AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Jeg har en katt på ca 9 mnd. Katten er ute ( hvis hun vil ) mens vi er hjemme slik at vi kan slippe henne inn igjen. Her om dagen var pus uten da jeg og venninna mi fant ut vi skulle dra å kjøpe sjokkis på butikken. Jeg sa at jaja pus klarer seg en halvtime til vi er hjemme igjen. Venninna mi ser forferdet på meg og sier hun ikke hadde tenkt å si noe, men en 9 mnd gammel katt skal ikke være ute og hvertfall ikke mens vi dro på butikken uten mulighet for å komme inn igjen. Jeg tenkte jaja og foreslo å åpne vinduet, men det var ikke bra nok. Så ble det til at hun ventet hjemme , mens jeg dro. Helt i orden det, men da jeg kom hjem anbefalte hun meg sterkt at hun tok over katten det skulle hu n med glede gjøre. Jeg ble sint og sa at det er uaktuelt. Nå som våren kommer og vi kan ha oppe vinduet tenkte vi å øve pus på å gå på do ute ved å sette kassa ut. Forske litt på om hun begynner mjaue ved døra når hun må på do. Dette var også helt forkastelig da pus skal ha mulighet til å gå på do inne. En gang da jeg hadde kjøpt kattesand på dyrebutikk sa jeg til henne at jeg elsket den. Mye lettere å gjøre rent enn den andre jeg hadde kjøpt. Nå som kassa skal ut og poenget er at den ikke skal brukes , hadde jeg tenkt å kjøpe billig på butikken , så kjøpte det i samme turen. Venninna mi mente at pus skal kun ha det beste og brukte det som argument at jeg har jo heller ikke råd til å ha en pus. Så var det leiligheta vår som er for liten og bilveien som pus kan skade seg på. Jeg har lest litt på forumet og ser noen er veldig strenge, men katten har det da fint hos meg også. Eller bør jeg tenke gjennom disse tingene og faktisk gi henne bort? Vi har ikke hatt katt før, men har lest mye og fått råd og svar på spørsmål jeg lurte fra veterinær. Har selvfølgelig gjort som veterinær rådet oss til. Anonymkode: 8d923...e62
Tabris Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 (endret) Jeg startet en tråd om et lignende tema for litt siden. Jeg har også merket en tendens, da kanskje spesielt når det gjelder katter, at hvis man ikke har et helt ideelt og perfekt kattehold, så bør man gi katten bort. Jeg forstår ikke helt en slik tankegang, det blir for svart/hvitt for meg. For meg er det litt sånn at det er lite som er direkte rett eller feil, men ulike handlinger/fremgangsmåter/metoder kan ha ulike konsekvenser. Som dyreeier bør man være klar over disse mulige konsekvensene ens valg kan ha, slik at man kan ta en informert avgjørelse. PS. På generelt basis er ikke veterinær den rette å spørre angående dyrehold, og da spesielt ikke ting som kroppspråk, atferd osv. Veterinær har sin ekspertise innenfor medisin, og så sant de ikke selv har spesialisert seg med videreutdannelse så har de svært lite om atferd i utdannelsen. Endret 5. april 2017 av Tabris 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, Tabris skrev: Jeg startet en tråd om et lignende tema for litt siden. Jeg har også merket en tendens, da kanskje spesielt når det gjelder katter, at hvis man ikke har et helt ideelt og perfekt kattehold, så bør man gi katten bort. Jeg forstår ikke helt en slik tankegang, det blir for svart/hvitt for meg. For meg er det litt sånn at det er lite som er direkte rett eller feil, men ulike handlinger/fremgangsmåter/metoder kan ha ulike konsekvenser. Som dyreeier bør man være klar over disse mulige konsekvensene ens valg kan ha, slik at man kan ta en informert avgjørelse. Jeg føler/følte jo at jeg gjorde ting ganske riktig helt til venninna mi ber meg om å gi bort pus. Anonymkode: 8d923...e62 1
Tabris Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Man bør ikke føle at man gjør noe riktig, man bør heller vite hvilke mulige konsekvenser ens valg kan ha og ta en avgjørelse utfra det - mener nå jeg. De som mener man må omplassere en katt basert på de tingene du skriver her, skyter seg selv i foten. Når man blir så ekstrem, så er det de færreste som vil høre på en, selv om man kanskje i utgangspunktet har gode poenger. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, Tabris skrev: Man bør ikke føle at man gjør noe riktig, man bør heller vite hvilke mulige konsekvenser ens valg kan ha og ta en avgjørelse utfra det - mener nå jeg. De som mener man må omplassere en katt basert på de tingene du skriver her, skyter seg selv i foten. Når man blir så ekstrem, så er det de færreste som vil høre på en, selv om man kanskje i utgangspunktet har gode poenger. Du er sikkert inne på noe. Jeg tenker jo at det jeg gjør er riktig (ikke perfekt, men greit) utfra konsekvenser jeg har tenkt gjennom på forhånd. Katten kan rømme eller skade seg eller gå seg bort jeg vet det. Derfor chippet jeg den. Anonymkode: 8d923...e62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Høres ut som heksejakt fra venninna di sin side. Kattehold har tatt litt av. Så lenge du gir katten p-piller eller kastrerer hannkatten kan den fint lære seg å begynne å gå ut rundt 9 mndr. Men dokasse inne må du ha, hvilken strø du bruker i den er virkelig opp til deg og ikke venninna di. Senk skuldrene, du er bra nok. Anonymkode: 8f759...ae0 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som heksejakt fra venninna di sin side. Kattehold har tatt litt av. Så lenge du gir katten p-piller eller kastrerer hannkatten kan den fint lære seg å begynne å gå ut rundt 9 mndr. Men dokasse inne må du ha, hvilken strø du bruker i den er virkelig opp til deg og ikke venninna di. Senk skuldrene, du er bra nok. Anonymkode: 8f759...ae0 Takk. Pus er sterilisert, chippet og vaksinert. Anonymkode: 8d923...e62 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Ut ifra hva jeg kan lese så kan jeg ikke akkurat si at katteholdet ditt er ille pus er kastrert, chippet og vaksinert. Den er såppas gammel at den har gode muligheter for å virkelig trene opp retningssansen. Hu venninna di er jo mer panisk en meg jo, å jeg føler at jeg er streng 😂 Anonymkode: 8622e...971 2
MrsPiggyBank Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Jeg er veldig enig med @Tabris (alltid!), men ser samtidig at det tidvis kan være vanskelig å finne god og saklig informasjon å basere valgene sine på. Folk kan finne på å ha utrolig mange merkelige tanker og holdninger til dyr, og internett flommer over av crazies. Cesar Milan går visstnok fortsatt på TV, så hvordan skal menigmann ane at han er forhatt i nærmest alle seriøse hundemiljø, for eksempel? Da blir det også vanskelig å argumentere med slike som venninna di, hun kan sikkert finne masse kilder som tilsier at en katt på 9 mnd aldri kan være alene eller at billig kattesand er mishandling. Som dyreeier må man være god på faktasjekking; er du FOX News eller NY Times? Hvis du bare lytter til intuisjon eller enkeltmennesker uten å faktasjekke, så er du FOX 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 Jeg skjønte ikke denne tråden helt. For meg virker det som en veldig opplagt paroditråd/ humortråd, men alle tar den seriøst? Ja, det er mange som mener at man burde gi bort pus i tråder der eier vil kaste ut en nyoperert pus eller der eier nekter å vaksinere, chippe og kastrere. Men tema i tråden er jo veldig satt på spissen, så er ikke dette humor/ parodi? Anonymkode: 604cb...414
Meadow Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Bare et lite sidespor: Min pus har ikke dokasse inne, jeg fjernet den fordi hun aldri brukte den. Hun sier ifra når hun må ut. Hun er ute hele dagen mens vi er på jobb.
