AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 I alle år har jeg stått for klær, tilsynsutgifter og fritidsaktiviteter til barnet vårt. Barnefar er på mange måter en god far som stiller opp og følger opp aktiviteter o.l., men han har aldri bidratt økonomisk pga. dårlig økonomi. For en stund siden fant jeg ut at jeg kunne motta bidragsforskudd gjennom NAV dersom barnefar hadde for lav inntekt. Det viste seg at NAV tok en vurdering av bidragsevnen til far og vurderte han som bidragspliktig. Han må betale 1500 per måned i tillegg til å tilbakebetale forskuddet jeg allerede har mottatt. Man kan si at konfliktnivået etter denne meldingen kom har blitt noe høyt.. Jeg mener naturlig nok at begge skal betale for utstyr som barnet behøver til fellesområder. Selv har jeg studert og jobbet deltid, men likevel har jeg alltid klart å sørge for at barnet har det som trengs. Far mener at jeg aldri har spurt om hjelp, men jeg har spurt mange ganger om han kunne kjøpe støvler eller vintersko og han har alltid hevdet å ha for dårlig råd. Når jeg nevner dette påstår far at jeg tar feil og at han har bidratt mye. Ved samvær (som han har mye av) har jeg alltid sendt med alt av klær, og skapet barnet har hos far er fylt av klær herfra. Med andre ord har jeg holdt barnet kledd i to husholdninger, noe som absolutt ikke burde være nødvendig når jeg selv har dårlig råd. Problemet er at det blir mye ord mot ord. Jeg tjener naturligvis mest på å ikke la meg irritere og bare ignorere sinnet hans til det går over. Men samtidig lurer jeg litt på hvordan andre løser slike konflikter. Kan jeg eventuelt snakke med en rådgiver fra familievernkontoret og få dem til å formidle budskapet til barnefar? Siden vi gikk fra hverandre for flere år siden har jeg aldri krevd han for noe, og vi har derfor til nå hatt et godt samarbeid. Anonymkode: 60022...ea5
Outlander Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Han er bare sur fordi han trodde han skulle komme unna å betale en dritt til barna lol. Siden han nå oppfører seg barnslig, tar alle møter og kontakt via FVK. Alt som er kjøpt osv før er nå nok tapt bidrag og nå at du får bidrag må du bruke dette penge til det barnet trenger. 3
Biloba Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Familievernkontoret. Far må jo ha et selvstendig ansvar for bidrag, han skal ikke bare bidra om du ikke har råd til sko. Hadde far vært ærlig om at han var bidragspliktig, hadde han ikke fått denne baksmellen. Som bostedsforelder skal du sørge for klær til samvær, om han ikke påtar seg å holde eget tøy. Du plikter ikke å ha dobbel garderobe, men sende med tøy som skal komme tilbake etter samvær. Du trenger ikke bruke energi på å diskutere med far, la NAV gjøre innkrevingen. 5
MissPierce Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle år har jeg stått for klær, tilsynsutgifter og fritidsaktiviteter til barnet vårt. Barnefar er på mange måter en god far som stiller opp og følger opp aktiviteter o.l., men han har aldri bidratt økonomisk pga. dårlig økonomi. For en stund siden fant jeg ut at jeg kunne motta bidragsforskudd gjennom NAV dersom barnefar hadde for lav inntekt. Det viste seg at NAV tok en vurdering av bidragsevnen til far og vurderte han som bidragspliktig. Han må betale 1500 per måned i tillegg til å tilbakebetale forskuddet jeg allerede har mottatt. Man kan si at konfliktnivået etter denne meldingen kom har blitt noe høyt.. Jeg mener naturlig nok at begge skal betale for utstyr som barnet behøver til fellesområder. Selv har jeg studert og jobbet deltid, men likevel har jeg alltid klart å sørge for at barnet har det som trengs. Far mener at jeg aldri har spurt om hjelp, men jeg har spurt mange ganger om han kunne kjøpe støvler eller vintersko og han har alltid hevdet å ha for dårlig råd. Når jeg nevner dette påstår far at jeg tar feil og at han har bidratt mye. Ved samvær (som han har mye av) har jeg alltid sendt med alt av klær, og skapet barnet har hos far er fylt av klær herfra. Med andre ord har jeg holdt barnet kledd i to husholdninger, noe som absolutt ikke burde være nødvendig når jeg selv har dårlig råd. Problemet er at det blir mye ord mot ord. Jeg tjener naturligvis mest på å ikke la meg irritere og bare ignorere sinnet hans til det går over. Men samtidig lurer jeg litt på hvordan andre løser slike konflikter. Kan jeg eventuelt snakke med en rådgiver fra familievernkontoret og få dem til å formidle budskapet til barnefar? Siden vi gikk fra hverandre for flere år siden har jeg aldri krevd han for noe, og vi har derfor til nå hatt et godt samarbeid. Anonymkode: 60022...ea5 Du kan jo vise til bank utskrifter med alt du har handlet til barnet. Det kan tvilsomt far. La han få være sur. Ikke du som oppfører deg dårlig her.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 TS igjen.. Tro det eller ei, men far fremmer plutselig ønske om delt bosted. Det er ikke første gang han har gjort dette med økonomiske motiv. Han har av en eller annen grunn en forestilling om at han vil motta penger fra NAV dersom barnet står oppført under delt bosted. Den eneste summen han reelt vil motta er barnetrygd, og det dekker jo ikke engang halve tilsynskostnadene som han da blir nødt til å betale. Årsaken til at jeg ikke ønsker delt bosted er fordi jeg ser at et slikt samarbeid vil være vanskelig. Far har ikke samme syn på hva barnet trenger og har ingen problemer med at klærne er for små eller at barnet ikke har riktige klær til årstidene. Synes at det er mistenkelig at ønsket om delt bosted blir fremmet hver gang jeg faktisk forsøker å få han til å bidra. Anonymkode: 60022...ea5
Siri_H Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Delt bosted er jo for mange enda dyrere enn å betale et lavt bidrag?? Tenker han ikke over at han da skal ha råd til alt barnet trenger halvparten av tiden og i tillegg må han betale halvparten av alle utgifter på barnet? Jeg er tilhenger av 50/50 løsningen, men dersom han tror at det å ha barnet halvparten av tiden koster mindre enn de 1500 kr NAV krever ham for pr måned er han rimelig desillusjonert. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, Siri_H skrev: Delt bosted er jo for mange enda dyrere enn å betale et lavt bidrag?? Tenker han ikke over at han da skal ha råd til alt barnet trenger halvparten av tiden og i tillegg må han betale halvparten av alle utgifter på barnet? Jeg er tilhenger av 50/50 løsningen, men dersom han tror at det å ha barnet halvparten av tiden koster mindre enn de 1500 kr NAV krever ham for pr måned er han rimelig desillusjonert. Det er jeg helt enig i. Men uansett hvor mye jeg forsøker å forklare nettopp det, så går det ikke gjennom. Har kontaktet familievernkontoret. Tror at han trenger å få høre hvordan ting fungerer fra en tredjepart. TS Anonymkode: 60022...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Er billigere for far å betale de 1500 til deg enn delt bosted. Så da går han i tilfelle på en smell. Samboer betaler 7000 I bidrag på 3 barn + at de deler på kontigenter og han står for alt barna trenger her og likevel er det billigere enn å dele på alt. Han har vanlig samvær. Her tror mor også at han vil ha mer samvær på grunn av bidraget, men det koster mer å øke samværet eller og ha 50/50 for han enn samværet I dag så han er absolutt uenig i at han ønsker å slippe å betale. Men din BF er jo helt på tur som tror 50/50 er en lur økonomisk løsning fforsinka egen del. Anonymkode: e0ec2...ab1 1
Peter007 Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I alle år har jeg stått for klær, tilsynsutgifter og fritidsaktiviteter til barnet vårt. Barnefar er på mange måter en god far som stiller opp og følger opp aktiviteter o.l., men han har aldri bidratt økonomisk pga. dårlig økonomi. For en stund siden fant jeg ut at jeg kunne motta bidragsforskudd gjennom NAV dersom barnefar hadde for lav inntekt. Det viste seg at NAV tok en vurdering av bidragsevnen til far og vurderte han som bidragspliktig. Han må betale 1500 per måned i tillegg til å tilbakebetale forskuddet jeg allerede har mottatt. Man kan si at konfliktnivået etter denne meldingen kom har blitt noe høyt.. Jeg mener naturlig nok at begge skal betale for utstyr som barnet behøver til fellesområder. Selv har jeg studert og jobbet deltid, men likevel har jeg alltid klart å sørge for at barnet har det som trengs. Far mener at jeg aldri har spurt om hjelp, men jeg har spurt mange ganger om han kunne kjøpe støvler eller vintersko og han har alltid hevdet å ha for dårlig råd. Når jeg nevner dette påstår far at jeg tar feil og at han har bidratt mye. Ved samvær (som han har mye av) har jeg alltid sendt med alt av klær, og skapet barnet har hos far er fylt av klær herfra. Med andre ord har jeg holdt barnet kledd i to husholdninger, noe som absolutt ikke burde være nødvendig når jeg selv har dårlig råd. Problemet er at det blir mye ord mot ord. Jeg tjener naturligvis mest på å ikke la meg irritere og bare ignorere sinnet hans til det går over. Men samtidig lurer jeg litt på hvordan andre løser slike konflikter. Kan jeg eventuelt snakke med en rådgiver fra familievernkontoret og få dem til å formidle budskapet til barnefar? Siden vi gikk fra hverandre for flere år siden har jeg aldri krevd han for noe, og vi har derfor til nå hatt et godt samarbeid. Anonymkode: 60022...ea5 Hvor mye samvær har far idag?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Tilsynskostnad? Hvorfor mottar du ikke stønad til barnetilsyn? Anonymkode: 95004...ffa
Peter007 Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tilsynskostnad? Hvorfor mottar du ikke stønad til barnetilsyn? Anonymkode: 95004...ffa Hun har antakelig ikke søkt. Det kan virke slik siden de ikke har hatt noe som bidragsordning før må.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, Peter007 skrev: Hun har antakelig ikke søkt. Det kan virke slik siden de ikke har hatt noe som bidragsordning før må. Hvorfor svarer du for ts? Det blir jo bare spekulering. La henne svare selv, så får vi det riktige svaret. Anonymkode: 95004...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er billigere for far å betale de 1500 til deg enn delt bosted. Så da går han i tilfelle på en smell. Samboer betaler 7000 I bidrag på 3 barn + at de deler på kontigenter og han står for alt barna trenger her og likevel er det billigere enn å dele på alt. Han har vanlig samvær. Her tror mor også at han vil ha mer samvær på grunn av bidraget, men det koster mer å øke samværet eller og ha 50/50 for han enn samværet I dag så han er absolutt uenig i at han ønsker å slippe å betale. Men din BF er jo helt på tur som tror 50/50 er en lur økonomisk løsning fforsinka egen del. Anonymkode: e0ec2...ab1 Jeg ser den, men for mor i deres tilfelle, får jo hun mindre i barnebidrag selv om dere får økte utgifter. Det tenker hun sikkert ikke over, og tror at far gjør det for å slippe og betale så mye i bidrag. Anonymkode: 0fbe7...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå