AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #41 Del Skrevet 6. april 2017 Tenk for en opplevelse for barnet å bo på svalbard en periode av livet da! Anonymkode: 66d04...96b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 6. april 2017 #42 Del Skrevet 6. april 2017 30 minutter siden, JPkvinnen skrev: Litt info Vi bor ca 25 mil fra hverandre det tar 3 timer med bil å kjøre fra far og til meg. Derfor lite samvær. Gutten har allerede flyttet 7 ganger på sine 8 år han har levd. Jeg er litt bekymret at han må flytte igjen nå når han har fått venner på skolen og slikt. Og jeg vet jo ikke hvor lenge de vil bli boende der oppe hvis han tar jobben. 1 år, 3 eller 5 år og så må guttungen flytte på nytt igjen. Ja han får jo en opplevelse uten like. Men jeg er litt bekymret da han allerede sliter litt på skolen. Har bare fått vite at han har vært på jobbintervju og skal bruke ca 1 månde å tenke på saken og sønnen vår får også si sin mening i denne saken. Jeg er uføretrygdet og det å betale flybilletter og barnebidrag kommer til å gå hardt ut over økonomien også.. Vet at jeg svartmaler litt men tenker det e bedre å tenke på den verstelige så blir man ikke for overrasket når ting skjer. Så hvis du blir bostedforelder i stedet, og far velger å flytte uten å ta med seg barnet, så må barnet uansett bytte skole, venner og nærmiljø? Forøvrig er jeg enig i at det virker som at barnet ikke har hatt de mest stabile vilkår. Å flytte er en stor omveltning, og å flytte stadig vekk må være ganske vanskelig å håndtere for en liten tass. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #43 Del Skrevet 6. april 2017 Tar far barnet med seg, må barnet flytte, men har samme bostedsforelder som nå. I tillegg får far en jobb, noe som er bra! Å bo på Svalbard er også en opplevelse! Sier far nei til jobben står han muligens uten jobb? Barnet blir boende i samme miljø som nå, men har fremdeles mor 3 timer unna. Dersom far flytter og barnet flytter til mor, blir omveltningen både i miljø og hovedomsorgsperson! Jeg synes alternativ 1 er best. Her blir det jobb, et flott sted og bo, og barnet har uansett ikke daglig kontakt med mor i utgangspunktet så det er ikke et sterkt argument. Anonymkode: 12542...188 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 6. april 2017 #44 Del Skrevet 6. april 2017 4 timer siden, Hedda-78 skrev: Så hvis du blir bostedforelder i stedet, og far velger å flytte uten å ta med seg barnet, så må barnet uansett bytte skole, venner og nærmiljø? Forøvrig er jeg enig i at det virker som at barnet ikke har hatt de mest stabile vilkår. Å flytte er en stor omveltning, og å flytte stadig vekk må være ganske vanskelig å håndtere for en liten tass. Vel sikkert en omveltning for barn og måtte flytte. Men det er da ganske så mange barn som må flytte i løpet av oppveksten. Fra få til mange ganger. Er ikke akkurat noe unormalt at barn må flytte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JPkvinnen Skrevet 6. april 2017 Forfatter #45 Del Skrevet 6. april 2017 Far har jobb.. han vil flytte for å gå opp litt i lønn og ellers jobbe på Svalbard med akkurat den samme jobben han gjør i Tromsø. Sånn som jeg har forstått så er dette jobbtilbudet noe han har veldig lyst til. Ikke fordi han står uten jobb, men bare for å gå opp i lønn og at det e billigere? å bo på Svalbard. Som sagt Svalbard e for mæ et annet land enda den tilhører Norge i allefall deler av den 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 6. april 2017 #46 Del Skrevet 6. april 2017 1 time siden, JPkvinnen skrev: Far har jobb.. han vil flytte for å gå opp litt i lønn og ellers jobbe på Svalbard med akkurat den samme jobben han gjør i Tromsø. Sånn som jeg har forstått så er dette jobbtilbudet noe han har veldig lyst til. Ikke fordi han står uten jobb, men bare for å gå opp i lønn og at det e billigere? å bo på Svalbard. Som sagt Svalbard e for mæ et annet land enda den tilhører Norge i allefall deler av den 🙂 Men TS - hvis du ønsker å stoppe dette/forsøke å stoppe det så må du faktisk kontakte advokat i morgen den dag. Det er faktisk ikke slik at far, til tross for at han er bostedsforelderen, kan gjøre nøyaktig hva han vil - og det ville du fått masse råd om, hvis situasjonen var omvendt og det var en samværsfar som skrev inn her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 9. april 2017 #47 Del Skrevet 9. april 2017 På 5.4.2017 den 16.31, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener ikke at det er noe galt i at fedre har omsorgen. Er selv enkemann med tre små barn og har derfor erfaring med det. Men det jeg syns er rart er at far har omsorgen og at mor i tillegg har lite med barnet å gjøre. Er dette frivillig eller er det et resultat av rettsforhandlinger e.l Anonymkode: 62e7e...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 9. april 2017 #48 Del Skrevet 9. april 2017 Svalbard ligg ikkje så langt fra Noreg, men det kjem jo an på kor langt i frå Tromsø du bur. Kor lang er reisevegen nå? Kva seier barnet sjølv til at det blir lengre mellom kvart besøk? Tenkjer at du har barnet no i påska og kan spørje.... Veit heller ikkje om barnet er i skulepliktig alder eller yngre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 9. april 2017 #49 Del Skrevet 9. april 2017 På 6.4.2017 den 10.22, JPkvinnen skrev: Litt info Vi bor ca 25 mil fra hverandre det tar 3 timer med bil å kjøre fra far og til meg. Derfor lite samvær. Gutten har allerede flyttet 7 ganger på sine 8 år han har levd. Jeg er litt bekymret at han må flytte igjen nå når han har fått venner på skolen og slikt. Og jeg vet jo ikke hvor lenge de vil bli boende der oppe hvis han tar jobben. 1 år, 3 eller 5 år og så må guttungen flytte på nytt igjen. Ja han får jo en opplevelse uten like. Men jeg er litt bekymret da han allerede sliter litt på skolen. Har bare fått vite at han har vært på jobbintervju og skal bruke ca 1 månde å tenke på saken og sønnen vår får også si sin mening i denne saken. Jeg er uføretrygdet og det å betale flybilletter og barnebidrag kommer til å gå hardt ut over økonomien også.. Vet at jeg svartmaler litt men tenker det e bedre å tenke på den verstelige så blir man ikke for overrasket når ting skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #50 Del Skrevet 9. april 2017 Hvis du og guten har lite samvær blir det vel ikkje noko mindre om han flyttar? Rekner med at lite samvær er påske, ferie og jul... Då blir det ikkje noko mindre om han flytter, mulig at problemet er mest i tankane.... At han slit litt på skulen idag trur eg ikkje har noko betydning, der er gode lærarar på skulen på Svalbard og. Økonomi har ikkje noko betydning når det gjeld samvær, det kostar ein del dersom nokon reiser frå Oslo til Finnmark og. Du skriv til slutt at du tenkjer på det verste, kva er det? Korleis ville du ha tenkt dersom flyttinga var til Trøndelag.... Anonymkode: 2b8ed...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 9. april 2017 #51 Del Skrevet 9. april 2017 På 6.4.2017 den 10.22, JPkvinnen skrev: Litt info Vi bor ca 25 mil fra hverandre det tar 3 timer med bil å kjøre fra far og til meg. Derfor lite samvær. Gutten har allerede flyttet 7 ganger på sine 8 år han har levd. Jeg er litt bekymret at han må flytte igjen nå når han har fått venner på skolen og slikt. Og jeg vet jo ikke hvor lenge de vil bli boende der oppe hvis han tar jobben. 1 år, 3 eller 5 år og så må guttungen flytte på nytt igjen. Ja han får jo en opplevelse uten like. Men jeg er litt bekymret da han allerede sliter litt på skolen. Har bare fått vite at han har vært på jobbintervju og skal bruke ca 1 månde å tenke på saken og sønnen vår får også si sin mening i denne saken. Jeg er uføretrygdet og det å betale flybilletter og barnebidrag kommer til å gå hardt ut over økonomien også.. Vet at jeg svartmaler litt men tenker det e bedre å tenke på den verstelige så blir man ikke for overrasket når ting skjer. Siden du er uføretrygdet er du jo ikke bundet til et bestemt sted pga jobb/inntekt. Kunne det ha vært et alternativ for deg å flytte til Svalbard for å kunne se barnet oftere? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #52 Del Skrevet 9. april 2017 Såvidt jeg vet så et kravet for å bo på Svalbard at man har jobb/annen inntekt enn trygd. Svalbard har ingen velferdsordninger. Anonymkode: 37c91...88d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #53 Del Skrevet 9. april 2017 Jeg synes det er trist at en 8 åring allerede har flyttet 7 ganger! Nå sliter barnet i skolesituajsonen og det er neppe noen løsning å flytte igjen for alt fra 1-3 år. Jeg synes barn fortjener bedre enn en slik rastløs oppvekst. Ts har du vurdert å flytte dit barnet bor nå og overta omsorgen slik at han kan fortsette i klassen og oppnå en mer stabil og forutsigbar hverdag? Anonymkode: 8591c...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 9. april 2017 #54 Del Skrevet 9. april 2017 Eg tenkjer på om barnet har flytta på seg sju gonger bare saman med far? Har dei budd I nærleiken av mor eller like langt vekke? Veit ikkje om far har barnet fra det var ny fødd. ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #55 Del Skrevet 9. april 2017 På 4/5/2017 den 16.31, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener ikke at det er noe galt i at fedre har omsorgen. Er selv enkemann med tre små barn og har derfor erfaring med det. Men det jeg syns er rart er at far har omsorgen og at mor i tillegg har lite med barnet å gjøre. Er dette frivillig eller er det et resultat av rettsforhandlinger e.l Anonymkode: 62e7e...7c4 Enig... Hvis mor ikke er en bra omsorgsperson så bør far bare få ta med seg barnet til Svalbard! Det kan bli veldig bra for barnet! Anonymkode: b8099...950 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 9. april 2017 #56 Del Skrevet 9. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig... Hvis mor ikke er en bra omsorgsperson så bør far bare få ta med seg barnet til Svalbard! Det kan bli veldig bra for barnet! Anonymkode: b8099...950 Slik tenkjer eg og! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JPkvinnen Skrevet 10. april 2017 Forfatter #57 Del Skrevet 10. april 2017 Det e trist at dere mener bare fordi jeg ikke har omsorgen for mitt barn at jeg er en dårlig mor. Barnet har bodd sammen med meg de 2 første årene der jeg overførte omsorgen til far, der jeg var langt nede etter fødselsdepresjon og samlivsbrudd. Rett etter overtakelsen flyttet far, ny samboer og gutten sørover og bodde der ca 2 og før de bestemte seg for å flytte nordover igjen for at guttungen sku få se meg mer. Guttungen ble boende hos meg i et halvt år, der far ikke kunne ha sønnen sin grunnet ikke bhg plass eller dagmamma. Så ble han henta når de hadde fått plass og egen plass å bo.. prøvde å få omsorgen tilbake men pga en dårlig advokat som ga blanke faen så ble det ikke noe ut av det. Jeg ser guttungen nå 1 helg i måneden og ellers når det er større ferie i skolen. Så ja det blir vinterferie anna hver påske/juleferie. Høstferie og selvsagt høstferien som jeg kommer til å se ham hvis de fløtter til Svalbard. Mitt ønske e jo selvsagt ikke å se ham mindre men faktisk se mer enn det jeg gjør. Nå er det faktisk også en smule lettere å kunne se sønnen min enn om han flytter helt til Svalbard. Og ja hadde tenkt å flytte nærmere ham men grunnet noe annet måtte jeg sette planene på vent. Og nå har man fått vite at de skal flytte enda lengre unna noe som gjør at man føler seg trist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 10. april 2017 #58 Del Skrevet 10. april 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Såvidt jeg vet så et kravet for å bo på Svalbard at man har jobb/annen inntekt enn trygd. Svalbard har ingen velferdsordninger. Anonymkode: 37c91...88d Svalbard har ingen velferdsordninger, men jeg trodde at de som allerede hadde pensjon eller uføretrygd kunne ta med seg den til Svalbard? Vet at man ikke kan flytte til Svalbard og leve på sosialen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nokonandre Skrevet 11. april 2017 #59 Del Skrevet 11. april 2017 Det var vel ikkje nok som meinte at du var ei dårlig mor, det var vel heller spørsmål? Korleis var samvær med guten når han budde sør i landet? Eg veit at Svalbard har ei ordning der dei har vinter og påskeferie samla. Det er mykje aktiviteter for born der oppe, og det er godt samhald mellom bebuarane. Veit ikkje korleis guten bur no, men kan hende han får mange nye vener. Sjå heller det positive med at dei flyttar, trur du mer tykkjer synd i deg sjøl. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #60 Del Skrevet 11. april 2017 Jeg synes far fremstår som vinglete som flytter så mye og når barnet sliter allerede, så er dette ikke noe som automatisk blir bedre av å flytte til Svalbard og igjen tilbake til fastlandet etter 1-3 år. Ikke flyttes det av nødvendighet heller, så hva tenker far på når han ser barnet sliter og likevel vil flytte enda en gang? Jeg tror det er vel så spennende for barnet å få være den som reiser på ferie til Svalbard. Hadde barnet hatt en stabil familiesituasjon og vokst opp uten å være rotløs, så kan man argumentere med at et lite eventyr på Svalbard er en flott ting. Men man bør virkelig spørre seg selv om det er til barnets beste å flytte flere ganger når det allerede viser tegn på å mistrives med stadig flytting. Anonymkode: 8591c...2f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå