AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Kjøpte meg nettopp bolig og jeg var kjempeheldig mtp at jeg hadde spart opp nok egenkapitall så lånet er kun på 2300 pr mnd. Siden dette er en leilighet så er fellesutgiftene på 3000. Jeg tjener ca 17 000 etter skatt, så det skulle gå fint. Men nå har forburket mitt vært skyhøyt mtp at leiligheten pusses opp og jeg må kjøpe nye møbler og utstyr hver uke. Nå fikk jeg også melding om at jeg skylder 22 000 på skatten (!). Det begynner å bli trangt og jeg må ta av sparepengene mine for å få råd til å betale restskatt, er dette vanlig? At det er mye utgifter i starten på et boligkjøp da man driver å skal flytte inn? Merker at det begynner å bli litt krise her. Anonymkode: 6a42e...d7f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Dette skyldes ene og alene at du har dårlig budsjettstyring. Anonymkode: 58f0e...1a4 29
Sommerfugl83 Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Oppussing, nye møbler og utstyr er vel strengt tatt ikke nødvendig? Man klarer seg med overraskende lite i en periode. Anbefaler deg å la være å kjøpe inn noen ting som helst til du har opparbeidet deg en solid bufferkonto. Kanskje ikke så kult å bo i pappesker og kofferter, men bedre enn å slite økonomisk er min mening. Lykke til! 28
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Hvorfor regnet du ikke på dette før du begynte med oppussing og møbelhamstring? Nå setter du hele prosjektet på pause til du har fått orden i økonomien, skjønner ikke at det er noe å spørre om engang. Anonymkode: 86779...7ae 19
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 Selvfølgelig må du bruke av sparepengene for å betale restskatt!! Hva trodde du? At du skulle få det dekket av NAV? Og lær deg å sette og budsjett. Er helt galskap å kjøpe deg leilighet når du ikke en gang klarer dette. Anonymkode: 6f118...9c9 18
asterix Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Ingen MÅ pusse opp eller kjøpe nye møbler og utstyr hver uke. Du har selv valgt å sløse bort pengene dine, og da må du selvfølgelig ta fra sparekonto. 22
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte meg nettopp bolig og jeg var kjempeheldig mtp at jeg hadde spart opp nok egenkapitall så lånet er kun på 2300 pr mnd. Siden dette er en leilighet så er fellesutgiftene på 3000. Jeg tjener ca 17 000 etter skatt, så det skulle gå fint. Men nå har forburket mitt vært skyhøyt mtp at leiligheten pusses opp og jeg må kjøpe nye møbler og utstyr hver uke. Nå fikk jeg også melding om at jeg skylder 22 000 på skatten (!). Det begynner å bli trangt og jeg må ta av sparepengene mine for å få råd til å betale restskatt, er dette vanlig? At det er mye utgifter i starten på et boligkjøp da man driver å skal flytte inn? Merker at det begynner å bli litt krise her. Anonymkode: 6a42e...d7f Du mener det er feil å måtte bruke av sparepengene din for å betale restskatten din?? Nei nå tuller du??? Anonymkode: ead55...955 15
King in the North Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Møbler på finn, leie ut et rom, sett opp budsjett og kutt non essentials. Bytt mobilabonnement til ICE osv. 7
ekkoet Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Synes TS får mye pes, jeg tror ikke kommentaren om "er dette vanlig?" var spesifikt rettet mot "må jeg betale restskatten". Men, jo, det er vanlig. Man har gjennom livet perioder med god inntekt og lite utgifter og andre ganger når det ser ut som det ikke strekker til. Det er da viktig å ha en buffer å gå på (sparepengene dine) for å komme igjennom fasen uten å komme i minus. Du bør samtidig trekke i forbruksbremsen til sparepengene dine har begynt å bygge seg opp igjen. Det ser ut som du har fått merke det ved at 3 slike hendelser sammetreffer (boligkjøp hvor du har brukt egenkapital, utgifter i forbindelse med nytt hus + restskatt). Kom deg igjennom denne perioden, land på beina og bygg deg opp igjen buffer. Restskatten kunne du ha visst om og burde ikke komme som en overraskelse, men her har du da lært at enten må du planlegge og ha en ide om hvordan skatteoppgjøret blir, eller så må du ha en så stor buffer at du takler det uansett. 11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette skyldes ene og alene at du har dårlig budsjettstyring. Anonymkode: 58f0e...1a4å Anonymkode: 6a42e...d7f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Hei, ts her! Selvfølgelig skal jeg betale skatten, ikke det jeg mente! Bare synes det er synd å bruke mine oppsparte midler, men selvfølgelig skal jeg betale det. Jeg mente om det er normalt med mye utgifter i starter da man flytter inn i ny bolig. Men ja, trenge rjo ikke nye møbler. Har lebd på et høyt forbruk tidligere, så må bare roe meg ned. Beklager misforståelsen! Anonymkode: 6a42e...d7f
Gjest Nori Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Vi kjøpte bolig for ganske nøyaktig ett år siden. Da klarte vi oss med det vi hadde av møbler og arvet noe av familie og venner. Kjøpte lite nytt. Nå bytter vi ut tingene våre litt etter litt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 Hvis du har nettoinntekt på 17.000 og lån+husleie beløper seg til 5.300kr, så har du det veldig romslig. Burde ikke være noe problem å sette på håndbrekket og leve litt sparsommelig fremover slik at du kommer i balanse igjen. Anonymkode: d46d9...892 5
LittleBabyBlue Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 (endret) 1. Stopp all oppussing. Har du ikke råd så har du ikke råd. Det er også helt vanlig å ta oppussing litt etter litt. 2. Du må jo ha hatt noe grunnleggende møbler før du kjøpte leilighet så du trenger ikke ny seng f.eks. Saumfar finn og gibort-grupper for ting du trenger. Skit i hvordan det ser ut sålenge det er noe du praktisk trenger. Ofte har familie noe gammelt på lager også, om det så er et campingbord. Gardiner blir ofte slengt etter deg. 3. Er det første gang du flytter for deg selv trenger du litt kjøkkenutstyr. Du kommer langt med en steikepanne, kjele, bestikk og service fra Ikea. Ønsk deg også praktiske ting til jul og bursdag. Ja, det er helt vanlig at forbruk og utgifter varierer fra mnd til mnd, det er derfor man regner årlig gjennomsnitt samt setter av en buffer. Du kan planlegge og budsjettere så mye du vil, men det hjelper ikke hvis du mangler en buffer for når kjøleskapet ryker, bilen må på rep og man får skattesmell. Endret 5. april 2017 av LittleBabyBlue 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 Forøvrig er det ikke vanlig å kjøpe alt nytt og pusse opp alt med en gang. Her har du lært en nyttig lekse. Beløp som virker store for deg rekker ikke egentlig så langt. Det har mange fått oppleve første gang de fikk sin første voksenlønning. Anonymkode: d46d9...892 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 Selvfølgelig er det normalt å ha mye utgifter i etableringsfase om man ikke har det man trenger. Men man bestemmer selv hvor mange av behovene som må dekkes og hva som kan vente. Restskatten vil forfalle i to omganger, husker ikke datoene og de må du selvfølgelig spare opp penger til eller avsette av sparepengene du allerede disponerer. Anonymkode: 00559...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 Ja, sånn blir det når du skal ha opp pussing, nye møbler og ting og tang, lenge før du har råd til det. Vi andre med bolig og faste utgifter sørger for at inntektene først går til faste utgifter, mat og andre nødvendigheter. Overskuddet kan vi bruke til nye møbler, fornøyelser og andre ting. Restskatten kan du nå begynne å sette penger til side til så klarer du den. Vil du utsette restskatten enda litt, så sender du skattemellen litt lengre inn i fremtiden, dersom du er heldig. Å klage når du ikke har styringen på økonomien din blir bare å fortelle hele verden at du mangler kontroll over egen økonomistyring. Anonymkode: ff286...787 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 Kan vel dele opp skattesmellen? Du klarer sikkert å sette av 5000 I mnd I 4, 5 mnd og leve litt smått. Så er du på bena igjen. Anonymkode: a3857...62b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 Ts her: Takk for gode svar! Og gode tips, ikke minst. Ja, jeg tenkte å kjøpe.meg en ny seng, men kommer nok til å bruke den jeg har. Mtp kjøkkenutstyr har jeg alt unntatt kjeler. Badet er også i orden. Eneste som "må" pusses opp er stuen da veggene er tatt ned og det er ren mur, ellers er alle andre rom helt klare. har en snekker i familien som skal fikse dettemed stuen, utenom det mangler jeg bord og stoler til stuen så skal det gå. Og ja, jeg har 10 000 minst som jeg kan bruke i mnd, disse er tenkt til mat og bensin da jeg ikke har behov for noe annet (verken klær eller noe). Må skjerpe meg bare, og tusen takk nok en gang, jeg trengte å høre dette. Skattepengene skal nok gå fint, jeg bruker fra sparekontoen min. Tidligere har jeg hatt veldig mye penger på brukskonto, så det er der det minker mest (så jeg burde ikke klage). Nå er husleie og alt betalt for denne mnd, så nå blir det godt med lønning. Og jeg har fortsatt en god sum på brukskontoen, min eneste bekymring var at det har blitt veldig mye utgifter i det siste og jeg var redd det kom til å fortsette sånn veldig lenge. Bare ble litt mye for meg mtp denne skattemeldingen og ble bekymret, og skrev derav innlegget i litt frustrasjon. Tusen takk for hjelpen, og fint å høre deres erfariger fra da dere kjøpte deres første bolig også. Jeg burde gjøre som dere, heller pusse opp litt og litt. Anonymkode: 6a42e...d7f 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 Med så lite lån og "grei" økonomi ville jeg nok valgt en refinansiering. Dette burde du selvfølgelig budsjettert i forbindelse med kjøpet, for å slippe endringsgebyr på lånet som gjerne er noen tusenlapper. Det koster alltid litt i etableringsfasen, sist jeg kjøpte oppussingsprosjekt satt vi av 1,5 millioner av egenkapitalen for dette formålet, før vi bestemte størrelsen på lån vi ønsket. Anonymkode: 43df4...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå