylter. - De ljuger om nesten alt. - Det er alltid så mye synd på dem og sånt (dem har bodd i Romania og ingen gidder å hjelpe dem, og bla bla bla). - Dem samles i flokk når de møter det dem kaller motgang (ikke uriner foran folk, ikke stjel, ikke skrik etter folk, osv). - De tror på Greve Dracula. Og dem bryr seg ikke noe om at man kaller dem alt dette. Her er noe som er skrevet om dem:It’s these people (the worst, not the gypsies) who manage to paint a dark picture of the Romanians. I am talking about beggars, people who consider petty thefts a way of living – the only possible way of living, liars and generally scum. Noen skrev i en artikkel i aftenposten at dette ikke stemte, at de følte seg dårlig behandlet og stigmatiserte, men jeg vet ikke altså... Dette er det eneste folk som ikke er romenere sier om romenere, og det er ikke mye pent sagt og ment om romenere. Det må være grusomt å være romener. De møter jo ikke annet enn motgang. Når jeg var yngre ble jeg kjent med to romenere, men de var liksom ikke som typiske rumenere. De gikk i mot sine egne kan man trygt si. De bodde i hus langt ute på landet, og både så og oppførte seg som "vanlige folk". Sånn generelt så trives dem for seg selv og de legger jo listen selv. Å tigge og å stjele, det gjør de. De vil aldri bo fast på et sted, for de er reisende, og det er liksom deres natur. Så det sier jo seg selv at ingen av dem har skolegang, eller integrerte for dem vil jo ikke integreres. Skal man akseptere dette? Sitat Som noen hadde sagt til dem: er det så vanskelig å oppføre seg som et vanlig menneske? Beklager uttrykket rom-folk, men jeg finner ikke noe annet ord for det. Endret 5. april 2017 av fuglekvitter__
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2017 (endret) 1 minutt siden, Antoinette skrev: RUmenere, hva f.... er romenere Jo, også henger dem seg opp i skrivefeil antar jeg? Nå har man beklaget at man skrev det feil i hovedinnlegget. Endret 5. april 2017 av fuglekvitter__ 1
Antoinette Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, fuglekvitter__ skrev: Jo, også henger dem seg opp i skrivefeil antar jeg? Det er ikke skrivefeil når det gjentas igjen og igjen i samme innlegget. 4
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, Antoinette skrev: Det er ikke skrivefeil når det gjentas igjen og igjen i samme innlegget. Jo, det er det vel. En skrivefeil er en skrivefeil, men nå handler innlegget om rumenere/romenere/rom-folk (for dem blir kalt det og). Og det skjønte du vel? 2
Jerry Lee Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, Antoinette skrev: Det er ikke skrivefeil når det gjentas igjen og igjen i samme innlegget. Og jeg ser altfor mange skriver det. 😡
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #8 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Og jeg ser altfor mange skriver det. 😡 Jepp... 1 minutt siden, Antoinette skrev: Det heter fortsatt rumenere. Jada, men du forsto hva jeg mente, men du må gjerne påpeke det altså. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Jeg tror rumenere hadde blitt relativt sur om du kalte dem rom-folk. Det er vel knapt noen som er mer rasistisk mot sigøynere enn rumenere, siden det er en relativt stor gruppe sigøynere i Romania. Anonymkode: cd427...ccf 5
Hedda-78 Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Generaliseringer kombinert med forutinntatthet er stort sett galt, ja. Og så er jo ikke rom-folk og rumenere det samme, heller. Rumenere er personer fra Romania. Rom-folk er et folkeslag uten eget land, spredt over hele Europa. I Norge har de ofte blitt kalt tatere. Hvem er det egentlig snakker om her? 4 1
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #11 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror rumenere hadde blitt relativt sur om du kalte dem rom-folk. Det er vel knapt noen som er mer rasistisk mot sigøynere enn rumenere, siden det er en relativt stor gruppe sigøynere i Romania. Anonymkode: cd427...ccf I avisene kaller dem det jo rom-folk, dem har aldri reagert på det. Jeg sier det jo ikke fordi jeg vil være rasistisk. Det er et sleng-ord de har fått, sånn ala "scum" som noen også kaller dem (ikke mine ord). Kjært barn har mange navn vet du. Det der er flisespikkeri - de folka der er mer hardføre enn som så. Det sier de selv (rf: artikler). Jeg tror ikke det spiller en rolle hva man kaller dem - kranglete er dem. Men for all del, jeg kan begynne å si rumenere i stedet for. Bestemoren min tør ikke si negere, hun kaller dem urbane.
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, Hedda-78 skrev: Generaliseringer kombinert med forutinntatthet er stort sett galt, ja. Og så er jo ikke rom-folk og rumenere det samme, heller. Rumenere er personer fra Romania. Rom-folk er et folkeslag uten eget land, spredt over hele Europa. I Norge har de ofte blitt kalt tatere. Hvem er det egentlig snakker om her? Nei, dem vil ikke være en del av Romania heller. Det bekrefter jo alle fordommene mine egentlig... Jeg syntes ikke det er så rart at man generaliserer dem.
Arabella Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, Hedda-78 skrev: Generaliseringer kombinert med forutinntatthet er stort sett galt, ja. Og så er jo ikke rom-folk og rumenere det samme, heller. Rumenere er personer fra Romania. Rom-folk er et folkeslag uten eget land, spredt over hele Europa. I Norge har de ofte blitt kalt tatere. Hvem er det egentlig snakker om her? De såkalte romfolk er ikke det samme som tatere. De er sigøynere. romfolk – Store norske leksikon 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 Men hva gjør de her egentlig? Misforstå meg rett, jeg lurer oppriktig, er de ikke i Norge ulovlig? Hvrorfor får de lov til det? Anonymkode: 7b2b9...51d
Hedda-78 Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, Arabella skrev: De såkalte romfolk er ikke det samme som tatere. De er sigøynere. romfolk – Store norske leksikon Åja, da har jeg misforstått. Jeg prøvde å lese meg opp. https://no.wikipedia.org/wiki/Skandinaviske_romanifolk
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, fuglekvitter__ skrev: I avisene kaller dem det jo rom-folk, dem har aldri reagert på det. Jeg sier det jo ikke fordi jeg vil være rasistisk. Det er et sleng-ord de har fått, sånn ala "scum" som noen også kaller dem (ikke mine ord). Kjært barn har mange navn vet du. Det der er flisespikkeri - de folka der er mer hardføre enn som så. Det sier de selv (rf: artikler). Jeg tror ikke det spiller en rolle hva man kaller dem - kranglete er dem. Men for all del, jeg kan begynne å si rumenere i stedet for. Bestemoren min tør ikke si negere, hun kaller dem urbane. De kaller sigøynere rom-folk ja, men det har ingenting med Romania og rumenere å gjøre. Rumenere ser ikke på rumenske sigøynere som rumenere i det hele tatt. Sigøynerne bor i stor grad i egne sigøynerlandsbyer utenfor byene i Romania eller på landsbygda. Landsbyene er rimelig anarkistisk oppbygd og mangler infrastruktur. Sigøynere behandles svært dårlig i Romania også og er en mye fattigere og mer ressurssvak gruppe enn rumenere fordi svært få av dem utdanner seg f.eks, tiltross for at det settes av skoleplasser til sigøynere i offentlige skole Anonymkode: cd427...ccf 1
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #17 Skrevet 5. april 2017 (endret) 22 minutter siden, Arabella skrev: De såkalte romfolk er ikke det samme som tatere. De er sigøynere. romfolk – Store norske leksikon Men Sigøynere og rom-folk lever visstnok på samme måte. Stjeling, lyving, klarer ikke slå seg til ro noe sted, kjører rundt i biler og selger krims krams. Jeg har ikke giddet å google det opp, men mener at sigøynere egentlig er Indere? Ikke at det er noe galt med det, og alle er jo ikke like, men en god del av det jeg kaller rom-folk ser ut til å gjøre noe av det jeg beskrev. Dæven dette var ikke lett å følge med på. Nå er det vel en tredje versjon på vei regner jeg med... Endret 5. april 2017 av fuglekvitter__
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #18 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kaller sigøynere rom-folk ja, men det har ingenting med Romania og rumenere å gjøre. Rumenere ser ikke på rumenske sigøynere som rumenere i det hele tatt. Sigøynerne bor i stor grad i egne sigøynerlandsbyer utenfor byene i Romania eller på landsbygda. Landsbyene er rimelig anarkistisk oppbygd og mangler infrastruktur. Sigøynere behandles svært dårlig i Romania også og er en mye fattigere og mer ressurssvak gruppe enn rumenere fordi svært få av dem utdanner seg f.eks, tiltross for at det settes av skoleplasser til sigøynere i offentlige skole Anonymkode: cd427...ccf Atte hæ? Kan verken sykle jeg...
fuglekvitter__ Skrevet 5. april 2017 Forfatter #19 Skrevet 5. april 2017 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør de her egentlig? Misforstå meg rett, jeg lurer oppriktig, er de ikke i Norge ulovlig? Hvrorfor får de lov til det? Anonymkode: 7b2b9...51d Hvis noen av dem er indere, så er dem isåfall født her tror jeg, men hva de som ikke er født her gjør her, det lurer jeg også på, men det er mange generasjoner tilbake... Når jeg ser dem så står dem ofte og tigger, ellers så er det store oppslag om dem i avisene om at dem har campet på en eller annen slette for å slå leir, ellers så har dem prøvd å okkupere kirker også som dere sikkert vet. Endret 5. april 2017 av fuglekvitter__
Gjest Linaria Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 1. Rumenere og romfolk er ikke det samme. 2. Man må være fryktelig forsiktig med å dømme mennesker man vet lite om, og å generalisere, og spesielt å kalle folkegrupper navn, som "scum" o.l. Det er slikt som skaper strid og hat og holocaust, og jeg synes det er ganske sykt at oppegående mennesker som har lært verdenshistorie på skolen, synes det er akseptabelt å gjøre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå