Gå til innhold

Far fått jobbtilbud på Svalbard

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har omsorgen for sønnen vår. 

Jeg sitter her å lurer på hva jeg kan gjøre? Kan han fløtte til Svalbard når vi har felles ansvar får sønnen vår? Kan jeg nekte ham å fløtte pga at jeg blir å se sønnen min mindre enn det jeg allerede gjør.  Har allerede vært i konflikt med ham der jeg måtte hyre en advokat for å få litt hjelp med hva han kunne og ikke kunne gjøre.  

Vet at fløtter han inne i landet har ikke jeg så mye jeg sku ha sagt. Men Svalbard? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svalbard er en del av Norge. Du kan ikke nekte han inntekt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Svalbard er ikke så fjernt som det høres ut. Går direktefly fra Oslo og Tromsø, fra Oslo tar det tre timer. Finnes "fjernere" steder å bosette seg på fastlandet. Du kan neppe nekte han å flytte hvis han har omsorgen for barnet, men samvær kan jo bli mer utfordrende da, jeg vet ikke hvilken ordning dere har i dag (dere bor samme sted?). Men om dere planlegger godt, så er ikke nødvendigvis flybillettene veldig dyre. Særlig utenfor turistsessongen, så kan du få billige billetter.

Anonymkode: f7773...8cb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis han er bostedsforelder så kan du i stor grad nekte han å flytte. Bør ikke være annerledes for fedre enn mødre..

Anonymkode: 8591c...2f6

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Som andre har sagt: selv om Svalbard er langt unna, så er det en del av kongeriket Norge, og det er ikke akkurat veldig vanskelig å komme seg dit. Tenk i tillegg på hvor kjempeheldig sønnen din er som får oppleve å bo og leve på et så utrolig spesielt og vakkert sted! Det er faktisk en nyttig ballast å ha med seg i livets ryggsekk! 

Skrevet

Ta kontakt med familievernkontor, ts. Ja, det er sikkert fint å få oppleve Svalbard, men om ts er en oppegående mor, vil det være mer positivt for barnet med kontakt med mor enn med isbjørner.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at ts ikke har lyst at sønnen skal flytte så langt unna som Svalbard. Det vanskeliggjør jo samværet skikkelig. Iallefall hvis ts og eksen bor i nærheten av hverandre nå. Dyrt blir det også hvis ts skal ha samvær annenhver helg+store deler av helga går bort til å reise.

Det hadde vært andre svar å få i denne tråden hadde det vært en mann som var fortvilet over at eksen ville ta med barnet å flytte en flytur på 3 timer unna. Da hadde han garantert fått medhold og sympati, og uttalelser for ei bitch og hurpe eksen er som vil frata han regelmessig samvær.. 

Det riktige ville vært at barnet kan bo hos moren sin hvis far absolutt vil flytte så langt unna som Svalbard. For selv om det er endel av Norge så er det innmari langt unna. 

Generelt så synes jeg foreldre som flytter så langt unna hverandre når det er barn inne i bildet er noen gedigne egoister. 

Anonymkode: 1d209...fcd

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt at ts ikke har lyst at sønnen skal flytte så langt unna som Svalbard. Det vanskeliggjør jo samværet skikkelig. Iallefall hvis ts og eksen bor i nærheten av hverandre nå. Dyrt blir det også hvis ts skal ha samvær annenhver helg+store deler av helga går bort til å reise.

Det hadde vært andre svar å få i denne tråden hadde det vært en mann som var fortvilet over at eksen ville ta med barnet å flytte en flytur på 3 timer unna. Da hadde han garantert fått medhold og sympati, og uttalelser for ei bitch og hurpe eksen er som vil frata han regelmessig samvær.. 

Det riktige ville vært at barnet kan bo hos moren sin hvis far absolutt vil flytte så langt unna som Svalbard. For selv om det er endel av Norge så er det innmari langt unna. 

Generelt så synes jeg foreldre som flytter så langt unna hverandre når det er barn inne i bildet er noen gedigne egoister. 

Jeg er enig, det hadde vært helt andre svar om det var omvendt. Men nå vet vi jo alle at på KG så er alle kvinner som bare er samværsforelder automatisk dårlige mennesker som barnet likevel ikke er tjent med å ha kontakt med... 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, JPkvinnen skrev:

Jeg sitter her å lurer på hva jeg kan gjøre? Kan han fløtte til Svalbard når vi har felles ansvar får sønnen vår? Kan jeg nekte ham å fløtte pga at jeg blir å se sønnen min mindre enn det jeg allerede gjør.  Har allerede vært i konflikt med ham der jeg måtte hyre en advokat for å få litt hjelp med hva han kunne og ikke kunne gjøre.  

Vet at fløtter han inne i landet har ikke jeg så mye jeg sku ha sagt. Men Svalbard? 

Den som har bosted barn kan flytte fritt innenlands.

Du kan begjære en avgjørelse på midlertidig stans I flyttingen av barnet . Dette til saken avgjort permanent. Den midlertidige rettsavgjørelsen kan også si at barnet flytter midlertidig. 

Dette er en av de store ulemper med når det ikke er delt bosted. Delt bosted trenger ikke være 50/50 deling. Delt bosted gir ikke enslig forsørger retter. Det gir foreldre like plikter og retter. Mange bort dette pga. det ikke gir enslig forsørger tillegg.  Dette er ikke barnets beste.

Det offentlige oppmuntrer gjennom regelverket til at barna IKKE skal ha en god og tett kontakt med begge foreldrene. Det er langt fra barnets beste vanligvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, JPkvinnen skrev:

Hvorfor har far omsorgen og hvorfor ser du sønnen din lite?

Ps. Det heter flytte. 

Anonymkode: 62e7e...7c4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har far omsorgen og hvorfor ser du sønnen din lite?

Ps. Det heter flytte. 

Det har vel ingen betydning for denne tråden her.

Far kan liksågodt ha hovedomsorgen som mor. Både kvinner og menn kan ha hovedomsorgen uten at det trenger å ligge noe galt bak den avgjørelsen. 

Eller mener du at det bare er dårlige mødre som ikke har hovedomsorgen? Vil det da si at du også mener at fedre som ikke har hovedomsorgen er dårlige fedre? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel ingen betydning for denne tråden her.

Far kan liksågodt ha hovedomsorgen som mor. Både kvinner og menn kan ha hovedomsorgen uten at det trenger å ligge noe galt bak den avgjørelsen. 

Eller mener du at det bare er dårlige mødre som ikke har hovedomsorgen? Vil det da si at du også mener at fedre som ikke har hovedomsorgen er dårlige fedre? 

Nei, jeg mener ikke at det er noe galt i at fedre har omsorgen. Er selv enkemann med tre små barn og har derfor erfaring med det. Men det jeg syns er rart er at far har omsorgen og at mor i tillegg har lite med barnet å gjøre. Er dette frivillig eller er det et resultat av rettsforhandlinger e.l

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener ikke at det er noe galt i at fedre har omsorgen. Er selv enkemann med tre små barn og har derfor erfaring med det. Men det jeg syns er rart er at far har omsorgen og at mor i tillegg har lite med barnet å gjøre. Er dette frivillig eller er det et resultat av rettsforhandlinger e.l

Det har jo uansett ikke noe å gjøre med denne problemstillingen til ts, annet enn at du får stillet din nysgjerrighet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo uansett ikke noe å gjøre med denne problemstillingen til ts, annet enn at du får stillet din nysgjerrighet. 

Selvfølgelig har det det? Om mor vanligvis treffer barnet hver uke eller fire ganger i året for eksempel har jo mye å si for hvor stor omveltningen blir!  Og far har fått jobb. Ikke ferie.  Jobb! En ansvarlig avgjørelse altså! 

Anonymkode: 12542...188

• Liker 17
Skrevet

Skjønner ikke helt de som sier at barnet heller bør bo hos mor hvis far skal flytte så langt unna. Hvis mor og far skal bo så langt unna hverandre, er det vel hipp som happ om barnet bor hos mor eller hos far. Det blir utrolig langt å reise for barnet for å ha samvær, uansett hvilken vei reisen går.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært andre svar å få i denne tråden hadde det vært en mann som var fortvilet over at eksen ville ta med barnet å flytte en flytur på 3 timer unna. Da hadde han garantert fått medhold og sympati, og uttalelser for ei bitch og hurpe eksen er som vil frata han regelmessig samvær.. . 

Dette. 

Far har varslingsplikt når han skal flytte såpass langt unna at det vanskeliggjør samvær, noe det vel klart gjør her. Mor kan da ta saken til retten og forsøke å stoppe samværet. Så TS - det du bør gjøre er umiddelbart å kontakte advokat for å se på mulighetene for å stoppe dette. Det er nemlig etterhvert strenge restriksjoner på flytting med barn, selv innenlands. Men du må altså være litt kjapp i vendinga for at det ikke skal skje. 

• Liker 2
Skrevet

Inntresant, mange hyler opp om at far flytter så langt. Vet ikke hvor TS bor, men er det innen rimlig avstand av enten Tromsø eller OSL er faktisk ikke reisetiden så lang. Bor TS i Oslo ville faktisk reisetiden blitt betraktlig lenger hvis far for eks hadde flyttet til øvre deler av Gudbrandsalen, Østerdalen, Buskerud eller Telemark for eks.

• Liker 9
Gjest Margit Spat
Skrevet
49 minutter siden, Kjetil E skrev:

Inntresant, mange hyler opp om at far flytter så langt. Vet ikke hvor TS bor, men er det innen rimlig avstand av enten Tromsø eller OSL er faktisk ikke reisetiden så lang. Bor TS i Oslo ville faktisk reisetiden blitt betraktlig lenger hvis far for eks hadde flyttet til øvre deler av Gudbrandsalen, Østerdalen, Buskerud eller Telemark for eks.

Dette.
Enda verre ville det vært hvis den ene av foreldrene bor i de indre delene av Telemark, f.eks på Rjukan, og den andre på Tynset. Da er faktisk begge bosatt på Østlandet, men man har likevel en reisetid mellom foreldrene som er godt over dobbelt så lang som flytiden mellom Oslo og Longyearbyen.
Det vokser opp mange barn med den ene av foreldrene langt unna. Jeg kan ikke se at det er noe forskjell mellom om det er mor eller om det er far som har barnet mest. Det vokser opp barn på Svalbard hver dag hele året, også. Ganske mange, til og med. Det er ikke farligere å være barn der oppe enn i resten av landet.  

AnonymBruker
Skrevet

Reisetid og FLYtid er altså IKKE det samme. Flytiden er kanskje 3 timer, men reisetiden er nok betydelig lengre og da vet vi jo ikke engang hvor ts bor.  Og jeg er ganske sikker på at ingen av de som gnåler om at det er så greit å reise til Svalbard noen gang faktisk har reist til Svalbard.... 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, JPkvinnen skrev:

Jeg sitter her å lurer på hva jeg kan gjøre? Kan han fløtte (?!) til Svalbard når vi har felles ansvar får sønnen vår? Kan jeg nekte ham å fløtte (?!)pga at jeg blir å se sønnen min mindre enn det jeg allerede gjør.  Har allerede vært i konflikt med ham der jeg måtte hyre en advokat for å få litt hjelp med hva han kunne og ikke kunne gjøre.  

Vet at fløtter (?!)han inne i landet har ikke jeg så mye jeg sku ha sagt. Men Svalbard? 

Hvis dere har avtalt delt bosted, eventuelt 50/50, så kan han ikke flytte uten at du samtykker.

Anonymkode: b8099...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...