AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Hva er best, vanlig bank eller husbank? Fordeler og ulemper? Anonymkode: f907d...b62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Får du lån i vanlig bank så får du ikke Husbanklån. Det er ikke noe enten eller på gunstige lån for vanskeligstilte. Anonymkode: f5e47...68a 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er best, vanlig bank eller husbank? Fordeler og ulemper? Anonymkode: f907d...b62 Er du vanskeligstilt da? Kan jeg få startlån og tilskudd? Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som heller ikke har mulighet for å spare. Barnefamilier Du har barn og har økonomiske utfordringer med å skaffe en egnet bolig. Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid. Du har problemer med å dekke boutgiftene, og refinansiering med startlån kan bidra til at familien din kan bli boende i boligen . Mottar trygd/ offentlige ytelser Du har lav, men stabil og sikker inntekt, og får ikke tilstrekkelig lån i vanlige banker. Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter. Boliglåntakere med gjelds-problemer Du har boliggjeld og annen gjeld med høy rente og står i fare for å miste boligen ved tvangssalg. Du klarer ikke å betjene nåværende gjeld, men kan dekke utgiftene og beholde boligen dersom lånene refinansieres med startlån. Andre Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer, og mangler en egnet bolig. Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid.. Startlån til kjøp eller refinansiering er nødvendig for å kunne opprettholde ditt arbeidsforhold. Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter. Unge i etablerings-fasen er ikke i målgruppen Er du ungdom og mangler egenkapital, er du ikke i målgruppen for startlån. Det forutsettes at du utnytter dine mulighet for å spare opp nødvendig egenkapital og søker lån i vanlig bank. Anonymkode: 586db...080
Million Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er best, vanlig bank eller husbank? Fordeler og ulemper? Anonymkode: f907d...b62 Som du har fått svar i i innlegget over mitt, så kan du ikke velge og vrake selv. Husbanken er for varig vanskeligstilte folk, folk som IKKE får lån i vanlig bank. Jeg sjekket opp dette i fjor, og det sto bl.a. på Husbankens hjemmesider (eller var det kommunens, som forvalter det) at man må ha fått MINST TO AVSLAG på lån i vanlig bank først, før man kan søke i Husbanken. Det sto på en liste over kriterier, helt nederst på listen. Så du må altså søke lån i vanlige banker som vanlig kunde først. Får du avslag, be om å få det skriftlig. Så går du til neste bank, og gjenta det samme der om du får avslag. Skriftlig. Du må nemlig dokumentere overfor Husbanken at du har fått avslagene. Det er de enkelte kommunene rundt om i landet som forvalter Husbankens lån, så du kontakter kommunen du ønsker å bo i når du skal søke. F.eks jeg bodde i Akershus, men skulle flytte til Oslo og måtte da ha søkt hos Boligkontoret til Oslo kommune.Dette sendte jeg email om og fikk klart svar på. Søk hos den kommunen du skal bo i. Nå endte jeg opp med å få ja på boliglånsøknad hos en vanlig bank, da, så jeg endte ikke opp med å søke hos Husbanken likevel. Endret 5. april 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Husbanken har flere typer lån. Grunnlån kan hvem som helst søke om. Fordelen er lavere rente. Ulempen kan være kravene som må oppfylles for å få lånet. Anonymkode: b1e99...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er best, vanlig bank eller husbank? Fordeler og ulemper? Anonymkode: f907d...b62 Utover at du ikke får lån i husbanken dersom du kan få banklån, er det mye bedre med banklån. Det er ikke så stor forskjell på rentene og husbanken har mange strenge regler som man må overholde. F.eks kan man ikke leie ut. Anonymkode: 0f846...615
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Man kan leie ut med husbank... Anonymkode: f907d...b62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå