Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har lest at det er mulig å få forlenget OS med 2år hvis man er under nødvendig utdannelse.

Selv har jeg knapt noe utdannelse og ikke fullført VGS. Til høsten har jeg bare 1år igjen med OS, så derfor ønsker jeg noen tips til hvilke utdanninger jeg kan ta som utvider OS i opptil 2år og kvalifiserer under "nødvendig utdannelse".

Er det noen som vet hvilke utdannelser jeg bør velge da? Er åpen for alt, men vil helst vurdere utdannelse som fører til fast ansettelse i en jobb helst kl 8-16 arbeidsdag pga jeg er aleneforelder.

Anonymkode: 7be3c...5df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller du kan skaffe deg en jobb?

Anonymkode: 9765b...9e4

• Liker 4
Skrevet

For deg så vil det jo være videregående skole som er nødvendig utdannelse. Hvilken linje du velger er ikke så vesentlig, men en fordel å velge noe der du ser det kan være mulig å få seg jobb etter endt utdanning. Viktig å huske på at du kun får to år med utdanning på OS og at VGS ikke er fullført på 2 år...
Ellers støtter jeg det som sies over her.... du kan jo finne deg en jobb.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Angelheart2 skrev:

For deg så vil det jo være videregående skole som er nødvendig utdannelse. Hvilken linje du velger er ikke så vesentlig, men en fordel å velge noe der du ser det kan være mulig å få seg jobb etter endt utdanning. Viktig å huske på at du kun får to år med utdanning på OS og at VGS ikke er fullført på 2 år...
Ellers støtter jeg det som sies over her.... du kan jo finne deg en jobb.

Jeg er 40år og det er ikke aktuellt å sette seg ned på videregående sammen med ungdommer å lære norsk og matte igjen. Det er totalt bortkastet tid for meg å lære ting jeg aldri får bruk for i en jobb. 

Jobb er ikke mulig å få seg da jeg har mange år med hull i CV og alltid stiller bakerst i køen. De vil ikke ha meg selv om jeg sier jeg kan jobbe gratis :) Så jeg har prøvd. 

Derfor vil jeg utdanne meg si i 3 år innenfor noe som kan gi meg en jobb, så lenge jeg kan beholde OS i 2 år ekstra.

Viljen til å jobbe er der, men har tidligere vært i praksis gjennom NAV og da har jeg blitt utnyttet av arbeidsgivere. De har tatt meg inn i 2mnd og lovd at det er mulig med videre ansettelse, noe det aldri har blitt noe av. Kan sies at disse arbeidsgiverene ikke har ansett faste arbeidere på 2år, og at det er mye gjennomtrekk der.

Ja, derfor spør jeg. Er ikke lat, jeg bare lurer på om det er mulig å ta noe utdannelse som ikke er videregående skole pensum og som går hand i hand med overgangsstønaden og fører til jobb. 

Skrevet

For å komme inn på høyere studier må du ha vgs, så det kommer du ikke utenom. For å få overgangsstønad under utdanning skal denne være ansett som nødvendig og det er det kun vgs som er i ditt tilfelle.
Men du trenger jo ikke sette deg på skolebenken sammen med ungdommen, du kan ta det som privatist. Mange muligheter for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Angelheart2 skrev:

For å komme inn på høyere studier må du ha vgs, så det kommer du ikke utenom. For å få overgangsstønad under utdanning skal denne være ansett som nødvendig og det er det kun vgs som er i ditt tilfelle.
Men du trenger jo ikke sette deg på skolebenken sammen med ungdommen, du kan ta det som privatist. Mange muligheter for det.

Ok, hvis det er et kriterie å fullføre VGS for at utdanningen skal bli ansett som nødvendig, så må jeg bare få det gjort. Privatist, hvordan fungerer det? Får jeg dekket utdanningen av NAV eller må jeg betale selv? Mangler kun siste året på VGS. 

Hvilke utdannelse ville vært smart å velge etter fullført VGS da? 

Skrevet

TS, er din hovedmotivasjon for det her å få forlenga overgangsstønad?! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Zanzibar3 skrev:

TS, er din hovedmotivasjon for det her å få forlenga overgangsstønad?! 

Jeg vil ikke over på sosialen, selv om den er godt betalt den også. Vil helst ut i arbeid!

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke over på sosialen, selv om den er godt betalt den også. Vil helst ut i arbeid!

du har vell allerede innrømt med hovedinnleget ditt at det er OS du vil ha og at du kan nesten ta hvilken som helst utdannelse kunn for å få med stønader , men driter i hvilken utdannelse det er . jeg syns dette er patetisk, da jeg kjenner flere alenemødre som har gjort akkurat det samme, tatt en utdanning de ikke er interessert i kun for å få forlenget stønad

Endret av brownbrown
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, brownbrown skrev:

du har vell allerede innrømt med hovedinnleget ditt at det er OS du vil ha og at du kan nesten ta hvilken som helst utdannelse kunn for å få med stønader , men driter i hvilken utdannelse det er . jeg syns dette er patetisk, da jeg kjenner flere alenemødre som har gjort akkurat det samme, tatt en utdanning de ikke er interessert i kun for å få forlenget stønad

Jeg tenker selvsagt at en utdanning som leder til jobb er bedre enn en utdanning jeg bare må ta for å forlenge OS, men jeg er avhengig av inntekt mens jeg studerer.

AnonymBruker
Skrevet

Troll

Anonymkode: 45955...da7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Troll

Jeg er ingen troll. Jeg er desperat etter å få meg noe arbeid som gir meg en fast lønn. Noe å leve av. Vil ikke bli uføretrygdet, men det er det som kommer til å skje om jeg ikke får litt hjelp fra dere og fra andre!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker selvsagt at en utdanning som leder til jobb er bedre enn en utdanning jeg bare må ta for å forlenge OS, men jeg er avhengig av inntekt mens jeg studerer.

du kan jo bli lærling i noe. det fører jo til jobb oda mange lærlinger har lønn underveis

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen troll. Jeg er desperat etter å få meg noe arbeid som gir meg en fast lønn. Noe å leve av. Vil ikke bli uføretrygdet, men det er det som kommer til å skje om jeg ikke får litt hjelp fra dere og fra andre!

Ærlig talt, du blir ikke uføretrygdet fordi du ikke har utdannelse

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, brownbrown skrev:

du kan jo bli lærling i noe. det fører jo til jobb oda mange lærlinger har lønn underveis

Har tenkt tanken før, men er for gammel til å bli lærling. Det er mulig om du er under 25år, men når du er 40 da får du ikke lærligplass. Har forhørt meg rundt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, du blir ikke uføretrygdet fordi du ikke har utdannelse

Hvis man er nedfor og nedstemt så får man det jo. Har mange jeg kjenner som har blitt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lånekassen som dekker livsopphold under utdanning, ikke nav, og det er mange aleneforsørgere som utdanner seg. Du får melde deg opp i vgsfag på sonans/andre privatistskoler og søke om stipend og lån fra lånekassen som alle andre. 

Anonymkode: bd364...65a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har lest at det er mulig å få forlenget OS med 2år hvis man er under nødvendig utdannelse.

Selv har jeg knapt noe utdannelse og ikke fullført VGS. Til høsten har jeg bare 1år igjen med OS, så derfor ønsker jeg noen tips til hvilke utdanninger jeg kan ta som utvider OS i opptil 2år og kvalifiserer under "nødvendig utdannelse".

Er det noen som vet hvilke utdannelser jeg bør velge da? Er åpen for alt, men vil helst vurdere utdannelse som fører til fast ansettelse i en jobb helst kl 8-16 arbeidsdag pga jeg er aleneforelder.

Søknadsfristen for videregående utdanning var 1. mars, så du er altfor sent ute. 

Anonymkode: 6eab3...c06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt vilt, TS.

1. Vil ha ta hvilken som helst utdannelse for å få OS.

2. Nekter å ta opp studielån, fordi da må man jo betale det tilbake.

3. Truer med at hvis du ikke får OS så skal du søke om uføretrygd fordi du da blir "nedfor og nedstemt".

Jeg finner ikke ord en gang. Du er en 40 år gammel alenemor som har vondt i vilja. Er en grunn til at du har så mye hull i CV'en din også. Også skal du i tillegg ha i pose og sekk. Må være en 8-16 jobb og godt betalt. Men jeg har ikke utdanning da...

Skam deg.

Anonymkode: 2f118...e89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...