Lammelåret Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Venninnen din høres hysterisk ut. Høres ut som om katten din har det veldig bra! 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte ikke denne tråden helt. For meg virker det som en veldig opplagt paroditråd/ humortråd, men alle tar den seriøst? Ja, det er mange som mener at man burde gi bort pus i tråder der eier vil kaste ut en nyoperert pus eller der eier nekter å vaksinere, chippe og kastrere. Men tema i tråden er jo veldig satt på spissen, så er ikke dette humor/ parodi? Anonymkode: 604cb...414 Det er faktisk ikke det. Jeg er en litt usikker katteeier fordi jeg ikke har hatt en katt før. Anonymkode: 8d923...e62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 Da så. Ville anbefalt å bli medlem av et katteforum. Tror der er ihvertfall to aktive. Jeg leste mye der da jeg fikk katter første gangen, mye nyttig og oppdatert info, og man kan spørre om alt mulig. Er noen år siden jeg var der, men var hyggelige mennesker der Anonymkode: 604cb...414
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke det. Jeg er en litt usikker katteeier fordi jeg ikke har hatt en katt før. Anonymkode: 8d923...e62 Som jeg ser det så gjør du ting helt rett skulle man vært helt nazi så utvikler ikke stedssansen seg skikkelig før katten er nærmere 12 mnd, men man kjenner sin egen katt best Mine katter kunne hoppe rett ut av bilen når vi var hos besteforeldrene mine, der var de så kjent så det var som hjemme for dem. Endre katter jeg har hatt kunne man ikke gjort det med. Anonymkode: 8622e...971
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 22 timer siden, MrsPiggyBank skrev: Jeg er veldig enig med @Tabris (alltid!), men ser samtidig at det tidvis kan være vanskelig å finne god og saklig informasjon å basere valgene sine på. Folk kan finne på å ha utrolig mange merkelige tanker og holdninger til dyr, og internett flommer over av crazies. Cesar Milan går visstnok fortsatt på TV, så hvordan skal menigmann ane at han er forhatt i nærmest alle seriøse hundemiljø, for eksempel? Da blir det også vanskelig å argumentere med slike som venninna di, hun kan sikkert finne masse kilder som tilsier at en katt på 9 mnd aldri kan være alene eller at billig kattesand er mishandling. Som dyreeier må man være god på faktasjekking; er du FOX News eller NY Times? Hvis du bare lytter til intuisjon eller enkeltmennesker uten å faktasjekke, så er du FOX Hva er galt med Cesar Millan? Det er han der hundemannen på tv? Anonymkode: 8d923...e62
MrsPiggyBank Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er galt med Cesar Millan? Det er han der hundemannen på tv? Anonymkode: 8d923...e62 Det som er mest galt med ham er at han er utrolig populær, og at han dermed sprer sine teorier og metoder til utrolig mange hushold. Han er selvlært og har sterk tro på at det som gjelder er å være dominant og at man "truer" hunder til å adlyde, eventuelt bruker fysisk avstraffelse. Han går i mot det forskning og seriøse hundemiljøer har prøvd å spre av informasjon og metoder i flere tiår. Hvis jeg skal sammenligne med barneoppdragelse, så representerer han den gammeldagse, småmillitære metoden der far brukte beltet på barna hver gang de ikke adlød eller ikke fikk til noe, mens dagens pedagoger er sterkt imot vold som en metode i barneoppdragelsen. Det som er skummelt med Cesar, ved siden av hvor trist det er å vite at millioner av hunder blir truet og slått på grunn av ham, er at den slags metode kan gjøre hunder til tikkende bomber. I stedet for å behandle adferdsproblemer, knebler han dem. Det kan resultere i en utrygg og redd hund som plutselig "eksploderer" og biter et barn, for eksempel. Det finnes en drøss av innlegg og artikler som