Gå til innhold

En uke på 1g Apocillin..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kan jeg regne med at det tar knekken på i tillegg til halsinfeksjonen?

Anonymkode: c1cc5...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Antibiotika tar knekken på bakterier, dersom du ikke har antibiotikaresistente bakterier da. 

Anonymkode: 58478...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gode bakteriene i underlivet 

Anonymkode: 8a35c...bb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå mente jeg hvilke andre sykdommer fremkalt av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les på felleskatalogen.no så står det der hvilke sykdommer den aktuelle medisinen kan brukes mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les på felleskatalogen.no så står det der hvilke sykdommer den aktuelle medisinen kan brukes mot. 

Det var jo derfor jeg posta screenshot fra felleskatalogen.

Anonymkode: a92c8...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det er bare bakterier som gir sykdommer i hals, øre, munn, luftveier den tar knekken på? Ingen andre sykdomsfremkallende bakterier ellers i kroppen? 

Jeg har lest nettsidene, men syns det er uklart også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare bakterier som gir sykdommer i hals, øre, munn, luftveier den tar knekken på? Ingen andre sykdomsfremkallende bakterier ellers i kroppen? 

Har du andre infeksjoner også? Jeg forstår ikke helt hvorfor du lurer som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå og snakk med legen din. Mistenker du at du har seksuelt overført sykdom og håper denne kuren også skal ta knekken på dette siden du er så interessert uten å komme med spesifik opplysning?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den tar dessverre ikke klamydia om det er det du håper på. Men du får tester på apoteket, så finner du ut om du må be om en kur til ;)

Anonymkode: d9426...000

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du andre infeksjoner også? Jeg forstår ikke helt hvorfor du lurer som du gjør.

Nei, det har blitt tatt blodprøver i øst og vest og kun konstatert halsinfeksjon. 

Jeg lurer på dette av ren nysgjerrighet. For antibiotikaen vil ha like kraftig effekt i hele kroppen går jeg utfra? Det finnes ikke medisiner som kun virker lokalt. Ergo må det som tar knekken på infeksjon i hals, ta knekken på andre ting også. Noe annet virker ikke logisk med tanke på at det er kapsler som svelges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har blitt tatt blodprøver i øst og vest og kun konstatert halsinfeksjon. 

Jeg lurer på dette av ren nysgjerrighet. For antibiotikaen vil ha like kraftig effekt i hele kroppen går jeg utfra? Det finnes ikke medisiner som kun virker lokalt. Ergo må det som tar knekken på infeksjon i hals, ta knekken på andre ting også. Noe annet virker ikke logisk med tanke på at det er kapsler som svelges. 

Stemmer forsåvidt, men det er finnes bakterier som holder seg til gitte steder. Så om den tar knekken på bakterie A B og C, og A B og C kun finnes i X Y og Z så virker den "lokalt" pga at bakteriene er lokale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå og snakk med legen din. Mistenker du at du har seksuelt overført sykdom og håper denne kuren også skal ta knekken på dette siden du er så interessert uten å komme med spesifik opplysning?

Det var det første jeg tenkte på også. Har lurt på lignende selv flere år siden - på seg selv kjenner man andre!! :fnise: 

Anonymkode: 44657...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer forsåvidt, men det er finnes bakterier som holder seg til gitte steder. Så om den tar knekken på bakterie A B og C, og A B og C kun finnes i X Y og Z så virker den "lokalt" pga at bakteriene er lokale.

Hva er det som bestemmer hvilke bakterier en antibiotika tar knekken på? Det er vel det egentlige spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det første jeg tenkte på også. Har lurt på lignende selv flere år siden - på seg selv kjenner man andre!! :fnise: 

Anonymkode: 44657...18b

Selv om dere tenker slik så gjelder ikke det nødvendigvis andre. Jeg spør fordi jeg begynte å lure på hva denne antibiotikaen egentlig er i stand til å ta knekken på. Man må kunne spørre om det uten å få slengt mot seg mistanker om det ene og det andre. Som nevnt har jeg kun halsinfeksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dere tenker slik så gjelder ikke det nødvendigvis andre. Jeg spør fordi jeg begynte å lure på hva denne antibiotikaen egentlig er i stand til å ta knekken på. Man må kunne spørre om det uten å få slengt mot seg mistanker om det ene og det andre. Som nevnt har jeg kun halsinfeksjon.

Da spør du legen om det. Han/hun sitter nok med litt mer kunnskap enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antibiotika som tas i tablettform gjennom munnen tas opp fra tarmen og fraktes rundt i hele kroppen med blodet, så det stemmer at hele kroppen påvirkes. Men blant annet fordi noen vev har bedre blodforsyning enn andre, vil ikke antibiotika ha like sterk virkning i hele kroppen.

For eksempel har man blod-hjerne-barrieren som gjør at lite antibiotika penetrerer inn til hjernen, og man må behandle med store doser antibiotika for å ta knekken på en hjernehinnebetennelse. Kroppen kvitter seg med mange typer antibiotika ved å skille dem ut i nyrene, og dermed gjennom urinen. Det gjør at antibiotikakonsentrasjonen i urinveiene blir høy, og antibiotika kan ha god effekt der tross lav dose (men nå skal det sies at apocillin har dårlig effekt på bakteriene som vanligvis gir urinveisinfeksjoner).

Anonymkode: 4ac11...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da spør du legen om det. Han/hun sitter nok med litt mer kunnskap enn oss.

Ikke rart at det er eviglang ventetid om folk skal bruke legen på ting som er ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...