Gå til innhold

Farlig å ikke vaske stekepanne og tekespade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det farlig å steke egg flere dager på rad uten å vaske stekepanne og stekespaden?? 

Anonymkode: 5710b...2b4

Skrevet

Noen sykdomsfremkallende bakterier på kjøkken:

Bakterie

Slik holder du bakterien i sjakk

Konsekvens

Listeria (Kan vokse på våte kjøkkenkluter og pålegg).

Sjekk holdbarhetsdato på matprodukter. Skift kjøkkenklut.

Kan føre til hjernebetennelse, blodforgiftning, feber abort (1-7 dager).

Campylobacter (Kan forekomme på rått fuglekjøtt og i vann) 

Vask hender, kniv og skjærefjøl. Sørg for en god kjøkkenhygiene.

Kan gi diaré, magesmerter og feber.

Gule stafylokokker (Kjøkkenmiljøet kan være smittekilde. Hud og slimhinner)

Sørg for å holde kjøleprodukter kalde og ha en god håndhygiene.

Kan gi deg kvalme og oppkast.

Sykdomsfremkallende E. coli (Rått kjøtt, rå grønnsaket som spirer, salat og sukkererter)

Stek kjøtt- og farseprodukter godt. Vask grønnsaker, hender, skjærefjøl og kniv. Ikke bruk kjøkkenkluten til kjøttsaft

Kan gi deg blodig diaré og hemolytisk uremisk syndrom

• Liker 1
Skrevet

Det går som regel veldig bra...

AnonymBruker
Skrevet

Ånei. For jeg har gjort det jeg skrev og spyr som en gris og er super kvalm. Er det pga at jeg ikke har vasket den eller at jeg kanskje har fått spy syken?

Dør jeg kanskje nå?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ånei. For jeg har gjort det jeg skrev og spyr som en gris og er super kvalm. Er det pga at jeg ikke har vasket den eller at jeg kanskje har fått spy syken?

Dør jeg kanskje nå?

Kontakt lege. 

Anonymkode: b4b40...9fe

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt lege. 

Anonymkode: b4b40...9fe

Er det virkelig nødvendig tror du? 

Jeg kan se det an. Håper jeg blir bedre så jeg slipper å ringe legen. Det er flaut. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøkken utstyr må alltid rengjøres etter bruk. 

Anonymkode: 35273...f12

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dør jeg kanskje nå?

Herregud å lat du er! Vask kjøkkenutstyr før hver bruk! Du har nok fått i deg noen bakterier fra uvasket stekepanne over tid som har gjort deg syk. Ta kontakt med legen om du er bekymret. Hvis du ikke vasker opp kjøkkenutstyr som er brukt, men fortsetter å bruke de, så kan du ende opp med verre ting som blodforgiftning/hjernebetennelse, og det kan du dø raskt av.. 

Bli voksen, vask opp etter deg. Tar maks 5 minutter å vaske en stekepanne..

• Liker 3
Skrevet

Latskap straffer seg til tider. Jeg hadde aldri turt å la være å vaske stekepanna og stekespaden i flere dager, skjønner ikke at du turte det heller. Du har nok fått en bakterieforgiftning. Håper du har lært nå at kjøkkenutstyr alltid skal rengjøres etter og/eller før hvert bruk! Og god bedring forresten, håper det ikke er noe alvorlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Minlillesky skrev:

Herregud å lat du er! Vask kjøkkenutstyr før hver bruk! Du har nok fått i deg noen bakterier fra uvasket stekepanne over tid som har gjort deg syk. Ta kontakt med legen om du er bekymret. Hvis du ikke vasker opp kjøkkenutstyr som er brukt, men fortsetter å bruke de, så kan du ende opp med verre ting som blodforgiftning/hjernebetennelse, og det kan du dø raskt av.. 

Bli voksen, vask opp etter deg. Tar maks 5 minutter å vaske en stekepanne..

Jeg pleier som regel alltid å vaske. Men noen ganger ikke når jeg bare skal steke speilegg. Og har bare brukt pannen til det. Trodde det gikk fint. Men har lært nå. Spyr og spyr. Men tror det gir seg til slutt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det farlig å steke egg flere dager på rad uten å vaske stekepanne og stekespaden?? 

Du utsetter deg for risiko. Bakterier og andre mikroorganismer vokser og gror. Hvor mye eller lite du trenger for å bli alvorlig syk, må du nesten utfordre skjebnen for å finne ut. Vi andre liker ikke leve risiskofyllt og vakser stekepanne med tilbehør mellom hver gangs bruk, eller har flere stekepanner.

Anonymkode: ef96b...5b2

• Liker 1
Skrevet

Slutt å lev som en gris og lær deg basic kjøkkenhygiene. Herregud!!

AnonymBruker
Skrevet

Vasket ikke kjøkkenutstyr på flere år (dyp depresjon), ble faktisk aldri syk. Men heldig var det nok kanskje ikke.

Anonymkode: 66231...a55

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det går et par dager i mellom er som regel ikke det noe problem. Hvis man steker ordentlig skal bakteriene dø uansett. 

Kast stekepannen i oppvaskmaskinen(hvis du har) neste gang. Folk som sier at det ødelegger panner lyver.

Anonymkode: 16594...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Disguisting.... ja man kan bli syk av å ikke vaske bort matrester, trodde det var ganske basic opplæring man fikk hjemme? 

Anonymkode: 0836d...0a4

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kast stekepannen i oppvaskmaskinen neste gang. Folk som sier at det ødelegger panner lyver. Anonymkode: 16594...7e4

Panner med teflonbelegg skal ikke i oppvaskmaskin. Neppe jernpanner heller. 

Anonymkode: 601ff...f01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panner med teflonbelegg skal ikke i oppvaskmaskin. Neppe jernpanner heller. 

Anonymkode: 601ff...f01

Jeg har gjort det i alle år, og mine panner holder lenge. Når de ikke duger lengre er det bare å kjøpe nye.

Skylle/rense en velbrukt panne må man uansett om den skal i oppvasken eller ei. Men personlig - jeg har oppvaskmaskin for at den skal brukes. Hvem har tid til å stå å vaske opp i 2017??

Anonymkode: 16594...7e4

Skrevet

Bakterier dør på grunn av varmen. Jernpanner skal uansett ikke vaskes med såpe, fordi såpefettet (nei, du får ikke alt skylt ut...) ikke tåler varme og steikepanna blir umulig å bruke. Alt fett forandrer imidlertid egenskaper etter å ha blitt varmet opp og kjølt ned. Og sot har du ikke godt av å spise heller. Derfor er det vanlig å koke ut overflødig fett fra jernpanner.

Men sånn generelt sett. Jeg lurer på hvor mye matallergi og intoleranse, sånn rumling i magen etter å ha spist det og det, som egentlig er skyldes små infeksjoner grunnet dårlig kjøkkenhygiene.

Skrevet

Æsj hva faen? Dette hørtes ekkelt ut. Hvor lat er du når du ikke har vasket stekepanne på flere dager? Jeg får noia omslt på kjøkkenet ikke er vaska og dagen etter at det har vært i bruk liksom. Er oppvask kjedelig så sett på musikk. Det hjelper alltid for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...