har forklart alt som er feil med Cesar bedre enn jeg får til her, men dette er i alle fall noe av grunnene til at han er ekstremt upopulær. (Grunnen til at han er så populær blant andre er at han skaper TV med god underholdningsverdi - det er alltid mye action - og han gir folk veldig enkle forklaringer og metoder på ofte komplekse eller vanskelige problemer. Jeg tror også at hans teorier og metoder kanskje appellerer mer til menneske-psykologien. Vi er langt mer dominans-fokuserte - særlig menn - enn hunder er) 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Skrevet 6. april 2017 4 minutter siden, MrsPiggyBank skrev: Det som er mest galt med ham er at han er utrolig populær, og at han dermed sprer sine teorier og metoder til utrolig mange hushold. Han er selvlært og har sterk tro på at det som gjelder er å være dominant og at man "truer" hunder til å adlyde, eventuelt bruker fysisk avstraffelse. Han går i mot det forskning og seriøse hundemiljøer har prøvd å spre av informasjon og metoder i flere tiår. Hvis jeg skal sammenligne med barneoppdragelse, så representerer han den gammeldagse, småmillitære metoden der far brukte beltet på barna hver gang de ikke adlød eller ikke fikk til noe, mens dagens pedagoger er sterkt imot vold som en metode i barneoppdragelsen. Det som er skummelt med Cesar, ved siden av hvor trist det er å vite at millioner av hunder blir truet og slått på grunn av ham, er at den slags metode kan gjøre hunder til tikkende bomber. I stedet for å behandle adferdsproblemer, knebler han dem. Det kan resultere i en utrygg og redd hund som plutselig "eksploderer" og biter et barn, for eksempel. Det finnes en drøss av innlegg og artikler som har forklart alt som er feil med Cesar bedre enn jeg får til her, men dette er i alle fall noe av grunnene til at han er ekstremt upopulær. (Grunnen til at han er så populær blant andre er at han skaper TV med god underholdningsverdi - det er alltid mye action - og han gir folk veldig enkle forklaringer og metoder på ofte komplekse eller vanskelige problemer. Jeg tror også at hans teorier og metoder kanskje appellerer mer til menneske-psykologien. Vi er langt mer dominans-fokuserte - særlig menn - enn hunder er) Å men jeg trodde han hadde fokus på atferd og nettopp gikk mot dette jeg. Mener å huske at folk på programmet som brukte vold mot hundene fikk hjelp til å prøve andre metoder. Lenge siden jeg så på programmet da. Anonymkode: 8d923...e62
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #19 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å men jeg trodde han hadde fokus på atferd og nettopp gikk mot dette jeg. Mener å huske at folk på programmet som brukte vold mot hundene fikk hjelp til å prøve andre metoder. Lenge siden jeg så på programmet da. Anonymkode: 8d923...e62 Eller at jeg blander han med en annen Anonymkode: 8d923...e62
MrsPiggyBank Skrevet 6. april 2017 #20 Skrevet 6. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å men jeg trodde han hadde fokus på atferd og nettopp gikk mot dette jeg. Mener å huske at folk på programmet som brukte vold mot hundene fikk hjelp til å prøve andre metoder. Lenge siden jeg så på programmet da. Anonymkode: 8d923...e62 Nå har jeg ikke sett alle episodene av ham (av overnevnte grunner), men det høres ikke ut som ham, nei. Det skal sies at Cesar har noen bra tanker og meninger også. Han er visstnok en forkjemper for å gi hunder en "second chance" og har fokusert mye på at raser som ser ut som typiske kamphunder ikke nødvendigvis er skumle og slemme. Men når hans "second chance" betyr å trene med ugunstige metoder som potensielt forverrer problemet så går jo gjerne vinninga opp i spinninga, mener jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå