AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Del Skrevet 5. april 2017 Ble bedt om å strikke genser for et familiemedlem, sa jeg ikke kunne, men vedkommende ga seg ikke. Hun sa hun skulle betale for det, regnet med at hun skulle kjøpe garn selv. Men fikk spørsmål om hvor langt jeg var kommet og svarte at jeg ikke hadde fått garn enda.. Hun ble sur og sa jeg måtte skaffe selv, og at hun hadde behov for genseren snart. Fikk den ferdig og hun fikk kvitteringen... betalte bare for garnet, ikke for pinnene og ikke for selve jobben... brukte mye tid på den. Jeg er skuffet og syntes det var frekt... noen som deler mitt synspunkt? Har ikke tatt på meg oppdrag før eller senere, kommer ikke til å gjøre det... Anonymkode: f4199...55f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lali Skrevet 5. april 2017 #2 Del Skrevet 5. april 2017 Du skulle bedt om å få pengene før du ga fra deg genseren. Det er dessverre ikke alle som vet å sette pris på hjemmestrikk. Et godt råd fra de som driver med salg er alltid å avtale pris på forhånd, og å ikke gi fra seg plagget før du har fått pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 5. april 2017 #3 Del Skrevet 5. april 2017 Ja, det er frekt og jeg hadde nok frasagt meg oppdraget i det øyeblikket vedkommende sa at jeg måtte ordne garn selv... Nå tar jeg aldri oppdrag uansett, men ville nok vurdert det om vedkommende var innstilt på å betale nok for tiden min. Selv strikker jeg kun for nære og kjære og tar da ikke betalt, men tar heller ikke bestillinger 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Del Skrevet 5. april 2017 Dritfrekt.. Anonymkode: 0e3bb...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 5. april 2017 #5 Del Skrevet 5. april 2017 Hun høres ut som et veldig usympatisk menneske som jeg aldri hadde giddet å strikke til i utgangspunktet! Kan du ikke bare si at "Du, den strikkingen som du skulle betale for, hvordan ligger det an? Du har jo bare betalt garnet så langt! Jeg var jo tydelig på at det var noe jeg ikke ønsket å gjøre, og du insisterte og lovet betaling!" Hva slags relasjon har dere egentlig? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Del Skrevet 5. april 2017 Ja, det der var frekt. Kjøp aldri garn for andre, og gi beskjed om hva du skal ha for å strikke. Fra 500 til 1000 kroner er vanlig for et voksent plagg. Anonymkode: af3b6...3fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Del Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, Juniper skrev: Hun høres ut som et veldig usympatisk menneske som jeg aldri hadde giddet å strikke til i utgangspunktet! Kan du ikke bare si at "Du, den strikkingen som du skulle betale for, hvordan ligger det an? Du har jo bare betalt garnet så langt! Jeg var jo tydelig på at det var noe jeg ikke ønsket å gjøre, og du insisterte og lovet betaling!" Hva slags relasjon har dere egentlig? Hun er tanta mi. Jeg skulle ønske jeg var tøff nok... et muligens at hun så på meg som et lett bytte å lure en tjeneste ut av. Jeg er 18 år og kun en liten ekstra jobb og skole... strikkinga tok litt tid og lot være å ta på meg en vakt for å få den ferdig... jeg må lære å ikke være push over. .. genseren ble veldig fin og burde beholdt den selv . Anonymkode: f4199...55f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Del Skrevet 5. april 2017 Håh makan til frekkhet... Virker som ikke-strikkere tror at gensere strikker seg selv - gratis. Om man selv tilbyr å strikke en genser, så er et jo noe helt annet. Da regner man jo med at strikkeren skaffer garn selv og det blir som en gave... Men om en selv forlanger som i dette tilfellet? Hallo... Da hadde jeg rett og slett vært spydig mot personen og sagt det som det var. Anonymkode: b82ea...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 5. april 2017 #9 Del Skrevet 5. april 2017 Fy fader så frekt! Skjønner godt at det er vanskelig å be om penger, kanskje moren eller faren din (den hun er søsteren til) kan snakke med henne for deg? Du må jo få penger for jobben... Særlig når du sa nei til en vakt og alt. Da har du jo tapt dobbelt opp egentlig. (Både for genser og vakt) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Del Skrevet 5. april 2017 Heretter gir du ingenting til den tanta. Hverken jul, bursdag eller jubileum. Jeg hadde kutta kontakten med slike snyltere. Anonymkode: 9e1b0...7b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dove Skrevet 5. april 2017 #11 Del Skrevet 5. april 2017 Hva i all verden er dette for slags menneske!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokke Skrevet 5. april 2017 #12 Del Skrevet 5. april 2017 Ja, folk er utrolig frekke! Datteren til en nabo fikk baby for noen år siden. Jeg strikket en jakke til den lille som gave. De takket pent for den. Så gikk det noen måneder, og damen sa til meg at den jakken var jo så fin, kunne jeg strikke den i str et halvt år? Joda, det gjorde jeg, leverte det til naboen som riktignok takket, men det var det! Ikke en krone for hverkan garn, dyre knapper eller arbeid! Makan! Skulle jeg sagt noe? Ja, såklart, men jeg ble bare stum og syntes alt ble pinlig... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Del Skrevet 5. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det der var frekt. Kjøp aldri garn for andre, og gi beskjed om hva du skal ha for å strikke. Fra 500 til 1000 kroner er vanlig for et voksent plagg. Anonymkode: af3b6...3fa Det er veldig lite for et voksent plagg. Minst 1000,- til 1500,- Det er ganske mye arbeid, og er ikke folk intressert i å betale det, da får de lære seg å strikke selv. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er tanta mi. Jeg skulle ønske jeg var tøff nok... et muligens at hun så på meg som et lett bytte å lure en tjeneste ut av. Jeg er 18 år og kun en liten ekstra jobb og skole... strikkinga tok litt tid og lot være å ta på meg en vakt for å få den ferdig... jeg må lære å ikke være push over. .. genseren ble veldig fin og burde beholdt den selv . Anonymkode: f4199...55f Wow, alderen din gjør det jo ekstra ille at hun sa at du måtte skaffe garn selv. Makan til frekkhet :O Kan du ikke be den av foreldrene dine som er søsken med henne om å ta en prat med henne, fortelle at hennes oppførsel er uakseptabel og at du ikke har fått penger for jobben, bare garnet. Anonymkode: 26e86...fa2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 5. april 2017 #14 Del Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er tanta mi. Jeg skulle ønske jeg var tøff nok... et muligens at hun så på meg som et lett bytte å lure en tjeneste ut av. Jeg er 18 år og kun en liten ekstra jobb og skole... strikkinga tok litt tid og lot være å ta på meg en vakt for å få den ferdig... jeg må lære å ikke være push over. .. genseren ble veldig fin og burde beholdt den selv . Anonymkode: f4199...55f Forstår at det er vanskelig når hun er tante, og fullstendig blottet for folkeskikk! For det første, gjør henne aldri en tjeneste igjen! Du vet at hun ikke setter pris på deg, hun ser bare sine egne behov! For det andre støtter jeg forslaget med å snakke med den av foreldrene dine som hun er søster til, og spørre hva du skal gjøre. Din mor eller far kjenner nok sin søster, og har du flaks kan de hjelpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 5. april 2017 #15 Del Skrevet 5. april 2017 Det der var utrolig frekt! Har folk egentlig peiling på hvor mye tid det tar å strikke feks en genser? Jeg strikker selv og veit at det er mye jobb i sånne ting. Selv strikker jeg til nære venner og familie hvis de kjøper garn, men hvis jeg får en bestilling fra andre krever jeg for tiden også. Men sånn som hu krevde at du skulle strikke hadde jeg ikke orket. Hadde droppet det hele og sagt at jeg ikke setter pris på å bli utnyttet på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Del Skrevet 5. april 2017 Neste gang noen spør om du kan strikke en genser og vil betale for det, så sjekker du pris på garn/utstyr og så legger du på det du vil ha for arbeidet (du vet best selv hvor lang tid det trolig tar, og hvor mye du synes den tiden er verdt). Og så spør du om hun er villig til å betale xxxx kr for genseren. Be om beløpet på forhånd slik at du slipper utlegg ved innkjøp av materiell. Det er best at du kjøper inn garn og slikt da du er "eksperten" og vet hva som er bra. Men med betaling på forhånd, så gjør jo ikke dette noe. Ja, det var uomtenktsomt av henne, men hun tror sikkert at dette tar kjempekort tid og at du eeeelsker jo å strikke. Det er flere som har bedt meg om hjelp til ting de tror tar et kvarter, men som tar mangfoldige timer. Ikke en takk engang. "Det er jo gjort på null komma nix". Anonymkode: a5d4a...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 5. april 2017 #17 Del Skrevet 5. april 2017 Enig med de andre i at dette var utrolig frekt! Dersom du bruker å gi bursdags- og julegaver til henne ville jeg faktisk latt vær å gjøre det en stund, fram til det går opp i opp med pengene som genseren er verdt. Hjemmestrikk er dyrt, og koster vanligvis mellom 1000-1500 + garn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2017 #18 Del Skrevet 5. april 2017 Hm, det rareste her syns jeg var at hun automatisk forventet at du skulle kjøpe garnet dersom dere ikke hadde sagt noe om det, samt om hun ble sur for at du ikke hadde begynt. Men når det gjelder det andre, tenker jeg egentlig at du burde ha gjort noen ting klart på forhånd selv. For er det noe jeg har skjønt, så er det at mange som ikke strikker selv over hodet ikke skjønner hvilket arbeid som ligger bak. Og at noen derfor ikke tenker på å betale noe i tillegg til garnet om man ikke sier det selv. Jeg får en tanke om at når tanta sa at hun skulle betale, så mente hun garnet. Jeg har selv fått flere forespørsler fra familie og venninner om jeg kan strikke noe. Litt sånn "du som uansett trenger å ha noe å strikke på, kan vel bare strikke en til av den genseren du har på deg?" De tror det er likegyldig hva jeg strikker, de vet ikke hva det tar av tid og de glemmer at jeg har barn jeg også strikker til i tillegg til meg selv og litt til mannen, pluss noen gaver. Da er det ikke sånn at folk skjønner av seg selv hvorfor man ikke bare elsker en forespørsel om strikking. Men man må faktisk si det selv. Jeg har sagt nei til de som har spurt, og forklart hvorfor. Og om jeg skulle påtatt meg noe, ville jeg brukt den tiden som passet meg, og ikke avlyst avtaler o.l. Det handler jo om å vise seg selv litt respekt og ikke bli em dørmatte. Man kan ikke forandre andre, men man kan tross alt sette noen grenser for seg selv og vise andre hva som er greit. Når det er sagt, syns jeg du virker utrolig snill, ts. Litt for snill? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #19 Del Skrevet 5. april 2017 Akkurat det med å kjøpe garnet forstår jeg at hun ikke skjønte at hun skulle kjøpe selv. Om jeg hadde spurt noen om å strikke for meg, så hadde jeg regnet med at de hadde kjøpt garnet pga at jeg vet da ikke hva slags garn det skal være og hvor mye av hva. (Jeg hadde selvsagt betalt for både garn og arbeid) Anonymkode: a5d4a...521 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #20 Del Skrevet 5. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det med å kjøpe garnet forstår jeg at hun ikke skjønte at hun skulle kjøpe selv. Om jeg hadde spurt noen om å strikke for meg, så hadde jeg regnet med at de hadde kjøpt garnet pga at jeg vet da ikke hva slags garn det skal være og hvor mye av hva. (Jeg hadde selvsagt betalt for både garn og arbeid) Anonymkode: a5d4a...521 Denne tanten beordret jo sin niese på 18 år til å både strikke en genser og kjøpe garnet. Hvilken oppegående person forventer at en 18 åring legger ut for noe som helst? En 18 åring idag har gjerne minimal inntekt - hvis h*n i det hele tatt har inntekt. Å garn til en voksengenser er ikke akkurat billig. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble bedt om å strikke genser for et familiemedlem, sa jeg ikke kunne, men vedkommende ga seg ikke. Hun sa hun skulle betale for det, regnet med at hun skulle kjøpe garn selv. Men fikk spørsmål om hvor langt jeg var kommet og svarte at jeg ikke hadde fått garn enda.. Hun ble sur og sa jeg måtte skaffe selv, og at hun hadde behov for genseren snart. Fikk den ferdig og hun fikk kvitteringen... betalte bare for garnet, ikke for pinnene og ikke for selve jobben... brukte mye tid på den. Jeg er skuffet og syntes det var frekt... noen som deler mitt synspunkt? Har ikke tatt på meg oppdrag før eller senere, kommer ikke til å gjøre det... Anonymkode: f4199...55f Anonymkode: 26e86...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå