AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Er det noen her inne som har gjort dette? Isåfall, hva driver du/bedriften din med? Hvorfor startet du med dette? Kombinerer du dette med studier/annet arbeid/uførhet? Hva tjener du på årsbasis? Var det en hobby som ble til jobb? Er så mye snakk om jobb og utdanning her på forumet, men veldig lite som omhandler dette om de som faktisk har startet opp med noe. Vil gjerne høre historier og kommentarer rundt dette:-) Anonymkode: eb437...908 1
Holahoy Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Ja jeg er helt enig :-) Er også interessert i å høre mer om oppstart , er så mange som legger så godt skjul på det.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Kanskje man kan utgå fra at det er svært få som driver med egen business her, pga NULL svar. Anonymkode: eb437...908
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Når du jobber for andre, så har du vanligvis en eller at par sjefer. Når du jobber for deg selv, så er hver eneste kunde/klient din sjef. Trenger ikke ha noe glamorøst for å lykkes! Må bare stå på, og levere så som overhodet mulig. Kommer helt an på hvilken ambisjoner du har. Anonymkode: ad019...04e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje man kan utgå fra at det er svært få som driver med egen business her, pga NULL svar. Anonymkode: eb437...908 Det er vel statistisk få som klarer å holde bedriften over lengre tid? Jeg trodde de fleste går konk, men husker ikke hvor jeg har hørt det Anonymkode: 299ef...164 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Norge er ikke akkurat gründerens drømmeland, men det går vel an om man har vilje til å stå på og en god dose flaks. Bloggere er jo eksempler på folk som starter for seg selv - spørsmålet der er vel hvis langvarig det er. Anonymkode: 182a8...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 Vi må jo alle starte et sted, men det finnes UTROLIG mange inkompetente bedriftseiere der ut. Grunnene er utrolig mange. Når en bedrift går under, så er det som regel fordi 1) For mye konkurranse = For lite fortjeneste 2) Leverer ikke produkt = Ingen kunder 3) Kan ikke omgås kunder = Ingen kunder 4) Forretningen er ikke kommersiell/produkt kan ikke kommersialiseres = for lite fortjeneste 5) Inkompetent / giftig kultur = greier ikke hold på ansatte = greier ikke levere produkt / for mange utgifter / dårlig konsistens. Osv. Jo mindre bedriftene er, jo mer er dette relevant, mener jeg. Dersom hele bedriften hviler på personligheten til sjefen, så kan det gå alle veier. Har møtt min del med ENK og liknende som har vært helt på bærtur. Anonymkode: ad019...04e
Gjest Overrasket Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Det blir litt vanskelig å svare skriftlig i ett innlegg. Det er så mye å si og fortelle at innlegget blir fort alt for omfattende. Du er kaffekoker, salgsavdeling, PR-avdeling, HR-avdeling, IT-avdeling, økonomiavdeling, toppledelse, mellomledelse, produksjonsavdeling og kommunikasjonsmedarbeider, alt på en gang. Du må jage nye oppdrag, utføre oppdrag, fakturere oppdrag og kvalitetssikre oppdrag helt for deg selv. Usikkerheten når oppdragene uteblir. Usikkerheten når du har for mange oppdrag og lurer på hvordan du skal nå alle fristene. Usikkerheten med en ny kunde, betaler de? Betaler de ikke? Er de fornøyde? Ufortsigbarheten. Til JUL! DA skal jeg slappe av og roe ned. Så kommer jul og du har aldri vært travlere. Gleder meg til alle jobbene jeg skal få tid til om vinteren, så jeg kan slappe av litt om sommeren. Så kommer vinteren, og det har aldri vært stillere. Så kommer godværet, og du må sitte inne hele kvelden for å gjøre ferdig det oppdraget som var ett for mange. Det er et sant slit. Jeg ville ikke valgt noe annerledes.
Zienna Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Jeg har ikke gjort det, men kjenner mange som har. Felles for dem alle er at de har stort engasjement og arbeidsglede, men jobber mye. Startfasen er verst, spesielt om man ikke har økonomiutdannelse. Det koster mye med regnskapsfører, og bøtene er høye om man ikke leverer hva man skal innen frist. Likviditeten er ofte lav første og andre driftsår, og problemene dukker raskt opp. De jeg ser som har lyktes har vært ansatt/hatt annen inntekt i overgangen. Den mest suksessrike jeg kjenner levde på sin ektefelles inntekt i flere år. Bankene var negative, med unntak av èn. I dag er bedriften blomstrende, og gir arbeidsplasser til mange. Han har fulgt to prinsipper. Det ene er salg, salg, salg. Det andre er å alltid overholde det offentliges frister for innrapportering. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #10 Skrevet 28. april 2017 Interessant... Norge er en ganske dårlig land om man skal prøve å gjøre noe for seg selv. Det finnes ikke nok støtte til grundere. Jeg leser noe negativt her og tanken min er at hvis man absolutt vil være sin egen sjef og man brenner for sitt eget selskap, da kjører man på. Jeg er selv veldig lidenskapelig for å starte noe eget og det er målet mitt. Hvis man elsker det man driver med, blir det ikke en jobb. Anonymkode: 688bd...8de
Rufino Skrevet 28. april 2017 #11 Skrevet 28. april 2017 (endret) Jeg sa opp min trygge jobb sommeren 2014, og startet enkeltmannsforetak. Jeg hjalp bedrifter med tekst og hjemmesider, og kunne faktisk ta ut en ok lønn fra første måned. Tjente 380 000 første seks månedene, som var mer enn jeg tjente i fast jobb (der hadde jeg årslønn rundt 550 000). Nå har jeg skalert opp businessen, og driver den som et AS. I dag har jeg noen seks ansatte på et kontor i Filipinnene, i tillegg til meg og noen frilansere i Norge. Vi jobber nå mer innen IT og design, designer litt nettsider men utvikler også andre it løsninger og apper. Legger opp til å tjene mellom 600 og 700 000 i år, og synes det er fint. Kunne tatt ut mer lønn, men prøver også å investere i firmaet, slik at det kan vokse og bli enda mer lønnsomt med årene. Men hardt arbeid - det er det! Og det er ganger det er ensomt. Mye som bare blir tilrettelagt for deg når du har en fast og trygg arbeidsplass. Og regnskapsdelen av det å drive bedrift er helt grusom. Med det sagt; jeg ville gjort det igjen. Livet er for kort til ikke forfølge drømmer. Dessuten er det givende å se at jeg skaper arbeidsplasser for andre. Endret 23. mai 2017 av Rufino
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå